Hydraulkonvertering

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Hydraulkonvertering

Post by JBL »

Hej, Jag behöver trimma frambromsen på min Lambretta som nu har en original inboarddisk som defenitivt inte motsvarar vridet i motorn... Någon som har erfarenhet av hydraulkonvertering? Hydraulcylinder på inboarddisk? Eller traditionell outboarddisk? Remote mastercylinder? Eller mastercylinder på styret? Ska köpas i veckan. Kom med rekommendationer! (jag skiter i om det ser original ut eller inte. Bara det är snyggt och funkar).
Hils
Jesper
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Hydraulkonvertering

Post by JBL »

Hej. Någon som kan rekommendera hydrauliskt bromsok/caliper på outboarddisc? Finns två att välja mellan: Nissin eller Piaggio/Grimeca.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Hydraulkonvertering

Post by jencla »

Utifrån min egen erfarenhet:

På Lambrettan, hydraulisk skivbroms från Scootrs, med Nissin-ok (eu Honda.delar). Grymt effektivt, bra progressivitet, skön känsla.

På Vespan, originalskivbroms från Piaggio. Hälften så stora klotsar, sämre progressivitet, sämre känsla.

Så utifrån detta säger jag Nissin.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Hydraulkonvertering

Post by JBL »

1000 tack för rådet! Då blir det Nissin. J
Post Reply