Kvalité Vespa ET4

Här kan ni diskutera allt som rör s.k. "maxiscootrar"
Post Reply
Johans71
Drömmare
Drömmare

Kvalité Vespa ET4

Post by Johans71 »

Hej, jag är ny i forumet och skulle behöva lite råd då jag är i begrepp att köpa en Vespa ET4 50cc. Jag har hört att vissa 4-taktare tillverkas i Kina och inte håller samma klass som italienarnas. Är det någon som vet hur det förhåller sig med ET4?
Jag har tidigare haft Piaggio 2-taktare och upplever den som lätt mekad.
Tacksam för hjälp och erfarenheter.
SoulBoy
Lärling
Lärling

Re: Kvalité Vespa ET4

Post by SoulBoy »

Rätta mig om jag har fel men ET4 har väl ett par år på nacken och jag tror de är gjorda innan ev produktion kom igång i Kina.

Har inga andra erfarenheter av moderna vespor tyvärr.

/Ronny
Johans71
Drömmare
Drömmare

Post by Johans71 »

Den jag är lite sugen på är en -03:a så du har rätt, några år på nacken har den vilket ifs kan innebära att den är asienfri. Anyway, jag är tacksam om någon kan dela med sig av erfarenheter av piaggio 4-taktare i allmänhet och ET4 i synnerhet. Jag är ingen mekaniker direkt...
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

ET4 är en bra moppe. Vi har en i familjen, min fru har den som pendlarmoppe till jobbet. Hon jobbar i centrala Göteborg så bil är uteslutet om inte hela lönen skall läggas på parkeringsavgifter. Den har fungerat i stort sett problemfritt under de tre år vi haft den. Bytte tändspole förra året, nu behöver tändningslåset bytas ut för det kärvar lite. Jag gör oljebyte 2 gånger per år, lite mycket kanske men 7-8 dl olja är ingen dyr kostnad direkt. Själva oljebytet är löjligt enkelt, klaras av på max tio minuter. På det hela taget en bra mycket bättre scooter än alla plastraketer som finns att köpa tycker jag i alla fall. Det viktiga oavsett vilken man än väljer är att känna av säljaren, pedant eller slarvig. Kolla några stycken istället för att köpa första bästa. Lycka till med scooterköpet, det är grymt kul att ha en!

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

Vet inte hur 50cc håller sig mot 150cc, men vid provkörning av 150 ET4 var upplevelsen lite vinglig jämfört med de "moderna" hondor jag haft och kört. lutningen på framgaffeln trodde jag.

Gällande kvalitétskänslan upplevde jag inte att 150 ET4 var bättre än tex PS125, snarare tvärtom. Exemplaret jag testade var inte det mest välskötta iof.
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Post Reply