Att glömma det enkla..

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
colsson
Lärling
Lärling

Att glömma det enkla..

Post by colsson »

Idag skulle jag äntligen ta Vespan som jag har renoverat åt en vän, på en längre provtur innan besiktningen nästa vecka. Om tre veckor ska den levereras och då ska allt vara tiptop!

I vintras när den var klar slog jag i en skvätt bensin och kickade igång den. På andra kicken startade den och gick boktstavligt talat som ett urverk!

Idag slog jag ett snabbt öga i tanken och kunde se att där fanns bensin, sen satte jag igång att kicka... och kicka...och kicka...och kicka...och kicka... Nu fick jag lägga jacka, hjälmen och handskarna och kicka, kicka och kicka!! Till slut plockade jag bort motorkåpan och tittade på (den genomskinliga) bensinslangen. Där rann knappt knappt ner nån soppa alls! När jag slog om till reserven så verkade det komma lite mer och efter mycket kickande så startade den äntligen och gick hur bra som helst!

Jag körde ut en sväng ut på landet och slog om bensinkranen till det normala läget men när jag körde i uppförsbacke över en bro så stannade motorn efter lite hostande.. Jag tyckte den hela var mycket märkligt och undrade om det kanske var nåt fel på bensinkranen som släppte igenom besinen i reservläget men inte i normalläget... Där VAR ju bensin i tanken!!

Efter en runda ner om hamnen vände jag hemåt. Jag ligger i c.a 50km/h och när jag drar gasen i botten så hostar motorn till och tvärdör. Efter att ha släpat ner Vespan på en cykelbana öppnar jag tanklocket och konstatterar att tanken nu är snustorr.. Det tog mig 30min att gå hem med Vespan och den startade och gick givetvis hur bra som helst när jag hade fyllt upp tanken igen.

Summa sumarum..

Bortse ALDRIG från det mest självklara!
Jag funderade över kolbryggor, brända kondensatorer och knutar på bränsleslangen, men att jag helt enkelt hade glömt att tanka ordentligt, det slog mig aldrig!
/ Christian
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Att glömma det enkla..

Post by Duderino »

Been there, done that... Lider med dig! Jag lyckades dock göra det med en endurohoj och fick släpa den genom skog och mark. Numer drar jag aldrig kranen åt fel håll (reserv) när jag åker iväg...
Post Reply