Hur låser ni er Vespa?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
DanielMeyer
Drömmare
Drömmare

Hur låser ni er Vespa?

Post by DanielMeyer »

Jag har införskaffat en Vespa 50, 60-talare och har tänkt använda den som bruksmoped. Det gör att jag måste ha den stående utanför lägenheten på nätterna. Jag bor i Stockholm och har tidigare haft en kinamoppe av billigare modell som fått stå orörd med ett kättinglås förankrat vid cykelstället. Nu är tanken att köra samma grej, men det går ju inte att sätta kättingen i däcket.

Det enda jag kommit fram till är att antingen hänga låset runt avgasröret eller svetsa en ögla som man kan dra kättingen igenom. Hur gör ni?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Hur låser ni er Vespa?

Post by jencla »

Det finns många sätt.

* Det vanligaste är en lååång kätting runt hela fotbrädan och sedan runt något fast föremål.
* Och/eller ett bygellås i framhjulet. Du borrar ett grovt hål i fälgen och skalar bort plasten på bygeln.
* Och/eller en dold strömbrytare kopplad till dödaren som gör att din Vespa inte går att starta.
* Och/eller ett Griplock (googla!) som blockerar handbromsen.
* Och/eller ett larm som drivs av typ ett 9V-batteri som väcker döda om/när obehöriga rör din Vespa. Dessutom ett bra sätt att hålla klåfingriga barn borta. ("Det var inte jag, det var inte jag ...")

Lycka till, och grattis till ditt val av stilfullt fordon :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Köp en låsbygel med knäckmuttrar på Clas Ohlson. Montera på lämpligt, snyggt, ställe. Dra kätting genom bygeln och runt något fast föremål. Klart.

http://www.clasohlson.com/se/Pr314763000/Pr314763000" onclick="window.open(this.href);return false;
DanielMeyer wrote:Jag har införskaffat en Vespa 50, 60-talare och har tänkt använda den som bruksmoped. Det gör att jag måste ha den stående utanför lägenheten på nätterna. Jag bor i Stockholm och har tidigare haft en kinamoppe av billigare modell som fått stå orörd med ett kättinglås förankrat vid cykelstället. Nu är tanken att köra samma grej, men det går ju inte att sätta kättingen i däcket.

Det enda jag kommit fram till är att antingen hänga låset runt avgasröret eller svetsa en ögla som man kan dra kättingen igenom. Hur gör ni?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Pelle_Punk »

Jag har lite av samma problem och har också spanat in Griplock, verkar vara en ganska smidig lösning!

http://www.grip-lock.com/

Det verkar som man har bromsen i spänn när man har monterat det på gashandtaget och då undrar jag om det är så bra o ha det just så,
tänker på packningarna o.s.v i bromssystemet... :roll:
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hmm, räcker det inte med en sidavbitare (klippa bromswiren/slangen) för att bara kunna rulla iväg med Vespan. Lite svår att köra men få iväg den till ett släp kanske. Måste nog kompletteras med lås/kätting.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
DanielMeyer
Drömmare
Drömmare

Post by DanielMeyer »

Tack för svar! Det blev en lång kätting som väger ton. ;) Blir nog att styra en låsbygel, antingen svetsa fast eller köra med knäckmuttrar. Får se lite var man skulle kunna sätta den.

Pelle_Punk
Det skulle ju kunna vara ett bra komplement för mig. Känner dock att det är på natten som den största risken för mig är att den blir snodd. Och då att dom lyfter iväg hela moppen efter att ha knipsat kättingen.

Har en annan fundering. Det finns GPS/GSM Trackers som göra att man med sms kan kolla vart den befinner sig. Verkar vara en ganska vanligt förekommande grej som även kan göra att försäkringen blir billigare. Jag hittade en på tradera (450:- från företag) som är billig och funderar på att investera. Det enda krånglet som jag ser är att batteriet bara håller i 4 dagar.
Första tanken var att koppla den till vespan så att den laddar medan man kör, men det känns ju rätt kört. :) Men man kanske kan montera ett 6V batteri och kanske bara behöva ladda det någon gång i månaden? Nu är jag helt lost vad gäller el osv, så det kanske inte är möjligt. Men om man kan fixa så att man bara behöver ladda en gång i månaden så känns det värt!

Här är GPS-trackern på tradera: http://www.tradera.com/mini-gps-tracker ... _178978544" onclick="window.open(this.href);return false; (om den inte finns så är det bara att söka på "gps tracker" på tradera så har dom nog lagt upp en ny annons.
DanielMeyer
Drömmare
Drömmare

Post by DanielMeyer »

Hittade den här nu. Kanske kunde vara något? Kanske med ett lite fetare lås.
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... m_75996100

EDIT: Och ett till http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... n_75996500
bubbla-74
Drömmare
Drömmare

Post by bubbla-74 »

Hej Daniel såg att du har problem att låsa din vespa ,har en annan lösning på det ,hör av dej så kan jag skicka en bild på hur jag har gjort ,passar även med navkapslar .
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Medlem i Svenska Scooterklubben.
Post Reply