Hur ska en PK125 gå?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
HenrikW
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Hur ska en PK125 gå?

Post by HenrikW »

Första premiär turen idag på min PK125S Automatica.
Körde kanske totalt 1,5 mil.
Den accsar bra upp till ca 40-45, men segar endast upp till 60 km/h i toppfart!
Då varvar den ganska högt.
Då jag aldrig kört den tidigare, så vet jag inte hur den ska bete sig, men 60 km/h känns lite långsamt!?
Kan det vara något som ska justeras? Något som slirar? Den har endast gått 1700 mil.
Hade isär variatorn när jag grejade med tändningen. Då tyckte jag att allt såg normalt ut.
Vill nämna i sammanhanget att jag kör på 3.5-10 hjul i stället för 3.00-10. Kan det ha någon inverkan?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Hur ska en PK125 gå?

Post by jencla »

Jag ägde en PK125 SA från c:a 1992 till -94, så det är ju ett tag sedan. Dock minns jag att inte heller min gick så väldigt fort, toppade bara kanske 70-75. Samtidigt hörde jag talas om andra som gick fortare, enligt uppgift uppåt 90, men det såg jag aldrig bevisat.

De större däcken höjer ju utväxlingen något. Med en vanlig transmission skulle de kunna göra att en svag motor kunde ha svårt att varva ut på högsta växeln, men din variomattransmission borde anpassa sig till det automatiskt?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
HenrikW
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by HenrikW »

Jag har försökt att få min PK125 Automatica att gå fortare. Har bla rengjort centrufugalkopplingen, kollat remmen osv.

Nu upptäckte jag att bakdäcket går i. Det finns nötspår mot en förstärkning på avgasröret. Ser ingen nötning på mitt nya däck (kört ett par mil kanske)
Hjulet snurrar fritt när Vespan står stilla, men förmodligen grå däcket emot vid rotation pga gravitation.
Kan det stämma att gummit på däcket slungas ut så att det går i och bromsar? Kan det gå så trögt när man kör så att det som gör att den bara går i 60 km/h?
På pappret så ska den göra 90 km/h
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Exakt, enligt papperen skulle den göra 90, och ryktet sa att andras gjorde det. Min egen var i mycket gott skick, hade bara gått några hundra mil och hade däck som snurrade fritt men toppade bara runt 70 :(
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Min touring som jag sålde i helgen med PX125 i har jag haft uppe i över 80-88 på gps och det gjorde den ganska lätt, men den va ju manuell och varvvillig utta he om den fick "rätt" motstånd, dvs man satt på passagerar kudden.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har du kollat det viktigaste: Att du har en fräsch cylinder och kolvringar? Är det dåligt komp i motorn, kommer du aldrig upp i några 90 med den motorn.

Min Lambretta TV175 blev omåkt av trimmade moppar, och vid kontroll av kolvringar så hade jag 3 mm kolvringsglapp. Maxgap på en kolvring är runt 0.3 mm...
HenrikW wrote:Jag har försökt att få min PK125 Automatica att gå fortare. Har bla rengjort centrufugalkopplingen, kollat remmen osv.

Nu upptäckte jag att bakdäcket går i. Det finns nötspår mot en förstärkning på avgasröret. Ser ingen nötning på mitt nya däck (kört ett par mil kanske)
Hjulet snurrar fritt när Vespan står stilla, men förmodligen grå däcket emot vid rotation pga gravitation.
Kan det stämma att gummit på däcket slungas ut så att det går i och bromsar? Kan det gå så trögt när man kör så att det som gör att den bara går i 60 km/h?
På pappret så ska den göra 90 km/h
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
HenrikW
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by HenrikW »

Jag har beställt rätt däck, 3.00-10 och en trådlös cykeldator. Ska montera detta och kolla hur fort det går.
Antar att en cykeldator är mer exakt än den som sitter original.
HenrikW
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by HenrikW »

Vin PK125a är svårstartad! Startar bara på startgas.
Nu har jag införskaffat en stroboskoplampa för att testa tändningen.
Det visar sig att den ligger ca 1cm efter markeringen. Kan det vara det som är problemet?
Hur många grader fel är det?
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Hur ska en PK125 gå?

Post by Vespoholic »

Jag vet inte svänghjulets omkrets på din modell men på vissa är omkretsen 360 mm och då är det ju tio grader fel. Att det är fel över huvud taget gör ju att den inte går som det är tänkt.

Ta loss svänghjulet och kolla om kilen gått av. Byt i så fall den och dra åt svänghjulsmuttern med rätt moment. Jag tror det ska vara 40-45 Nm. Men det är taget ur minnet.

//J
Post Reply