Efter att ha försökt mig blå på ett antal olika vis, gått igenom hela lagret svordomar och varit nära att ge upp så hittade jag till slut ett bra sätt att driva ut de gamla gummibussningarna med tillhörande röraxel.
Jag började med att kapa av den lilla brickan som sitter längst ut på ena sidan (den högra sett framifrån) med Dremeln.
Sedan stack jag en gängad stång genom hålet och gängade på en mutter på högra sidan med en bricka bakom. På motsvarande sida trädde jag på ett rör (som visade sig vara för kort) och sen en ny bricka och mutter.
När jag skruvade in muttern på vänstra sidan tryckte jag ut rör axeln ur bussningarna. En bit. Då kom jag på att jag kunde använda min avdragare från BT (se bild) sista biten. Jag förlängde mittenbulten på avdragen med en annan bult när avdragaren gick i botten. När röraxeln var ute var det en barnlek att få ut gummit.
Hade jag haft ett längre så hade jag inte behövt ta till BT-avdragaren. Alt kunde jag kanske ha använt enbart den.
Återstår att sätta in de nya gummibussningarna
Byta gummibussningar motorsvingen
Byta gummibussningar motorsvingen
- Attachments
-
- Nya gummin.jpg (159.12 KiB) Viewed 21739 times
-
- Sving-gummi.jpg (157.42 KiB) Viewed 21739 times
-
- BT-avdragare.jpg (155.62 KiB) Viewed 21739 times
Re: Byta gummibussningar motorsvingen
Snyggt, bilder och allt
.
Jag gjorde samma sak på PX för en tid sedan, men utan bilder
Ta en titt på denna tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=7095 och läs min beskrivning.
Nu har vi ju inte riktigt samma motor men skillanden ärju inte så stor, möjligen har dina hunnit fastna lite mer.

Jag gjorde samma sak på PX för en tid sedan, men utan bilder

Ta en titt på denna tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=7095 och läs min beskrivning.
Nu har vi ju inte riktigt samma motor men skillanden ärju inte så stor, möjligen har dina hunnit fastna lite mer.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
He He
Ja, jag kollade faktiskt din utmärkta beskrivning när jag körde igång
Problemet var att jag inte fick in nån rundstång och knappt ett 3 mm:s borr mellan gummi och motorfäste. Genom att pressa ut den genomgående axeln/röret först så gick det utan problem att få ut gummit sen. Men rackarns va mycket sand och skit det satt emellan!

Okej!
Det viktigaste är ju att dom blev utbytta.
Det viktigaste är ju att dom blev utbytta.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Lite till om ämnet
http://www.vespaforever.net/sostituire-silent-block.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vespaforever.net/sostituire-silent-block.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för det! Mycket instruktiv. Och så fick vi ju tillfälle att fila på italienskan också 

Hej. Ska också till å byta dessa på min vespa 50 och hoppas att det går å göra om jag bara sänker ner svingen under vespan (men på plats). Orkar inte släpa in hela motorn. Kikar jag bakom vespan så lutar mitt bakjul...hoppas att det kan vara bussningarna....
Frågan jag har är om det metallrör som sticker ut ur båda bussningarna ska vara de som nuddar chassit på vespan och den genom gående bulten ska dras så hårt att rören kommer sitta stenhårt mot chassit?
När vespan fjädrar och niger är det då gummit som vrider sig eller ska rören i bussningen vara det som vrider sig.
Om röret i bussningen bara dras lagom hårt så att det kan vrida sig mot chassianslutningen så skulle väl det till slut av friktionen äta sig in i plåtchassit?
Ursäkta den dumma frågan men ska det rör som går genom båda bussningarna dras så pass hårt mot chassit så att det inte kan rotera det allra minsta?
/Robban
Frågan jag har är om det metallrör som sticker ut ur båda bussningarna ska vara de som nuddar chassit på vespan och den genom gående bulten ska dras så hårt att rören kommer sitta stenhårt mot chassit?
När vespan fjädrar och niger är det då gummit som vrider sig eller ska rören i bussningen vara det som vrider sig.
Om röret i bussningen bara dras lagom hårt så att det kan vrida sig mot chassianslutningen så skulle väl det till slut av friktionen äta sig in i plåtchassit?
Ursäkta den dumma frågan men ska det rör som går genom båda bussningarna dras så pass hårt mot chassit så att det inte kan rotera det allra minsta?
/Robban
Hej!
Helt rätt, röret ska sitta fast, all rörelse via gummit.
Helt rätt, röret ska sitta fast, all rörelse via gummit.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Tack-ska beställa nya bussningar i veckan. Har en förhoppning att de rätar ut bakhjulets lutning pga en dålig bussning. Såg att föregående ägare hade lagt som en tjock plast bricka emellan ( se det röda i bilden). Borde väl inte behövas.....
- Attachments
-
- vespa1111.jpg (9.35 KiB) Viewed 21478 times