Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Solen skiner temperaturen är behaglig och jag borde väl vara ute och köra in min nya cylinder.
Istället ligger jag i soffa, tycker synd om mig själv och funderar på var man snabbast köper en tillförlitlig oskruvad Vespa.
Igår var humöret på topp och stressen inom rimliga gränser. Sista handen lades vid koppling, all el kopplades samman och jag fyllde på olja i växellådan. Jag var fullt inställd på att få se resultatet av många månaders filande skruvande och kaffedrickande.
Ni anar inte vilket storslaget antiklimax det var när jag inte fick någon som helst gnista.
Strömbrytaren på tjyvfällan provades i båda lägen. Ingen gnista.
Jordkabeln till CDI-boxen kopplades om. Ingen gnista!
Tändkabeln trycktes i CDI'n. Ingen gnista!!
Hela tändsystemet är nytt i kartong, bortsett från regulatorn som satt monterad sedan innan. Kablaget från statorplattan är färgkodat och har kopplats till motsvarande färg på CDI'n.
Är det någon som kan ge mig tydliga och handfasta tips på var jag skall börja felsöka och vilka verktyg jag behöver. En multimeter känns som ett bra vapen, men är det i sådant fall något speciellt jag behöver tänka på?
Alla nyktra tips är välkomna. Var beredda på motfrågor för det här är helt okänd mark för mig.
Istället ligger jag i soffa, tycker synd om mig själv och funderar på var man snabbast köper en tillförlitlig oskruvad Vespa.
Igår var humöret på topp och stressen inom rimliga gränser. Sista handen lades vid koppling, all el kopplades samman och jag fyllde på olja i växellådan. Jag var fullt inställd på att få se resultatet av många månaders filande skruvande och kaffedrickande.
Ni anar inte vilket storslaget antiklimax det var när jag inte fick någon som helst gnista.
Strömbrytaren på tjyvfällan provades i båda lägen. Ingen gnista.
Jordkabeln till CDI-boxen kopplades om. Ingen gnista!
Tändkabeln trycktes i CDI'n. Ingen gnista!!
Hela tändsystemet är nytt i kartong, bortsett från regulatorn som satt monterad sedan innan. Kablaget från statorplattan är färgkodat och har kopplats till motsvarande färg på CDI'n.
Är det någon som kan ge mig tydliga och handfasta tips på var jag skall börja felsöka och vilka verktyg jag behöver. En multimeter känns som ett bra vapen, men är det i sådant fall något speciellt jag behöver tänka på?
Alla nyktra tips är välkomna. Var beredda på motfrågor för det här är helt okänd mark för mig.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Är det ett Vespatronic?
___________________
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Hej
Nu vet jag inte exakt vilket tändsystem du har satt i, vespatronic eller om det är en PX motor du har.
I vilket fall så är elektroniska tändsystem luriga, inte minst när motorn inte startar, eftersom man egentligen behöver ett sampleoscilloskop för att hitta felet. I princip måste man kunna spela in signalen från pulsgivaren och matningsspänningen för att se vilken som ger signal och hur signalen ser ut under den korta tid när man kickar.
Jag antar att du gjort de första åtgärderna:
Nytt stift
Kollar gnista mellan kabel och motorblock med tändhatten bortmonterad
Kollat att pulsgivaren inte har avbrott när man mäter resistansen i den
Återkom med frågor - detta går att lösa
/Henrik
Nu vet jag inte exakt vilket tändsystem du har satt i, vespatronic eller om det är en PX motor du har.
I vilket fall så är elektroniska tändsystem luriga, inte minst när motorn inte startar, eftersom man egentligen behöver ett sampleoscilloskop för att hitta felet. I princip måste man kunna spela in signalen från pulsgivaren och matningsspänningen för att se vilken som ger signal och hur signalen ser ut under den korta tid när man kickar.
Jag antar att du gjort de första åtgärderna:
Nytt stift
Kollar gnista mellan kabel och motorblock med tändhatten bortmonterad
Kollat att pulsgivaren inte har avbrott när man mäter resistansen i den
Återkom med frågor - detta går att lösa
/Henrik
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Tack för att du ger dig in i leken, Henrik (och hans med såklart).
Objektet är min trimmade motor från Touring -63. Den skall monteras i ett Sprintchassi där det tidigare suttit en PX-motor. Den motorn behöll dessvärre tidigare ägare.
Tillsammans med cylinderkitet köpte jag SCK's BGM-kit för elektronisk konvertering.
Stiftet är helt nytt, men jag har inte provat att enbart sätta kabeln mot chassit utan hatt och stift. Det låter listigt.
Tredje tipset förstod jag inte riktigt så det får du gärna brodera ut lite.
Menar du att det inte går att mäta på kablarna från statorplattan? Det hade ju annars varit smart för att leta tidigt kabelbrott.
Objektet är min trimmade motor från Touring -63. Den skall monteras i ett Sprintchassi där det tidigare suttit en PX-motor. Den motorn behöll dessvärre tidigare ägare.
Tillsammans med cylinderkitet köpte jag SCK's BGM-kit för elektronisk konvertering.
Stiftet är helt nytt, men jag har inte provat att enbart sätta kabeln mot chassit utan hatt och stift. Det låter listigt.
Tredje tipset förstod jag inte riktigt så det får du gärna brodera ut lite.
Menar du att det inte går att mäta på kablarna från statorplattan? Det hade ju annars varit smart för att leta tidigt kabelbrott.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Kollade kitet på SCKs hemsida och det liknar mycketett PX/PK-kit vad gäller spolarnas uppstacknign och inkoppling. Regulatorn spelar inten roll eftersom den ligger i en egen krets. Det du kan mäta på i tändspolen är följande.
1. Kolla med multimetern inställd på ohm att det inte är avbrott i vare sig pickupspolen (röd) eller matningen (grön). Mät mellan kabel från tändplattan och jord, kolla http://www.emscooters.se/pub_docs/files ... 6kning.htm" onclick="window.open(this.href);return false; för rimliga mätvärden.
2. Kolla med multimetern inställd på ~100V AC att den gröna kabeln ger spänning när du kickar. Mät dels med kabeln lös och med kabeln i tändspole tillsammans med jord
3. Kolla med multimetern om det händer något på den röda kabeln när du mäter med ~ 20VAC läget. denna ska ge korta pulser men det ser du bara med ett oscilloscop. multimetern flimrar bara till o det funkar någotsånär.
Skulle du ha signal i både grön och röd men ingen gnista är det tändenheten eller tändhatten det är fel på. Tändhatten kan tas bort, håll sedan kabelns kärna 1mm från godset med en välisolerad tång och kicka. Du ska få gnista om det var tändhatten som var felet.
egentligen ska man kolla med oscilloskop men multimeter indikerar i alla fall om något är heltokigt (dvs att den inte reagerar alls när du kickar)
mvh/Henrik B
1. Kolla med multimetern inställd på ohm att det inte är avbrott i vare sig pickupspolen (röd) eller matningen (grön). Mät mellan kabel från tändplattan och jord, kolla http://www.emscooters.se/pub_docs/files ... 6kning.htm" onclick="window.open(this.href);return false; för rimliga mätvärden.
2. Kolla med multimetern inställd på ~100V AC att den gröna kabeln ger spänning när du kickar. Mät dels med kabeln lös och med kabeln i tändspole tillsammans med jord
3. Kolla med multimetern om det händer något på den röda kabeln när du mäter med ~ 20VAC läget. denna ska ge korta pulser men det ser du bara med ett oscilloscop. multimetern flimrar bara till o det funkar någotsånär.
Skulle du ha signal i både grön och röd men ingen gnista är det tändenheten eller tändhatten det är fel på. Tändhatten kan tas bort, håll sedan kabelns kärna 1mm från godset med en välisolerad tång och kicka. Du ska få gnista om det var tändhatten som var felet.
egentligen ska man kolla med oscilloskop men multimeter indikerar i alla fall om något är heltokigt (dvs att den inte reagerar alls när du kickar)
mvh/Henrik B
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Tack igen, Henrik.
Mycket god vägledning. Jag håller dig och resten av kamraterna uppdaterade när jag testat imorgon.
/Fredrik
Mycket god vägledning. Jag håller dig och resten av kamraterna uppdaterade när jag testat imorgon.
/Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Ok. Här kommer dagens resultat.
Bra utslag på grön kabel, både lös och ansluten. Check!
Svag signal på röd, men synlig. Check!
Ingen gnista med stift, utan hatt och stift eller med ny tändkabel från spolen..
Kan jag mäta något på tändkabelanslutningen, Henrik?
Bra utslag på grön kabel, både lös och ansluten. Check!
Svag signal på röd, men synlig. Check!
Ingen gnista med stift, utan hatt och stift eller med ny tändkabel från spolen..
Kan jag mäta något på tändkabelanslutningen, Henrik?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Man kan mäta på tändspolens utgång men är den frisk så ger den 2-5kV och det kan förstöra mätinstrumentet. Man kan också för säkerhets skull kolla stiftet i en annnan scooter så att det ger gnista, men jag har aldrig hört att ett helt nytt stift inte fungerar.
Kollade du den vita jordsladden att den har <0.2 Ohm (dvs kortslutning) till motorblocket? Ibland har de skalat kablarna dåligt och pressat med plasten på.
Annars, har du någon annan tändspole/CDI-enhet att testa med? Det låter tyvärr som om det är den det är fel på. En vanlig PX/PK-spole borde passa i detta systemet också.
mvh/HB
Kollade du den vita jordsladden att den har <0.2 Ohm (dvs kortslutning) till motorblocket? Ibland har de skalat kablarna dåligt och pressat med plasten på.
Annars, har du någon annan tändspole/CDI-enhet att testa med? Det låter tyvärr som om det är den det är fel på. En vanlig PX/PK-spole borde passa i detta systemet också.
mvh/HB
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Ok. Jag skall höra mig för i närområdet om någon har en PX-spole att låna ut för test.
Stämmer färgkodningen med dem?
Stiftet har jag inga skäl att misstänka. Ännu.. Hade det varit den svaga länken så borde ju kabeln utan hatt och stift funkat.
Stämmer färgkodningen med dem?
Stiftet har jag inga skäl att misstänka. Ännu.. Hade det varit den svaga länken så borde ju kabeln utan hatt och stift funkat.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Har du skruvat i tändkabeln ordentligt i tändspolen? I botten på tändspolen sitter en skruv, om den kommer snett in i kabeln får du ingen kontakt. Gänga ur kablen och kolla.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Välkommen in i matchen, Ola.
Du känner ju mig och mina garagelekar bättre än de flesta.
Hålet i Biltemas prima kabel går rätt in i kärnan på båda stumparna jag provat. Det var därför jag var nyfiken på om man kunde få någon annan indikator än just gnista från den änden.
Du känner ju mig och mina garagelekar bättre än de flesta.
Hålet i Biltemas prima kabel går rätt in i kärnan på båda stumparna jag provat. Det var därför jag var nyfiken på om man kunde få någon annan indikator än just gnista från den änden.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Chefsmontörn hade delvis rätt i sina farhågor. I min binära värld så har man anslutit kabeln, eller så har man inte anslutit kabeln.
Att det skulle gå att ansluta kabeln dåligt fanns inte i min sinnevärld.
Det dåliga sättet att ansluta kabeln är att trycka ned den resolut på skruven på spolen och sedan göra detsamma på tändhatten.
Det bra sättet att ansluta kabeln innebär att man skruvar ned kabeln i botten på båda sidor. Nu har jag lärt mig det.
För att håll spänningen vid liv (i tråden) så blev det ju inget bättre av det. Trots mätvärden från statorplattan som överensstämde med dem i Haynes PX-bok så fick jag ingen gnista alls med min oanvända. Jag lånade en referensplatta som gått många mig i hårda tävlingar och det gnistrade till omedelbart, efter att jag skruvat tändkabeln i botten i båda ändar.
Nästa steg blir att försöka reklamera fulspolen hos Scooter Center.
Med lånad skruv fick jag i vart fall montera förgasaren på -57:an och ta en provtur. Så nu slipper jag stå på sidlinjen vid nästa veckas östgötska scooterpremiär.
Att det skulle gå att ansluta kabeln dåligt fanns inte i min sinnevärld.
Det dåliga sättet att ansluta kabeln är att trycka ned den resolut på skruven på spolen och sedan göra detsamma på tändhatten.
Det bra sättet att ansluta kabeln innebär att man skruvar ned kabeln i botten på båda sidor. Nu har jag lärt mig det.
För att håll spänningen vid liv (i tråden) så blev det ju inget bättre av det. Trots mätvärden från statorplattan som överensstämde med dem i Haynes PX-bok så fick jag ingen gnista alls med min oanvända. Jag lånade en referensplatta som gått många mig i hårda tävlingar och det gnistrade till omedelbart, efter att jag skruvat tändkabeln i botten i båda ändar.
Nästa steg blir att försöka reklamera fulspolen hos Scooter Center.
Med lånad skruv fick jag i vart fall montera förgasaren på -57:an och ta en provtur. Så nu slipper jag stå på sidlinjen vid nästa veckas östgötska scooterpremiär.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Framgång! Grattis!
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Tack, Jens!
Vår gode vän Topps är på ingång men en reservplatta.
Vår gode vän Topps är på ingång men en reservplatta.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Grattis! Kul att det löste sig.
/Hans
/Hans
___________________
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Re: Tips vid felsökning av elektronisk tändning önskas
Alla framsteg är kul. Även de små.
Bensinen sprutar dessvärre åt alla håll i förgasarhuset, men det tror jag beror på att den gamla slangklämman sitter för långt ned på banjon. Ny skruvslangklämma inhandlad på Jula idag.
Nu när förgasare kom på tal så har jag en liten fundering. Det visade sig att den nya stora förgasaren hade betydligt längre skruv än den gamla baktill. Brukar de vara lika in mot trotteln så att man kan återanvända den gamla, eller är skillnad på dem beroende på vilken SI-förgasare de hör till?
Jag kunde ju såklart skruva ut båda och jämföra själv, men idag är det långt till garaget och det är ju aldrig fel att hålla liv i en bra tråd
Bensinen sprutar dessvärre åt alla håll i förgasarhuset, men det tror jag beror på att den gamla slangklämman sitter för långt ned på banjon. Ny skruvslangklämma inhandlad på Jula idag.
Nu när förgasare kom på tal så har jag en liten fundering. Det visade sig att den nya stora förgasaren hade betydligt längre skruv än den gamla baktill. Brukar de vara lika in mot trotteln så att man kan återanvända den gamla, eller är skillnad på dem beroende på vilken SI-förgasare de hör till?
Jag kunde ju såklart skruva ut båda och jämföra själv, men idag är det långt till garaget och det är ju aldrig fel att hålla liv i en bra tråd

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83