Tuuuuuuut

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Tuuuuuuut

Post by Bustamente »

Min tuta på touringen har gjort sitt. Funderar på om man ska köpa en ny, men vet inte om en ny kommer att låta tillräckligt. Jag vill kunna tuta ordentligt så det hörs åt bilidioter när ja blir förbannad. Låter en ny så pass högt så det hörs in i bilarna? Någon som har någon idé om man kan koppla in något annat som låter mer? Vill inte sätta dit något stort och fult som sabbar den slitna orginal-looken. Men något borde man ju kunna montera lite dolt, och som funkar på 6 volt. Eller?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Problemet att ha en annan tuta än med originalspec är att elsystemet på Touring mfl. endast funkar korrekt med just originalspecade komponenter.

Vissa nytillverkade tutor är jättebra och flyttar vilken döv/halvdöd tant som helst , vissa nytillverkade tutor låter bara som en blyg smygfis, vissa andra som en anka. Svårt det där, kanske lura förbi en scooterhandlare och testa ut en tuta som passar just dig?

/Calle
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Med nytillverkade tutor, menar du orginal vespa då? Att lampor och sådant ska vara rätt för att det ska bli rätt balans i elsystemet har jag förstått, men tutan drar ju bara ström när man tutar på den. Har letat på internet och hittat en massa grejer till båtar och annat som ska låta riktigt högt, men allt verkar vara 12v... Funderar på om man kanske skulle slänga in ett 12-volts mc-batteri i sidokåpan som bara skulle tjäna till tutan. Kanske idiotiskt, jag vet inte...
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Inga fel att ha 12V-batteri för tuta! Alla sätt är bra när det gäller att uppmärksamma bilister på ens existens! Å ju högre det låter desto bättre!

Kom på en gammal SMC-devis: "Kör som om alla bilister är älgar!"

/PP

Kom plötsligt på att gamla BMW MC R60 osv hade väl 6 volts-system? Gamla polissirener lät ju hyfsat högt!

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ska kolla upp det där. Borde väl gå att koppla så man kan använda vanliga tut-knappen. Någon som är haj på det där med decibel. Hur många är en vanlig biltuta på ungefär? Och en touring orginal? 110 är det mycket? Skulle en sådan här http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76823 låta mer än en vespa touring orginal?
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

110 är enligt wikipedia som en accelererande motorcykel på en meters håll. 120 som ett tåghorn från 1 m. skalan är logaritmisk, 3 db motsvarar en fördubbling av (den verkliga) ljudstyrkan (den upplevda är en annan sak).
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kollade på en hörselsida och där stod det att vid 120-140 db känner man fysisk smärta i öronen och hörseln kan ta skada. Ett oväntat ljud med 120+ db kan förosaka en tillfällig eller permanent hörselskada med tinnitus som följd. :( Och folk med påbörjad hörselskada, och det finns det tyvärr många med, har känsligare hörsel än andra. Det är ju inte meningen att skoteristen eller fotgängare skall få men av att tutan används eller att skoteristen själv blir så skrämd av ljudet att han/hon ramlar ner från sadeln.

Så ta det lugnt med val av tuta.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Kollade på en hörselsida och där stod det att vid 120-140 db känner man fysisk smärta i öronen och hörseln kan ta skada. Ett oväntat ljud med 120+ db kan förosaka en tillfällig eller permanent hörselskada med tinnitus som följd. :( Och folk med påbörjad hörselskada, och det finns det tyvärr många med, har känsligare hörsel än andra. Det är ju inte meningen att skoteristen eller fotgängare skall få men av att tutan används eller att skoteristen själv blir så skrämd av ljudet att han/hon ramlar ner från sadeln.

Så ta det lugnt med val av tuta.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men man vill gärna att bilisten som kör idiotiskt får sig en rejäl tutning som hörs inne i bilen, hur ofta tutar man på gångare, det räcker ju med att gasa till lite för att de ska flytta på sig eller fatta (i alla fall med mitt JL)

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /> låta mer än en vespa touring orginal?

Du lär bli nöjd!:D:D
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Man tutar sällan på fotgängare, alldeles riktigt. Men i en stad så finns det massor med fotgängare och om man i en stad tutar på en bilist så är chansen mycket stor att det finns fotgängare i närheten. Plus mycket väggar som ekar ljuden för inte så nära personer. Eller hur? Jätteskoj att stå på trottoaren när en HD vrider upp gasen.

Det finns säkert fin statistik över hur mycket tuuut db som behövs för att en töntig bilist skall höra en arg skoterists åsikt. Och skotern är säkert rätt nära bilen, det behövs säkert inte höras från jättelångt avstånd.

Min fina tuta låter tyvärr ganska ynkligt. Kan man ändra på det här eller är det vackert utseende med usligt innehåll? Byta ut något, vrida någon spännande skruv eller?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

ok, för att bidra lite till diskussionen lämnar jag ett bidrag på hur min v50_låter : http://web.comhem.se/~u86644503/v50_tut.mp3
inspelningen är gjord ca 1 meter från källan och uppmättes till 97 dB. (observera att det antagligen inte är 97 dB ni hör i högtalarna)
Frekvensspektrumet kan ses här:
http://web.comhem.se/~u86644503/v50_tut.JPG

Jag tror inte att problemet ligger i själva ljudnivån utan snarare ljudkaraktären. Ett vespatut låter som ett vespatut och därmed inte så skrämmande. Kan du få vespan att låta (inte nödvändigtvis lika högt) som signalhornet på en lastbil så får du nog mer respekt.

Crispin, (akustiker)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Fniss, lät ganska så lika som min GL. Men 97 db kom det nog inte ur mina högtalare (tur för mina arbetskolleger...), precis som du gissade. Lät nog mera som en arg fluga. Finns det db-mätare att köpa i t.ex. X. Ohlssons eller är det specialaffär med specialpris som gäller?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det finns ju bättre don.

Cannonballvinnarna från Åhyddan hade kompressorhorn med tre trumpeter på sin Cannonball-super-special PX200.

Och runt 1970 hade jag kompressorhorn (sk snäckhorn) på min Rally 180. Lät som en stor amerikanare, ungefär, och det var en fröjd att se hur snabbt bilisterna flyttade sig. För att inte tala om deras miner när de insåg att brölet kommit från den orange Vespan som just kört om dem :D

Fast det kanske är overkill på en Touring. Fö är ju ljudet från originaltutan känt som "duckfart" (ankfjärt på svenska).
/jens
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Fniss, lät ganska så lika som min GL. Men 97 db kom det nog inte ur mina högtalare (tur för mina arbetskolleger...), precis som du gissade. Lät nog mera som en arg fluga. Finns det db-mätare att köpa i t.ex. X. Ohlssons eller är det specialaffär med specialpris som gäller?

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 4905989849

hur pass exakt den är låter jag vara osagt men den ger säkert ett hum om den verkliga ljudnivån. Sedan finns det proffsgrejjer men det kostar betydligt mer, bättre att hyra i sådana fall.

C
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, 110 db verkar ju vara ok då. Om man slänger på ett mc-bateri för strömförsörjningen, är det möjligt att koppla så att man kan utnyttja den vanliga tut-knappen till den då? Antar att man måste isolera 12-volts strömen från den vanliga 6-voltsen från motorn, och den använder väl chassit som minus? Går det att koppla på något sätt eller måste man slänga dit en extra tut-knapp någonstans? Vill helst att det ska synas så lite som möjligt...
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders Degerman »

Dra en plus och en minus med en passande hängsäkring på vägen så kan du säkert använda den befintliga knappen, du märker om du kopplar fel.
Friskt kopplat, hälften brunnet!!!

Anders
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Får testa det. Stora utmaningen blir nog att få igenom kabeln genom chassit. Ska byta ut motorn till en rally först. Så de tar nog ett par veckor innan jag ger mej på tut-projektet. Tack för de svar jag fått.
Post Reply