X-tra hög 2:a & 3:a...

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

X-tra hög 2:a & 3:a...

Post by fritte »

I min otrimmade P200 håller jag på att installera nya kugghjul på utgående axeln, 2:an o 3:ans hjul byts ut. 2:an från 42 tänder till 40, 3:an från 38 till 36. 1:an förblir oförändrad, vid start o krypkörning är den bra som den är. Med 4:an håller jag trafikrytmen på 30 sträckor o tar mig upp till 100 kph, plus 5 kph i medvind o minus 5 kph i motvind, o motorn går väldigt behagligt när man kör för fullt. En högre 3:a (+5,55%) borde ge en bättre övergång till 4:an. 2:an (+5%) höjes så steget till 3:an inte blir för stort.
ny vxl.png
ny vxl.png (19.92 KiB) Viewed 20969 times
Jag återkommer efter jag provat o berättar hur växlarna upplevdes.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: X-tra hög 2:a & 3:a...

Post by jencla »

Intressant! Har jag inte hört om förut.

En standardåtgärd på högvarvande trimmade PX (Malossi 210) är annars att byta ut 4:e växeln från Vespa T5. Den är lägre och ger dels ett mindre hopp till 4:an, fast "andra vägen" jämfört med dig, dels gör den det lättare för en motor med mindre råstyrka att orka varva ut på 4-an.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det är en italiensk firma, DTR som tillverkar hjulen, på sidan 494 i SIP katalogen finns dom. Jag tror att, som du skrev, en lägre 4:a skulle få den att varva ut bättre, o antagligen gå något snabbare, men förmodligen på bekostnad av den trivsamma gång som Vespan har på 4:an nu.

Synd att diagramet inte syns, men det kommer väl snart...
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Det kändes när man läste tråden om din lyft som om du var klar med växellådan.
Hur blev det, är du nöjd med drevingen?

Satt och läste lite i gamla Scooteristen som är upplagda på hemsidan. I nr 2 från 1992 finns det ett reportage om en väldigt speciell P200. Grymt fräsig kärra det där. Men det är ju 20 år sedan så det är väl snart dags att bygga något nytt.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ska montera det sista i helgen, så nästa vecka blir det provkörning om vädret tillåter, spännande! :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Captain Slow wrote:Satt och läste lite i gamla Scooteristen som är upplagda på hemsidan. I nr 2 från 1992 finns det ett reportage om en väldigt speciell P200. Grymt fräsig kärra det där. Men det är ju 20 år sedan så det är väl snart dags att bygga något nytt.

/Tomas
Jo, visst har jag pillat med annat, men Vespan har en klar plats i mitt hjärta. Senaste damen jag sällskapade med, hänvisade sig som "den andra" dvs ett snäpp lägre än min Vespa.

1987 köpte jag en Sportster, och blev förvånad över att man blev blötare på en dyrare MC än Vespan. 1992 när Vespan fått sitt nuvarande utseende blåste Sportsten en topplockspackning och avyttrades.

Köpte en Triumph 650 o sålde.

1997 fick jag ett stroke o tänkte att nu gäller det att hinna med det man missat innan... Har aldrig haft nån sporthoj, så jag ringde AVA mc o köpte en Ducati 750 SS. 1½ år senare då jag hunnit med det jag missat, såldes den, så kul var det inte.

Jag har tidigare haft en ombyggd Indian 750 cc, vilket har gjort att jag är medlem i Svenska Indiansällskapet o åkt på deras träffar. Detta gjorde att jag köpte en Indian Army på 500 cc o renoverade, o sedan sålde...

Tillbaka till nutid.

Kugghjulen från SIP var för breda. Att hitta en planslip med magnetbord var omöjligt. Det visade sig att en kompis i Indianklubben hade en, så han gnagde av 16/100-delar på 3:ans hjul, sen passade det!

Slutmonterade för nån timma sedan o provade 2:an o 3:an på några meters körning på garagegången. Jag bor vid en brant backe så jag vill inte ensam ge mig ut att köra eftersom när allt varit isär kan nåt krångla, o Vespan måste då draaas uppför backen... Men, på söndag kommer söner o firar att pappa varit snäll ännu ett år, så då får jag BACKUP.
:mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Mycke blöta löv på en blöt vägbana uppmuntade inte till någon längre tur. Växlingen från 1:an till 2:an, har jag varit orolig för att gapet mellan växlarna skulle upplevas för stort, gick precis som tidigare. Växlingen 2:an till 3:an var också lika.

Inget rassel från växellådan upplevdes.

Det behövs mera körning för att skillnader ska märkas, men jag tror att förändringen är till det bättre.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Körde 8 km idag, förvånansvärt liten skillnad i körupplevelse.

Men att mala igenom 1:an, 2:an o 3:an för att komma till 4:an kan nu göras vid lägre motorvarv. Nedväxling i branta landsvägsbackar innebär inte lika stor hastighetssänkning. På slingriga vägar då 4:an är för hög, blir hastigheten bli högre.

Jag ser i dagsläget inga nackdelar, till våren kommer jämförelse att görs med en original PX200.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Nu har jag kört några mil.... o det är fan så mycket trevligare... en högre trea ger möjlighet att ha en hög vxl med drag upp till 90 kph att köra i tätbebyggda områden med, o på landsväg kan den bli hjälp att växla ner till i branta backar. Jag är fullt nöjd med denna modefiering av vxl-lådan!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Post Reply