Alu Polossi 221 bygge

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
primmy73
Entusiast
Entusiast

Alu Polossi 221 bygge

Post by primmy73 »

Heissan,

Eftersom det är lite snack om alu polinin så tänkte jag att nån skulle kunna vara intresserad av några bilder på motorbygget jag gjorde tidigare i vintras.
Jag ville köra longstroke, men pga L-ringarna som polini bjuder på i kittet så är det inte riktigt ideal porttidsmässigt. Man kan inte använda en packing mellan cylle och topp eftersom övre ringen trycks ut ur loppet i tdc. Och om man lägger 1.5mm under cyllen så får man spolportarna på 130 grader, som inte riktigt är ideal för en sköön landsvägsmaskin.
Därför valde jag att gå polossi vägen, polini cylle med malossi kolv. A kolven passa perfekt i A cylindern.

Häller på och byter lagren i framsvingen nu, men troligen blir det en runda på helgen, rapport följer. Dynokväll inbokad 8.6, så efter det blir det siffror. Målet har varit en maskin som sitter lugnt i 100km/h med en förbrukning på 5l/100km.

De resterande komponenterna och specsen ser ut som följande

124/176
insugsduration 186
BGM pro 60mm vev
ovaliserad si24
avgasport breddad till 65% av borrning( jag blev tvungen att lyfta på den en aning för att få upp durationen)
MMW topp, med extra stroken in svarvad. med andra ord 2.7mm -->1.2mm squish
Sip Road

En massa bilder som jag redan lagt upp på andra forum.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Ola Lång
Chefsmontörn

Re: Alu Polossi 221 bygge

Post by Ola Lång »

Härligt! Skönt med lite friskt Finskt input i den nyuppblommade Alupolinidebatten!
Har du tänk dig någon annan utväxling eller byte av separata drev?
Vi ser fram emot helgens provkörning! Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Satt just och funderade på Pinasci 213/225 för att få till ett juste landsvägstrimsom inte kräver maxvarv. Men det här var häftigare!

Har du gjort mer åt SIn än ovaliseringen i botten och Polinis Bellmouth kit?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Tänkte köra original utväxling. Är så grön med largeframemotorer att har faktiskt ingen aning om hurudan utväxling skulle vara ideal. Men skulle kunna tänka mig att en kort 4a och längre primärutväxling skulle kunna vara bra.

Om det behövs så tänkte jag lägga ett större bakhjul som första hjälp.

Förgasaren har bara ovaliserats en aning, kasta dit ett 130 munstycke men vet inte om det är bra.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Var ut på de nysmultna vägarna idag. Har inte kört trimmad largeframe tidigare, nojaa, hade en pinasco bolt on på samma motor tidigare men skillnaden till original var inte så stor.

Herrejävlar vilket vrid den har! Man kunde kasta i 3 an efter man rullat iväg och den bara drar. Känns som mycket jämnt genom hela registret och visst varvar den en hel del också.

Längre utväxling kommer jag nog att behöva/klara av, kraften finns nog där.

Ska bli interessant att se vad som händer med en 28mm fugge. Jag har ett polini insug som jag matchat och tappat färdigt till blocket så det är bara att slänga på pwk:n som ligger på hyllan.

Gamla stilens koppling med malossi fjädrar fungerar perfekt.

Med erfaranhet av ett par 22hk smallframes skull min rövdyno säga att motorn ligger på 18-20hk. Men som sagt, 8.6 blir det bänkning.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Lite har det väl hänt här också.
Förra helgen var jag på Musket-Makes vårrun i Kalkkis. Det blev 60 problemfria mil.
Jag hade först i ett 130 munstycke men den verkade storkna så jag böt till ett 128, som har suttit i sen dess och fungerat bra. Tändningen ligger på 18 grader födp. Kolvtoppen ser riktigt frisk ut. Efter att jag kastat ihop motorn i vintras så låg tändningen på 24 grader, vilket man märkte bra. Botten draget var märkbart bättre med tidigare tändning. Skall kolla lite på dom här AddOn greijerna.

I Kalkkis körde vi lite toppfarter med gps och där gjorde min SS 110,4km/h. En bolt-on alupolini med road gjorde 101km/h (en 8000km körd original SX200 gjorde 97km/h..).
Min varva lätt ut på 4an och längre utväxling behövs.
På hemvägern vek jag in i Helsingfors och garaget och böt bakring till en GoldenBoy 4.00x10 och jo jävlar, den orka dra större diametern och jag flög fram till Hangö med gasen i bottnet hela vägen, och på en tank. 130km, 1h 25 minuter. Skulle nog kunnat kapa bort lite eftersom det var lite vägarbeten på gångs i Kyrkslätt.

Men kort sagt en helt underbar touring motor som man nu kör om bilarna på 100 området med, med en förbrukning på ca 5 liter på 100km.

Nästa fredag blir det dynorun i Helsingfors, ska bli kul då vi är drygt 10 scootrar, några olika polini setups också.

Image
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Image

18.3hk blev det.

Intressant att en stroker gjutjärns polini gjorde bara 0.2hk mindre. Denna då utan några extra ingrepp på block, förgasare eller cylinder. Bara "race" vev 60mm vev från bgm och allt bolt on. Den med 125 munstycke då jag kör 128. PK svänghjul kör han också men det borde väl inte inverka på maxeffekten.

Tyvärr bänkades ingen bolt on alu-polini.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Ett litet klipp filmat i somras. Ger litet mer feeling om motorn och kompletterar tråden trevligt

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 26I-0gmJ84" onclick="window.open(this.href);return false;
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Alu Polossi 221 bygge

Post by Duderino »

Skön feeling i den motorn du!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ser ju himla trevligt ut även om hastighetsmätaren inte funkar och styret sitter på snett :D

Var är det filmat och med vad för slags kamera?

Postar vidare på den engelska scooterklubbsidan så du får lite mer views :)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

primmy73 wrote:
18.3hk blev det.

Intressant att en stroker gjutjärns polini gjorde bara 0.2hk mindre. Denna då utan några extra ingrepp på block, förgasare eller cylinder. Bara "race" vev 60mm vev från bgm och allt bolt on. Den med 125 munstycke då jag kör 128. PK svänghjul kör han också men det borde väl inte inverka på maxeffekten.

Tyvärr bänkades ingen bolt on alu-polini.
Har ju en PX200 motor liggande och började fundera på ett liknande ingrepp, fast å andra sidan om gjutjärnspolinin bolt on ger ungefär samma effekt kanske det inte är värt besväret.

Vet du något om hur den andra motorn överlevde förra säsongen...?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Niklas, hade du den här setupen när vi sågs i somras?
Min gick ju nästan exakt lika bra som din när vi gasade på Värmdövägen och det var bara precis mot slutet som du segade förbi.

Johan
primmy73
Entusiast
Entusiast

Alu Polossi 221 bygge

Post by primmy73 »

Jo Johan, samma greijer. Som sagt så verkar mitt extralir inte haft så stor betydelse.
Klippet är filmat med en gopro2.

Måste väl hitta på lite mer hokuspokus till nästa säsong då polarn slänger på en malossi 221 touring motor.
Views är väl inte viktigt.. Tror faktiskt att jag lagt upp klippet på scooterotica redan. Har en liknande tråd där.

-n
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Sa da ar fragan - Johan vad har du i din motor...?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Bolt on Polini alu och 122-munstycke och SIP Road-blås. Helt oportad motor.

Johan
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Först av allt vill jag tacka för en underhållande och inspirerande tråd.
Behöver något modifieras, eller passar det större bakhjulet rakt av?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

När man står stilla så passar det rakt av. När man kör landsvägsfart så växer diametern på ringen så mycket att den rubbade något vid ljuddämpar burken. Detta med shitty GoldenBoy ring. Böt bort ringen efter testet, på klippet kör jag 3.50.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Byt till ett bra avgassystem. Då lär du få lön för all din portningsmöda. Bara ett litet tips i all välmening. 8)
primmy73 wrote:Jo Johan, samma greijer. Som sagt så verkar mitt extralir inte haft så stor betydelse.

Måste väl hitta på lite mer hokuspokus till nästa säsong då polarn slänger på en malossi 221 touring motor.
Views är väl inte viktigt.. Tror faktiskt att jag lagt upp klippet på scooterotica redan. Har en liknande tråd där.

-n
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Hedge wrote:Byt till ett bra avgassystem. Då lär du få lön för all din portningsmöda. Bara ett litet tips i all välmening. 8)
primmy73 wrote:Jo Johan, samma greijer. Som sagt så verkar mitt extralir inte haft så stor betydelse.

-n

Jag vet, jag vet. Men skulle inte villa kompromissa med originalstuket som sip road ger.
Går och dagdrömmer om det här. Litet saftigt pris bara.

http://www.vespa-lambretta-teile.com/Au ... 0-Powerbox" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Post Reply