jag vet att ni är trötta på v50 men..
la idag vantarna på ytterligare en vespa 50 (den som fanns på annons här, f.ö den snyggaste v50'n jag nånsin sett, lite bättringar i lacken sen jävlar), 81'a dock med äldre motor (v5a1m). tråkigt nog är den motormässigt obehagligt original, scootern i fråga har dock 16/16-gasare och primaverabromsar + fälgar. den har tydligen stått ett antal år, inte startat upp motorn men den ser hel ut bortsett från dess sönderplockadhet. inte kluven ännu dock.
planen är väl ett milt trim, 75/80 cc och nåt billigt effektblås. veven är original nu. är inte ute efter höga hastigheter, snarare mycket botten (måste orka bära kromet!).
utan trimcylinder har jag svårt att tänka mig att den ens orkar gå runt med tiotum..
ska man ta upp veven själv eller köpa ny? svårt att få den balanserad? hur mycket inverkar obalansen?
nåt annat jag ska tänka på än att byta packboxar och packningar samt växellådsolja?
är det nödvändigt att ändra utväxlingen eller räcker de större hjulen? den hade tidigare 100 cc (bytt motor) men det höll inte med originalutväxlingen.
vespa 50, motorrenovering
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />jag vet att ni är trötta på v50 men..
la idag vantarna på ytterligare en vespa 50 (den som fanns på annons här, f.ö den snyggaste v50'n jag nånsin sett, lite bättringar i lacken sen jävlar), 81'a dock med äldre motor (v5a1m). tråkigt nog är den motormässigt obehagligt original, scootern i fråga har dock 16/16-gasare och primaverabromsar + fälgar. den har tydligen stått ett antal år, inte startat upp motorn men den ser hel ut bortsett från dess sönderplockadhet. inte kluven ännu dock.
planen är väl ett milt trim, 75/80 cc och nåt billigt effektblås. veven är original nu. är inte ute efter höga hastigheter, snarare mycket botten (måste orka bära kromet!).
utan trimcylinder har jag svårt att tänka mig att den ens orkar gå runt med tiotum..
ska man ta upp veven själv eller köpa ny? svårt att få den balanserad? hur mycket inverkar obalansen?
nåt annat jag ska tänka på än att byta packboxar och packningar samt växellådsolja?
är det nödvändigt att ändra utväxlingen eller räcker de större hjulen? den hade tidigare 100 cc (bytt motor) men det höll inte med originalutväxlingen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
grattis! köp ny vev, det blir alltid bättre, då får du riktiga lager mot kolvbulten
Federico
<br />jag vet att ni är trötta på v50 men..
la idag vantarna på ytterligare en vespa 50 (den som fanns på annons här, f.ö den snyggaste v50'n jag nånsin sett, lite bättringar i lacken sen jävlar), 81'a dock med äldre motor (v5a1m). tråkigt nog är den motormässigt obehagligt original, scootern i fråga har dock 16/16-gasare och primaverabromsar + fälgar. den har tydligen stått ett antal år, inte startat upp motorn men den ser hel ut bortsett från dess sönderplockadhet. inte kluven ännu dock.
planen är väl ett milt trim, 75/80 cc och nåt billigt effektblås. veven är original nu. är inte ute efter höga hastigheter, snarare mycket botten (måste orka bära kromet!).
utan trimcylinder har jag svårt att tänka mig att den ens orkar gå runt med tiotum..
ska man ta upp veven själv eller köpa ny? svårt att få den balanserad? hur mycket inverkar obalansen?
nåt annat jag ska tänka på än att byta packboxar och packningar samt växellådsolja?
är det nödvändigt att ändra utväxlingen eller räcker de större hjulen? den hade tidigare 100 cc (bytt motor) men det höll inte med originalutväxlingen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
grattis! köp ny vev, det blir alltid bättre, då får du riktiga lager mot kolvbulten
Federico
ja jo det var ungefär det jag tänkte. men, alltså, blir det "bara bättre" eller är det nödvändigt? är inte direkt snortät just nu, samtidigt känns det dumt att snåla på insidesdelar när man ändå river motorn, inte som jag har lust att göra det titt som tätt- lika bra o göra rätt med en gång.
sip listar ju allt efter scootermodell, men mina matchar ju inte. vilka v50 hade v5a1m? vilka skillnader är det, förutom inre / yttre spole?
är det någon skillnad på v50 och primmybromsar (förutom storleken)? är det bara att byta hastighetsmätardrev för att få korrekt utläsning på mätaren? inte kollat på fästena, hur knepigt är det att få på primaverabakhjul på v5a2m-motor? kan ju vara en ide att byta motor mellan dem, den nya är i mina ögon finare än min andra, som fungerar och har inte originalvev.
vad har kopparpinnen i förgasaren för funktion (har en uppborrad 16/10 -> 16/16 där den gått av)? är det så taskigt att det är sämre än 16/10, som sitter på den gamla, eller är det läge att byta?
/ erik, med en och två halva mopedscootrar (hindra mitt habegär..)
sip listar ju allt efter scootermodell, men mina matchar ju inte. vilka v50 hade v5a1m? vilka skillnader är det, förutom inre / yttre spole?
är det någon skillnad på v50 och primmybromsar (förutom storleken)? är det bara att byta hastighetsmätardrev för att få korrekt utläsning på mätaren? inte kollat på fästena, hur knepigt är det att få på primaverabakhjul på v5a2m-motor? kan ju vara en ide att byta motor mellan dem, den nya är i mina ögon finare än min andra, som fungerar och har inte originalvev.
vad har kopparpinnen i förgasaren för funktion (har en uppborrad 16/10 -> 16/16 där den gått av)? är det så taskigt att det är sämre än 16/10, som sitter på den gamla, eller är det läge att byta?
/ erik, med en och två halva mopedscootrar (hindra mitt habegär..)