blyg v50, LJUDSPECIAL!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
crispin
Lärling
Lärling

blyg v50, LJUDSPECIAL!

Post by crispin »

Hej.
symptom:
Den vill bara starta då man kickar löst och därefter går på extremt lågt varvtal och dör vid gaspådrag, lyssna här:
http://web.comhem.se/~u86644503/psvespa1.mp3

inspelad på mobiltelefon därav dålig ljudkvalité

vi bytte förgasare till en som vi vet fungerar och då betedde den sig nästan likadant förutom att vi kunde lura den att gå upp i varvtal när vi chokade.
http://web.comhem.se/~u86644503/psvespa2.mp3

några förslag?

Crispin
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Hej.
Det kan ju ha med soppa/luft blandnigen att göra i förgasaren, eller tändstiftet. Det verkar ju som att den surnar till när du gasar. Du har kollat så att den inte tjuvtar luft mellan förgasarn och insugsröret, för det probemet kan ju öka om du gasar. Bara några tips på problem lösning.

En liten fråga bara har du org. dämp på eller ET3:an ??
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

jag har testat med två olika förgasare och insugningsrör men symptomen är desamma.
Har även testat med två olika avgasrör utan resultat.
Bytt yttre packning mellan vevaxel och växelhus.

Återstår väl bara packboxarna....
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Inga som har några fler tips?
/Patrik (ägaren)

Pe
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Min erfarenhet är väl att det nästan alltid är packboxarna på V50 :cry: (undrar just varför det så mycket oftare är packboxarna på V50 än på andra vespor - kanske bara min otur)

Eftersom den varvar när du chokar så tyder det att den drar tjuvluft. Normalt brukar den ju rusa när den drar tjuvluft men kanske kan bero på vilket ställe i motorn den drar tjuvluft på (nån som vet?)

Fixade en bajaj en gång med samma symptom men då var det jordningen till CDIn som var dålig jordning men det lär det knappast vara frågan om här eftersom du inte har någon CDI.

Bara att gå till konsum och handla ett 6 pack och riva motorn :D

Lycka till
/H
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jaha, då var packboxarna bytta av patrik (bravo!). Men problemet kvarstår. Den vill inte starta helt enkelt. Nu börjar tankarna gå mot elfel, jag ska kolla tändingsgradtalet men något som slagit mig är att när jag ska kolla tändstiftet, som ger en klar blå gnista, så får jag stötar.

I och med att jag håller i tändstiftet med gummihättan så måste stötarna komma från den handen jag drar kicken med, är detta normalt?
Det verkar alltså som om strömmen går: spole -> tändstift -> motorblock -> kick -> mig -> jord. men det ska väl vara ett slutet system?

Tankar?

Crispin
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Ok, då verkar det ha löst sig. Tändningen stod på närmare 25 grader istället för 19, En sliten brytarspets tros vara skurken. Ibland önskar man att man hade en kristallkula, det hade sparat en del tid...

Crispin
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

En liten fråga bara, det där med dina elstötar. Jag rekomenderar att du forskar viadare i det. Eftersom det verkar vara något galet med att du får stötar. Jag hade samma symtom när jag skulle koppla ihop mina kablar efter en renovering. Nu när kablarna sitter rätt är problemet som bortblåst. Så mitt tips är att du kan ha något kabelbrott någonstans, hoppas att det är synligt, kolla runt styrleden, där var mina riktigt kassa, fattar inte hur man kan konstruera på det sättet..... men, men det är därför man älskar piaggio....

Ferrari röd Vespa 50s -74
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />En liten fråga bara, det där med dina elstötar. Jag rekomenderar att du forskar viadare i det. Eftersom det verkar vara något galet med att du får stötar. Jag hade samma symtom när jag skulle koppla ihop mina kablar efter en renovering. Nu när kablarna sitter rätt är problemet som bortblåst. Så mitt tips är att du kan ha något kabelbrott någonstans, hoppas att det är synligt, kolla runt styrleden, där var mina riktigt kassa, fattar inte hur man kan konstruera på det sättet..... men, men det är därför man älskar piaggio....

Ferrari röd Vespa 50s -74
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jo kabelstammen är i inget vidare skick, allt är omkopplat (fel), att man får stötar är kanske inte konstigt. men nu när den startar för en gångs skull så tänker jag inte börja rota i det.

C
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Jag tar gärna stöten... mot att den funkar. Tycker ju dessutom att påsättningsfunktionen är en ganska bra felkoppling.

Pe
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

det är väl heller inte meningen att man skall kicka med handen och utan skor / annan typ av isolering. så länge man inte kör nakenjannestyle så slipper man nog alla stötar..
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Skit det tänkte jag inte på.

Pe
Post Reply