Vem servar/lagar hastighetsmätare i Göteborg?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vem servar/lagar hastighetsmätare i Göteborg?

Post by TMax500 »

Min Aprilia Sportcity 200 har ett problem. Hastighetsmätaren funkar inte. Jo, den funkar från 0-20 men inte alls efter det. Så jag letar efter någon som kan sådant. Verkstad eller privat. Den är inte mekaniskt driven från hjulet utan har någon form av elektronisk impuls. Skruvar i ekrarna som påverkar en sensor.

Christian på EM Motor säger rent ut att de inte kan sådana elektroniska grejor. Digasoft på Hisingen – som säger att de reparerar instrument – visade tydligt att han inte var intresserad när jag var där idag. Själv har jag dålig koll på hur man räknar ut vad som är fel. Är det själva instrumentet? Något slitet kugghjul? Sensorn? Var börjar man leta?

Så jag behöver hitta någon klok människa som kan sådant här. Tips tas tacksamt emot! Verkstad eller privat.
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Belfrage
Drömmare
Drömmare

Re: Vem servar/lagar hastighetsmätare i Göteborg?

Post by Belfrage »

Jag tror du får kontakta din apriliaåterförsäljare och beställa hem en ny drivning med kabel, sådana delar brukar inte vara lönt att laga.
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

Belfrage wrote:Jag tror du får kontakta din apriliaåterförsäljare och beställa hem en ny drivning med kabel, sådana delar brukar inte vara lönt att laga.
Tack för svar! Jo, det är kanske det rätta.

Kruxet är bara - är det sensorn? Är det kabeln mellan sensorn och mätaren? Eller är felet i mätaren? Eller något kugghjul? ...en svår gissning om man inte vet ett smack om sådant här.

Så att leta upp "någon som begriper något" kändes som en start, eftersom jag själv kan nada. :)

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Belfrage
Drömmare
Drömmare

Post by Belfrage »

Om mätaren uppe på styret är digital så borde det vara drivningen nere vid hjulet som är problemet som sedan går till en kontakt under frontkåpan nånstans, om den inte går hela vägen upp till h-mätaren direkt. Av min erfarenhet brukar just drivningen (sensorn) nere vid hjulet vara felet när de är elektriska men en apriliaverkstad kanske har erfarenhet av just din hoj och löst problemet innan..
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

Ett (sent) tack för svaren. Det visade sig att det var sensorn nere vid hjulet som bråkade. Det är visserligen enkelt att byta ut en kabel - men alla dessa kåpor.... Det tog stora delar av en lördag att lossa allt och sedan sätta tillbaks det! *pust och stön*

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Post Reply