125 vilken modell....

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

125 vilken modell....

Post by spaxe »

Jag behöver hjälp med att lista ut vilken typ av modell
jag har.
Motor nummer VMA1M 07233
Chassi nummer VMA1T 017347

Jag har kollat in på scooter help och fått reda på
att 1967 ram och en motor från 1965.
Jag har åxå en lucka på vänstersida vilket skapar det lite
svårare för mej att skaffa rätt avgasrör.
Vet någon av er vilken modell det kan vara....
:D :? :D
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: 125 vilken modell....

Post by henrikborjeson »

Har du några bilder på den? jag hittar en del referenser till Vespa Nuova 125 eller Primavera men som du skriver är lucka i vänster sidkåpa ovanligt på smallframes. Är det en privatimport?

/HB
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: 125 vilken modell....

Post by wanten »

Det är en Vespa Nuova 125, men de brukar inte ha en lucka på sidan.
Har du en kromad ring runt framlyset?

Johan
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: 125 vilken modell....

Post by spaxe »

Jag ska kolla om den har en kromad ring rundt fram lyset, om det skulle vara så
är det ett ev bevis för att det är en nuova....?
Kanske kan den vara privat importerad med detkanske var ett tag sen
förra ägaren visst inget om det men han sa att det var en nuova 125.
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

125 vilken modell....

Post by primmy73 »

Om du har lucka så köper du ett avgas för primavera.

Nåt skumt är det. Nuovan /vma1 har inte lucka.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: 125 vilken modell....

Post by Paka »

Bara VMA2 som har lucka, och luckor fanns inte i Sverige på grund av viktbesparing.
Det är vi som är de konstiga. Utomlands är det lucka som gäller.
/P
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: 125 vilken modell....

Post by spaxe »

Ja kanske är det vi som är konstiga men det konstiga just med nummret vid motorrummet
är alla siffror synliga och tydliga men inte den som säjer VMA(1)T så det
skulle kunna vara en 2:a.
Kromad ring runt framlyset finns det mer saker som man kan titta efter.?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: 125 vilken modell....

Post by Paka »

Det är ju helt klart en VMA2-kaross. Kan inte tänka mig att någon har "byggt" en lucka.
Antingen har någon fifflat med ramnumret, eller också har den fått en utbyteskaross. Den kan ha smällt efter att VMA1 slutade tillverkas och då levereras en VMA2-kaross från Pontedera. Det var precis det som hände den mytiska SS90:n från Göteborg.
/P
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: 125 vilken modell....

Post by spaxe »

Klart intresant...
Vad menas med att en "VMA2-kaross från Pontedera". Är det en ort.?
Fick inte luckor finnas i sverige...?
Det känns men jag ska försöka kolla upp det nummret ännu mer.
:?
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: 125 vilken modell....

Post by Vespalun »

Piaggio fabriken ligger i Pontedera (Toscana, Italien).
Där finns också ett museum, bara att googla på det.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: 125 vilken modell....

Post by wanten »

Jag gissar på utbyteskaross.
Anledningen att jag frågade om kromringen är att VMA2 "Primavera" har kromringen runt lyset från någon gång andra halvan 1967.
Riktigt tidiga Primaveror saknar kromringen, men det är alltså bara ett par månader 1967.
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: 125 vilken modell....

Post by primmy73 »

Första priman kom väl ´68?
En vma1 har inte heller några hål bak (ovanför baklampan), där diagonala "primavera" texten skall sitta. Nuovan är blank där.

Har också för mig att Nuovan ännu är av den kortare modellen smallframe dvs fotutrymmet är kortare än på vma2. Detta är inte 100, kommer inte excakt ihåg var de ändra längd.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: 125 vilken modell....

Post by wanten »

Den kom någon gång andra halvan 1967.
Nu när du säger det så låter det bekant att Primaveran är något längre. Jag ska mäta i garaget någon gång ;)
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: 125 vilken modell....

Post by spaxe »

Jag har inte hittat någon kromad ring runt framlyset.
Hur kan man räkna fotutrymmet...?
från bensin kranen till benskölden...?

Image

Image

Image

Image
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: 125 vilken modell....

Post by Paka »

Snygg! Och skum. Det är en VMA2-ram. Den har nya loggan på skölden, den kom 1968. I och för sig har den gamla loggan i mätaren, men de verkar släpa efter lite och följa med ett tag. SS-limpan är typisk för Sverige.
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: 125 vilken modell....

Post by spaxe »

Det är en bastard helt enkelt.....kanske.
Man kanske kan säja att det är en primavera 125 Nuova svensk/italensk,67/68.
Det verkar stämma om det inte kommer fram annan info.
Jag måste åxå kolla det där med dekalen och hastighets mätarna..
:?
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Re: 125 vilken modell....

Post by Popolino »

Kolla om det fifflats med förgasare också. En tidig Primavera (VMA1, Nuova) har en 16/16.
Sedan var det 19/19 som gällde på VMA2.
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: 125 vilken modell....

Post by primmy73 »

Oj vad den var fin!
Samma mätare sitter på SS90, en till salu på gsf för 200euro för tillfället... Skumt med med mätarna för att på de ´68 :år som jag har sett har haft gamla loggan men gått upp till 110km/h. En "vanlig" primmymätare med nya loggna går till 120km/h.

Men helt klart en vma2 ram. Om det är ett karossutbyte så är det lite konstigt att den ser ut att vara komplett(headset, bakljus, skärm) osh ser ut att vara i originalfärg. Men ändå karossnummer från vma1. Som popolino skrev borde du ha 16/16 förgasare och en cylinderkåpa i metall.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: 125 vilken modell....

Post by jencla »

Jag minns de illgula och äpplegröna Primaverorna från sent 60-tal. Ovanliga, de flesta var röda. Var rädd om den kulören!

Dessutom, och om ramen. Piaggio är kända för att göra de mest förvånande saker. Ryktet berättar om när en Vespa ET2 dök upp på EM Scooters med en ET4-motor. "Kan inte inträffa" sa Piaggio. "Kom hit och titta" sa EM. "Oj" sa Piaggio :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: 125 vilken modell....

Post by spaxe »

Det sitter en 16/16 förgasare på nu.På vilket sätt
kan dom ha fifflat med den.?
Jag har en 19/19 som jag tänkte byta till
och en större tank men jag vet inte om tanken på 5 liter passar tack vare den lilla lådan.
Vilken bestyckning vilka munstycken kan jag tänkas behöva till 19/19 förgasaren,förutom
dom orginal som sitter i.? :?
Jag vet inte om det är en vma1 eller en vma2 nummert som ska vara instämplat är inte synbart
Har någon några bra rån hur jag kan göra för att se bättre....röntgen kamera...?
Cylinnder kåpan tror jag är i metall jag har flera och plast men jag har tagit bort den och inte tänkt på
det.
Bifogar en bild med vad som ser ut som hål ovanför baklampan ev tillför primavera men jag vet inte....

Image

Image
Post Reply