lager
Hej!
Ja det var ett udda lager, kollade just med SKF katalogen och där finns det endast 42*20*8 (1 mm smalare). Det lagret heter för övrigt 16004 och borde finnas på hyllan hos vilken Momentum butik som helst. Kostnad c:a 100:-.
Var sitter lagret?
Är det kritiskt med bredden?
Lycka till (har själv en touring 150 -57 under upprustning).
//Leif
Ja det var ett udda lager, kollade just med SKF katalogen och där finns det endast 42*20*8 (1 mm smalare). Det lagret heter för övrigt 16004 och borde finnas på hyllan hos vilken Momentum butik som helst. Kostnad c:a 100:-.
Var sitter lagret?
Är det kritiskt med bredden?
Lycka till (har själv en touring 150 -57 under upprustning).
//Leif
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />
Rivs motorn byt då lager, packboxar, packningar och växelkors och schimsa in växellådan.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
patrikgranns råd är OK
:)
<br />
Rivs motorn byt då lager, packboxar, packningar och växelkors och schimsa in växellådan.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
patrikgranns råd är OK

På utgående axeln, till höger om växelhjulssatsen kommer först en slipad bricka, (schimset) därefter en låsring. Efter montage, mät avståndet mellan schimset och 1:ans hjul på båda sidor med två bladmått. Spelet skall vara mellan 0,15 till 0,40 mm. Är det större, byt schimset mot ett tjockare för att hamna inom toleransen.
Gäller P200, gäller det inte din modell bör någon nämna det.
Gäller P200, gäller det inte din modell bör någon nämna det.

Hej!
På mina bilder som jag har på www.rekstad.com/vespa syns det någorlunda hur listerna sitter. Räcker inte inte det så kan jag ta bilder och skicka till dig. Jag har inga kromlister runt skölden, det var tydligen ett extratillbehör 1957 och jag har inte hittat några som passar till min. På de vespor jag sett som har kromlist så går den ner till början av fotlisten. hör av dig öm du vill ha mer foton.
/Hans
På mina bilder som jag har på www.rekstad.com/vespa syns det någorlunda hur listerna sitter. Räcker inte inte det så kan jag ta bilder och skicka till dig. Jag har inga kromlister runt skölden, det var tydligen ett extratillbehör 1957 och jag har inte hittat några som passar till min. På de vespor jag sett som har kromlist så går den ner till början av fotlisten. hör av dig öm du vill ha mer foton.
/Hans
Hej!
Tackar.
Jag slipade först med våtslip-papper. Först fint, sedan superfint.
efter det polering med polergrjor jag hittade på Clas Ohlsson.
Det var blankt och fint i några veckor, men nu så är det oxiderat igen. Listerna får nog vara så. Alternativet är väl att ta loss dom igen, polera upp dom och lämna in dom för kromning. Jag tar några foton imorgon och lägger upp. Lägger ett meddelande här när det är gjort.
/Hans
Tackar.
Jag slipade först med våtslip-papper. Först fint, sedan superfint.
efter det polering med polergrjor jag hittade på Clas Ohlsson.
Det var blankt och fint i några veckor, men nu så är det oxiderat igen. Listerna får nog vara så. Alternativet är väl att ta loss dom igen, polera upp dom och lämna in dom för kromning. Jag tar några foton imorgon och lägger upp. Lägger ett meddelande här när det är gjort.
/Hans
Panprodukter säljer suveräna poleringsgrejor som även ger en varaktig polering av alu, kolla e-post och nummer här:
http://soulscooter.com/mek/lk.htm
Om man använder Clas Ohlssons så får man försegla poleringen på ngt sätt. Klarlack är ett alternatriv men om den spricker blir det extrafult och dåligt.
http://soulscooter.com/mek/lk.htm
Om man använder Clas Ohlssons så får man försegla poleringen på ngt sätt. Klarlack är ett alternatriv men om den spricker blir det extrafult och dåligt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by manga</i>
<br />Annan fråga ska snart börja montera ihop ram efter lack fick med en påse med fotlister till skölden söker en bra bild som visar var de ska mont,listen som sitter runt skölden ska den gå längs hela skölden el,
hej, själva kromlisten "röret" som går runt skölden ska gå hela vägen ner till fotlisten, så sitter det en speciell fotlistände på din modell, den går upp i kromröret och man får en väldigt snygg övergång se #6/7. lycka till!

lycka till!/ Federico
<br />Annan fråga ska snart börja montera ihop ram efter lack fick med en påse med fotlister till skölden söker en bra bild som visar var de ska mont,listen som sitter runt skölden ska den gå längs hela skölden el,
hej, själva kromlisten "röret" som går runt skölden ska gå hela vägen ner till fotlisten, så sitter det en speciell fotlistände på din modell, den går upp i kromröret och man får en väldigt snygg övergång se #6/7. lycka till!

lycka till!/ Federico
Angående de där aluminiumlisterna som blev oxiderade på nytt så kan man faktiskt få glansen att hålla. Bland de finska veteran motorcyklisterna använder man tricket att doppa/pensla aluminiumdelar i/med Sinol. Sinolen gör att ytan reagerar på något sätt och förhindrar oxideringen. Man skall använda ordentligt med Sinol så skyddsskiktet blir tjockt nog. Under behandlingen känns ytan spännande kall. Vi har använt det på våra Vespors aluminiumdelar och det har fungerat mycket bra. Glänser fortfarande som nypolerade.
Sinol säljs i varje finsk bemannad bensinstation och är denaturiserad sprit/brännvätska/etanol. Som luktar. Jag använder vätskan också för att bli kvitt ohyra på krukväxter (2% blandning med vatten) och man märker lukten klart. Men den försvinner snabbt, lyckligtvis. Och denaturiserad sprit skall man alltså inte dricka, för den är giftig och gör att man blir blind.
Aluminium är en mycket mjuk metall och man skall slipa den försiktigt annars tar den snabbt slut. Själv har jag använt en polermedel med sliplera, som är oändligt finkornig. Finns med olika namn typ Universal stone, Ecostar... En stor vit klimp i någon slags burk. Man använder svamp och vatten och minimalt av lerklimpmaterialet. Och gnider som tusan. Sedan finns det förstås aningen grovkornigare poleringskrämer på tub både till höger och vänster. Sandpapper har jag också använt, men då har det varit förskräckligt besvärliga fall.
Sinol säljs i varje finsk bemannad bensinstation och är denaturiserad sprit/brännvätska/etanol. Som luktar. Jag använder vätskan också för att bli kvitt ohyra på krukväxter (2% blandning med vatten) och man märker lukten klart. Men den försvinner snabbt, lyckligtvis. Och denaturiserad sprit skall man alltså inte dricka, för den är giftig och gör att man blir blind.

Aluminium är en mycket mjuk metall och man skall slipa den försiktigt annars tar den snabbt slut. Själv har jag använt en polermedel med sliplera, som är oändligt finkornig. Finns med olika namn typ Universal stone, Ecostar... En stor vit klimp i någon slags burk. Man använder svamp och vatten och minimalt av lerklimpmaterialet. Och gnider som tusan. Sedan finns det förstås aningen grovkornigare poleringskrämer på tub både till höger och vänster. Sandpapper har jag också använt, men då har det varit förskräckligt besvärliga fall.
PAN regerar vad gäller polervaxer, has alu-vax slipar inte för mycket. däremot bör man vara försiktig med porer då man polerar alu, det kan bli långa spår om man kör för länge från samma vinkel.
hur länge polerad alu håller sig blank beror till stor del på vilken kvalitet metallen har, och var man bor, fråga en Göteborgare!
Federico
hur länge polerad alu håller sig blank beror till stor del på vilken kvalitet metallen har, och var man bor, fråga en Göteborgare!
Federico
Har ni prövat med etanol? Efter poleringen alltså. Om Göteborg är en problemort angående oxidering (varför är den det förresten?) så kunde ju någon därborta putsa upp två aluminiumdelar och pensla den andra med etanol medan den andra är naturell och berätta hur glansen håller sig i jämförelse. Eller ännu bätre putsa flera aluminiumdelar och använda olika medel. Någon frivillig? 
Fördelen med etanol är att det inte blir någon lackyta eller motsvarande yta utan ett färdigt "oxiderat" glansigt skickt som sedan helt normalt kan användas och inte spricker typ lack. Skrapas o-oxiderat skikt fram är det bara att polera den platsen vid behov och pensla etanol på.
Vi använde det här etanolsystemet på golvlisternas "tassar". De var nästan svarta när vi började och ett halv år senare efter putsningen glänser de som nya fortfarande.
Jag har kromlister runt skölden på min GL och har märkt att rörets nedre inre hörnkant är väldigt vasst och river upp målfärgen. Nu har jag en plastbit som skydd, men är ju inte speciellt snyggt och hållbart. Kan man göra något åt det, typ avrunda med sandpapper, eller rostar kromlisten bums efter det?

Fördelen med etanol är att det inte blir någon lackyta eller motsvarande yta utan ett färdigt "oxiderat" glansigt skickt som sedan helt normalt kan användas och inte spricker typ lack. Skrapas o-oxiderat skikt fram är det bara att polera den platsen vid behov och pensla etanol på.
Vi använde det här etanolsystemet på golvlisternas "tassar". De var nästan svarta när vi började och ett halv år senare efter putsningen glänser de som nya fortfarande.
Jag har kromlister runt skölden på min GL och har märkt att rörets nedre inre hörnkant är väldigt vasst och river upp målfärgen. Nu har jag en plastbit som skydd, men är ju inte speciellt snyggt och hållbart. Kan man göra något åt det, typ avrunda med sandpapper, eller rostar kromlisten bums efter det?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>Om Göteborg är en problemort angående oxidering (varför är den det förresten?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ligger nära saltvatten, märkbart om man har fordon stående utomhus, eller metalldetaljer på hus m.m.
Federico
ligger nära saltvatten, märkbart om man har fordon stående utomhus, eller metalldetaljer på hus m.m.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Sinol säljs i varje finsk bemannad bensinstation och är denaturiserad sprit/brännvätska/etanol. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Intressant!
Kan det vara något liknande svensk T-röd?
Var står det på innehållsförteckningen till 'Sinol'?
Intressant!
Kan det vara något liknande svensk T-röd?
Var står det på innehållsförteckningen till 'Sinol'?
Hittade en jämförelsesida där det fanns motsvarigheter:
Finland:
- denaturoitu sprii
- Sinol(tm)
- Marinol(tm)
Sverige:
- T-Sprit/Roedsprit
- T-Roed <-----
- Metanol
- T-bränsle
Puh, efter villt sökande hittade jag en sådanhär engelsk innehållsförteckning:
Alcohol denat. (denaturiserad sprit)
Aqua (vatten)
Propylene glycol
Triethanolamine
Fatty alcohol C10-16, ethoxylated/propoxylated
Isodekanol, ethoxylated
Finland:
- denaturoitu sprii
- Sinol(tm)
- Marinol(tm)
Sverige:
- T-Sprit/Roedsprit
- T-Roed <-----
- Metanol
- T-bränsle
Puh, efter villt sökande hittade jag en sådanhär engelsk innehållsförteckning:
Alcohol denat. (denaturiserad sprit)
Aqua (vatten)
Propylene glycol
Triethanolamine
Fatty alcohol C10-16, ethoxylated/propoxylated
Isodekanol, ethoxylated
Hej!
nu har jag lagt till lite bilder där du ser listerna bättre uppifrån.
Hör av dig om du vill ha de större originalbilderna mailade till dig.
http://www.rekstad.com/vespa/
/Hans
/Hans
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Har ni prövat med etanol? <font size="3"><font color="teal"><b>Då borde väl Whiskey funka?</b></font id="teal"></font id="size3">
Fila till änden, pensla på grundfärg & Humbrol silver, <font color="red">eller enbart 2k-klarlack</font id="red">.
<br />Har ni prövat med etanol? <font size="3"><font color="teal"><b>Då borde väl Whiskey funka?</b></font id="teal"></font id="size3">
Fila till änden, pensla på grundfärg & Humbrol silver, <font color="red">eller enbart 2k-klarlack</font id="red">.

Whiskey?
Det har vi inte, bara skotska whiskyr. Och dem är vi grymt snåla på. Sinol kostar ca 2 euro litern medan whiskey kostar... Njaeee, vi håller oss nog till Sinol i fortsättningen också. Men om någon i forumet har en hemsk whiskey som inte går åt så är det ju på plats att försöka med den då! Annars skulle jag ta t-röd.
Jag läste först 2t-lack...
Min Vespas golvlister är aningen fel monterade. Eller så är mellersta listerna för korta. Men de får vara, eftersom man i så fall får borra nya hål där framme. Men det harmar och kommer att harma tills nästa målning görs (om 20 år?). Så kolla och dubbelkolla innan ni fäster dem på plats. Foton där originallisterna syns är guld värda. Och de gamla originalhålen förstås...

Jag läste först 2t-lack...

Min Vespas golvlister är aningen fel monterade. Eller så är mellersta listerna för korta. Men de får vara, eftersom man i så fall får borra nya hål där framme. Men det harmar och kommer att harma tills nästa målning görs (om 20 år?). Så kolla och dubbelkolla innan ni fäster dem på plats. Foton där originallisterna syns är guld värda. Och de gamla originalhålen förstås...
Perfekt nu ser jag hur de ska mont, nu är det bara att vänta på att delarna kommer tillbaka från lack så ja kan börja
/manga<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
/Hans
/manga<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
/Hans