Slö, orkeslös vespa50
Slö, orkeslös vespa50
Hej! Jag har en vespa som jag har haft mycket problem med.
Förut fick jag inte igång motorn men nu när jag har fått den att gå så startar den bara på startgas.
När den väl har gått ett tag så startar den på bensin men då är den otroligt slö och orkar ingenting. Måste ha choken på för annars dör den.
Vespan har fin blå gnista och blött stift, så vad kan tänkas vara fel? Är tändingen fel inställd? Förgasar fel, så den får för mkt bränsle?
Väldigt tacksam för svar, vill ju inte missa hela våren och sommaren;)
Förut fick jag inte igång motorn men nu när jag har fått den att gå så startar den bara på startgas.
När den väl har gått ett tag så startar den på bensin men då är den otroligt slö och orkar ingenting. Måste ha choken på för annars dör den.
Vespan har fin blå gnista och blött stift, så vad kan tänkas vara fel? Är tändingen fel inställd? Förgasar fel, så den får för mkt bränsle?
Väldigt tacksam för svar, vill ju inte missa hela våren och sommaren;)
Re: Slö, orkeslös vespa50
Hej
Hur ser tändstiftet ut..?vilken färg har den tex.?
Om det kommer fram bensin kanske det kommer fram för lite,har du
blåst rent förgasaren..? eller öppnat den..?
Har du olja på eller under motorn,läcker det eller ser det
ut som om det finns olja som har runnit på motorn.?
Ta lite bilder på motorn och lägg ut här.

Hur ser tändstiftet ut..?vilken färg har den tex.?
Om det kommer fram bensin kanske det kommer fram för lite,har du
blåst rent förgasaren..? eller öppnat den..?
Har du olja på eller under motorn,läcker det eller ser det
ut som om det finns olja som har runnit på motorn.?
Ta lite bilder på motorn och lägg ut här.



-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Slö, orkeslös vespa50
När du rensat förgasaren är det dags att kontrollera tändningen.
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ta loss svänghjulet och titta om kilen gått av och svänghjulet vridit sig.
Har den stått länge kan vevaxeltätningarna ha blivit hårda och otäta. Det är ett lite stötte jobb så ta de andra först..
//Johan
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ta loss svänghjulet och titta om kilen gått av och svänghjulet vridit sig.
Har den stått länge kan vevaxeltätningarna ha blivit hårda och otäta. Det är ett lite stötte jobb så ta de andra först..
//Johan
Re: Slö, orkeslös vespa50
Förgasaren har jag rengjort in i minsta detalj, så den bör inte vara några problem med. tändstiftet är kolsvart,sotigt och kladdigt.
Har märkt att det kommer en svart sörja rinnandes efter däcket och även på stötdämparen när jag har lyckats få igång den ett tag.
När jag köpte den så hade den inte gått på bra länge så att vevaxeltätningarna ha blivit hårda och otäta är inte helt otänkbart.
Verkar väl vara något med att den blir kvävd av all olja? eller vad tror ni?
Har märkt att det kommer en svart sörja rinnandes efter däcket och även på stötdämparen när jag har lyckats få igång den ett tag.
När jag köpte den så hade den inte gått på bra länge så att vevaxeltätningarna ha blivit hårda och otäta är inte helt otänkbart.
Verkar väl vara något med att den blir kvävd av all olja? eller vad tror ni?
- Attachments
-
- 20130424_204253.jpg
- (190.47 KiB) Downloaded 5 times
-
- 20130424_203939.jpg
- (220.15 KiB) Downloaded 5 times
-
- 20130424_203845.jpg
- (179.52 KiB) Downloaded 5 times
Re: Slö, orkeslös vespa50
Kolla ljuddämparen, verkar vara lite tätt där.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Slö, orkeslös vespa50
Ljuddämparen är sprillans ny, ytterst tveksamt att det är problemet.
Om vespan har stått länge och packboxarna blivit otäta, kan möjligvis oljan komma in i vevhuset då?
Isåfall så orkar väl moppen inget?
Om vespan har stått länge och packboxarna blivit otäta, kan möjligvis oljan komma in i vevhuset då?
Isåfall så orkar väl moppen inget?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Re: Slö, orkeslös vespa50
Tror du är på rätt spår. Det luktar inre packbox. På motorns ovansida på hjulsidan sitter en ventil som släpper ut olja om det är för mycket i växelhuset. Det är förmodligen därifrån oljan kommer, då det överfylls när bensinen läcker in. Töm oljan och lukta på den. Luktar den bensin är det med all säkerhet packboxen.
Re: Slö, orkeslös vespa50
Skulle just säja samma sak tömm den på olja och se om det blir lite skillnad
om du startar den tex och luktar det bensin så läcker troligtvis packboxarna.
Är allt orinal som cylinder och kolv mm....
Om du vill kan du ta bort avgasröret och lukta.Och så hör man lite mer.....håll handen för
och se om det kommer svart ut och lukta.
om du startar den tex och luktar det bensin så läcker troligtvis packboxarna.
Är allt orinal som cylinder och kolv mm....
Om du vill kan du ta bort avgasröret och lukta.Och så hör man lite mer.....håll handen för
och se om det kommer svart ut och lukta.
Re: Slö, orkeslös vespa50
Jag kikade idag på motorn och jag kunde inte se att oljan läckt ut från ventilen uppe på motorn.
Jag släppte ut lite olja men den såg väldigt ren och fin ut och luktade inte bensin alls.
Vad ska jag göra här näst? Tömma ur oljan en stund och prova om den går bättre då?
Jag släppte ut lite olja men den såg väldigt ren och fin ut och luktade inte bensin alls.
Vad ska jag göra här näst? Tömma ur oljan en stund och prova om den går bättre då?
Re: Slö, orkeslös vespa50
Har du bytt något efter att du köpt din vespa.?
Om du har gnista och stiftet är blött så har du bensin och den tänder
men luftblandningen kan påverka ev.Har du rengjort luftboxen eller sitter
det ok...
Om du inte har bytt kondensatorn så skulle jag tänka mej att den kan
ev vara slut.
Vilken typ av cylinder kolv och förgasare mm har du..?
Ta av svänghjulet och fota det elektriska skulle vara kul att se hur det
ser ut.
Om du har gnista och stiftet är blött så har du bensin och den tänder
men luftblandningen kan påverka ev.Har du rengjort luftboxen eller sitter
det ok...
Om du inte har bytt kondensatorn så skulle jag tänka mej att den kan
ev vara slut.
Vilken typ av cylinder kolv och förgasare mm har du..?
Ta av svänghjulet och fota det elektriska skulle vara kul att se hur det
ser ut.
Re: Slö, orkeslös vespa50
I motorväg har jag bytit:
* Tändspole
* Kondensator
* Brytarspetsar
* Växellådsolja
* Tändkabel och tändstift
Cylindern och kolven är orginal sen jag köpte den.
Funderar mer och mer på om det kan vara något feljusterad tändning,eller?
Märkte även idag att den tar oerhört mycket bränsle, jag tittade på slangen och såg hur det sjönk undan väldigt snabbt.
* Tändspole
* Kondensator
* Brytarspetsar
* Växellådsolja
* Tändkabel och tändstift
Cylindern och kolven är orginal sen jag köpte den.
Funderar mer och mer på om det kan vara något feljusterad tändning,eller?
Märkte även idag att den tar oerhört mycket bränsle, jag tittade på slangen och såg hur det sjönk undan väldigt snabbt.
Re: Slö, orkeslös vespa50
Om den tar in mycket bensin kan det vara ev flotören eller flotör nålen som inte är som det ska.
Dom kan bli slitna efter ett tag.
Vad är det för års model och vilken cc är det en V50 (50cc) med allt orginal?
Har du en 16/10 eller 16/16 förgasare.? Eller har du 75cc.
Om det är en äldre model typ 1967 vespa 50 med allt i förgasaren orginal
ska du byta dom flesta plast delar för den morderna bensinen går inte så
bra ihop med äldre plast.
Sen har du inställningar på själva förgasaren, om du vill stäng så mycket
av till flödet vid chock och tomgångs gas (handgasen hantaget).
Då har du minskat tillgången av bensin in i motorn.
Tändningen är viktig att den kommer rätt och att brytar spetsarna öppnar sej
just då gnistan från tändstifftet kommer.
Vet du när du har övredödläge tex.?
När kolven är högst uppe i cylindern hur ser dina brytarspetsar ut då.?
Är dom öppna för fullt eller stängda.?

Dom kan bli slitna efter ett tag.
Vad är det för års model och vilken cc är det en V50 (50cc) med allt orginal?
Har du en 16/10 eller 16/16 förgasare.? Eller har du 75cc.
Om det är en äldre model typ 1967 vespa 50 med allt i förgasaren orginal
ska du byta dom flesta plast delar för den morderna bensinen går inte så
bra ihop med äldre plast.
Sen har du inställningar på själva förgasaren, om du vill stäng så mycket
av till flödet vid chock och tomgångs gas (handgasen hantaget).
Då har du minskat tillgången av bensin in i motorn.
Tändningen är viktig att den kommer rätt och att brytar spetsarna öppnar sej
just då gnistan från tändstifftet kommer.
Vet du när du har övredödläge tex.?
När kolven är högst uppe i cylindern hur ser dina brytarspetsar ut då.?
Är dom öppna för fullt eller stängda.?

Re: Slö, orkeslös vespa50
Har nu fått fjutt på vespan. Den var förut svårstartad men är nu helt tvärtom, startar på ett max två kick.
dock så är den fortfarande ganska slö i uppförsbackar och så låter det inte som att den varvar ut på fullt gaspådrag.
Låter lite som om den kvävs men vet inte om det kan vara en justeringssak. Men nu går den iallafall!
dock så är den fortfarande ganska slö i uppförsbackar och så låter det inte som att den varvar ut på fullt gaspådrag.
Låter lite som om den kvävs men vet inte om det kan vara en justeringssak. Men nu går den iallafall!

Re: Slö, orkeslös vespa50
Fråga. Den verkar ju vara var mer alert nu. Vad gjorde du? /Robban
Re: Slö, orkeslös vespa50
Fråga. Den verkar ju vara var mer alert nu. Vad gjorde du? /Robban
Re: Slö, orkeslös vespa50
tja, vad gjorde jag? inte mycket faktiskt. Jag skruvade in skruven som bestämmer bränslemängden på förgasaren och den andra mässingskruven bredvid skruvade jag ut en bit.
Efter att jag hade gjort rent förgasaren så råkade jag skruva in den skruven ända in, vilket nog inte var så bra. Vet någon vad skruven kallas förresten?
Sedan tror jag att det var bra för den att stå och gå ett tag, vilket den inte har gjort på många år. Så det är väl därför den nu startar fint.
Men jag är fortfarande inte nöjd med hur den går när jag är ute och kör. Den är väldigt slö och orkar knappt upp för minsta backe., och så svag ska väl inte en vespa 50 vara?
Efter att jag hade gjort rent förgasaren så råkade jag skruva in den skruven ända in, vilket nog inte var så bra. Vet någon vad skruven kallas förresten?
Sedan tror jag att det var bra för den att stå och gå ett tag, vilket den inte har gjort på många år. Så det är väl därför den nu startar fint.
Men jag är fortfarande inte nöjd med hur den går när jag är ute och kör. Den är väldigt slö och orkar knappt upp för minsta backe., och så svag ska väl inte en vespa 50 vara?
Re: Slö, orkeslös vespa50
Jag tror det du beskriver är luftskruven,om det är den ska den
vara utskruvad ca 1,5 varv för ev rätt luft blandning.

vara utskruvad ca 1,5 varv för ev rätt luft blandning.
