Vespa GS150 Corsa
- klinkhammer
- Lärling
Re: Vespa GS150 Corsa
Tack! Det har varit stiltje sen i november. Under november och december har fokus legat på att bygga om lägenheten inklusive flytt av kök. Igår kom bänkskivan på plats... det hela har tagit tid men är faktiskt klart nu!
Ska verkligen försöka få någon kväll i garaget nästa vecka! Målet är nu att vara klar till premiären!
Ska verkligen försöka få någon kväll i garaget nästa vecka! Målet är nu att vara klar till premiären!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
-
- Lärling
Vespa GS150 Corsa
Senaste numret av classic scooterist scene ramlade in i ipaden idag med ett reportage om Sei Giorni.
/TomasVespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
- klinkhammer
- Lärling
Tack för tipset, det där måste jag kolla in!!
Uppdatering från garaget; Skruvade ihop framsving och gaffel igår. Fick dit broms, trumma och hjul också. Som vanligt trasslade det sig där man inte förväntat sig. Hade glömt bort att det ju numera sitter en hylsa i gaffeln som förstärkning pga sänkningen. Det var inte helt enkelt att få förbi vajerhöljet där...
Ska skruva ihop motorpaketet och sen är det inte långt kvar tills den står på hjul!
Uppdatering från garaget; Skruvade ihop framsving och gaffel igår. Fick dit broms, trumma och hjul också. Som vanligt trasslade det sig där man inte förväntat sig. Hade glömt bort att det ju numera sitter en hylsa i gaffeln som förstärkning pga sänkningen. Det var inte helt enkelt att få förbi vajerhöljet där...
Ska skruva ihop motorpaketet och sen är det inte långt kvar tills den står på hjul!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
- klinkhammer
- Lärling
Två kvällar i garaget har givit resultat -den står nu på hjul igen efter nära två år.
Återigen kom problemen där man inte hade tänkt sig... Att få in framhjulet under framskärmen var inte lätt (eftersom den är sänkt) och jag lyckades repa fälgen ganska fult
Nästa steg blir att montera styrhuvud med all el och alla reglage.
Återigen kom problemen där man inte hade tänkt sig... Att få in framhjulet under framskärmen var inte lätt (eftersom den är sänkt) och jag lyckades repa fälgen ganska fult

Nästa steg blir att montera styrhuvud med all el och alla reglage.
- Attachments
-
- hjuligen.JPG (153.9 KiB) Viewed 22114 times
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Det tar sig sa mordbrännarn...
Kul att se den på hjulen igen.
Blev det bakstöten jag kapade?
Blev det bra med gallret till fläkten?
Skulle du ha framlampan av mig?
Åker bort en vecka nu, nere nästa tis efter jobbet.
Bara maila.
Kör så det ryker.
Kul att se den på hjulen igen.
Blev det bakstöten jag kapade?
Blev det bra med gallret till fläkten?
Skulle du ha framlampan av mig?
Åker bort en vecka nu, nere nästa tis efter jobbet.
Bara maila.
Kör så det ryker.
Lambretta serie 2 (Runner 180 motor H2o)
Vespa Super 200cc med sidovagn(låg) -1956
Vespa Touring 210cc (låg) -1961
Vespa Super 200cc -1956 på g
Vespa 50 några stycken i delar(till salu).
Vespa Super 200cc med sidovagn(låg) -1956
Vespa Touring 210cc (låg) -1961
Vespa Super 200cc -1956 på g
Vespa 50 några stycken i delar(till salu).
- klinkhammer
- Lärling
Den sänkta fjädern sitter på en ny dämpare -den gamla dämparen var helt slut. Jag lämnade fjädern i en låda tillsammans med lite andra prylar och fick det fosfaterat hos Fintlings. Snyggt!!
Gallret passar fint på motorn men jag har faktiskt inte prövat hur det ser ut tillsammans med bakskärmen (med cutout). Ser fram emot att göra det snart. Ska ta lite bilder då!
Ska försöka komma förbi garaget!!
Gallret passar fint på motorn men jag har faktiskt inte prövat hur det ser ut tillsammans med bakskärmen (med cutout). Ser fram emot att göra det snart. Ska ta lite bilder då!
Ska försöka komma förbi garaget!!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
- klinkhammer
- Lärling
Fixade med fotbroms o koppling idag. Kunde inte låta bli att hänga på kåpor för att få se hur det blir...
- Attachments
-
- gs3.JPG (102.46 KiB) Viewed 21942 times
-
- bild2.JPG (142.5 KiB) Viewed 21942 times
-
- bild-1.JPG (95.75 KiB) Viewed 21942 times
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Oj så cool. Och ganska unik. Jag tror mig ha rätt bra koll och har aldrig sett något liknande bygge, varken i Sverige eller utrikes. Scooteristen o/e Scootering bör vara intresserade. Respekt
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Snyggt!!!!
- klinkhammer
- Lärling
Tack!! Kul att ni gillar den!
Äras den som äras bör...utan hjälp från ffa Fixarerik o Paka så hade det nog inte blivit något.
Äras den som äras bör...utan hjälp från ffa Fixarerik o Paka så hade det nog inte blivit något.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Vespa GS150 Corsa
Snyggt!
Otroligt stilig!
Framhjulet måste ju ligga väldigt nära skärmen, har du styvare fjäder? Eller hur gör du för att däcket inte skrapar i vid inbromsning eller större gupp?
-n

-n
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
- klinkhammer
- Lärling
Kapad orginalfjäder. Det var en av dom sakerna som Fixarerik redan löst på tidigare projekt som passerat hans garage, så lösningen fanns redan.
I övre fjäderfästet (som ju "gängas" ner i fjädern) svetsade han ett rör/stång som alltså står inuti fjädern. Innan gaffeln trycks ihop så mycket att däcket tar i så bottnar den på stången.
I övre fjäderfästet (som ju "gängas" ner i fjädern) svetsade han ett rör/stång som alltså står inuti fjädern. Innan gaffeln trycks ihop så mycket att däcket tar i så bottnar den på stången.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Vespa GS150 Corsa
Elegant lösning! Och osynlig.
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Maicoletta 250 -56
Det har ar ju som nagon namnde verkligen nagot for scootering, istallet for de dar smaklosa brittiska schabraken... 

Och så satans kul att du inte kör med PX-motor!
Haller med dig Paka! (Fast biter mig i tungan med tanke pa hur svarstartad min SS var igar...) 

Riktigt snyggt!
/Hans
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Härligt att se att scooterlivet fortsätter på Ekens.
En bild från förr:

En bild från förr:

Hur svårt kan det va?
- klinkhammer
- Lärling
En otroligt bra premiär i flera avseenden.
Har haft Scooterpremiären i Sthlm som mål och hade flera sena nätter i garaget i veckan som gick. Fick hjälp av Paka med att koppla in Vespatronic tändningen. Själva tändningen var det inga problem med, men att få det att lira med resten av kabelstammen var lite klurigare. Kopplingsschemat som följde med tändningen gav inte riktigt all information... Nå, med ett tändningslås från VS1 (samma som tysk touring, tror jag) så fungerade det hela.
Lite förvånande var att det inte gick att vrida tändplattan tillräckligt långt för att få 31 graders förtändning som det ska vara. Jag fick ta fram cheapo-dremeln från Clas Olsson och lyckades fräsa ur lite till så att jag fick ca 25 grader, sen brann CoTech dremeln -som vanligt får man vad man betalar för.
Jag hann med en kort provtur för att kolla att växlar och bromsar funkade och sen var det dags för premiärtur som alltså sammanföll med Scooterpremiären här i Stockholm. Fantastiskt väder och stor uppslutning -nästan 100 ekipage!! Och som grädde på moset blev den framröstad till Stockholms Snyggaste Scooter 2013! Fantastiskt kul. Tack alla som röstade!
Några småjusteringar återstår. 1. Det läcker lite olja från utgående axel, kanske jag skadade packboxen när jag satt i den. Lyckligtvis är den enkel att byta. 2. Måste dubbelkolla munstycken i förgasaren eftersom den går för fett och nästan chokar ibland. 3. Köpa ny Dremel och få till tändningen korrekt. 4. Sadeln sprack i en söm och ska lagas och slutligen 5. ska jag skaffa rätt nitar till emblemet på skölden -de jag fick från Sip passade inte.
Bifogar en bild från scooterpremiären. Ska ta lite mer bilder av hojen någon dag och lägga upp.
/Johan
Har haft Scooterpremiären i Sthlm som mål och hade flera sena nätter i garaget i veckan som gick. Fick hjälp av Paka med att koppla in Vespatronic tändningen. Själva tändningen var det inga problem med, men att få det att lira med resten av kabelstammen var lite klurigare. Kopplingsschemat som följde med tändningen gav inte riktigt all information... Nå, med ett tändningslås från VS1 (samma som tysk touring, tror jag) så fungerade det hela.
Lite förvånande var att det inte gick att vrida tändplattan tillräckligt långt för att få 31 graders förtändning som det ska vara. Jag fick ta fram cheapo-dremeln från Clas Olsson och lyckades fräsa ur lite till så att jag fick ca 25 grader, sen brann CoTech dremeln -som vanligt får man vad man betalar för.
Jag hann med en kort provtur för att kolla att växlar och bromsar funkade och sen var det dags för premiärtur som alltså sammanföll med Scooterpremiären här i Stockholm. Fantastiskt väder och stor uppslutning -nästan 100 ekipage!! Och som grädde på moset blev den framröstad till Stockholms Snyggaste Scooter 2013! Fantastiskt kul. Tack alla som röstade!
Några småjusteringar återstår. 1. Det läcker lite olja från utgående axel, kanske jag skadade packboxen när jag satt i den. Lyckligtvis är den enkel att byta. 2. Måste dubbelkolla munstycken i förgasaren eftersom den går för fett och nästan chokar ibland. 3. Köpa ny Dremel och få till tändningen korrekt. 4. Sadeln sprack i en söm och ska lagas och slutligen 5. ska jag skaffa rätt nitar till emblemet på skölden -de jag fick från Sip passade inte.
Bifogar en bild från scooterpremiären. Ska ta lite mer bilder av hojen någon dag och lägga upp.
/Johan
- Attachments
-
- premiär.jpg (167.71 KiB) Viewed 21736 times
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Grattis! En skitsnygg och i alla avseenden cool scooter!
- klinkhammer
- Lärling
Tack!!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Ja den skämmer ingen utställning, kanon Fin!
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
- klinkhammer
- Lärling
Några månader har gått sedan den gröna blev färdig och jag tänkte summera denna tråd.
Efter att ha justerat tändningen rätt och meckat lite med förgasaren så nu går den riktigt fint. Har bytt packbox vid utgående axeln så att den är tät och fått dit emblem.
Några små justeringar återstår väl… Flottören hänger sig då och då när jag har parkerat. Tror det beror på att jag har sidostöd istället för centralstöd och att den lutar rätt så rejält. Har försökt justera flottörhuset men det har inte gjort nån större skillnad.
Kopplingen har jag justerat fram och tillbaka utan att ha hittat optimalt läge. Spänner jag så att det går lätt att växla vid stillastående så slirar den lite på fyran. Kanske ett GS150 problem?
Det är nu tre år sen jag började fundera på hur jag ville bygga en Vespa. Jag kan konstatera att det faktiskt blev som jag tänkt. Jag vill dock (återigen) vara tydlig med att det inte skulle blivit lika bra utan hjälp från ffa Fixar-Erik och Paka. Tack!
Som en avslutning på projektet var jag ute i fredags tillsammans med mina goda vänner Olle och Wille och fotograferade den gröna. Här är några bilder som smakprov!
Foto: Olle Wilson, http://www.skrivoskruv.se
Efter att ha justerat tändningen rätt och meckat lite med förgasaren så nu går den riktigt fint. Har bytt packbox vid utgående axeln så att den är tät och fått dit emblem.
Några små justeringar återstår väl… Flottören hänger sig då och då när jag har parkerat. Tror det beror på att jag har sidostöd istället för centralstöd och att den lutar rätt så rejält. Har försökt justera flottörhuset men det har inte gjort nån större skillnad.
Kopplingen har jag justerat fram och tillbaka utan att ha hittat optimalt läge. Spänner jag så att det går lätt att växla vid stillastående så slirar den lite på fyran. Kanske ett GS150 problem?
Det är nu tre år sen jag började fundera på hur jag ville bygga en Vespa. Jag kan konstatera att det faktiskt blev som jag tänkt. Jag vill dock (återigen) vara tydlig med att det inte skulle blivit lika bra utan hjälp från ffa Fixar-Erik och Paka. Tack!
Som en avslutning på projektet var jag ute i fredags tillsammans med mina goda vänner Olle och Wille och fotograferade den gröna. Här är några bilder som smakprov!
Foto: Olle Wilson, http://www.skrivoskruv.se
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
- klinkhammer
- Lärling
Här kommer bilderna
- Attachments
-
- Den gröna 1.jpg
- (117.25 KiB) Downloaded 19 times
-
- Den gröna 2.jpg
- (127.71 KiB) Downloaded 19 times
-
- Den gröna 3.jpg (94.67 KiB) Viewed 21265 times
-
- Den gröna 4.jpg (175.79 KiB) Viewed 21265 times
-
- Den gröna 5.jpg (111.87 KiB) Viewed 21265 times
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59