Byta gummibussningar motorsvingen

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
User avatar
Jonke 50
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Thu 31 May 2012, 20:21
Location: Västerås

Byta gummibussningar motorsvingen

Post by Jonke 50 »

Efter att ha försökt mig blå på ett antal olika vis, gått igenom hela lagret svordomar och varit nära att ge upp så hittade jag till slut ett bra sätt att driva ut de gamla gummibussningarna med tillhörande röraxel.
Jag började med att kapa av den lilla brickan som sitter längst ut på ena sidan (den högra sett framifrån) med Dremeln.
Sedan stack jag en gängad stång genom hålet och gängade på en mutter på högra sidan med en bricka bakom. På motsvarande sida trädde jag på ett rör (som visade sig vara för kort) och sen en ny bricka och mutter.
När jag skruvade in muttern på vänstra sidan tryckte jag ut rör axeln ur bussningarna. En bit. Då kom jag på att jag kunde använda min avdragare från BT (se bild) sista biten. Jag förlängde mittenbulten på avdragen med en annan bult när avdragaren gick i botten. När röraxeln var ute var det en barnlek att få ut gummit.
Hade jag haft ett längre så hade jag inte behövt ta till BT-avdragaren. Alt kunde jag kanske ha använt enbart den.
Återstår att sätta in de nya gummibussningarna
Attachments
Nya gummin.jpg
Nya gummin.jpg (159.12 KiB) Viewed 21740 times
Sving-gummi.jpg
Sving-gummi.jpg (157.42 KiB) Viewed 21740 times
BT-avdragare.jpg
BT-avdragare.jpg (155.62 KiB) Viewed 21740 times
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Byta gummibussningar motorsvingen

Post by Vespalun »

Snyggt, bilder och allt :D .
Jag gjorde samma sak på PX för en tid sedan, men utan bilder :(
Ta en titt på denna tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=7095 och läs min beskrivning.
Nu har vi ju inte riktigt samma motor men skillanden ärju inte så stor, möjligen har dina hunnit fastna lite mer.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
Jonke 50
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Thu 31 May 2012, 20:21
Location: Västerås

Re: Byta gummibussningar motorsvingen

Post by Jonke 50 »

He He :mrgreen: Ja, jag kollade faktiskt din utmärkta beskrivning när jag körde igång :) Problemet var att jag inte fick in nån rundstång och knappt ett 3 mm:s borr mellan gummi och motorfäste. Genom att pressa ut den genomgående axeln/röret först så gick det utan problem att få ut gummit sen. Men rackarns va mycket sand och skit det satt emellan!
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Byta gummibussningar motorsvingen

Post by Vespalun »

Okej!
Det viktigaste är ju att dom blev utbytta.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Byta gummibussningar motorsvingen

Post by primmy73 »

Lite till om ämnet

http://www.vespaforever.net/sostituire-silent-block.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jonke 50
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Thu 31 May 2012, 20:21
Location: Västerås

Re: Byta gummibussningar motorsvingen

Post by Jonke 50 »

Tack för det! Mycket instruktiv. Och så fick vi ju tillfälle att fila på italienskan också ;-)
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 70
Joined: Fri 05 Nov 2010, 09:57

Re: Byta gummibussningar motorsvingen

Post by robmic »

Hej. Ska också till å byta dessa på min vespa 50 och hoppas att det går å göra om jag bara sänker ner svingen under vespan (men på plats). Orkar inte släpa in hela motorn. Kikar jag bakom vespan så lutar mitt bakjul...hoppas att det kan vara bussningarna....

Frågan jag har är om det metallrör som sticker ut ur båda bussningarna ska vara de som nuddar chassit på vespan och den genom gående bulten ska dras så hårt att rören kommer sitta stenhårt mot chassit?
När vespan fjädrar och niger är det då gummit som vrider sig eller ska rören i bussningen vara det som vrider sig.
Om röret i bussningen bara dras lagom hårt så att det kan vrida sig mot chassianslutningen så skulle väl det till slut av friktionen äta sig in i plåtchassit?

Ursäkta den dumma frågan men ska det rör som går genom båda bussningarna dras så pass hårt mot chassit så att det inte kan rotera det allra minsta?

/Robban
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Byta gummibussningar motorsvingen

Post by Vespalun »

Hej!
Helt rätt, röret ska sitta fast, all rörelse via gummit.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 70
Joined: Fri 05 Nov 2010, 09:57

Re: Byta gummibussningar motorsvingen

Post by robmic »

Tack-ska beställa nya bussningar i veckan. Har en förhoppning att de rätar ut bakhjulets lutning pga en dålig bussning. Såg att föregående ägare hade lagt som en tjock plast bricka emellan ( se det röda i bilden). Borde väl inte behövas.....
Attachments
vespa1111.jpg
vespa1111.jpg (9.35 KiB) Viewed 21479 times
Post Reply