Märker att min nya koppling låter skumt när jag trycker in kopplingshandtaget. Som om något går emot ... Jag tog bort kåpan och kollade och upptäckte att jag inte hade lagt på något smörjfett på mässingsprylen som trycker mot kopplingskorgen. Gjorde det och tyckte det blev lite bättre. Men efter en provtur så låter det igen. Någon som känner igen det här?
Jag kan tillägga att jag har monterat en distansbricka så att Cosan skulle få plats men det är som sagt bara när jag kopplar ur som det låter. Mystiskt
"Mässingsprylen" kallas plung och ska inte behöva smörjas, det sköter växellådsoljan om. När den är urkopplad snurrar ju lamellerna fritt, kan det vara någon lamell som är skev månntro? Men det kan ju också vara något helt annat ...
/jens
He he..just det plung hette den visst... tack för upplysningen. Får nog montera bort kopplingen och undersöka. Tyckte inte att jag hörde det här ljudet när jag provade motorn i vintras...Enda förändringen är att jag har bytt "säkringen" som håller tryckbrickan och lagt på lite siliconpackning runt kåpan.
Tog en långtur i dag. Kopplingen låter lite skumt efter den trippen...När motorn kallnat så provade jag igen. Inget missljud. Någon som har nån idé om vad det kan vara?
Problemet med missljud löst! En god vän (som inte har en Vespa, men ändå) föreslog att det kanske var fläkthjulet som gick emot kåpan. -"Nej det kan det inte vara, jag har kollat det går inte emot när motorn går!" svarade jag självsäkert.... "-Men kan det inte vara så att det går emot när du kopplar ur?" Svarade han och visade på märken på insidan av fläktkåpan. Med hjälp av några brickor mellan fläktkåpan och motorblocket var problemet löst
Nja, jag tror inte det... Motorn är nyrenoverad. I samband med det så monterade jag ett 12v system där fläkthjulet är på håret att gå emot kåpan. Men man ju aldrig. Ska kolla senare i dag. Kanske behöver efterses en del bultar här och där också
Du måste nog klippa till en packning av 2mm gummi mellan block och fläktkåpa. Får du det verkligen tätt om du har brickor emellan? Annars kommer kylningen inte att fungera som den ska.
HB
Då jag bytte till cosa koppling så fanns det olika distansbrickor som monteras längst in, kommer inte ihåg vilken tjocklek jag satte dit. kanske kan göra så kopplingen flyttar vev i sidled om axeln är lite glapp mot lager.
Jag använde ungen sån bricka. Veven stack ut ovanligt (för?) långt på kopplingssidan. Kollade nu på em hur mycket fläkthjulet flyttar sigr jag kopplar. Ca 1mm. Kan det verkligen vara glapp i nya lager? Har riktigt lite lust att riva motorn igen !
Jag kanske har fel, om du har en äldre motor som inte har fastlåsta kulrullager på kopplingssidan så kanske vevaxel kan röra sig. Du kan minska rörelsen med bricka innanför cosa kopplingen.