Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
videofotografen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Thu 09 May 2013, 22:08
Location: Borgholm, Öland
Contact:

Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?

Post by videofotografen »

Som väl dom flesta känner till så har ju tillverkarna av bl a japanska scootrar som Honda, Kawasaki, Suzuki o Yamaha sänkt motorvolymen från 150cc till 125cc för att tillfredställa svenska lagar o svenska körkortsregler. Min fråga som blivande scooterägare blir - hur har tillverkarna lyckats med detta eller snarare gjort o hur återställer man scootern till 150cc för att få lite extra hästkrafter o vridmoment? Därför om jag förstått allt rätt så är det exakt samma maskiner som rullar i övriga världen som 150cc maskiner som i Sverige är "strypta" till 125cc. Rätt eller fel?
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?

Post by Vespalun »

Vilken scooter hade du tänkt dig?
När det gäller klassiska Vespor så är det, i de flesta fallen, bara byte av cylinder samt ombestyckning av förgasare. Det kan förekomma att växellådan har en annan utväxling, i så fall byter man den också. Många av dom klassiska vesporna tillverkades endast upp till 125 cc. Även andra länder i världen har 125cc regelverk.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
videofotografen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Thu 09 May 2013, 22:08
Location: Borgholm, Öland
Contact:

Re: Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?

Post by videofotografen »

Vespalun wrote:Vilken scooter hade du tänkt dig?
En jag kollat extra noga på eftersom jag varit o tittat på den o provkört den är Suzuki Epicuro 125cc av årsmodell 1999. Söker man på YouTube så verkar det bara finnas 150cc av den men i Sverige o Tyskland har den i vart fall sålts som en 125:a. Den jag tittat på är med stor sannolikhet dessutom privatimporterad från Tyskland 2001.
Vespalun wrote:När det gäller klassiska Vespor så är det, i de flesta fallen, bara byte av cylinder samt ombestyckning av förgasare. Det kan förekomma att växellådan har en annan utväxling, i så fall byter man den också. Många av dom klassiska vesporna tillverkades endast upp till 125 cc. Även andra länder i världen har 125cc regelverk.
Jag trodde att Sverige var ensamma i världen om 125cc regeln!??
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?

Post by Vespalun »

Ta och googla lite på detta så ser du att 125cc är en "magisk" gräns i hela Europa. Frankrike har satt en maxeffekt på tunga MC till 100hk (det är dom ensamma om). Googla på "125cc rules europa" eller liknande.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Hur blev 150cc modeller 125cc i Sverige?

Post by jencla »

Det här handlar om lagar och nationella regler. I Sydeuropa får man köra automatscootrar upp till 125cc på sitt bilkörkort. I Italien måste en scooter vara på minst 150cc för att få köra på motorväg. Och så vidare. Alltså tillverkas maskinerna ofta i båda versionerna, men effektskillnaden är ofta marginell.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply