klinkhammer wrote:Det är den gamla vanliga förvirringen kring Vespa som begrepp och varumärke. Jmf Thermos.
Det där är en scooter men ingen Vespa.
Ahhh... jag misstänkte nästan att det var för bra för att vara sant med tanke på årsmodell o pris.
Jo, jag kan tänka mig att det råder en viss förvirring om namnet "Vespa" då jag förutsätter att det är ett registrerat varumärke för företaget som byggde dom första Vesporna på 50-talet kanske. Det var i vart fall då jag såg de första som liten kille.
Nu är det ju många andra tillverkare som bygger liknande tvåhjulingar o köparna kallar dessvärre även dom för vespor även om det riktiga namnet är scooter.
klinkhammer wrote:Det italienska företaget Piaggio tillverkar Vespa och i ett försök att vara opartisk säger jag att Vespa håller MINST lika bra kvalitet som japanska scootrar. Vespa har en riktig plåtkaross till skillnad från de flesta (alla?) andra scootrar som istället har en ram och sedan en massa plastkåpor. Vespa är förvisso dyrare i inköp men har ett helt annat andrahandsvärde. Min fru blev för några veckor sedan rammad av en taxi och hennes Vespa S50 från 2009 blev skrot. Nypris 30.000. Värderades till 25.000.
Det höga andrahandsvärdet beror bara delvis på att det är den snyggaste EU moppen, det är dessutom riktigt bra kvalitet.
Vad beträffar bilar från Italien har jag inget överdrivet förtroende för dom. Sedan har det som jag redan sagt ingen större betydelse om det står Fiat eller Ferrari på bilen, tyvärr.
Japanska bilar var väl heller inte mycket att ha för en 15 - 20 - 30 år sedan. Nu - idag år 2013 så är jag rädd för att Japan bygger bättre bilar än vad både Europa (Tyskland o Sverige) o i synnerhet USA gör idag. Hur det däremot står till på scootermarknaden o den tvåhjuliga marknaden från Italien idag har jag dessvärre noll koll på.
Att mycket plåtdetaljer har ersatts med plast o andra tveksamma material ska jag veta som kör SAAB 9-5 kombi.
En fråga som jag ställt i en annan tråd men som jag kan passa på o fråga dig om du känner till det. Vet du om MC-tillverkare i allmänhet o scootertillverkare i synnerhet oavsett om de kommer från Italien eller Japan rostskyddsbehandlar sina ramkonstruktioner? Eller om de är helt obehandlade?
Har nämligen varit o provkört en 1999 Suzuki Epicuro 125cc som har stått utomhus i fyra år... förvisso under ett carpark med en presenning över sig. Men både regn, snö o en luftfuktighet (RH) på 100% stundtals på höstar o vintrar mår ju knappast ramkonstruktionen bra av. Definitivt INTE om den är helt obehandlad.
