Svag gnista

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Svag gnista

Post by jencla »

Nej. Du måste nog smörja upp handtag o/e wire.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
HenrikW
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Sat 18 Feb 2012, 10:22

Re: Svag gnista

Post by HenrikW »

Nu har jag startat och kört med Vespan några gånger.
Varje gång är den tjurig och behöver startgas. När den väl startat och varit igång några minuter så går den fin.
Vet inte om den går för snålt eller fett.
Hur ska ställskruven stå? Vad för CO-halt ska den justeras till?
HenrikW
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Sat 18 Feb 2012, 10:22

Re: Svag gnista

Post by HenrikW »

Jag har kollat co-halten som med luftskruven utskruvad 2,5 varv (den som sitter i mitten av insuget, tror att det är luftskruven).
Den var 4,0 - 4,5. Ganska hög?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Svag gnista

Post by jencla »

Tyvärr har du en förgasare som i princip inte finns på någon annan Vespa, så det är nog trial-and-error som gäller.

Jag minns att min PK125SA också krävde mesta möjliga choke föpr att kallstarta.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
HenrikW
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Sat 18 Feb 2012, 10:22

Re: Svag gnista

Post by HenrikW »

Nu är Vespan besiktigad!
Besiktningen gick supersnabbt!!!
Rullade in i hallen och betalade. De kollade ramnummer, hissade upp skotern och lyste med ficklampan och skrev av mätarställningen.
Jag fick igång den med hjälp av lite startgas. De kollade ljuset fram och bak. Sedan vad besiktningen över!?
De provkörde inte. Kollade inte bromsarna. De rörde inte ens bromsreglagen!
Hade jag tur eller kanske otur?

Hoppas att Vespan blir mer lättstartad när den får rulla lite...
Post Reply