Danne P:s Zoomer

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Danne P
Drömmare
Drömmare

Danne P:s Zoomer

Post by Danne P »

Hej alla scooterister.

Då jag ofta åker med Vespor och Lambrettor i Göteborg så tänkte jag visa här på forumet vad jag själv åker på, en Honda Zoomer 2005, rejält modifierad men ändå ett bruksfordon. En modern moppescooter, men som alltid får ett varmt mottagande i scooterkretsar.

Image

Image

Image

Jag är Zoomerfantast av två skäl: för det ena så är det en fantastiskt pålitlig pendlarmoppe med Hondakvalitet som drar noll soppa och är billig att försäkra (tvärtemot vad en del missuppfattningar gör gällande). För det andra så är den gjord för att modifiera. Allt är avskruvbart, mest i metall, gediget och rejält och med den kult som vuxit i Japan och USA så finns mängder av eftermarknadsdelar att köpa, alternativt så kan man kapa, svetsa, ändra och dona själv. Tvärtom från vanliga missuppfattning återigen är att Zoomern är svårtrimmad - med små moddar så gör en Zoomer lätt 60 knyck och över 70 om man donar lite mer. Det är ju ändå en EU-moppe...
Numera driver jag och min kompis Isak Europas enda Zoomerfirma, Scandinavian Scooter Werks, i Göteborg och på nätet.

Min moppe såg ut såhär från början:
Image

49cc, insprutning, katalysator, 4-takt.

Rätt coolt från början tyckte jag, men sedan flög fan i mig när jag hittade det amerikanska forumet http://www.totalruckus.com, där ombyggnationerna är helt extrema och då jag fick upp ögonen på vad som går att göra. Så då började det hela... Idag har jag följande modifieringar:

Chassi:
Förlängd 8 tum
12" alufälg där bak
12" alufälg fram
Sänkta gaffelben
220 mm bromsskiva med dubbelkolvsok
CNC-bromskontroller
Borttagen golvplast, med tankskydd och golvram/pegs från Yoshimura
Omsvetsat "Chopper"-moppestyre från 70-talet med invändig el.
Ny kylvätsketank
Egen kylarkåpa "SSW"
Ny kraftigare bakdämpare
Sänkt ram för framlysen

Motor:
Ostrypt variator, Malossi
Kitacoluftfilter
Kitaco I-map, insprutningsstyrning

El:
Nya småblinkare i batterikåpan
Bakljus med integrerade blinkare under sadeln

Hoppas ni gillar den och någon kanske kan bli inspirerad?
MVH/Danne
Zoomerism!
Bombollon
Lärling
Lärling

Re: Danne P:s Zoomer

Post by Bombollon »

Blir fetare för var gång man ser den! Gött med ett modernt fordon som har fokus på det estetiska!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kaxig! "Gillar" som man säger på FB :)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Velar lite mellan att köpa en Vespa 50 eller en sådan här Zoomer.
Den här såg ju helt rätt ut!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Drömmare

Post by Denpa »

moorflax wrote:Velar lite mellan att köpa en Vespa 50 eller en sådan här Zoomer.
Den här såg ju helt rätt ut!
Har haft båda och kör vespa s50 idag.
Kan säga så här. Jag letar efter en rätt zoomer som andra (eller första) fordon.
I have to return some videotapes.
Danne P
Drömmare
Drömmare

Post by Danne P »

Jag har inte kört moderna Vespor faktiskt, så jag kan inte jämföra. Men Zoomern är ett fantastiskt kul fordon! Superbillig i drift dessutom. 8)
Sen är det värt att veta att just mitt exemplar har ett gäng arbetstimmar och ett knippe tusenlappar investerat, men även en original med utbytt variator (för att få bort 45/km-strypningen) är mycket trevlig att äga och köra.
Zoomerism!
Denpa
Drömmare
Drömmare

Post by Denpa »

Svårt och beskriva skillnader men zoomern första och ihållande känsla var att den kändes verkligen som en bmx cykel. Lätt och medgörlig. Nackdelen var att den inte gick och lasta så bra....men det visste man innan köp ju. Det andra var att benen tog i styret vid svängar (192cm långben). Det löstes med pegs på sidan.
Vespan bara funkar. Ben och lasutrymme, dessutom jävligt snygg.
I have to return some videotapes.
Danne P
Drömmare
Drömmare

Post by Danne P »

Den 27:e så blir det mera Zoomerism i Göteborg minsann! Då kommer min SSW-kompanjon ut med sitt bygge för första gången till allmän beskådan! Kom dit och kika!

Image
Zoomerism!
Post Reply