Vespa stulen - nästan.

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Vespa stulen - nästan.

Post by madoc »

Jag börjar med att erkänna - jag är dålig på att låsa fast min Vespa - jag rullar in den under uteplatsen på baksidan av huset så att den inte syns från gatan.

Idag ringde grannen:
"Det står två killar på din tomt och håller på med din Vespa. Det skall de väl inte?"
"Nej för fan" svara jag. "Vad gör dom?"
"De har släpat ner den till framsidan." säger hon.
"Dom skall sno den" säger jag.
"Jag vågar inte gå ut - Anders är inte hemma - jag ringer polisen."
"Säg åt dem att sluta"
"OK"
"...men stanna kvar i telefonen" säger jag.

Jag hör hur hon går ut till mitten av villagatan och skriker till grabbarba som hon bara är ett par meter ifrån:
"Den där är inte eran! Släpp den där! Ger er av - jag ringer polisen!"

Hon återkommer till mig i telefonen och säger att de gav sig av. Jag sitter på ett möte i city och vi kommer överens om att jag skall ta mig hem så fort som möjligt. Jag får låna en bil och försöker skynda mig de 10 kilometrarna som tidvis (Essingeleden - var annars?) går i hela 20 km/timmen... Det gjorde inte så mycket - Vespan var ju kvar och jag skulle bara hem och låsa fast den.

En stund senare kommer jag hem. Lite lätt förvånad över scenariot: Förutom den lilla gruppen med stora och små grannar ser jag två polisbilar, tre poliser och en stor schäfer - och nån annan snubbe som verkar obegripligt med i verksamheten, men inte har uniform. (Han är för övrigt också så smal att man först inte ser hans skyddsväst).

När jag kliver ur den lånade Audin hör jag surrandet. Sanslöst. Jag hälsar på den trevliga poisen, pekar upp i luften och frågar "Är det där vi också?!". Jag sa "vi" - för jag tyckte förstås att jag hade en del i det faktum att det surrade en helikopter ovanför mitt hus. Javisst - till och med en helikopter.

Polishunden fick enligt hundföraren upp ett tydligt spår som tyvärr gick förlorat efter någon halvkilometer i en liten skogsdunge. Synd.

Jag fick veta att min granne först ringt sin man som är polis och sedan 112. Den smale civila killen visade sig vara åklagare som berättade att villainbrott är högprioriterat - i alla fall när man har så hög chans till ett gripande som i det här fallet.

Till historien hör att min 8 åriga dotter var hos grannen och lekte med hennes dotter när det hela hände. Fast hon satt på toaletten och tyckte det var ganska otäckt när hon hörde (och senare såg) min granne upprörd och varken mamma eller pappa var i närheten. Vi får se hur hon tar det på sikt. Hon kanske aldrig mer vågar bajsa om inte pappas lite buckliga och rostiga Vespa Touring från 1965 är ordentligt fastlåst.

...och själv skall jag aldrig försöka göra ett skatteavdrag som inte är helt befogat.

Martin
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Re: Vespa stulen - nästan.

Post by Jonke 50 »

Fy sjutton! Tur det gick bra
Bombollon
Lärling
Lärling

Re: Vespa stulen - nästan.

Post by Bombollon »

Haha, vilken fantastisk historia!