Trög koppling
Trög koppling
Hej!
Bytade koppling på Primaveran tidigare i somras (4-skivig förstärkt). Jag har kunde aldrig tro att en koppling kunde bli så hård - det är nära till sjukskrivning efter varje runda, så hård är den (och nej, jag överdriver faktiskt inte!). Jag trodde att kopplingen skulle mjukas upp efterhand, men så har definitivt inte skett. Vajer och vajerhöljet är lika nytt som kopplingen, så det är helfräscht. Vad göra? (Skriv nu inte att jag skall börja träna - t o m besiktningsmannen fick rejält ont i handleden efter en tur runt Bilprovningens hus!).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Bytade koppling på Primaveran tidigare i somras (4-skivig förstärkt). Jag har kunde aldrig tro att en koppling kunde bli så hård - det är nära till sjukskrivning efter varje runda, så hård är den (och nej, jag överdriver faktiskt inte!). Jag trodde att kopplingen skulle mjukas upp efterhand, men så har definitivt inte skett. Vajer och vajerhöljet är lika nytt som kopplingen, så det är helfräscht. Vad göra? (Skriv nu inte att jag skall börja träna - t o m besiktningsmannen fick rejält ont i handleden efter en tur runt Bilprovningens hus!).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej!
Bytade koppling på Primaveran tidigare i somras (4-skivig förstärkt). Jag har kunde aldrig tro att en koppling kunde bli så hård - det är nära till sjukskrivning efter varje runda, så hård är den (och nej, jag överdriver faktiskt inte!). Jag trodde att kopplingen skulle mjukas upp efterhand, men så har definitivt inte skett. Vajer och vajerhöljet är lika nytt som kopplingen, så det är helfräscht. Vad göra? (Skriv nu inte att jag skall börja träna - t o m besiktningsmannen fick rejält ont i handleden efter en tur runt Bilprovningens hus!).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
de är så hårda. har samma problem på min gamla racer även om den bara är 3skivig. har man nytta av 4skivor om man inte trimmar väldigt mycket?
Federico
<br />Hej!
Bytade koppling på Primaveran tidigare i somras (4-skivig förstärkt). Jag har kunde aldrig tro att en koppling kunde bli så hård - det är nära till sjukskrivning efter varje runda, så hård är den (och nej, jag överdriver faktiskt inte!). Jag trodde att kopplingen skulle mjukas upp efterhand, men så har definitivt inte skett. Vajer och vajerhöljet är lika nytt som kopplingen, så det är helfräscht. Vad göra? (Skriv nu inte att jag skall börja träna - t o m besiktningsmannen fick rejält ont i handleden efter en tur runt Bilprovningens hus!).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
de är så hårda. har samma problem på min gamla racer även om den bara är 3skivig. har man nytta av 4skivor om man inte trimmar väldigt mycket?
Federico
teflonbelaggt ytterhölje kan lätta det en hel del.
Själv har jag bara haft problem med 4-skiviga smallframekopplingar (f.u. i Zirrin, där funkar det bra, men där är dock tryckplattan fastsvetsad) Tror inte man behöver 4-skivig koppling förrän vid ordentligt hård trimning, men om man skall köra med 4-skivig borde man ha nya kopplingslocket, ett handtag som ger bra kopplingsväg och ett vajerhölje som är helt stumt.
/Calle
Själv har jag bara haft problem med 4-skiviga smallframekopplingar (f.u. i Zirrin, där funkar det bra, men där är dock tryckplattan fastsvetsad) Tror inte man behöver 4-skivig koppling förrän vid ordentligt hård trimning, men om man skall köra med 4-skivig borde man ha nya kopplingslocket, ett handtag som ger bra kopplingsväg och ett vajerhölje som är helt stumt.
/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />de är så hårda. har samma problem på min gamla racer även om den bara är 3skivig. har man nytta av 4skivor om man inte trimmar väldigt mycket?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag är inte säker på att de <i>skall </i>vara så extremt hårda som den är på Primaveran. Satte nämligen på en exakt lika dan (köpt samtidigt, av samma fabrikat) på en av V50:orna och den ter sig inte mer än "normaltrög", d v s det går att frikoppla helt utan problem och utan att det förstör handleden.
En fråga, Federico: varför skulle det spela någon roll (för trögheten) om man har tre eller fyra kopplingslammellskivor? Det är väl helt och hållet styvheten på fjädern som är avgörande i det hänseendet?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Själv har jag bara haft problem med 4-skiviga smallframekopplingar (f.u. i Zirrin, där funkar det bra, men där är dock tryckplattan fastsvetsad) Tror inte man behöver 4-skivig koppling förrän vid ordentligt hård trimning, men om man skall köra med 4-skivig borde man ha nya kopplingslocket, ett handtag som ger bra kopplingsväg och ett vajerhölje som är helt stumt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Återigen kan jag inte förstå varför antalet skivor spelar någon roll? Lamellpaketet är ju lika högt oavsett antal skivor (bara att de är individuellt tunnare om de är fler). Dessutom funkade samma kopplingspaket utmärkt på V50:n (samma 4-skiviga koppling och fjäder). Beträffande handtag är detta identiskt på både den aktuella Primaveran som V50:n. Primaveran kräver tre kraftkarlar för att frikoppla, V50:n kan frikopplas av lilltån på en treåring - så stor är skillnaden verkligen! Skall prova att köpa ett teflonbelagt hölje, även om det nuvarande är helt nytt och verkar mycket stabilt.
Tackar för synpunkterna!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />de är så hårda. har samma problem på min gamla racer även om den bara är 3skivig. har man nytta av 4skivor om man inte trimmar väldigt mycket?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag är inte säker på att de <i>skall </i>vara så extremt hårda som den är på Primaveran. Satte nämligen på en exakt lika dan (köpt samtidigt, av samma fabrikat) på en av V50:orna och den ter sig inte mer än "normaltrög", d v s det går att frikoppla helt utan problem och utan att det förstör handleden.
En fråga, Federico: varför skulle det spela någon roll (för trögheten) om man har tre eller fyra kopplingslammellskivor? Det är väl helt och hållet styvheten på fjädern som är avgörande i det hänseendet?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Själv har jag bara haft problem med 4-skiviga smallframekopplingar (f.u. i Zirrin, där funkar det bra, men där är dock tryckplattan fastsvetsad) Tror inte man behöver 4-skivig koppling förrän vid ordentligt hård trimning, men om man skall köra med 4-skivig borde man ha nya kopplingslocket, ett handtag som ger bra kopplingsväg och ett vajerhölje som är helt stumt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Återigen kan jag inte förstå varför antalet skivor spelar någon roll? Lamellpaketet är ju lika högt oavsett antal skivor (bara att de är individuellt tunnare om de är fler). Dessutom funkade samma kopplingspaket utmärkt på V50:n (samma 4-skiviga koppling och fjäder). Beträffande handtag är detta identiskt på både den aktuella Primaveran som V50:n. Primaveran kräver tre kraftkarlar för att frikoppla, V50:n kan frikopplas av lilltån på en treåring - så stor är skillnaden verkligen! Skall prova att köpa ett teflonbelagt hölje, även om det nuvarande är helt nytt och verkar mycket stabilt.
Tackar för synpunkterna!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
vet inte om antalet skivor spelar roll för hur hårt det blir men vad jag har hört (har som sagt inte 4skivig på någon av mina småramar) så skulle de 4-skiviga faktiskt vara lite tjockare än 3-skiviga, det skulle kunna betyda att kopplingsarmen började trycka tidigare och att momentet på armen blir annourlunda? vad vet jag.
men jag tänkte först och främst på att de 4-skivskitt som SIP säljer kanske innehåller en onödigt hård fjäder? eller att de ställer till problem som inte fanns med 3-skivor?
som sagt, jag vet inget mer än det jag läst
Federico
men jag tänkte först och främst på att de 4-skivskitt som SIP säljer kanske innehåller en onödigt hård fjäder? eller att de ställer till problem som inte fanns med 3-skivor?
som sagt, jag vet inget mer än det jag läst
Federico
<font color="teal"><b>Kopplingens förmåga att överföra effekt består av dels friktionsytor, (lamellerna) dels kraften dessa trycks mot varandra med, (fjädertrycket) och varvtalet. (gäller inte i detta fall)
En koppling med 4 lameller kan överföra 33% mer effekt än en koppling med 3 lameller, med samma fjäderkraft.
En koppling med 4 lameller med 25% svagare fjädrar kan överföra samma effekt som en koppling med 3 lameller.
En koppling med 3 lameller med 33% starkare fjädrar kan överföra samma effekt som en koppling med 4 lameller.</b></font id="teal">:twisted:
<font color="blue"><b>Friktionsytornas avstånd till centrum påverkar också, men gäller inte i detta fall. </b></font id="blue">
En koppling med 4 lameller kan överföra 33% mer effekt än en koppling med 3 lameller, med samma fjäderkraft.
En koppling med 4 lameller med 25% svagare fjädrar kan överföra samma effekt som en koppling med 3 lameller.
En koppling med 3 lameller med 33% starkare fjädrar kan överföra samma effekt som en koppling med 4 lameller.</b></font id="teal">:twisted:
<font color="blue"><b>Friktionsytornas avstånd till centrum påverkar också, men gäller inte i detta fall. </b></font id="blue">
jag tror inte att de fyrskiviga kopplingarna har kompenserats med en 25% mjukare fjäder, utan har säkert samma superhårda fjäder. men man kanske kan labba med en mjukare fjäder och få fram ett bättre resultat.
lycka till Terraplane Blues, handtagen är inte helt utan betydelse heller, gamla tidiga "spetsiga" handtagen är sämst ur momentsyfte i handen. Vespa 50 Special, med liten kula är bättre, Vespa 50 "nya" böjda är bäst.
Federico
lycka till Terraplane Blues, handtagen är inte helt utan betydelse heller, gamla tidiga "spetsiga" handtagen är sämst ur momentsyfte i handen. Vespa 50 Special, med liten kula är bättre, Vespa 50 "nya" böjda är bäst.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />men jag tänkte först och främst på att de 4-skivskitt som SIP säljer kanske innehåller en onödigt hård fjäder?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag köpte, mycket riktigt, mina kopplingskit på SIP. Likväl konstigt att det skulle skilja mellan två idenstiska kit. Jag ska prova och sätta dit en annan fjäder någon regnig dag. Idag är det endast en fråga om att kunna ta sig hem från jobbet med Primaveran och min förstörda handled. Så är det att vara klen och samtidigt ha Sveriges trögaste koppling... Är det jätteonyttigt att växla utan att frikoppla?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />men jag tänkte först och främst på att de 4-skivskitt som SIP säljer kanske innehåller en onödigt hård fjäder?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag köpte, mycket riktigt, mina kopplingskit på SIP. Likväl konstigt att det skulle skilja mellan två idenstiska kit. Jag ska prova och sätta dit en annan fjäder någon regnig dag. Idag är det endast en fråga om att kunna ta sig hem från jobbet med Primaveran och min förstörda handled. Så är det att vara klen och samtidigt ha Sveriges trögaste koppling... Är det jätteonyttigt att växla utan att frikoppla?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="teal"><b>Kopplingens förmåga att överföra effekt består av dels friktionsytor, (lamellerna) dels kraften dessa trycks mot varandra med, (fjädertrycket) och varvtalet. (gäller inte i detta fall)
En koppling med 4 lameller kan överföra 33% mer effekt än en koppling med 3 lameller, med samma fjäderkraft.
En koppling med 4 lameller med 25% svagare fjädrar kan överföra samma effekt som en koppling med 3 lameller.
En koppling med 3 lameller med 33% starkare fjädrar kan överföra samma effekt som en koppling med 4 lameller.</b></font id="teal">:twisted:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Precis vad jag syftade på - fler antal skivor befrämjar endast kopplingens funktion (givetvis beroende på fjäderns styvhet), men spelar egentligen ingen fristående roll för hur mjuk respektive hård kopplingen blir.
Tack för ditt svar!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br /><font color="teal"><b>Kopplingens förmåga att överföra effekt består av dels friktionsytor, (lamellerna) dels kraften dessa trycks mot varandra med, (fjädertrycket) och varvtalet. (gäller inte i detta fall)
En koppling med 4 lameller kan överföra 33% mer effekt än en koppling med 3 lameller, med samma fjäderkraft.
En koppling med 4 lameller med 25% svagare fjädrar kan överföra samma effekt som en koppling med 3 lameller.
En koppling med 3 lameller med 33% starkare fjädrar kan överföra samma effekt som en koppling med 4 lameller.</b></font id="teal">:twisted:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Precis vad jag syftade på - fler antal skivor befrämjar endast kopplingens funktion (givetvis beroende på fjäderns styvhet), men spelar egentligen ingen fristående roll för hur mjuk respektive hård kopplingen blir.
Tack för ditt svar!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />jag tror inte att de fyrskiviga kopplingarna har kompenserats med en 25% mjukare fjäder, utan har säkert samma superhårda fjäder. men man kanske kan labba med en mjukare fjäder och få fram ett bättre resultat.
lycka till Terraplane Blues, handtagen är inte helt utan betydelse heller, gamla tidiga "spetsiga" handtagen är sämst ur momentsyfte i handen. Vespa 50 Special, med liten kula är bättre, Vespa 50 "nya" böjda är bäst.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar, Federico! Mysteriet om skillnaden på Primaveran och V50:n kvarstår ser det ut som... Handtagen på både Primaveran (1971) och V50:n (1969) är av den tidiga och spetsiga typen (de klart vackraste som funnits - oh, ja! - sådana smådetaljer är också viktiga...). Nej, den lättaste lösningen på problemet är nog att börja käka anabola och fullkornsgröt samt träna vänsterhanden med 30-kiloshantlar...
Tack för all hjälp!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />jag tror inte att de fyrskiviga kopplingarna har kompenserats med en 25% mjukare fjäder, utan har säkert samma superhårda fjäder. men man kanske kan labba med en mjukare fjäder och få fram ett bättre resultat.
lycka till Terraplane Blues, handtagen är inte helt utan betydelse heller, gamla tidiga "spetsiga" handtagen är sämst ur momentsyfte i handen. Vespa 50 Special, med liten kula är bättre, Vespa 50 "nya" böjda är bäst.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar, Federico! Mysteriet om skillnaden på Primaveran och V50:n kvarstår ser det ut som... Handtagen på både Primaveran (1971) och V50:n (1969) är av den tidiga och spetsiga typen (de klart vackraste som funnits - oh, ja! - sådana smådetaljer är också viktiga...). Nej, den lättaste lösningen på problemet är nog att börja käka anabola och fullkornsgröt samt träna vänsterhanden med 30-kiloshantlar...
Tack för all hjälp!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><b><font color="blue">Varför är då Cosa-kopplingen mjukare i handtaget??</font id="blue"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
trolleri? eller en smart konstruktion med småfjädrar. hur som helst är det synd att man inte kan köpa kosakoppling till smallframes, den är ljuvlig
Federico
<br /><b><font color="blue">Varför är då Cosa-kopplingen mjukare i handtaget??</font id="blue"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
trolleri? eller en smart konstruktion med småfjädrar. hur som helst är det synd att man inte kan köpa kosakoppling till smallframes, den är ljuvlig
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Handtagen på både Primaveran (1971) och V50:n (1969) är av den tidiga och spetsiga typen (de klart vackraste som funnits - oh, ja!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
och jag gillar v-50 specialhandtagen bättre, snygga(re), korta och sköna att köra med. kör med sådana på min storvespa också. de var svåra att få tag på förut men nu har sc-köln sådana
Federico
och jag gillar v-50 specialhandtagen bättre, snygga(re), korta och sköna att köra med. kör med sådana på min storvespa också. de var svåra att få tag på förut men nu har sc-köln sådana
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><b><font color="blue">Varför är då Cosa-kopplingen mjukare i handtaget??</font id="blue"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
trolleri? eller en smart konstruktion med småfjädrar. hur som helst är det synd att man inte kan köpa kosakoppling till smallframes, den är ljuvlig
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font color="teal">Cosa har fler lameller & </font id="teal"><font color="red">totala fjäderkraften är mindre..........</font id="red"></b>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><b><font color="blue">Varför är då Cosa-kopplingen mjukare i handtaget??</font id="blue"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
trolleri? eller en smart konstruktion med småfjädrar. hur som helst är det synd att man inte kan köpa kosakoppling till smallframes, den är ljuvlig
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font color="teal">Cosa har fler lameller & </font id="teal"><font color="red">totala fjäderkraften är mindre..........</font id="red"></b>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><b><font color="blue">Varför är då Cosa-kopplingen mjukare i handtaget??</font id="blue"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ingen susning, jag tänker som G***n P**sson i sådana här tekniska hypoteser (d v s inte alls, eller helt i cirklar...)
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br /><b><font color="blue">Varför är då Cosa-kopplingen mjukare i handtaget??</font id="blue"></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ingen susning, jag tänker som G***n P**sson i sådana här tekniska hypoteser (d v s inte alls, eller helt i cirklar...)

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />och jag gillar v-50 specialhandtagen bättre, snygga(re), korta och sköna att köra med. kör med sådana på min storvespa också. de var svåra att få tag på förut men nu har sc-köln sådana
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har sådana på en annan V50 och kan hålla med om att de känns skönare att köra med, men ur estetisk synpunkt får jag kraftig ångest och illamående varje gång jag ser dem... EM Scooters har för övrigt också dessa.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />och jag gillar v-50 specialhandtagen bättre, snygga(re), korta och sköna att köra med. kör med sådana på min storvespa också. de var svåra att få tag på förut men nu har sc-köln sådana
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har sådana på en annan V50 och kan hålla med om att de känns skönare att köra med, men ur estetisk synpunkt får jag kraftig ångest och illamående varje gång jag ser dem... EM Scooters har för övrigt också dessa.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />och jag gillar v-50 specialhandtagen bättre, snygga(re), korta och sköna att köra med. kör med sådana på min storvespa också. de var svåra att få tag på förut men nu har sc-köln sådana
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har sådana på en annan V50 och kan hålla med om att de känns skönare att köra med, men ur estetisk synpunkt får jag kraftig ångest och illamående varje gång jag ser dem... EM Scooters har för övrigt också dessa.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tänkte på nummer två uppifrån vänster, har inte sett dessa hos EM. om du tänker på de med stor kula (nummer 4) så håller jag med om att de är fula.

Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />och jag gillar v-50 specialhandtagen bättre, snygga(re), korta och sköna att köra med. kör med sådana på min storvespa också. de var svåra att få tag på förut men nu har sc-köln sådana
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har sådana på en annan V50 och kan hålla med om att de känns skönare att köra med, men ur estetisk synpunkt får jag kraftig ångest och illamående varje gång jag ser dem... EM Scooters har för övrigt också dessa.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tänkte på nummer två uppifrån vänster, har inte sett dessa hos EM. om du tänker på de med stor kula (nummer 4) så håller jag med om att de är fula.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
Tänkte på nummer två uppifrån vänster, har inte sett dessa hos EM. om du tänker på de med stor kula (nummer 4) så håller jag med om att de är fula.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaha, så det är <i>den </i>du menar! Jag refererade till nummer 4 i vänsterraden. Jo, tvåan är riktigt fin - även om ettan (min favorit) är den solklara vinnaren i mina ögon! Trevlig och lättöverskådlig bild med alla handtagen samlade...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />
Tänkte på nummer två uppifrån vänster, har inte sett dessa hos EM. om du tänker på de med stor kula (nummer 4) så håller jag med om att de är fula.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaha, så det är <i>den </i>du menar! Jag refererade till nummer 4 i vänsterraden. Jo, tvåan är riktigt fin - även om ettan (min favorit) är den solklara vinnaren i mina ögon! Trevlig och lättöverskådlig bild med alla handtagen samlade...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Snyggt! Dock tvivlar jag på att det skulle passa sig på en vespa. Liknar foten på några replikor av dryckesglas från vikingatiden som jag har. Spiralen ser ut att vara ett bra ställe att placera ciggen i, om man nu är så tuff att man röker.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Snyggt! Dock tvivlar jag på att det skulle passa sig på en vespa. Liknar foten på några replikor av dryckesglas från vikingatiden som jag har. Spiralen ser ut att vara ett bra ställe att placera ciggen i, om man nu är så tuff att man röker.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />oldie (tidiga v50, +andra 1955-1968?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Verkligen? Trodde att "ettan" endast existerade på smallframes fr o m 1963-71 och inga andra. Säkert är att de åtminstone fanns på Primavera och V50 fram till 1971 års modell (innan Piaggio ballade ur och började förfula dessa modeller steg för steg).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />oldie (tidiga v50, +andra 1955-1968?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Verkligen? Trodde att "ettan" endast existerade på smallframes fr o m 1963-71 och inga andra. Säkert är att de åtminstone fanns på Primavera och V50 fram till 1971 års modell (innan Piaggio ballade ur och började förfula dessa modeller steg för steg).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />oldie (tidiga v50, +andra 1955-1968?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Verkligen? Trodde att "ettan" endast existerade på smallframes fr o m 1963-71 och inga andra. Säkert är att de åtminstone fanns på Primavera och V50 fram till 1971 års modell (innan Piaggio ballade ur och började förfula dessa modeller steg för steg).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vet inte om det är exakt de som sitter på första GS:n, men på alla med helinkapslat styre ser de ut så.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />oldie (tidiga v50, +andra 1955-1968?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Verkligen? Trodde att "ettan" endast existerade på smallframes fr o m 1963-71 och inga andra. Säkert är att de åtminstone fanns på Primavera och V50 fram till 1971 års modell (innan Piaggio ballade ur och började förfula dessa modeller steg för steg).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vet inte om det är exakt de som sitter på första GS:n, men på alla med helinkapslat styre ser de ut så.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">hur som helst är det synd att man inte kan köpa kosakoppling till smallframes, den är ljuvlig<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En koppling från nyare Ape 50 är "liknande" Cosan och borde passa direkt i (kanske kräver den nya typen av kopplingslock för att funka bra?)
http://www.casa-moto.com/shop/product_i ... cts_id/355
En koppling från nyare Ape 50 är "liknande" Cosan och borde passa direkt i (kanske kräver den nya typen av kopplingslock för att funka bra?)
http://www.casa-moto.com/shop/product_i ... cts_id/355
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">[<i>Originally posted by Federico</i>
<br /> har man nytta av 4skivor om man inte trimmar väldigt mycket?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tror inte man behöver 4-skivig koppling förrän vid ordentligt hård trimning
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bara nyfiken i största allmänhet: vilken grad av trimning pratar vi om för att 4-skivigt skall vara motiverat?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br /> har man nytta av 4skivor om man inte trimmar väldigt mycket?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tror inte man behöver 4-skivig koppling förrän vid ordentligt hård trimning
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bara nyfiken i största allmänhet: vilken grad av trimning pratar vi om för att 4-skivigt skall vara motiverat?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------