Hej, jag har köpt en ape 50 TL6T för de i familjen som är och snart fyller 15 år, tänkte att den skulle igång till sommaren. Köpte den för ett lågt pris och den har nyborrad cylinder, troligtvis har förra ägaren inte fått den att gå ordentligt efter det. Jag har inte meckat med smallframe motorer förut bara med äldre vespa och P200, så om någon kan ge mig lite tips om den? Jag tror att det är som äldst en 1993, men är inte säker på det, och motorn är 50cc ape block med växelväljare ovanpå, elstart, oljeblandning i bensinen, 4 växel. ska stämma ung med PK XL 50 motor?
Har fått igång den, men röker en hel del, och händer inget/mycket lite då jag skruvar på tomgång blandskruvarna, vilken skruv är blandning och vilken tomgång? stift är oljigt men inte bränt har inte testkört så länge, om jag testkör så går den att köra och varvar på bra ett tag sedan tappar den orken, men chokar jag så får den fart igen. Kan det vara förgasaren som krånglar med flottören eller igensatta munstycken, kanske bränslekranfilter, eller en kombination? Eller kanske packbox mot kopplingen så växellådsolja kommer in den vägen? det var låg nivå på olja i blocket. Det finns en slang från förgasare till vevhus ser ut att vara retur för soppa? Om någon kan ge förslag på åtgärder till att börja med så vore det bra. Hälsar Per
PK50 motor lägger av
Re: PK50 motor lägger av
Jag tror att det är vevaxeltätningarna som inte håller tätt.
Vänster sida tätar ju mot växellådan och om den inte är tät = olja från växellådan.
Höger tätnung tätar ur mot svänghjulet = läcker luft in och tappar vevhustryck ut.
Lycka till Mvh C
Vänster sida tätar ju mot växellådan och om den inte är tät = olja från växellådan.
Höger tätnung tätar ur mot svänghjulet = läcker luft in och tappar vevhustryck ut.
Lycka till Mvh C
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
ja det kan vara tätningen, gjorde ren förgasare, bränskekran och fyllde ny bensin, flottörnål ser lite sliten enda fel jag såg. samma fel röker och tappar kraft efter en stund körning, men hämtar sig om den får stå på tomgång.
Lyckades återfå mitt gamla inlogg så jag byter till det.
Har plockat ner motor och har tagit isär den. Ser ut som om det har läckt olja, är svartkletigta rester i vevhuset. Då jag känner på kopplingskorg så klappar den i rotationsriktning i nitning mot drevet, ska det göra det? kan också mäta ett klapp i sidled på 0,20 mm mellan kopplingkorg och kugghjulsdrev.
Har plockat ner motor och har tagit isär den. Ser ut som om det har läckt olja, är svartkletigta rester i vevhuset. Då jag känner på kopplingskorg så klappar den i rotationsriktning i nitning mot drevet, ska det göra det? kan också mäta ett klapp i sidled på 0,20 mm mellan kopplingkorg och kugghjulsdrev.