Hejsan!
Hittade den här cylindern på en Engelsk firma. Någon som har hört talas om den ? Verkar vara en orginalcylinderlookalike i Aluminium.
För att vara i Engelsk prisklass så är det billigt. Eller skit.....
Det handlar inte om att vara snål. Det är först och främst nyfikenhet som leder till stordåd.
Denna är ju av Aluminium vilket är trevligt.
Då kan man med lätthet porta sig trött och utifall man skulle behöva så kan man svetsa på mera gods.
Dessutom med markant förbättrad kylning.
På Finska plåtscooterforumet fick jag nu svaret att dessa satt på sena COSA!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Njaaa, lite tveksam men...
Skulle nog satsa på en aluminium Polini 210 i stället, har kört snart 700 mil på min och den går bara bättre och bättre.
Lite dyrare men helt bekymmersfri efter man justerat in allt.
Om det är samma cylindrar som monterades på Cosa, skulle de då inte saluföras som original Piaggio?
They are a little rough where the liner meets the aluminium, står det. Det kan innebära att det är ett parti som inte klarat kvalitetskontrollen och skrotats.
Att använda som råämne för att skapa en trimcylle som Ola föreslår är den idealisk, men som ersättning för en pajad cylinder är nog originaldelar att föredra.
Här är det ju inte fråga om en Cosacylinder, utan en aluminiumcylinder med cylinderbana i gjutjärn, i stil med de indiska stage4cylindrarna till Lambretta. Här finns en bild på en Cosacylle, den har nicasilbeläggning , bultfäste för blåset och är gjuten av Gilardoni. http://www.germanscooterforum.de/index. ... _id=306586" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har en sådan fast 210cc varianten med bättre kolv. Det är lite porer kring insugsporten i nederkant men den funkade bra förra året iaf. Kör på etanol.
/Patrik
Intressant! Är kolven till det yttre annars som standard Px-kolv, kompressionshöjd och profil på kolvtoppen? Jag skulle behöva en bättre kolv till min överborrade Autisa.