Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Chrocko
Entusiast
Posts: 135 Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn
Post
by Chrocko » Thu 10 Jan 2013, 14:04
Fick just det nya Vespatronicsystemet på posten.
Ser bra ut, men jag förstår inte ???
Behöver man inte ställa tändning med detta system ???
Dum fråga, va vet jag
Attachments
timing3.jpg (54.32 KiB) Viewed 5387 times
timing3.jpg (54.32 KiB) Viewed 5387 times
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
SoulBoy
Lärling
Posts: 313 Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm
Post
by SoulBoy » Thu 10 Jan 2013, 16:58
Det hade väl varit bra? Men du får nog lov att ställa tändningen på vanligt sätt utefter vad som gäller för din cylinder.
/Ronny
Chrocko
Entusiast
Posts: 135 Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn
Post
by Chrocko » Thu 10 Jan 2013, 19:05
Jo det hade varit för bra.
Jag har ju uppgifter på hur tändning skall vara med min cylinder.
Texten "Timing adjusts atomatically" är ju lite missvisande.
Tycker att VESPATRONIC systemet känns bra, hoppas att det är bra.
// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
BooDaa
Lärling
Posts: 272 Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping
Post
by BooDaa » Thu 10 Jan 2013, 19:32
Är det inte så att tändpunkten varierar med varvtalet på något underfundigt vis?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
wanten
Administrator
Posts: 537 Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm
Post
by wanten » Thu 10 Jan 2013, 22:32
Utgå ifrån specificerad förtändning på tomgång. På högre varvtal minskar förtändningen automatiskt med upp till 8 grader, vilket du kan se om du kör strobelampa och gasar.
Johan
Chrocko
Entusiast
Posts: 135 Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn
Post
by Chrocko » Sat 12 Jan 2013, 21:40
Nu är tändningen "grovinställd" och motorn provstartad.
Startade med en gång och går fint och stabilt, kan bli ännu bättre med luftfilter och tändningsjustering med strobbolampan
Attachments
starta.jpg (207.96 KiB) Viewed 5271 times
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Chrocko
Entusiast
Posts: 135 Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn
Post
by Chrocko » Sat 19 Jan 2013, 13:45
Min cylinder skall ha enligt instruktionen som följde med en förtändning på 16grader = ca 1,3mm före Övre Dödpunkt.
Så det blir att märka svänghjul och motorblock för att ha riktmärke för strobolampan
// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Chrocko
Entusiast
Posts: 135 Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn
Post
by Chrocko » Sat 26 Jan 2013, 15:37
Smidigt att få till tändningen med en StroboLampa från Biltema
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.