Innovaförare spekulerar eller något....
Re: Innovaförare spekulerar eller något....
Och då var premiärturen gjord efter egenhändigt gjord service. Med noll koppling!! fattar inte något och orkar inte något så bums upp till Mc-verkstaden för tidsbokning. På vägen så tänkte väl jag till lite och plockade fram armékniven och justerade skruven till kopplingen och se där... helt plötsligt fanns det koppling igen. Med ny Fultema mineralolja i motorn och justerad koppling går den kanon.
-
- Dekaltrimmare
Låter mysko....kanske hängt sig under vinterstilleståndet eller bytte du kopplingen på servicen?EvertOlen wrote:Och då var premiärturen gjord efter egenhändigt gjord service. Med noll koppling!! fattar inte något och orkar inte något så bums upp till Mc-verkstaden för tidsbokning. På vägen så tänkte väl jag till lite och plockade fram armékniven och justerade skruven till kopplingen och se där... helt plötsligt fanns det koppling igen. Med ny Fultema mineralolja i motorn och justerad koppling går den kanon.
Övertygad om att lamellerna kladdat ihop och sen släppte. Bra att det löste sig, hur som helst.Pelle_Punk wrote:Låter mysko....kanske hängt sig under vinterstilleståndet eller bytte du kopplingen på servicen?EvertOlen wrote:Och då var premiärturen gjord efter egenhändigt gjord service. Med noll koppling!! fattar inte något och orkar inte något så bums upp till Mc-verkstaden för tidsbokning. På vägen så tänkte väl jag till lite och plockade fram armékniven och justerade skruven till kopplingen och se där... helt plötsligt fanns det koppling igen. Med ny Fultema mineralolja i motorn och justerad koppling går den kanon.
/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
Idag tröttnade jag på att vänta på våren och Innovan fick komma ut i en timme i en kall men solig sväng.

Njutfaktorn var hög....
/putte

Njutfaktorn var hög....
/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
-
- Dekaltrimmare
Börjar också tröttna på denna permafrost och ser med avund på den trevliga bilden, njutning på hög nivå!puttepj wrote:Idag tröttnade jag på att vänta på våren och Innovan fick komma ut i en timme i en kall men solig sväng.
Njutfaktorn var hög....
/putte
-
- Nybörjare
Har påbörjat ett långsamt o mödosamt arbete med att övertyga min fru om Innova/Wavens förträfflighet.Kallar projektet Sisyfos...och då är jag ändå en optimist.
Håll ut Broder Janne....BroderJanne wrote:Har påbörjat ett långsamt o mödosamt arbete med att övertyga min fru om Innova/Wavens förträfflighet.Kallar projektet Sisyfos...och då är jag ändå en optimist.
Det tog mig en bra stund att förklara för min fru att jag skulle behålla Innovan, när jag adderade en tung BMW mc till stallet.
Men trägen vinner, kämpa på.
/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
-
- Dekaltrimmare
Skall köpa ett lås till Innovan tänkte jag, vill gärna ha ett med larm så jag slipper fingrande småungar också
Vad har ni för lås själva?
Kan någon rekommendera ett som passar bra på Innovans lilla skiva?
// Pelle

// Pelle
Jag har en Abus tygklädd kedja med tillhörande godkänt Abus hänglås som jag drar genom bakhjulet för att vara lite jobbig för tjuven. Jag har ett Biltema bygellås som jag fäster i skivan http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-oc ... iva-82326/" onclick="window.open(this.href);return false;, men jag trycker också dit ett ytterligare bygellås från Viking larm http://www.vikinglarm.se/mc--och-mopedl ... c117/p223/" onclick="window.open(this.href);return false;.Pelle_Punk wrote:Skall köpa ett lås till Innovan tänkte jag, vill gärna ha ett med larm så jag slipper fingrande småungar också![]()
// Pelle
Båda skivbromslåsen fungerar ypperligt i framskivan, men det larmade bygellåset inger ingen större brytsäkerhetskänsla, men det för ett djävla liv, vilket är avskräckande och dessutom påminner mig att det är låst om jag till äventyrs skulle sätta mig på hojen utan att låsa upp.
Försäkringsmässigt räcker Abus kedjan och styrlåset, men jag låser inte för försäkringen, jag låser för att få behålla hojen.
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
-
- Dekaltrimmare
Du verkar ha en rejäl uppsättning med lås, skönt att kunna sova på nätternaputtepj wrote:Jag har en Abus tygklädd kedja med tillhörande godkänt Abus hänglås som jag drar genom bakhjulet för att vara lite jobbig för tjuven. Jag har ett Biltema bygellås som jag fäster i skivan http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-oc ... iva-82326/" onclick="window.open(this.href);return false;, men jag trycker också dit ett ytterligare bygellås från Viking larm http://www.vikinglarm.se/mc--och-mopedl ... c117/p223/" onclick="window.open(this.href);return false;.Pelle_Punk wrote:Skall köpa ett lås till Innovan tänkte jag, vill gärna ha ett med larm så jag slipper fingrande småungar också![]()
// Pelle
Båda skivbromslåsen fungerar ypperligt i framskivan, men det larmade bygellåset inger ingen större brytsäkerhetskänsla, men det för ett djävla liv, vilket är avskräckande och dessutom påminner mig att det är låst om jag till äventyrs skulle sätta mig på hojen utan att låsa upp.
Försäkringsmässigt räcker Abus kedjan och styrlåset, men jag låser inte för försäkringen, jag låser för att få behålla hojen.

Tack för tips!
ABUS har ett par rejäla med just inbyggt larm, Detecto serien verkar ju ganska robusta men ganska dyra dock...
Funderar på att kolla in Bike dagarna i Trollhättan nu den 27:e, hörde att ABUS brukar ha en monter där med bra priser
-
- Nybörjare
Fler Thaiscootrar?Vet att Lifan tog in en wave look-a-like.Men var det 50cc eller 110cc?Några fler som ni sett i Sverige?
Jag använder ett Abu Granit bygellås som går igenom skivan och som når om fälgen och låser utanför däcket. Kanske inte bättre än ett reguljärt skivlås men när jag ändå hade låset så.....Pelle_Punk wrote:Skall köpa ett lås till Innovan tänkte jag, vill gärna ha ett med larm så jag slipper fingrande småungar också![]()
// Pelle
Bak låser jag med Abus tygklädda kedja och ett lås från Biltema som faktiskt inger förtroende, http://biltema.se/sv/Bygg/Las/Hanglas/H ... -4-871834/ , och en låskätting, http://biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Laskatting-260007/ , från samma ställe så jag smidigt kan låsa fast Innovan i stolpar och räcken.
-
- Dekaltrimmare
Hänglåset från biltema inger helt klart respekt, den affären är inte att underskattaKapsyl wrote:Jag använder ett Abu Granit bygellås som går igenom skivan och som når om fälgen och låser utanför däcket. Kanske inte bättre än ett reguljärt skivlås men när jag ändå hade låset så.....Pelle_Punk wrote:Skall köpa ett lås till Innovan tänkte jag, vill gärna ha ett med larm så jag slipper fingrande småungar också![]()
// Pelle
Bak låser jag med Abus tygklädda kedja och ett lås från Biltema som faktiskt inger förtroende, http://biltema.se/sv/Bygg/Las/Hanglas/H ... -4-871834/ , och en låskätting, http://biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Laskatting-260007/ , från samma ställe så jag smidigt kan låsa fast Innovan i stolpar och räcken.
VD:n för Biltema skall tydligen ha en förkärlek till motorcyklar och scooters så det är säkert bra grejjer som tåls att kollas in!
-
- Dekaltrimmare
Jag funderar på att montera en GPS på Innovan..
Någon som har tips på ett bra sätt att göra detta på?
// Pelle
Någon som har tips på ett bra sätt att göra detta på?
// Pelle
Det finns en hel del länkarmar och fästen till GoProkameror som man kan köpa löst som tillbehör via nätet. Tror även att NetOnNet har en del. Med de länkarna och ett GoProfäste som jag sätter på svarta plasten vid sidan om instrumenten skulle jag bygga ett fäste. Det låter kanske lite sniket eller överjobbat eftersom det säkert finns hållare för hoj, men de förtejpade fästena till GoPro är suveräna och sitter som f..n. Länkagen är flexibla och plastkvaliteten är extremt bra, allt till vettiga priser.
Själv har jag inte haft en GPS på Innovan sen 2009. Då hade jag en handhållen Garmin GPS som jag satte fast med en självhäftande mobilmagnet som jag köpte på Teknikmagasinet (om jag minns rätt). Magneten satte jag också i plasten vid sidan om intrumentet och den sitter där än idag.
GPS:en har jag också kvar eftersom jag tycker den är så lagom, den hittar dit den skall och den plottrar rutterna jag kört så att jag kan tanka över den till dator efteråt. Men som sagt om jag skulle sätta dit en konventionell GPS skulle jag definitivt titta på GoPro och se vad man kan beställa från dem.
Själv har jag inte haft en GPS på Innovan sen 2009. Då hade jag en handhållen Garmin GPS som jag satte fast med en självhäftande mobilmagnet som jag köpte på Teknikmagasinet (om jag minns rätt). Magneten satte jag också i plasten vid sidan om intrumentet och den sitter där än idag.
GPS:en har jag också kvar eftersom jag tycker den är så lagom, den hittar dit den skall och den plottrar rutterna jag kört så att jag kan tanka över den till dator efteråt. Men som sagt om jag skulle sätta dit en konventionell GPS skulle jag definitivt titta på GoPro och se vad man kan beställa från dem.
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
-
- Dekaltrimmare
Go pro har en hel del ser jag, får botanisera lite bland deras sortiment..
Jag har en handhållen Garmin gpsmap 62s och den är lite rund i formen,
lite dumt annars hade det funkat med en vanlig justerbar hållare, ett alternativ är gummiband men vill ju gärna att den sitter kvar!
Jag har en handhållen Garmin gpsmap 62s och den är lite rund i formen,
lite dumt annars hade det funkat med en vanlig justerbar hållare, ett alternativ är gummiband men vill ju gärna att den sitter kvar!
-
- Dekaltrimmare
-
- Dekaltrimmare
Tänkte kolla med er om vilka hastigheter ni kör på respektive växel?
Enligt markeringarna på hastighetsmätaren så skall eller bör man ju växla till 4:an först vid 90 km/h
Gillar innovorna varv?
Saknar en varvräknare!
Enligt markeringarna på hastighetsmätaren så skall eller bör man ju växla till 4:an först vid 90 km/h
Gillar innovorna varv?
Saknar en varvräknare!

Jag ligger nog i ena änden av skalan var man växlar. Tidigt kan man säga för att sammanfatta.
Går det lätt, som i utförslut och utan behov av acc så kan 4-an gå i under 40.
En annan och besläktad fråga: någon som har ändrat utväxling? Jag har sett på spritmonitor.de att några har 15 kugg. Jag vet inte vad det är i original. Motargument för min del är att ibland snirklar jag mig fram vid rödljus och då behövs acc när det slår om. Lägre ljud och kanske lite förbrukning talar för att dreva upp. Nu ligger iofs min förbrukning lågt men det kan vara kul att se om det går att minska lite utan att det kostar för mycket i körbarhet.
Synpunkter?
Går det lätt, som i utförslut och utan behov av acc så kan 4-an gå i under 40.
En annan och besläktad fråga: någon som har ändrat utväxling? Jag har sett på spritmonitor.de att några har 15 kugg. Jag vet inte vad det är i original. Motargument för min del är att ibland snirklar jag mig fram vid rödljus och då behövs acc när det slår om. Lägre ljud och kanske lite förbrukning talar för att dreva upp. Nu ligger iofs min förbrukning lågt men det kan vara kul att se om det går att minska lite utan att det kostar för mycket i körbarhet.
Synpunkter?
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
Jag växlar normalt sett ganska tidigt, men eftersom Innovan är lite vindkänslig på fart i motvind så varvar jag ur ganska ordentligt ibland. Om du är orolig att knarren inte håller så besök Saarelas hemsida och njut av hans många Innova-svängar. Där har du en kille som gärna och ofta håller fullt och det går utmärkt.
Normalt sett ligger jag på en förbrukning på under 2 dl när jag kör, men blir det motvind och jag gasar mer, så drar det lätt en dl till. Ingen ekonomisk katastrof iofs, men med en liten tank så bör man vara medveten om att räckvidden mellan mackarna minskar...
/putte
Normalt sett ligger jag på en förbrukning på under 2 dl när jag kör, men blir det motvind och jag gasar mer, så drar det lätt en dl till. Ingen ekonomisk katastrof iofs, men med en liten tank så bör man vara medveten om att räckvidden mellan mackarna minskar...
/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
-
- Dekaltrimmare
Har läst det han skrivit flera gånger och det är lika trevlig läsning varje gång,puttepj wrote:Jag växlar normalt sett ganska tidigt, men eftersom Innovan är lite vindkänslig på fart i motvind så varvar jag ur ganska ordentligt ibland. Om du är orolig att knarren inte håller så besök Saarelas hemsida och njut av hans många Innova-svängar. Där har du en kille som gärna och ofta håller fullt och det går utmärkt.
/putte
det var nästan hans memoarer som fick mig att falla för Innovan

Jag tänker lite på slirkoppling och sådär...finns det inte risk att den ligger och små slirar om man så att säga "seg-drar"?
Nej kopplingen slirar inte om den är rätt inställd och det är lätt att göra. Nu menar jag iofs inte att jag segar speciellt mycket, men jag varvar inte ur den till markeringen på hastighetsmätaren. Gasar normalt sett sällan fullt när jag väl ligger på 4:an. Jag tycker nog att hojen är trevligast när jag tuffar runt 80 på mätaren d.v.s. knappt 75 km/h i verkligheten. Åker jag motorväg så blir det dock ofta full gas för att hänga med i tempot lite bättre. Men en Innova är inget motorvägslok, om du frågar mig, så finns det kurviga alternativ, är valet enkelt...Pelle_Punk wrote:Jag tänker lite på slirkoppling och sådär...finns det inte risk att den ligger och små slirar om man så att säga "seg-drar"?
/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
Segar gör jag inte, det ska gå lätt och det ska flyta på.
Motorväg över 90 behöver jag inte åka och skulle undvika om det går. Jag drar mig t.o.m. för 90-vägar. Visst händer det men sällan.
Motorväg över 90 behöver jag inte åka och skulle undvika om det går. Jag drar mig t.o.m. för 90-vägar. Visst händer det men sällan.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
-
- Dekaltrimmare
Inget vidare med motorväg får jag hålla med om... 70 är en ganska behaglig hastighet känns det somwY wrote:Segar gör jag inte, det ska gå lätt och det ska flyta på.

Kände i helgen som för övrigt var den första riktiga rundan med Innovan att det var lite svårt att veta vilken växel jag skulle ha runt 70 strecket
så det blev mest att jag låg på trean i 70-80, det blåste lite så fyran kändes lite för mustigt att köra på..
Får väl tillägga att jag aldrig ägt en Innova innan.
Jag förstår din känsla om tveksamheten att ligga på 3:an eller 4:an i ca 70 när det är blåsigt. Det känns som om det är dags för 4:an men lägger man i den orkar den inte riktigt, men det är som sagt i kraftig blåst/motvind. Tror att det handlar om att gilla läget. Med under 10 hästar så handlar det om vindfång och det får man leva med.
När det inte blåser upplever jag som att cykeln går bättre på 4:an och att man håller igen några grader på gashantaget så att man känner att man har lite resev. På något sätt känns det som om maskinen inte har riktigt samma ork om man håller fullt, vilket är så märkligt att det borde vara inbillning.
Men eftersom jag sällan strävar efter att åka fullt så är det här inte ett stort problem.
Med min vindruta på Innovan så upplever jag att den inte är fullt lika vindkänslig generellt för just motvind, men när det ballar i ordentligt, så känns det däremot som om den hjälper till lite att bromsa, typ som att luftströmmen klarar att styra över hojen med rutan men bara till en viss gräns.
Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar rutan eller inte. Jag tycker nog att den tar bort lite Innova känsla, men i gengäld är man lite torrare när det småregnar och kläderna håller sig lite renare.
Det är inte omöjligt att jag tar av rutan igen, men det får framtiden utvisa.
/putte
När det inte blåser upplever jag som att cykeln går bättre på 4:an och att man håller igen några grader på gashantaget så att man känner att man har lite resev. På något sätt känns det som om maskinen inte har riktigt samma ork om man håller fullt, vilket är så märkligt att det borde vara inbillning.
Men eftersom jag sällan strävar efter att åka fullt så är det här inte ett stort problem.
Med min vindruta på Innovan så upplever jag att den inte är fullt lika vindkänslig generellt för just motvind, men när det ballar i ordentligt, så känns det däremot som om den hjälper till lite att bromsa, typ som att luftströmmen klarar att styra över hojen med rutan men bara till en viss gräns.
Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar rutan eller inte. Jag tycker nog att den tar bort lite Innova känsla, men i gengäld är man lite torrare när det småregnar och kläderna håller sig lite renare.
Det är inte omöjligt att jag tar av rutan igen, men det får framtiden utvisa.
/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10