LX 150 3V

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

LX 150 3V

Post by mejiro »

Ser att nya 155-kubikaren med 3-ventiler nu finns att köpa i Sverige. Globen MC har en annons på Blocket.
Verkar som att Piaggio lyckats få till en både pigg och bränslesnål 4-taktsmotor. 12,9 Hp och 12,8 Nm borde ge denna lilla lätta Vespa hyfsade prestanda.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

LX 150 3V

Post by kejj »

Jag undrar hur den mäter sig mot malossi kittet på 190 för 125an.
Bara det är gjord av plåt så....
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Re: LX 150 3V

Post by mejiro »

Vad jag kan utläsa på Modern Vespa kan man räkna med knappt 12 Nm och 11,5 Hp med en 190-uppgraderad LX 125.
Dynokurvorna avser dock ofta på hjulet, medan Vespa-Hp väl är på "crankshaft". Isåfall har nya 155 cc 3-ventilaren åtminstone likvärdiga prestanda.

Undrar nu om nästa projekt från Pontedera är en förbättrad design på 278 cc-motorn. Skulle vara schysst med runt 25 Hp och 25 Nm på 2014 års GTS 300, nu när det verkar allt mer osannolikt att nya 350-motorn någonsin hamnar i en GTS.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

LX 150 3V

Post by kejj »

I så fall är det dags att åka förbi en vespa återförsäljare och jämföra.
190 kittet är ett måste på an 125a av äldre motorn. Men den drar soppa!
Om 3v levererar styrka till en bättre förbrukning så har de en hit.
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply