Då jag ofta åker med Vespor och Lambrettor i Göteborg så tänkte jag visa här på forumet vad jag själv åker på, en Honda Zoomer 2005, rejält modifierad men ändå ett bruksfordon. En modern moppescooter, men som alltid får ett varmt mottagande i scooterkretsar.

Jag är Zoomerfantast av två skäl: för det ena så är det en fantastiskt pålitlig pendlarmoppe med Hondakvalitet som drar noll soppa och är billig att försäkra (tvärtemot vad en del missuppfattningar gör gällande). För det andra så är den gjord för att modifiera. Allt är avskruvbart, mest i metall, gediget och rejält och med den kult som vuxit i Japan och USA så finns mängder av eftermarknadsdelar att köpa, alternativt så kan man kapa, svetsa, ändra och dona själv. Tvärtom från vanliga missuppfattning återigen är att Zoomern är svårtrimmad - med små moddar så gör en Zoomer lätt 60 knyck och över 70 om man donar lite mer. Det är ju ändå en EU-moppe...
Numera driver jag och min kompis Isak Europas enda Zoomerfirma, Scandinavian Scooter Werks, i Göteborg och på nätet.
Min moppe såg ut såhär från början:

49cc, insprutning, katalysator, 4-takt.
Rätt coolt från början tyckte jag, men sedan flög fan i mig när jag hittade det amerikanska forumet http://www.totalruckus.com, där ombyggnationerna är helt extrema och då jag fick upp ögonen på vad som går att göra. Så då började det hela... Idag har jag följande modifieringar:
Chassi:
Förlängd 8 tum
12" alufälg där bak
12" alufälg fram
Sänkta gaffelben
220 mm bromsskiva med dubbelkolvsok
CNC-bromskontroller
Borttagen golvplast, med tankskydd och golvram/pegs från Yoshimura
Omsvetsat "Chopper"-moppestyre från 70-talet med invändig el.
Ny kylvätsketank
Egen kylarkåpa "SSW"
Ny kraftigare bakdämpare
Sänkt ram för framlysen
Motor:
Ostrypt variator, Malossi
Kitacoluftfilter
Kitaco I-map, insprutningsstyrning
El:
Nya småblinkare i batterikåpan
Bakljus med integrerade blinkare under sadeln
Hoppas ni gillar den och någon kanske kan bli inspirerad?
MVH/Danne