Tjo!
Tänkte försöka få tag i en någorlunda schysst beggad vespa som pendlingsfordon till sommarjobbet...
Så vad bör man tänka på då man ska tjacka? Jag har en budget på typ 4000 - 5000:-
Några märken man ska passa sig för osv?
Har inte så stor koll på vad som är kinesiska märken och sånna jag hört ska va kass kvalla...
Har två stycken jag spanat lite på:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Kymc ... m?ca=2&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/vasterbotten/PGO_ ... m?ca=2&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle vara mycket tacksam för tips, hjälp och guidning:)
Mitt första scooter/vespa köp!
-
- Mästare
Re: Mitt första scooter/vespa köp!
I princip så ska du köpa ett märke där du vet att det kommer finnas reservdelar och där du kan få service om något händer. Undvik därför "no-name" scootrar som säljs på varuhus och via nätet även om priserna kan vara attraktiva. Kymco är väl det Taiwanesiska märke som har bäst rykte så hittar du en sådan till rätt pris och som är välbehållen och servad ordentligt borde det fungera.
Min dotter kör en Piaggio Zip - 4-taktare och den har varit väldigt bra. Hittar du en sådan inom din budget så skulle jag tycka det är intressant.
En riktig vespa är svårt att hitta för 4-5k, räkna med det dubbla, och då är det dessutom en 30-moped
/HB
Min dotter kör en Piaggio Zip - 4-taktare och den har varit väldigt bra. Hittar du en sådan inom din budget så skulle jag tycka det är intressant.
En riktig vespa är svårt att hitta för 4-5k, räkna med det dubbla, och då är det dessutom en 30-moped
/HB
Okej tack för tips!
Är lite sugen på Kymco vespan som jag länkade där...
Kunde få den för 4000:- sa han.
Han sa dock att det är en -00 och har gått drygt 1000mil och haft 8 ägare...bör man passa sig för att den kan va typ fett utsliten isf tro?
Är lite sugen på Kymco vespan som jag länkade där...
Kunde få den för 4000:- sa han.
Han sa dock att det är en -00 och har gått drygt 1000mil och haft 8 ägare...bör man passa sig för att den kan va typ fett utsliten isf tro?
Kymco Fever är lite av scootermopedernas Volkswagen. Har sålts länge, har bra kvalitetsrykte, lätt att få tag på delar. Så den är ett bra val.
Men 8 ägare låter lite konstigt, liksom att man har bytt kolv. Borde man inte behöva, efter 1000 mil. Om man inte klantat sig och låtit oljetanken bli tom så att motorn nöp/skar men då kan även andra motordelar ha tagit skada. Kolla upp!
Dessutom, från oss nördar. Detta är inte en Vespa, det är en scootermoped. Vespa är ett varumärke, på scootrar som tillverkats av företaget Piaggio i Italien. Basta
/jens
Men 8 ägare låter lite konstigt, liksom att man har bytt kolv. Borde man inte behöva, efter 1000 mil. Om man inte klantat sig och låtit oljetanken bli tom så att motorn nöp/skar men då kan även andra motordelar ha tagit skada. Kolla upp!
Dessutom, från oss nördar. Detta är inte en Vespa, det är en scootermoped. Vespa är ett varumärke, på scootrar som tillverkats av företaget Piaggio i Italien. Basta

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Mästare
Att en EU-moped haft många ägare behöver inte vara konstigt. Många köps av 15-åringar som tröttnar efter en säsong eller säljs 3 år senare när man skaffar bilkort. Att man skulle haft 8 ägare på 13 år är dock i mesta laget. Kolven ska inte behöva bytas förrän efter flera 1000 mil så det luktar oljebrist/nypning/motorskador lång väg. Är du osäker så låt den vara - man behöver inte köpa första bästa.
Fråga varför kolven bytts, lyssna på motorn efter slammer och känn att den inte hugger i accelerationen
/HB
Fråga varför kolven bytts, lyssna på motorn efter slammer och känn att den inte hugger i accelerationen
/HB