Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?
- videofotografen
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Thu 09 May 2013, 22:08
- Location: Borgholm, Öland
- Contact:
Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?
Som väl dom flesta känner till så har ju tillverkarna av bl a japanska scootrar som Honda, Kawasaki, Suzuki o Yamaha sänkt motorvolymen från 150cc till 125cc för att tillfredställa svenska lagar o svenska körkortsregler. Min fråga som blivande scooterägare blir - hur har tillverkarna lyckats med detta eller snarare gjort o hur återställer man scootern till 150cc för att få lite extra hästkrafter o vridmoment? Därför om jag förstått allt rätt så är det exakt samma maskiner som rullar i övriga världen som 150cc maskiner som i Sverige är "strypta" till 125cc. Rätt eller fel?
Re: Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?
Vilken scooter hade du tänkt dig?
När det gäller klassiska Vespor så är det, i de flesta fallen, bara byte av cylinder samt ombestyckning av förgasare. Det kan förekomma att växellådan har en annan utväxling, i så fall byter man den också. Många av dom klassiska vesporna tillverkades endast upp till 125 cc. Även andra länder i världen har 125cc regelverk.
När det gäller klassiska Vespor så är det, i de flesta fallen, bara byte av cylinder samt ombestyckning av förgasare. Det kan förekomma att växellådan har en annan utväxling, i så fall byter man den också. Många av dom klassiska vesporna tillverkades endast upp till 125 cc. Även andra länder i världen har 125cc regelverk.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
- videofotografen
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Thu 09 May 2013, 22:08
- Location: Borgholm, Öland
- Contact:
Re: Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?
En jag kollat extra noga på eftersom jag varit o tittat på den o provkört den är Suzuki Epicuro 125cc av årsmodell 1999. Söker man på YouTube så verkar det bara finnas 150cc av den men i Sverige o Tyskland har den i vart fall sålts som en 125:a. Den jag tittat på är med stor sannolikhet dessutom privatimporterad från Tyskland 2001.Vespalun wrote:Vilken scooter hade du tänkt dig?
Jag trodde att Sverige var ensamma i världen om 125cc regeln!??Vespalun wrote:När det gäller klassiska Vespor så är det, i de flesta fallen, bara byte av cylinder samt ombestyckning av förgasare. Det kan förekomma att växellådan har en annan utväxling, i så fall byter man den också. Många av dom klassiska vesporna tillverkades endast upp till 125 cc. Även andra länder i världen har 125cc regelverk.
Re: Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?
Ta och googla lite på detta så ser du att 125cc är en "magisk" gräns i hela Europa. Frankrike har satt en maxeffekt på tunga MC till 100hk (det är dom ensamma om). Googla på "125cc rules europa" eller liknande.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?
Det här handlar om lagar och nationella regler. I Sydeuropa får man köra automatscootrar upp till 125cc på sitt bilkörkort. I Italien måste en scooter vara på minst 150cc för att få köra på motorväg. Och så vidare. Alltså tillverkas maskinerna ofta i båda versionerna, men effektskillnaden är ofta marginell.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst