Lambrettans skivbroms
Lambrettans skivbroms
Har en tv 200 vars skivbromsskiva inte löper så lätt på sina tre pinnar i navet, den skall ju inte behöva knackas loss utan vad jag fått reda på flyta lite lagom lätt och anpassa sig efter backarna. Har slipat lite på pinnarna och i hålen men den löper ändå inte lätt, vill inte ta upp för mycket i hålen heller för den skall ju inte börja fladdra när man kör. Någon som vet hur stort spelet mellan skivan och pinnarna skall vara. Vet att man kan ta bort antifladderclipset och få det att löpa bättre men det är något annat med spelet och det är originalprylarna som suttit där sedan den var ny.
Re: Lambrettans skivbroms
Jag hade lite av samma problem. Men löste det genom att putsa hålen försiktigt med en dremmel samt lägga ett tunt lager kopparpasta. Nu funkar det.
Re: Lambrettans skivbroms
Brotscha upp hålen så att skivan löper lätt och smörj med kopparpasta. Tar du bort även anti-skrammelclipset får du en helt flytande skiva, men det kommer låta lite ocharmigt från navet när du kör långsamt eller leder hojen.
Se sedan också till att beläggen är korrekt injusterade, samt att det yttre belägget löper helt fritt. Vill du kan du dra om frambromsvajern så att du får en 'reverse pull'-broms, vilket ger enormt mycket bättre klipp i frambromsen, då du slipper den långa, flexande, böjen.
Rätt injusterad så är lambrettans gamla mekaniska skivbroms ganska bra, så länge man kör orginal. Trimmar man upp motorn, är det vist att titta på modernare hydraullösningar.
Se sedan också till att beläggen är korrekt injusterade, samt att det yttre belägget löper helt fritt. Vill du kan du dra om frambromsvajern så att du får en 'reverse pull'-broms, vilket ger enormt mycket bättre klipp i frambromsen, då du slipper den långa, flexande, böjen.
Rätt injusterad så är lambrettans gamla mekaniska skivbroms ganska bra, så länge man kör orginal. Trimmar man upp motorn, är det vist att titta på modernare hydraullösningar.
ladome wrote:Har en tv 200 vars skivbromsskiva inte löper så lätt på sina tre pinnar i navet, den skall ju inte behöva knackas loss utan vad jag fått reda på flyta lite lagom lätt och anpassa sig efter backarna. Har slipat lite på pinnarna och i hålen men den löper ändå inte lätt, vill inte ta upp för mycket i hålen heller för den skall ju inte börja fladdra när man kör. Någon som vet hur stort spelet mellan skivan och pinnarna skall vara. Vet att man kan ta bort antifladderclipset och få det att löpa bättre men det är något annat med spelet och det är originalprylarna som suttit där sedan den var ny.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================