Hur ska 200:an trimmas?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Hur ska 200:an trimmas?

Post by P Plutt »

Min P 200 E ska få sig en genomgång. Den unike tvåtakts-farbrorn som kan allt jag inte kan, tycker att han ska borra upp originalcylindern och bara köpa ny kolv isf att köpa komplett cylinder.

* Är det en sund tanke?
* Vad ska jag byta samtidigt som motorn är i smådelar?
* Slitdelar som ska bytas?
* Mer trim? Förgasare? Avgas?
* Den startar alltid men skramlar som en maraccas-
orkester. Kommer dessa två tillstånd att förändras?

Jag är snuskigt oteknisk och behöver därför lite hjälp med att författa inköpslistan.

/PP



"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hej!
Det beror på vad du vill ha ut av ett eventuellt trim.
Rivs motorn byt då lager, packboxar, packningar och växelkors och schimsa in växellådan.

:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Min P 200 E ska få sig en genomgång. Den unike tvåtakts-farbrorn som kan allt jag inte kan, tycker att han ska borra upp originalcylindern och bara köpa ny kolv isf att köpa komplett cylinder.

* Är det en sund tanke?
* Vad ska jag byta samtidigt som motorn är i smådelar?
* Slitdelar som ska bytas?
* Mer trim? Förgasare? Avgas?
* Den startar alltid men skramlar som en maraccas-
orkester. Kommer dessa två tillstånd att förändras?

Jag är snuskigt oteknisk och behöver därför lite hjälp med att författa inköpslistan.

/PP



"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hej hej!

om du är ute efter effektökning/snabbare Vespa så hjälper inte borrning mycket. självklart kommer du att märka skillnad om din gamla cylinder/kolv var sliten. Originalcylindern är inte mycket att porta upp heller (göra större kanaler), den är för tunn i gjutningen. Det man kan göra är att höja cylindern 1mm och svarva av 2mm överst, då varvar den lite mer och får lite högre komp, det kan ge ett par extra hästar
en vanlig motorrenovering och eventuellt byte av vev borde få bort maraccasljudet.

vill man trimma mycket är malossi eller polini att rekommendera som grund, sedan finns det massor med roliga avagasystem, vevar m.m.

http://www.scooterhelp.com/tuning/tuning.main.html

http://mitglied.lycos.de/DrWorbel/index.html

http://www.nukes.de/TipsTricks/tuning.htm



Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Vill man trimma orginalcylinder så finns det sätt, tyvärr är denna på tyska
http://www.freakmoped.at/

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

När 200:an är klar och snygg till våren vill jag gärna att den ska starta lika strålande som nu samtidigt som nerväxlingarna vid uppförsbacke kanske inte elimineras men blir märkbart färre. Den toppar 110 nu så snabbare vill jag inte åka. Samtidigt ska inte kostnaden bli alltför hög är i alla fall tanken!!! Det ska ju lackas lite är det tänkt och så blir det väl lite krom-trim också som tunnar ut plånboken!
Mer kubik = Mer kraft?

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Mer kubik = Mer kraft?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

helt klart är det så, men tyvärr kan man inte borra mer än 210cc (med 60mm vev ca 225cc). inte så många procents volymökning.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Min P 200 E ska få sig en genomgång. Den unike tvåtakts-farbrorn som kan allt jag inte kan, tycker att han ska borra upp originalcylindern och bara köpa ny kolv isf att köpa komplett cylinder.

* Är det en sund tanke? <font color="navy"><font size="4"><b>Ja</b></font id="size4"></font id="navy">
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
:):)
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Kanske ska göra som Federico hintar om, borra till nästa överdimension och stroka till 60 mm, lär inte gå fortare men lite extra vrid på låga.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Kanske ska göra som Federico hintar om, borra till nästa överdimension och stroka till 60 mm, lär inte gå fortare men lite extra vrid på låga.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tyvärr får man lite mer vibrationer med 60-vev, ingen jättefara men jag märke av det på min gamla polini 218cc. kanske mindre vibbar med originalcylinder som inte varvar så mycket? Långa mannen med lustgas- berätta...

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Att borra en motor till standard överdimension ger väldigt liten volymökning.

Standard dia 66,5 = 197,97 cc
1:a överdimension 66,7 = 199,17 cc
2:a överdimension 66,9 = 200,36 cc
3:a överdimension 67,1 = 201,56 cc

Som mest alltså 1,81 % volymökning, men det innebär inte en ökning av effekten med
1,81 %. För det behövs att kanalernas och förgasarens genomströmningsareor ökas med 1,81 %.

Mycket jobb för knappa 2 % :):)
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Ja, borra orginal är ju inget sätt att trimma på men om man renoverar en cylinder så kan man ju göra det vid behov.
Jag kör 60 vev på min polini, köpte en kontrollerad vev för säkerhets skull och det har funkat jättebra.
Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />....Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

härligt! vem säljer/kontrollerar/balanserar vespavevar?
min var också grym, otroligt bra vrid

Federico
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Ja, borra orginal är ju inget sätt att trimma på men om man renoverar en cylinder så kan man ju göra det vid behov.
Jag kör 60 vev på min polini, köpte en kontrollerad vev för säkerhets skull och det har funkat jättebra.
Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kör oxå 60-vev i min polini, men den vibrerar som satan, tror inte att sip hade några "balanserade" vevar då jag köpte den.
med hp4 svänghjul så vibrerar den ju ännu mer. med det svänghjulet blev motorgången bra mkt hårdare, den liksom hamrar på tomgång. låter inte hålsosamt för lager och låda.
men den går som ett skållat olla!:wink:
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Man tackar för kunskapen som finnes! Men om nu cylinder borras upp (Hur mycket ska borras för att vara "on the safe side"?) och ny trimdämpare monteras vilken förgasare ska införskaffas, tycker ni?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Borra till nästa överdimension.:):)
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Köp kolven först och skicka med den till den som borrar.
Är dom seriösa så litar dom inte på de mått tillverkarna uppger utan mäter på kolven dom borrar för.
Fick en mild utskällning av en mycket duktig yrkesman för många år sedan då jag skulle borra en cylinder och kom dit utan kolv :D
Så jag har inte glömt att ha med kolven i fortsättningen.
Kan rekomendera "Stigs mekaniska" i Axvall. Mycket duktig med lite för lång väntlista ibland.



"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

LÅnga mannen med lustgas svarar:

Jodå, med en stroker(60mm)-vev så får man allt fin knuff i 200:an. Orginalkopplingen började slira redan efter ett ½ cannonball, men med starkare prylar i lamellavdelningen så har det inte varit några problem. Min dailycruiser är ju strokertouringen och efter att ha fått gå hyfsat småhårt i 2 år så började motorn att skramla på förra finlandssemestern. Då jag hade 250 mil framför mig så ville man ju veta vad det var.. Det visade sig att orginalkolven inte riktigt tyckte om den ökade hastighet som den utsattes för. Maxvarv på en PXkolv med 2 mm ringar ligger väl runt 6825 har jag för mig, sedan kommer kolvringarna i självsvängning. Detta med orginal (57mm) slaglängd. Då jag med glädje ligger å mummar norden runt på 7300 rpm plus den ökade slaglängden (snabbare kolvhastighet) så klarar kolven helt enkelt inte detta. Ringarna hade gladeligen tuggat i sig ganska mycket av aluminiumet runt kolvringsspåren.. Nåväl, fick ett par halvbra ringar av Heikki T och en toppsmällt men hel nödkolv av den alltid glade Risto K så kunde semestern fortsätta. Jag rekommenderar att sätta i en kolv med tunnare ringar om man ska köra stroker.

Vibrationerna är inte så kraftiga som med polini eller malossi i kombination med strokervev, men dom känns som små, små stickningar i fingrarna efter en långtur. Fast jag har slutat att märka av dom nu..

Sen har vi det där med schimset då, vill man ha en massa varv lägges ett shims lämpligen som cylinderfotspackning ( kolven kommer ju 1,5 mm högre opp) då man ju flyttar opp avgasporten lika mycket. Jag valde i Vridesmod att göra en rekordelig topppackning istället och fick en cykel som glatt transporterar mig (95+) och all packning plus ev dam/kamrat) utan att stånka, den går att gasa upp på slagen och man växlar i luften och fortsätter på 2:an. Har även kammat hem 2 segrar i Cannonball. Borde förmodligen slänga i en overdriveutväxling eller 5 spättat för att sänka varvet på toppcruise.





"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B- Svensk Hastighetsförmedling
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Inköpslista:
*kolv 67,1mm
*lager
*packboxar
*packningar
*växelkors
*ljuddämpare "Sito Plus"

Att göra:
*höj cylindern 1mm och svarva av 2mm överst
*schimsa in växellådan

Ska man vara nöjd sen trimmässigt?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Välj kolv 66,7 så kan du borra upp den mer, med 67,1 kolv är cylindern skrot om den skulle skära...
Du vinner så lite på 2,39 cc8):D:):(
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.

VH/Calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.

VH/Calle

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Spaco SI 26 /26 säljes som 26 mm, men är i själva verket bara 25 mm.
SIP har en som dom tydligen bearbetat själva, den skall vara 26 mm:

<font color="navy">Carburetor SIP/DELL'ORTO SI
26mm, without oil pump
Art.-no. 40001000 </font id="navy">:):)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.

VH/Calle

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Spaco SI 26 /26 säljes som 26 mm, men är i själva verket bara 25 mm.
SIP har en som dom tydligen bearbetat själva, den skall vara 26 mm:

<font color="navy">Carburetor SIP/DELL'ORTO SI
26mm, without oil pump
Art.-no. 40001000 </font id="navy">:):)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kommer ihåg en test/recension av SIP:s 26:a i scootering, med deras setup gjorde det ingen märkbar skillnad på ett dynotest. men jag minns inte hur testet var utfört. det är aldrig 100% bra att ta luften genom gummubälgen och ramen, gasresponsen blir märkbart fördröjd på en trimmad motor. en originalmotor går däremot sämre utan bälg eller luftburk.

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

26 mm är omständig att ställa in.... tar en hel del tid innan man blir nöjd och jag märkte ingen skillnad mot 24mm

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Nu när ni är igång och snackar om längre slag och att lyfta cylindern med spacer måste jag passa på att fråga en sak.. Vid dom här operationerna kommer ju kolvtoppen hamna en bit nedanför portarnas nederkanter när kolven är i botten.

Ska man då sänka dom så att dom hamnar i nivå med kolvtoppen? Anar att det borde göra skillnad men jag har upptäckt att på en del motorer är kolvtoppen redan i std utförande ett par mm under samtliga portars nederkanter.

Enda informationen jag hittat om det handlade bara om avgasporten och då skulle den kanten hjälpa till att kyla kolven just där vid avgasporten där den är som varmast.
Post Reply