touring 58 vs 59

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

touring 58 vs 59

Post by wrc »

Jag har kollat alla bilder jag kan hitta på touring 150 59- . Det ska finnas skillnad på dom , men vad? EM säger tex att sadelklädsel inte är samma mm. Har jag en hybrid eller är det bara att dom är lika som bär utom i detaljer. Norrköping har inte någon större vespa park att jämföra med. En gubbe på en röd poppolino som går som ett spjut är väl allt typ ;) Och inte går det att få tag i en hastighetsmätare heller. Eller?


www.scootech.se
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

God Morgon!

Touring 58 är helt annorlunda jämfört med Touring 59.

Touring 59 har den nya motorn och karossen som är mycket lika Sprint/GTR/Rally/PX etc.
Cylindern från en PX 125/150 passar t.ex. på en Touring 59.

Touring 58 har den gamla motorn samt karossen och är "helt" olik de senare modellerna.

Brytpunkten kom alltså 59 för Vespa, den enda modell som levde kvar med den gamla konstruktionen var GS 150.

Hastighetsmätarvajer går det med all sannolikhet att få tag på.

VH,
Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Det är inte ovanligt att Vespor i Sverige har fel årsmodell angiven i registreringspappren. Det var nog ofta så att ett nytt fordon inte reggades in förrän det såldes. Så det kanske är en 58 som blivit osåld fram till 59 och därför blev en 59:a

Det bästa sättet att få veta sanningen är att titta op chassiekoden:

Vespa Touring har följande:

1957-58 börjar med: VGL (gamla ramen/motorn 3vxl)

1959-60 börjar med: VGLA (nya ramen/motorn 3vxl)

1961-62 börjar med: VGLB (nya ramen/motorn 4vxl)

Vissa detaljer skiljer mellan årsmodellerna även om chassiekoden är samma, man bytte lite skruvar här och där plus en del annat.

/Federico
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

Post by wrc »

Jag har ju VGL1T i chassinr så där är jag rökt. Då blir det väl begmarknaden för att hitta hastighetsmätare. Även sadeln är tydligen olika så då blir det väl sadelmakare som får den äran.
http://www.scootech.se/images/Vespa%201.JPG


www.scootech.se
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by wrc</i>
http://www.scootech.se/images/Vespa%201.JPG
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
God morgon!
Din Vespa är garanterat av den gamla modellen, men vilken snygg patina den har!
/Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Tror att det finns nya överdrag till din sadel. kolla hos SIP:

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

får du inte upp länken så är artikelnummret: 79092000

Troligtvis så kan du sätta den här på ditt gamla sadelchassie men det är bara en gissning. någon som vet extakt.

Hastighetsmätaren kan bli svårare att hitta, det finns minst 3 olika storlekar på den rektangulära varianten. Touringen och GS150 har den största men med olika tavlor.

/F
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

Post by wrc »

Jag provar att beställa sadeln från sip. Jag hade blandade erfarenheter av tyska firmor under plastscootertiden. Ska bli kul. Tack. 8)


www.scootech.se
Post Reply