blyg v50, LJUDSPECIAL!
blyg v50, LJUDSPECIAL!
Hej.
symptom:
Den vill bara starta då man kickar löst och därefter går på extremt lågt varvtal och dör vid gaspådrag, lyssna här:
http://web.comhem.se/~u86644503/psvespa1.mp3
inspelad på mobiltelefon därav dålig ljudkvalité
vi bytte förgasare till en som vi vet fungerar och då betedde den sig nästan likadant förutom att vi kunde lura den att gå upp i varvtal när vi chokade.
http://web.comhem.se/~u86644503/psvespa2.mp3
några förslag?
Crispin
symptom:
Den vill bara starta då man kickar löst och därefter går på extremt lågt varvtal och dör vid gaspådrag, lyssna här:
http://web.comhem.se/~u86644503/psvespa1.mp3
inspelad på mobiltelefon därav dålig ljudkvalité
vi bytte förgasare till en som vi vet fungerar och då betedde den sig nästan likadant förutom att vi kunde lura den att gå upp i varvtal när vi chokade.
http://web.comhem.se/~u86644503/psvespa2.mp3
några förslag?
Crispin
Hej.
Det kan ju ha med soppa/luft blandnigen att göra i förgasaren, eller tändstiftet. Det verkar ju som att den surnar till när du gasar. Du har kollat så att den inte tjuvtar luft mellan förgasarn och insugsröret, för det probemet kan ju öka om du gasar. Bara några tips på problem lösning.
En liten fråga bara har du org. dämp på eller ET3:an ??
Det kan ju ha med soppa/luft blandnigen att göra i förgasaren, eller tändstiftet. Det verkar ju som att den surnar till när du gasar. Du har kollat så att den inte tjuvtar luft mellan förgasarn och insugsröret, för det probemet kan ju öka om du gasar. Bara några tips på problem lösning.
En liten fråga bara har du org. dämp på eller ET3:an ??
Min erfarenhet är väl att det nästan alltid är packboxarna på V50
(undrar just varför det så mycket oftare är packboxarna på V50 än på andra vespor - kanske bara min otur)
Eftersom den varvar när du chokar så tyder det att den drar tjuvluft. Normalt brukar den ju rusa när den drar tjuvluft men kanske kan bero på vilket ställe i motorn den drar tjuvluft på (nån som vet?)
Fixade en bajaj en gång med samma symptom men då var det jordningen till CDIn som var dålig jordning men det lär det knappast vara frågan om här eftersom du inte har någon CDI.
Bara att gå till konsum och handla ett 6 pack och riva motorn
Lycka till
/H

Eftersom den varvar när du chokar så tyder det att den drar tjuvluft. Normalt brukar den ju rusa när den drar tjuvluft men kanske kan bero på vilket ställe i motorn den drar tjuvluft på (nån som vet?)
Fixade en bajaj en gång med samma symptom men då var det jordningen till CDIn som var dålig jordning men det lär det knappast vara frågan om här eftersom du inte har någon CDI.
Bara att gå till konsum och handla ett 6 pack och riva motorn

Lycka till
/H
Jaha, då var packboxarna bytta av patrik (bravo!). Men problemet kvarstår. Den vill inte starta helt enkelt. Nu börjar tankarna gå mot elfel, jag ska kolla tändingsgradtalet men något som slagit mig är att när jag ska kolla tändstiftet, som ger en klar blå gnista, så får jag stötar.
I och med att jag håller i tändstiftet med gummihättan så måste stötarna komma från den handen jag drar kicken med, är detta normalt?
Det verkar alltså som om strömmen går: spole -> tändstift -> motorblock -> kick -> mig -> jord. men det ska väl vara ett slutet system?
Tankar?
Crispin
I och med att jag håller i tändstiftet med gummihättan så måste stötarna komma från den handen jag drar kicken med, är detta normalt?
Det verkar alltså som om strömmen går: spole -> tändstift -> motorblock -> kick -> mig -> jord. men det ska väl vara ett slutet system?
Tankar?
Crispin
En liten fråga bara, det där med dina elstötar. Jag rekomenderar att du forskar viadare i det. Eftersom det verkar vara något galet med att du får stötar. Jag hade samma symtom när jag skulle koppla ihop mina kablar efter en renovering. Nu när kablarna sitter rätt är problemet som bortblåst. Så mitt tips är att du kan ha något kabelbrott någonstans, hoppas att det är synligt, kolla runt styrleden, där var mina riktigt kassa, fattar inte hur man kan konstruera på det sättet..... men, men det är därför man älskar piaggio....
Ferrari röd Vespa 50s -74
Ferrari röd Vespa 50s -74
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />En liten fråga bara, det där med dina elstötar. Jag rekomenderar att du forskar viadare i det. Eftersom det verkar vara något galet med att du får stötar. Jag hade samma symtom när jag skulle koppla ihop mina kablar efter en renovering. Nu när kablarna sitter rätt är problemet som bortblåst. Så mitt tips är att du kan ha något kabelbrott någonstans, hoppas att det är synligt, kolla runt styrleden, där var mina riktigt kassa, fattar inte hur man kan konstruera på det sättet..... men, men det är därför man älskar piaggio....
Ferrari röd Vespa 50s -74
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo kabelstammen är i inget vidare skick, allt är omkopplat (fel), att man får stötar är kanske inte konstigt. men nu när den startar för en gångs skull så tänker jag inte börja rota i det.
C
<br />En liten fråga bara, det där med dina elstötar. Jag rekomenderar att du forskar viadare i det. Eftersom det verkar vara något galet med att du får stötar. Jag hade samma symtom när jag skulle koppla ihop mina kablar efter en renovering. Nu när kablarna sitter rätt är problemet som bortblåst. Så mitt tips är att du kan ha något kabelbrott någonstans, hoppas att det är synligt, kolla runt styrleden, där var mina riktigt kassa, fattar inte hur man kan konstruera på det sättet..... men, men det är därför man älskar piaggio....
Ferrari röd Vespa 50s -74
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo kabelstammen är i inget vidare skick, allt är omkopplat (fel), att man får stötar är kanske inte konstigt. men nu när den startar för en gångs skull så tänker jag inte börja rota i det.
C