Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Jag vi ha en PX200E.
Tittade på en idag, årsmodell 1984.
Kort beskrivning:
Sliten röd originallack (repor, lite ytrost solblekt)
Lite hemmafixad med utskurna limmade mattor på golvet
Utbytt handskfackslås a la plåtskåp.
Slitet och krackelerat glas på hastighetsmätaren
Strålkastare med matt reflektor
Sadellimpan bytt till pitatdel med plastram
4700 mil
Obesiktigad (senaste besiktning 2010 ua)
5 st tidigare ägare
Startade lätt och verkar gå bra, men är inte provkörd.
Vad är det rimligt att betala för den?
Är 10000 kr rimligt? mer eller mindre?
Tittade på en idag, årsmodell 1984.
Kort beskrivning:
Sliten röd originallack (repor, lite ytrost solblekt)
Lite hemmafixad med utskurna limmade mattor på golvet
Utbytt handskfackslås a la plåtskåp.
Slitet och krackelerat glas på hastighetsmätaren
Strålkastare med matt reflektor
Sadellimpan bytt till pitatdel med plastram
4700 mil
Obesiktigad (senaste besiktning 2010 ua)
5 st tidigare ägare
Startade lätt och verkar gå bra, men är inte provkörd.
Vad är det rimligt att betala för den?
Är 10000 kr rimligt? mer eller mindre?
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
En bild skulle underlätta.
Om motorn inte är renoverad så skulle den må bra av det med dom kilometrarna. Lite annat fix och puts så har du lätt gjort av med 2000 pengar.
Det var just en mycket fin på blocket för 13500, vilket jag tycker var mycket prisvärt.
I Finland skulle det där vara rimligt men eftersom ni har en större marknad och objekt dyker upp rätt så ofta så skulle jag nog kolla på nån mindre körd eller pruta ett par tusen.
Om motorn inte är renoverad så skulle den må bra av det med dom kilometrarna. Lite annat fix och puts så har du lätt gjort av med 2000 pengar.
Det var just en mycket fin på blocket för 13500, vilket jag tycker var mycket prisvärt.
I Finland skulle det där vara rimligt men eftersom ni har en större marknad och objekt dyker upp rätt så ofta så skulle jag nog kolla på nån mindre körd eller pruta ett par tusen.
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Spontant känns priset lite högt, med tanke på skicket.
Som primmy73 säger, är motorn inte renoverad så kommer det att krävas mycket snart, och det kostar en mindre slant om du gör det själv och en större slant om du lämnar in den. Strålkastaren måste du sannolikt byta för att få den igenom besiktningen, plus att du nog vill göra lite åt allt hemfix.
Pruta några tusen eller kanske hellre, välj en annan.
/jens
Som primmy73 säger, är motorn inte renoverad så kommer det att krävas mycket snart, och det kostar en mindre slant om du gör det själv och en större slant om du lämnar in den. Strålkastaren måste du sannolikt byta för att få den igenom besiktningen, plus att du nog vill göra lite åt allt hemfix.
Pruta några tusen eller kanske hellre, välj en annan.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Hej
Köpte min PX200E-90 med en mätarställning på 2400 mil och i fint skick för 10.000 kr förra sommaren. Det tyckte jag var ett bra pris. Detta var i Kristianstad men skall nog inte ha påverkat priset något nämnvärt. Skall besiktiga den på tisdag 16 april, ska inte vara några problem hoppas jag, och sen blir det många trevliga turer med den i den skånska naturen.
Köpte min PX200E-90 med en mätarställning på 2400 mil och i fint skick för 10.000 kr förra sommaren. Det tyckte jag var ett bra pris. Detta var i Kristianstad men skall nog inte ha påverkat priset något nämnvärt. Skall besiktiga den på tisdag 16 april, ska inte vara några problem hoppas jag, och sen blir det många trevliga turer med den i den skånska naturen.

//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Här är en bild på den jag beskrev. Den ser fin ut, men i verkligheten så har den mer patina.
Det som stör mig mest är inte lacken, utan limmad matta, det utbytta låsen och piratsadeln.
Jag tycker original är snyggast.
Det som stör mig mest är inte lacken, utan limmad matta, det utbytta låsen och piratsadeln.
Jag tycker original är snyggast.
- Attachments
-
- Vespa.jpg (64.31 KiB) Viewed 14713 times
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Såg att man begärde 15K vilket jag tycker är i mesta laget men tyvärr får du nog minst räkna med 10-12k, PX200 har blivit dyra och de brukar hitta sina köpare. Jag vet inte vad du menar med plastmatta, golvlisterna ser ut att vara kvar och PX har en plastbit i mitten till skillnad från Rally/Sprint etc som har gummimatta alt. lister. Sadeln ser ut att vara en modern PX sadel och gamla PX-stommar brukar inte vara svårt att hitta billigt om man nu vill ha det. Kolla om den hoppar i växlarna, slirar i kopplingen eller har glapp i vevlagren (glapp när du ruckar på svänghjulet) Kolla även under golvet efter rost.
/Henrik B
PS sen är ju 80-tals galler på blinkers bara det värt en förmögenhet
/Henrik B
PS sen är ju 80-tals galler på blinkers bara det värt en förmögenhet

Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Mattan som jag skrev om är limmad mellan listerna. Det är sprutat någon form av body på undersidan av golvet. Har inte kollat växlar, koppling eller glapp i svänghjul.
Förmodligen släpper jag denna, mot någon som är mer original.
Ägaren släpper den inte under 13k. Han säger att han har intressenter från Stockholm som ska komma.
Ringde på en gammal risig Touring (59:a) i Nyköping. Fastrostad kolv, bortsågat styrlås, repig och bucklig. Inget för mig, men han påstår att flera från Tyskland vill köpa den.
Är intresset stort från Tyskar för våra äldre klenoder, eller är det bara sånt som vissa säljare säger?
Förmodligen släpper jag denna, mot någon som är mer original.
Ägaren släpper den inte under 13k. Han säger att han har intressenter från Stockholm som ska komma.
Ringde på en gammal risig Touring (59:a) i Nyköping. Fastrostad kolv, bortsågat styrlås, repig och bucklig. Inget för mig, men han påstår att flera från Tyskland vill köpa den.
Är intresset stort från Tyskar för våra äldre klenoder, eller är det bara sånt som vissa säljare säger?
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Begagnade äldre Vespor är internationellt sett billiga i Sverige, dessutom är Touring en lite udda modell som var unik för Sverige. Alltså säljs tyvärr en del fina äldre svenska Vespor till utlandet
Det gäller dock inte PX. Däremot tror en del ägare det och begär höga priser. Men utbudet av begagnade PX är fortfarande relativt stort.
/jens

Det gäller dock inte PX. Däremot tror en del ägare det och begär höga priser. Men utbudet av begagnade PX är fortfarande relativt stort.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Hur troligt är det att Tyskar köper ett renoveringsobjekt (Touring -59) för 10 000 kr?
Har svårt att resa, transport och import går i hop sig.
Jag kollade på en Vespa GS för 12000 kr i höstas. Säljaren viftade med mobilen och sa att han fått SMS-bud från Tyskland och att säljaren bjöd på en låda med vin och det blev affär... Jag kollade på SMSet som visade sig vara skriven på svenska och avsändarens telefonnummer började på 0046705... Förmodligen messat från en polare för att driva upp priset.
Om man skulle göra en lista på priser internationellt. Hur skulle den då se ut för Vespor i bruksskick?
Är det 30% högre än i Sverige?
Har svårt att resa, transport och import går i hop sig.
Jag kollade på en Vespa GS för 12000 kr i höstas. Säljaren viftade med mobilen och sa att han fått SMS-bud från Tyskland och att säljaren bjöd på en låda med vin och det blev affär... Jag kollade på SMSet som visade sig vara skriven på svenska och avsändarens telefonnummer började på 0046705... Förmodligen messat från en polare för att driva upp priset.
Om man skulle göra en lista på priser internationellt. Hur skulle den då se ut för Vespor i bruksskick?
Är det 30% högre än i Sverige?
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Att bjuda säljaren på en låda vin är ju kakelmannens signatur. Han är ökänd Vespaexportör och det finns ett antal trådar om hans illdåd.
Ang priser så är det framförallt tidiga 50-talare och top-of-the-line modellerna (ffa GS150 men även GS160, SS180, Rally) som är "billiga" i Sverige, även om priserna på dessa modeller kryper uppåt här också. Bruksmodellerna är det inte lika stor skillnad på.
Ang priser så är det framförallt tidiga 50-talare och top-of-the-line modellerna (ffa GS150 men även GS160, SS180, Rally) som är "billiga" i Sverige, även om priserna på dessa modeller kryper uppåt här också. Bruksmodellerna är det inte lika stor skillnad på.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Nu har jag slagit till!!! Det blev en 81:a
Lite fix, men det är en orörd originalare.
Har bara gjorde en snabb koll på skicket när jag köpte den.
Det ser ut som att lackskadorna framför allt är på ena kåpan, men ska nog lacka om båda kåporna och plastdelen där hastighetsmätaren sitter.
Bensinen är femton år gammal, så med ny bensin och ny olja i vxlådan så är den redo för provstart.
Några frågor:
Vad är det för lackkod? Var hittar man den
Saknar instruktionsbok, var hittar man en sådan?
Behövs batteri?
Lite fix, men det är en orörd originalare.
Har bara gjorde en snabb koll på skicket när jag köpte den.
Det ser ut som att lackskadorna framför allt är på ena kåpan, men ska nog lacka om båda kåporna och plastdelen där hastighetsmätaren sitter.
Bensinen är femton år gammal, så med ny bensin och ny olja i vxlådan så är den redo för provstart.
Några frågor:
Vad är det för lackkod? Var hittar man den
Saknar instruktionsbok, var hittar man en sådan?
Behövs batteri?
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Oj oj. Det var ingen PX200E utan en P200E!?
Vad är skillnaden?
[img] [/img]
Vad är skillnaden?
[img] [/img]
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Grattis!
Skillnaderna är inte så stora, samma motor och kaross (ej separat smörjning, dvs oljan (2%) blandas i bensinen).
Det som skiljer är små detaljer på karossen, P modellen tillverkades 77-82 och ersattes av PX modellen.
Manual hittar Du härhttp://www.scooterhelp.com/serial/VSX1T.manual.html.
Färgkoder kan vara till mer besvär än hjälp, färgen är inte samma som när den vara ny, 32 år har nog fått den att blekna lite.
Ta en tur till en billackare som kan mäta (fota den) upp färgen, då kan han blanda en kulör som passar din vespa.
PPG billacker har en färgkarta för Vespa, kolla om Du har någon PPG återförsäljare i närheten.
Glöm inte att byta olja i växellådan innan Du kör vidare (2,5 dl SAE30).
Batteri behöver Du inte, tror att det bara är tutan som går på batteriet (ja, elstart om det finns nån).
Finns det verkligen ett batteri på din?
Skillnaderna är inte så stora, samma motor och kaross (ej separat smörjning, dvs oljan (2%) blandas i bensinen).
Det som skiljer är små detaljer på karossen, P modellen tillverkades 77-82 och ersattes av PX modellen.
Manual hittar Du härhttp://www.scooterhelp.com/serial/VSX1T.manual.html.
Färgkoder kan vara till mer besvär än hjälp, färgen är inte samma som när den vara ny, 32 år har nog fått den att blekna lite.
Ta en tur till en billackare som kan mäta (fota den) upp färgen, då kan han blanda en kulör som passar din vespa.
PPG billacker har en färgkarta för Vespa, kolla om Du har någon PPG återförsäljare i närheten.
Glöm inte att byta olja i växellådan innan Du kör vidare (2,5 dl SAE30).
Batteri behöver Du inte, tror att det bara är tutan som går på batteriet (ja, elstart om det finns nån).
Finns det verkligen ett batteri på din?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Grattis! En P200 är ju mer ovanlig än PX och en "klassiker light".
Förresten, tanke 1, din Vespa är ju mer än 30 år gammal. Därmed kan du veteranförsäkra den till lägre premie. Kolla upp MC Bilsports Classica-försäkring.
Och, tanke 2, en variant är att lacka t ex sidokåpor och tutkåpa i en kontrasterande färg. Har gjorts förut med snyggt resultat. Då har det varit vita PX som fått t ex gula kåpor men du skulle ju kunna ha dina t ex grafitgrå? Då slipper du ju problemet med att matcha din åldrade orginallack ...
/jens
Förresten, tanke 1, din Vespa är ju mer än 30 år gammal. Därmed kan du veteranförsäkra den till lägre premie. Kolla upp MC Bilsports Classica-försäkring.
Och, tanke 2, en variant är att lacka t ex sidokåpor och tutkåpa i en kontrasterande färg. Har gjorts förut med snyggt resultat. Då har det varit vita PX som fått t ex gula kåpor men du skulle ju kunna ha dina t ex grafitgrå? Då slipper du ju problemet med att matcha din åldrade orginallack ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Det är svårt att hålla sig ifrån sitt nya objekt. Man är ju sugen på att provstarta.
Slangade ur bensinen och slog i nytt. Lite startgas...
Den startade på första kicken!!! Den verkar gå jättebra. Svarar på gaspådrag osv.
Tyvärr så går inte gashandtaget tillbaka som den ska. Funkar bra som farthållare kanske?
Vad är det för SAE30 olja jag ska ha i växellådan? Funkar det med motorolja? Jag har 10W40 och 5W50.
Slangade ur bensinen och slog i nytt. Lite startgas...
Den startade på första kicken!!! Den verkar gå jättebra. Svarar på gaspådrag osv.
Tyvärr så går inte gashandtaget tillbaka som den ska. Funkar bra som farthållare kanske?
Vad är det för SAE30 olja jag ska ha i växellådan? Funkar det med motorolja? Jag har 10W40 och 5W50.
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Gräsklipparolja. Absolut inte multigrade. SAE 30. Punkt.
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Får ta en tur förbi Jula imorgon, 29 kr för 6 dl.
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Det kliar i fingrarna. Ska egentligen koncentrera mig på min PK125:a, men var tvungen att greja med min P200.
Jag har svetsat igen ett hål mitt på vänsterkåpan. Förmodligen har någon tagit upp hålet för en strömbrytare till batteriet.
Köpte lite färg på Biltema och har nu lackat båda kåporna. Det blev rätt bra för att vara sprayburk.
[/img][/img]
Jag har svetsat igen ett hål mitt på vänsterkåpan. Förmodligen har någon tagit upp hålet för en strömbrytare till batteriet.
Köpte lite färg på Biltema och har nu lackat båda kåporna. Det blev rätt bra för att vara sprayburk.
[/img][/img]
- Attachments
-
- Vespa.jpg (136.11 KiB) Viewed 14391 times
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Har du något giltigt skäl till att inte använda multigrade för våtkoppling mer än att du gillar onödigt slitage på motorn?
Vespoholic wrote:Gräsklipparolja. Absolut inte multigrade. SAE 30. Punkt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
I princip alla rekommenderar en rak SAE30-olja här på forumet. Jag tror att det är SAE30 som rekommenderas i manualen till min modell.
Om man väljer en för smörjande-hal olja kanske kopplingen börjar att slira?!
Om man väljer en för smörjande-hal olja kanske kopplingen börjar att slira?!
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
I Piaggios egen manual för Vespa PX rekommenderar de för växellådan:
AGIP GEAR 80W-90 gearbox oil SAE 80W-90 oil complying with API GL4 specifications
Att alla rekommenderar rak SAE30 beror på att det är den oljan som hällts i vespor sedan begynnelsen, och som är enkel att få tag i. Inte för att den på något vis är bättre än en multigrade helsyntetisk växellådsolja avsedd för våtkoppling, eller ens skyddar växellådan speciellt bra. SAE30 är en ->motor<-olja och egentligen inte avsedd för växellådor. Och - en vespamotor får stå ut med betydligt mer belastning än vad en motorgräsklippare får, både vad gäller varv och värme.
Dessutom: En rak SAE30 ger viskositeten 30 vid 100 grader C. Innan det är den väsentligt mycket segare, vilket ger mer slitage vid kallstarter och om man kör när det är kallt ute.
Sammanfattningsvis så funkar SAE30 om man inte hittar något bättre, men den skyddar alltså inte växellådan speciellt effektivt. Rätt stor skillnad mot "SAE 30. Punkt."
MOTUL Transoil 2T (10W/30) är ett exempel på en bra växellådsolja. Eller varför inte den oljan som Piaggio själva rekommenderar?
AGIP GEAR 80W-90 gearbox oil SAE 80W-90 oil complying with API GL4 specifications
Att alla rekommenderar rak SAE30 beror på att det är den oljan som hällts i vespor sedan begynnelsen, och som är enkel att få tag i. Inte för att den på något vis är bättre än en multigrade helsyntetisk växellådsolja avsedd för våtkoppling, eller ens skyddar växellådan speciellt bra. SAE30 är en ->motor<-olja och egentligen inte avsedd för växellådor. Och - en vespamotor får stå ut med betydligt mer belastning än vad en motorgräsklippare får, både vad gäller varv och värme.
Dessutom: En rak SAE30 ger viskositeten 30 vid 100 grader C. Innan det är den väsentligt mycket segare, vilket ger mer slitage vid kallstarter och om man kör när det är kallt ute.
Sammanfattningsvis så funkar SAE30 om man inte hittar något bättre, men den skyddar alltså inte växellådan speciellt effektivt. Rätt stor skillnad mot "SAE 30. Punkt."
MOTUL Transoil 2T (10W/30) är ett exempel på en bra växellådsolja. Eller varför inte den oljan som Piaggio själva rekommenderar?
HenrikW wrote:I princip alla rekommenderar en rak SAE30-olja här på forumet. Jag tror att det är SAE30 som rekommenderas i manualen till min modell.
Om man väljer en för smörjande-hal olja kanske kopplingen börjar att slira?!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
[quote="Hedge"]Har du något giltigt skäl till att inte använda multigrade för våtkoppling mer än att du gillar onödigt slitage på motorn?
Varför inte rekommendera någonting bättre då? Jag tycker mig dock ha läst mig till, i åtskilliga trådar i olika forum, att SAE30 verkar fungera bäst. Konstigt nog.
//Johan
Varför inte rekommendera någonting bättre då? Jag tycker mig dock ha läst mig till, i åtskilliga trådar i olika forum, att SAE30 verkar fungera bäst. Konstigt nog.
//Johan
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Ok, du hann före..
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Hur är det med olja från Biltema eller Jula? Finns det någon bra olja där som kan rekommenderas?
Vad tror ni om denna olja:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... -90-36997/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad tror ni om denna olja:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... -90-36997/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Köpa Vespa PX200E Please, snabba tips!!!
Du ska ha SAE30-olja i den. Köp gräsklipparolja på OK eller nedanstående om du föredrar.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... -30-36887/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jula.se/grasklipparolja-sae-30-1-l-624006" onclick="window.open(this.href);return false;
*editerar lite eftersom jag skrev i mobilen tidigare och inte såg allt*
Jag har kört SAE 30 i trimmade motorer som varvar över 10 000 rpm och det återspeglar sig ju även i varvtalet i växellådan.
Det är inga raketmotorer och jag har aldrig hört om någon som har fått problem med växellådan på grund av den klassiska SAE 30. Däremot har jag läst på forum om folk som har fått problem med slirande koppling när de har bytt från SAE 30 till mer moderna varianter.
Johan
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... -30-36887/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jula.se/grasklipparolja-sae-30-1-l-624006" onclick="window.open(this.href);return false;
*editerar lite eftersom jag skrev i mobilen tidigare och inte såg allt*
Jag har kört SAE 30 i trimmade motorer som varvar över 10 000 rpm och det återspeglar sig ju även i varvtalet i växellådan.
Det är inga raketmotorer och jag har aldrig hört om någon som har fått problem med växellådan på grund av den klassiska SAE 30. Däremot har jag läst på forum om folk som har fått problem med slirande koppling när de har bytt från SAE 30 till mer moderna varianter.
Johan