Hur ska 200:an trimmas?
Hur ska 200:an trimmas?
Min P 200 E ska få sig en genomgång. Den unike tvåtakts-farbrorn som kan allt jag inte kan, tycker att han ska borra upp originalcylindern och bara köpa ny kolv isf att köpa komplett cylinder.
* Är det en sund tanke?
* Vad ska jag byta samtidigt som motorn är i smådelar?
* Slitdelar som ska bytas?
* Mer trim? Förgasare? Avgas?
* Den startar alltid men skramlar som en maraccas-
orkester. Kommer dessa två tillstånd att förändras?
Jag är snuskigt oteknisk och behöver därför lite hjälp med att författa inköpslistan.
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
* Är det en sund tanke?
* Vad ska jag byta samtidigt som motorn är i smådelar?
* Slitdelar som ska bytas?
* Mer trim? Förgasare? Avgas?
* Den startar alltid men skramlar som en maraccas-
orkester. Kommer dessa två tillstånd att förändras?
Jag är snuskigt oteknisk och behöver därför lite hjälp med att författa inköpslistan.
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Min P 200 E ska få sig en genomgång. Den unike tvåtakts-farbrorn som kan allt jag inte kan, tycker att han ska borra upp originalcylindern och bara köpa ny kolv isf att köpa komplett cylinder.
* Är det en sund tanke?
* Vad ska jag byta samtidigt som motorn är i smådelar?
* Slitdelar som ska bytas?
* Mer trim? Förgasare? Avgas?
* Den startar alltid men skramlar som en maraccas-
orkester. Kommer dessa två tillstånd att förändras?
Jag är snuskigt oteknisk och behöver därför lite hjälp med att författa inköpslistan.
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hej hej!
om du är ute efter effektökning/snabbare Vespa så hjälper inte borrning mycket. självklart kommer du att märka skillnad om din gamla cylinder/kolv var sliten. Originalcylindern är inte mycket att porta upp heller (göra större kanaler), den är för tunn i gjutningen. Det man kan göra är att höja cylindern 1mm och svarva av 2mm överst, då varvar den lite mer och får lite högre komp, det kan ge ett par extra hästar
en vanlig motorrenovering och eventuellt byte av vev borde få bort maraccasljudet.
vill man trimma mycket är malossi eller polini att rekommendera som grund, sedan finns det massor med roliga avagasystem, vevar m.m.
http://www.scooterhelp.com/tuning/tuning.main.html
http://mitglied.lycos.de/DrWorbel/index.html
http://www.nukes.de/TipsTricks/tuning.htm
Federico
<br />Min P 200 E ska få sig en genomgång. Den unike tvåtakts-farbrorn som kan allt jag inte kan, tycker att han ska borra upp originalcylindern och bara köpa ny kolv isf att köpa komplett cylinder.
* Är det en sund tanke?
* Vad ska jag byta samtidigt som motorn är i smådelar?
* Slitdelar som ska bytas?
* Mer trim? Förgasare? Avgas?
* Den startar alltid men skramlar som en maraccas-
orkester. Kommer dessa två tillstånd att förändras?
Jag är snuskigt oteknisk och behöver därför lite hjälp med att författa inköpslistan.
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hej hej!
om du är ute efter effektökning/snabbare Vespa så hjälper inte borrning mycket. självklart kommer du att märka skillnad om din gamla cylinder/kolv var sliten. Originalcylindern är inte mycket att porta upp heller (göra större kanaler), den är för tunn i gjutningen. Det man kan göra är att höja cylindern 1mm och svarva av 2mm överst, då varvar den lite mer och får lite högre komp, det kan ge ett par extra hästar
en vanlig motorrenovering och eventuellt byte av vev borde få bort maraccasljudet.
vill man trimma mycket är malossi eller polini att rekommendera som grund, sedan finns det massor med roliga avagasystem, vevar m.m.
http://www.scooterhelp.com/tuning/tuning.main.html
http://mitglied.lycos.de/DrWorbel/index.html
http://www.nukes.de/TipsTricks/tuning.htm
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Vill man trimma orginalcylinder så finns det sätt, tyvärr är denna på tyska
http://www.freakmoped.at/
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
http://www.freakmoped.at/
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
När 200:an är klar och snygg till våren vill jag gärna att den ska starta lika strålande som nu samtidigt som nerväxlingarna vid uppförsbacke kanske inte elimineras men blir märkbart färre. Den toppar 110 nu så snabbare vill jag inte åka. Samtidigt ska inte kostnaden bli alltför hög är i alla fall tanken!!! Det ska ju lackas lite är det tänkt och så blir det väl lite krom-trim också som tunnar ut plånboken!
Mer kubik = Mer kraft?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Mer kubik = Mer kraft?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Mer kubik = Mer kraft?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
helt klart är det så, men tyvärr kan man inte borra mer än 210cc (med 60mm vev ca 225cc). inte så många procents volymökning.
Federico
Mer kubik = Mer kraft?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
helt klart är det så, men tyvärr kan man inte borra mer än 210cc (med 60mm vev ca 225cc). inte så många procents volymökning.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Min P 200 E ska få sig en genomgång. Den unike tvåtakts-farbrorn som kan allt jag inte kan, tycker att han ska borra upp originalcylindern och bara köpa ny kolv isf att köpa komplett cylinder.
* Är det en sund tanke? <font color="navy"><font size="4"><b>Ja</b></font id="size4"></font id="navy">
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
:)
<br />Min P 200 E ska få sig en genomgång. Den unike tvåtakts-farbrorn som kan allt jag inte kan, tycker att han ska borra upp originalcylindern och bara köpa ny kolv isf att köpa komplett cylinder.
* Är det en sund tanke? <font color="navy"><font size="4"><b>Ja</b></font id="size4"></font id="navy">
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Kanske ska göra som Federico hintar om, borra till nästa överdimension och stroka till 60 mm, lär inte gå fortare men lite extra vrid på låga.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tyvärr får man lite mer vibrationer med 60-vev, ingen jättefara men jag märke av det på min gamla polini 218cc. kanske mindre vibbar med originalcylinder som inte varvar så mycket? Långa mannen med lustgas- berätta...
Federico
<br />Kanske ska göra som Federico hintar om, borra till nästa överdimension och stroka till 60 mm, lär inte gå fortare men lite extra vrid på låga.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tyvärr får man lite mer vibrationer med 60-vev, ingen jättefara men jag märke av det på min gamla polini 218cc. kanske mindre vibbar med originalcylinder som inte varvar så mycket? Långa mannen med lustgas- berätta...
Federico
Att borra en motor till standard överdimension ger väldigt liten volymökning.
Standard dia 66,5 = 197,97 cc
1:a överdimension 66,7 = 199,17 cc
2:a överdimension 66,9 = 200,36 cc
3:a överdimension 67,1 = 201,56 cc
Som mest alltså 1,81 % volymökning, men det innebär inte en ökning av effekten med
1,81 %. För det behövs att kanalernas och förgasarens genomströmningsareor ökas med 1,81 %.
Mycket jobb för knappa 2 %
:)
Standard dia 66,5 = 197,97 cc
1:a överdimension 66,7 = 199,17 cc
2:a överdimension 66,9 = 200,36 cc
3:a överdimension 67,1 = 201,56 cc
Som mest alltså 1,81 % volymökning, men det innebär inte en ökning av effekten med
1,81 %. För det behövs att kanalernas och förgasarens genomströmningsareor ökas med 1,81 %.
Mycket jobb för knappa 2 %

-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Ja, borra orginal är ju inget sätt att trimma på men om man renoverar en cylinder så kan man ju göra det vid behov.
Jag kör 60 vev på min polini, köpte en kontrollerad vev för säkerhets skull och det har funkat jättebra.
Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Jag kör 60 vev på min polini, köpte en kontrollerad vev för säkerhets skull och det har funkat jättebra.
Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />....Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
härligt! vem säljer/kontrollerar/balanserar vespavevar?
min var också grym, otroligt bra vrid
Federico
<br />....Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
härligt! vem säljer/kontrollerar/balanserar vespavevar?
min var också grym, otroligt bra vrid
Federico
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Ja, borra orginal är ju inget sätt att trimma på men om man renoverar en cylinder så kan man ju göra det vid behov.
Jag kör 60 vev på min polini, köpte en kontrollerad vev för säkerhets skull och det har funkat jättebra.
Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kör oxå 60-vev i min polini, men den vibrerar som satan, tror inte att sip hade några "balanserade" vevar då jag köpte den.
med hp4 svänghjul så vibrerar den ju ännu mer. med det svänghjulet blev motorgången bra mkt hårdare, den liksom hamrar på tomgång. låter inte hålsosamt för lager och låda.
men den går som ett skållat olla!
<br />Ja, borra orginal är ju inget sätt att trimma på men om man renoverar en cylinder så kan man ju göra det vid behov.
Jag kör 60 vev på min polini, köpte en kontrollerad vev för säkerhets skull och det har funkat jättebra.
Mindre vibrationer än när jag körde orginal...blev själv lite förvånad.
Vridet blev bra...

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kör oxå 60-vev i min polini, men den vibrerar som satan, tror inte att sip hade några "balanserade" vevar då jag köpte den.
med hp4 svänghjul så vibrerar den ju ännu mer. med det svänghjulet blev motorgången bra mkt hårdare, den liksom hamrar på tomgång. låter inte hålsosamt för lager och låda.
men den går som ett skållat olla!
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Köp kolven först och skicka med den till den som borrar.
Är dom seriösa så litar dom inte på de mått tillverkarna uppger utan mäter på kolven dom borrar för.
Fick en mild utskällning av en mycket duktig yrkesman för många år sedan då jag skulle borra en cylinder och kom dit utan kolv
Så jag har inte glömt att ha med kolven i fortsättningen.
Kan rekomendera "Stigs mekaniska" i Axvall. Mycket duktig med lite för lång väntlista ibland.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Är dom seriösa så litar dom inte på de mått tillverkarna uppger utan mäter på kolven dom borrar för.
Fick en mild utskällning av en mycket duktig yrkesman för många år sedan då jag skulle borra en cylinder och kom dit utan kolv

Så jag har inte glömt att ha med kolven i fortsättningen.
Kan rekomendera "Stigs mekaniska" i Axvall. Mycket duktig med lite för lång väntlista ibland.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
LÅnga mannen med lustgas svarar:
Jodå, med en stroker(60mm)-vev så får man allt fin knuff i 200:an. Orginalkopplingen började slira redan efter ett ½ cannonball, men med starkare prylar i lamellavdelningen så har det inte varit några problem. Min dailycruiser är ju strokertouringen och efter att ha fått gå hyfsat småhårt i 2 år så började motorn att skramla på förra finlandssemestern. Då jag hade 250 mil framför mig så ville man ju veta vad det var.. Det visade sig att orginalkolven inte riktigt tyckte om den ökade hastighet som den utsattes för. Maxvarv på en PXkolv med 2 mm ringar ligger väl runt 6825 har jag för mig, sedan kommer kolvringarna i självsvängning. Detta med orginal (57mm) slaglängd. Då jag med glädje ligger å mummar norden runt på 7300 rpm plus den ökade slaglängden (snabbare kolvhastighet) så klarar kolven helt enkelt inte detta. Ringarna hade gladeligen tuggat i sig ganska mycket av aluminiumet runt kolvringsspåren.. Nåväl, fick ett par halvbra ringar av Heikki T och en toppsmällt men hel nödkolv av den alltid glade Risto K så kunde semestern fortsätta. Jag rekommenderar att sätta i en kolv med tunnare ringar om man ska köra stroker.
Vibrationerna är inte så kraftiga som med polini eller malossi i kombination med strokervev, men dom känns som små, små stickningar i fingrarna efter en långtur. Fast jag har slutat att märka av dom nu..
Sen har vi det där med schimset då, vill man ha en massa varv lägges ett shims lämpligen som cylinderfotspackning ( kolven kommer ju 1,5 mm högre opp) då man ju flyttar opp avgasporten lika mycket. Jag valde i Vridesmod att göra en rekordelig topppackning istället och fick en cykel som glatt transporterar mig (95+) och all packning plus ev dam/kamrat) utan att stånka, den går att gasa upp på slagen och man växlar i luften och fortsätter på 2:an. Har även kammat hem 2 segrar i Cannonball. Borde förmodligen slänga i en overdriveutväxling eller 5 spättat för att sänka varvet på toppcruise.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B- Svensk Hastighetsförmedling
Jodå, med en stroker(60mm)-vev så får man allt fin knuff i 200:an. Orginalkopplingen började slira redan efter ett ½ cannonball, men med starkare prylar i lamellavdelningen så har det inte varit några problem. Min dailycruiser är ju strokertouringen och efter att ha fått gå hyfsat småhårt i 2 år så började motorn att skramla på förra finlandssemestern. Då jag hade 250 mil framför mig så ville man ju veta vad det var.. Det visade sig att orginalkolven inte riktigt tyckte om den ökade hastighet som den utsattes för. Maxvarv på en PXkolv med 2 mm ringar ligger väl runt 6825 har jag för mig, sedan kommer kolvringarna i självsvängning. Detta med orginal (57mm) slaglängd. Då jag med glädje ligger å mummar norden runt på 7300 rpm plus den ökade slaglängden (snabbare kolvhastighet) så klarar kolven helt enkelt inte detta. Ringarna hade gladeligen tuggat i sig ganska mycket av aluminiumet runt kolvringsspåren.. Nåväl, fick ett par halvbra ringar av Heikki T och en toppsmällt men hel nödkolv av den alltid glade Risto K så kunde semestern fortsätta. Jag rekommenderar att sätta i en kolv med tunnare ringar om man ska köra stroker.
Vibrationerna är inte så kraftiga som med polini eller malossi i kombination med strokervev, men dom känns som små, små stickningar i fingrarna efter en långtur. Fast jag har slutat att märka av dom nu..
Sen har vi det där med schimset då, vill man ha en massa varv lägges ett shims lämpligen som cylinderfotspackning ( kolven kommer ju 1,5 mm högre opp) då man ju flyttar opp avgasporten lika mycket. Jag valde i Vridesmod att göra en rekordelig topppackning istället och fick en cykel som glatt transporterar mig (95+) och all packning plus ev dam/kamrat) utan att stånka, den går att gasa upp på slagen och man växlar i luften och fortsätter på 2:an. Har även kammat hem 2 segrar i Cannonball. Borde förmodligen slänga i en overdriveutväxling eller 5 spättat för att sänka varvet på toppcruise.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B- Svensk Hastighetsförmedling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.
VH/Calle
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Spaco SI 26 /26 säljes som 26 mm, men är i själva verket bara 25 mm.
SIP har en som dom tydligen bearbetat själva, den skall vara 26 mm:
<font color="navy">Carburetor SIP/DELL'ORTO SI
26mm, without oil pump
Art.-no. 40001000 </font id="navy">:):)
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Spaco SI 26 /26 säljes som 26 mm, men är i själva verket bara 25 mm.
SIP har en som dom tydligen bearbetat själva, den skall vara 26 mm:
<font color="navy">Carburetor SIP/DELL'ORTO SI
26mm, without oil pump
Art.-no. 40001000 </font id="navy">:):)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Spaco SI 26 /26 säljes som 26 mm, men är i själva verket bara 25 mm.
SIP har en som dom tydligen bearbetat själva, den skall vara 26 mm:
<font color="navy">Carburetor SIP/DELL'ORTO SI
26mm, without oil pump
Art.-no. 40001000 </font id="navy">:):)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kommer ihåg en test/recension av SIP:s 26:a i scootering, med deras setup gjorde det ingen märkbar skillnad på ett dynotest. men jag minns inte hur testet var utfört. det är aldrig 100% bra att ta luften genom gummubälgen och ramen, gasresponsen blir märkbart fördröjd på en trimmad motor. en originalmotor går däremot sämre utan bälg eller luftburk.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förlåt tjatandet men förgasare då? Inte ska man väl ha originalet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SI-förgasaren är med sin korta gasväg mycket väl avpassad till fullfarme-motorn och kan mycket väl användas till en relativt trimmad maskin.
Om du använder original får du oftast bättre lågfartsegenskaper men missar lite av den roliga ketchupeffekten/råöset som trimning tillsammans med en stor gasare ger.
Det finns nuförtiden även 26mm SI-gasare (indiska kopior) att köpa.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Spaco SI 26 /26 säljes som 26 mm, men är i själva verket bara 25 mm.
SIP har en som dom tydligen bearbetat själva, den skall vara 26 mm:
<font color="navy">Carburetor SIP/DELL'ORTO SI
26mm, without oil pump
Art.-no. 40001000 </font id="navy">:):)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kommer ihåg en test/recension av SIP:s 26:a i scootering, med deras setup gjorde det ingen märkbar skillnad på ett dynotest. men jag minns inte hur testet var utfört. det är aldrig 100% bra att ta luften genom gummubälgen och ramen, gasresponsen blir märkbart fördröjd på en trimmad motor. en originalmotor går däremot sämre utan bälg eller luftburk.
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Nu när ni är igång och snackar om längre slag och att lyfta cylindern med spacer måste jag passa på att fråga en sak.. Vid dom här operationerna kommer ju kolvtoppen hamna en bit nedanför portarnas nederkanter när kolven är i botten.
Ska man då sänka dom så att dom hamnar i nivå med kolvtoppen? Anar att det borde göra skillnad men jag har upptäckt att på en del motorer är kolvtoppen redan i std utförande ett par mm under samtliga portars nederkanter.
Enda informationen jag hittat om det handlade bara om avgasporten och då skulle den kanten hjälpa till att kyla kolven just där vid avgasporten där den är som varmast.
Ska man då sänka dom så att dom hamnar i nivå med kolvtoppen? Anar att det borde göra skillnad men jag har upptäckt att på en del motorer är kolvtoppen redan i std utförande ett par mm under samtliga portars nederkanter.
Enda informationen jag hittat om det handlade bara om avgasporten och då skulle den kanten hjälpa till att kyla kolven just där vid avgasporten där den är som varmast.