Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

I helgen kom jag och den andra dottern i allafall igång med iordningställandet av Moppis 2! :D
Image
Fast hon ville förstås inte köpa lillasysters terminologi utan döpte den rätt och slätt till Bonnie.
Medan hon plockade bort de bakre kåporna gav jag mig i kast med framnavet. Jag har tidigare kunnat konstatera att såväl broms- som hastighetsmätarvajer slitits av till följd av att hela härligheten vridit sig. :o
Image
Notera på bilden att (den böjda) låspinnen till vänster INTE ska gå in i det hålet där den är, utan det till höger. Hålet som pinnen ligger i är resterna av fästet för bromsvajerna hölje...
Vad kan då har varit orsaken till en sådan kraft? Trodde först att en bromsback hoppat ur läge och låst trumman, men där såg allt bra ut. Misstankarna riktades istället mot trummans lager, som visserligen gick runt men inte utan motstånd och vars fett mer påminde om torkat kitt.
Image
Eftersom bägge lagren är öppna plockade jag bort utsidans packbox och körde igenom med lösningsmedel och tryckluft ett antal gånger innan jag nu ställt det med lösningsmedel i för att mosa ett tag. Hoppas det räcker så jag slipper byta lagren.
Den krökta låspinnen var ett :evil: att få rakt men de två v:na (värme och våld) gav ett hjälpligt resultat.
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag åkte tanken och bensinkranen på Bonnie av. Föga förvånande var tanken välfylld med bös. Dessutom hade tidigare ägare förlorat två tätningsringar till tanklocket innan han eller hon gav upp och satte dit ett lock till en oljedunk istället.
Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Jag upprepar, det är så himla kul att läsa om äventyren med era indiska moppar. Ni har en helt egen nisch där :D

Fortsätt gärna berätta, och lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Tack! Ja, vi har också väldigt roligt. Perfekt bonding med barnen. Äldsta dottern (hon som nu mekar med Bonnie) var först lite tveksam och ville hellre vara inne och typ baka, men igår frågade hon om vi kunde meka idag också! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag skulle jag och den yngre dottern göra en ny, tjusig lösning på Moppis 1:s choke, vars originalarrangemang känns som själv sinnebilden för Epalösning, tillika icke fungerande...
Hade för ändamålet letat fram en fin och tunn kedja i gömmorna, vi monterade den och jag förklarade: "Så drar man här och så..." TJOFF! :shock:
Kedjan hade helt sonika gått av! Visade sig vid närmare inspektion att det bara var en prydnadskedja med öppna länkar, alltså öppnade de vid minsta antydan till kraft. Så nu får det bli en tur till järnaffären. :roll:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Kedja utan skarv, av den typ som fordom användes till badrumsventiler och liknande. Den ska väl :twisted: hålla!
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag fick den från förkylkingen nästan återställda dottern lite terapiarbete mot sin gå-hemma-leda. :D Flinka barnfingrar är perfekta till den här sortens pill!
Image
Med den nya kedjan funkade chokearrangemanget precis som tänkt. Enda problemet var genomföringen genom kåpan, som kedjan ville dra med sig, men det löstes med superlim.
Image
Image
På sista bilden syns nyckelringen som nu utgör chokehandtag. Notera även den blanka plåtskruven till vänster. På den kan jag haka fast nyckelringen och vips har jag choke så länge jag vill! :)
Choken behövdes faktiskt hela turen idag fast solen sken, så väl hemma vred jag upp blandningen liiiite. Dock efter att dottern fått sin efterlängtade belöning för allt slit.
Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Nöden är uppfinningarnas moder. Badkarskedja, nyckelring och skruv blir ett chokereglage

"Gillar", som man säger på Facebook :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ny utflykt med dotter och Moppis1 idag. Fortfarande får jag köra lääänge på choke, så det blev ännu lite mer justering på blandskruven sedan.
Backspegeln började plötsligt vibrera loss. Drog åt den (skaftet är gängat) men samma sak efter en stund igen. Fick förklaringen när jag tittade under styrkåpan: Låsmuttern hade vibrerat loss. Men gänglåsning på skaftet och en nylocmutter ska den väl sitta ett tag!
Image
Dottern körde idag med på gräsplanen hemma. Dock kom hon in i skuggan och där är isen kvar... Men snabbt upp med både henne och Moppis och sedan tvingade jag henne att köra ett par varv till för att hon inte skulle bli avskräckt. Back in the sadle, som det heter, och jag kände mig väldigt pedagogisk.
:)
Av bara farten gav jag mig på pilljobbet med fästet för frambromsen på Bonnie. Dotter nummer två ville inte vara med idag och det var kanske lika bra för det var lite meck att slipa till en bricka att passa som mothåll (brickan sitter under muttern med gänglåsning på).
Image
Men det blev helt okej till slut.
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag fortsatte jag och dottern med Bonnie. Bensinkranen dissekerades och där var förstås en del skit.
Image
Image
Även förgasaren åkte av, men där hittades inga större mängder skräp så den åkte raskt tillbaka igen.
Att få till en bra infästning av bromsvajern i bromsarmen krävde en del funderande och pill, men till slut gick det, med några skruvar och en bit flexband. 8)
Image
Bromsen gick bara att justera så den antingen inte låser helt eller så att det blir ett litet skrapljud en gång per varv hjulet roterar; trumman torde väl vara lite deformerad. Valde i alla fall det senare alternativet då jag tror att det kan slita in sig. Annars är det ju bara att släppa på vajern en bit.
Återstår nu att återmontera tank och bensinkran samt att fixa den avslitna hastighetsmätarvajern - det närmar sig! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

På långfredag är det dags för det årliga Chicken Race för mopeder i Alingsås, men där får jag inte vara med för åldersgränsen är 1981. :cry: För moppen, alltså... :lol:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jaha, idag fick jag ännu en "belöning" för att jag var Snål-Werner (lokalt, västgötskt uttryck) :lol: när jag beställde bensinkranar och -filter. Öppnade glatt kranen på Moppis1 - och bensinen forsade ner på marken!! :evil:
Det öppningsbara filtret såg gediget ut, men var i 100% Kinaplast och med gänger som var både klena och korta. Sålunda räckte det med lite, lite brytkraft i sidled på filtret och vips! föll det i sina beståndsdelar, vilket skett nu.
Svärande över folk som tillverkar prylar som är kass från början slängde jag filtret i soporna och ersatte det med en engångsvariant som jag också har på min V4. Inga gängor här inte!
Sedan gick moppeturen så bra så i vårsolen! :D
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Det är gott gry i ungdomen, får jag säga! Idag tog den snart 10-åriga dottern med sin kompis ut och startade Moppis1, varvade den lite och ringde sedan sin mamma och frågade om de fick "ta en tur"! :D 8)
Visserligen menade de nog bara på gräsmattan vid lekplatsen där hon själv fått köra och svaret blev, till hennes besvikelse att nej, inte utan en vuxen och att kompisens föräldrar är med på noterna. Men hur många 10-åriga tjejer vet hur man startar en moped och frejdigt gör det själv? Jag är STOLT!! :D :D :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ah, vårsol och riktigt hyfsad temperatur, spirande grönska och fågelsång; kan en moppetur ha bättre inramning?? :D Åkte runt en hel massa ärenden i sta'n och Moppis1 startade och gick snällt hela tiden. Dock upptäckte jag att min limning av den spruckna sidokåpan hade gett upp, så nu fick det bli mer rejäla doningar med skruv och beslag på baksidan. Efter att dessutom ha superlimmat skarven och målat den med ett rött limstift till en Mazda (!) såg det hela både prydligt och bruksigt ut, tycker jag.
Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Återigen, jag fullständigt älskar att läsa om ert mekande av era lo-tec indier. Fortsätt berätta :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Tackar, här kommer mera: I kväll lätt lillasyster storsint storasyster testa Moppis1. Storasyster satte sig på och körde iväg som om hon aldrig hade gjort annat! :D
Image
På köpet blev hon jättetaggad på att få igång sin Bonnie, så om allt går som vi hoppas blir det uppstart i helgen! 8)
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jaha, idag var det dags igen: Kom ut och hittade en bensinpöl under Moppis1. Med van hand rev jag av motorkåpan och kunde konstatera att läckaget återigen kom från bensinkranen. :evil: Denna gång verkar det dock som om kranen bara är indirekt skyldig. Hittade ett hål i bensinslangen just vid infästningen till kranen och min gissning är att öppnandet och stängandet av den tröga kranen har skapat en nötning när hela paketet har vridit sig. Så förutom att kapa bort en bit slang använde jag en av "kompensationskranarna" som jag fick då de andra läckte. Eftersom jag inte behövde sätta någon extra tätningen i denna kran går den förstås mycket lättare att öppna och stänga och denna operation kan därför nu utföras utan tång. :D
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Suck, ny liten pöl. Rev av kåpan IGEN och hittade inget läckage, men undersidan av förgasaren, där hänger en droppe. Det har jag noterat direkt efter körning också, så jag misstänker att fuggen flödar lite och att detta accentuerats av dagens värme (26 grader! :D ).
Satte ett buntband som extra säkring på slangänden in i förgasaren (måste skaffa bättre slangklämmor än de jag har) och placerade en bytta under motorn. Det läcker ju inte mycket och det borde bara vara en del av innehållet i förgasaren som försvinner, i alla fall (kranen verkar inte smygsläppa igenom något när den är stängd).
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Misstänkta: Flottör, flottörnål och förgasarpackningar
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jaha, pöl igen... Återigen inget läckage i bränslematningen, men fuggen är fuktig och det hänger en droppe under. Så min slutliga (?) teori är att förgasaren svettas genom flottörhuspackningen när det är varmt, något annat sätt för bensinen att komma ut kan jag inte komma på. Och ja, jag kollade att alla skruvar var åtdragna. Och visst har du rätt i att det kan vara nål eller flottör också, men de passerade som sagt mitt nålsöga (lol) vid renoveringen.
Så, vad gör jag åt det, då? Inte ett sk*t i nuläget, den får stå parkerad med en balja under. Kanske river jag fuggen i vinter, eller så.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jaha, idag fick vi den första större motgången. Storasyster som var så taggad blev besviken idag, för Bonnie vägrar starta! :(
Vi hade raskt monterat tillbaka tank och bränslekran, bytt tändstift, -hatt och -kabel, fyllt bensin, öppnat kranen och konstaterat att det kom bensin helt utan läckage  och kickade - tvärdött!
Loss med stiftet och kollar - ingen gnista!  "Men den staortade ju i höstas", som det brukar heta... Jaja, tillbaka med gamla stiftet - och gnista! 
OK, kickar igen - dött. Öppnar gasen och den tänder!  Fast bara några gånger. Testar att snapsa i lite bensin direkt i cyllen - inget.
Vi ger sedan upp för idag. Imorgon blir det till att handla startgas för att se om den tänder på det. Om inte tror jag på för svag gnista eller tappad kompression. Tänder den åker förgasaren av igen.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Dagens fynd: Bonnie var helt tom på transmissionsolja! :shock:
Då jag aldrig fyllt på kan hon ha varit tömd för vinterförvaring och då har hon stått tom i 1,5 år. Kan det vara så att packboxen på transmissionssidan torkat och släppt ut vevhuskompressionen? Fyllde på olja och låter den stå tills imorgon så packboxen får en chans att svälla.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Var ute och mekade Bonnie idag med samma resultat: Om jag håller gasen stängd under några kickar och sedan öppnar fullt tänder hon till, men inte mer.
För att gå metodiskt till väga tänkte jag börja med gnistan som jag tycker ser svag ut. Lånar helt enkelt i tur och ordning CDI, tänspole och laddregulator från Moppis1. Startar Bonnie vet jag ju vad felet var. Om inte så blir det lurigare. Det skumma är hon inte tänder alls på startgas sprutad direkt i förgasarhalsen med öppet spjäll. Tändstiftet blir inte heller blött trots ivrigt kickande och att jag ser bensin samlas i förgasarhalsen. Min teori är reedventilen (hur testar man den?), packboxarna på vevaxeln eller toppackningen. Vad tror ni?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jaha, förmiddagens mekande uteslöt i princip elsystemet. Flyttade CDI, tändspole med tändkabel, laddregulator och tändstift mellan mopparna. Moppis1 startade snällt, Bonnie är lika död. :(
Switchade även reedventil med samma resultat. Så om inte magneten på Bonnie är dålig (känns lite långsökt) så är det packboxar och toppackning kvar på min lista.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by aryan »

Utöver magneten kan det inte vara annan elfel (t ex dålig jord, kotrtis) eller fel på spolen i magnetsvänghjulet?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply