Någon som känner igen denna?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Någon som känner igen denna?

Post by madoc »

Jag köpte för något år sedan en GS160 i Stockholm. Hanskfacket var "extra" och det finns inte tillhörande extrautrustning på vespan. Men tänkte ändå lägga upp bilden eftersom den väcker fantasier om extraljus och lull-lull... Någon som känner igen detta?

/M

Image
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Någon som känner igen denna?

Post by jencla »

Jajamen. Inte exakt detta, men handskfacket på min Rally 180 (i avataren) liknade detta mycket. Den här Vespan har säkert rötter hos någon som varit aktiv i Vespa Club Sverige :D

Exakt vad vilken knapp har använts för här vet jag inte. Dock, den vita knappen längst till vänster kommer från en VW och har använts för att aktivera kompressorhorn. På VW användes den för vindrutetorkare och -spolare (som drevs med hjälp av trycket i reservhjulet).

På Vespa kopplade man kompressorhornen till reservhjulet, istället för elektrisk kompressor, och kunde tuta så länge man hade tryck i reservhjulet. Detta var den ena varianten av knapp, den andra var en grövre som man monterade på "tunneln" på fotbrädan och som manövrerades med foten. Nackdelen med båda var att de så småningom började läcka så att reservhjulet mer eller mindre snabbt tömdes.

I övrigt kan jag bara gissa. Extraljus, troligt. Kartbrädebeslysning för nattorientering, kanske. Och säkert fler funktioner som bara den som monterade det hela vet om ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
madoc
Entusiast
Entusiast

Re: Någon som känner igen denna?

Post by madoc »

Ja, jag tyckte den där knappen var bekant, men det var dryga 40 år sedan jag klättrade runt i mormors VW, så minnet var inte helt färskt. Det är ju nästan så att man blir sugen på att montera "reservhjulshorn"... :D

Tack Jens - kul!
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Post Reply