Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Hej Kejj såg din blog post om hydraulsetuppen...
Vad kör du med för bracket för att fästa mastern till ramen bakom tutkåpan?
Har du testat att du har clearance?
Är det grimecamastern du använder...?
Vad kör du med för bracket för att fästa mastern till ramen bakom tutkåpan?
Har du testat att du har clearance?
Är det grimecamastern du använder...?
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Jag undrar detsamma. Och hur är bromskraften med hydraulpucken? Tillfredsställande eller? Andra goda råd i hydraulkonvertering mottages tacksamt!
J
J
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Med clearance menar jag förstås att montera tutkåpan över cylindern...
Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Hej hej och god morgon.
Denna hållare, bracket, fick jag tag på ebay. Får leta fram länken ikväll.
Innan jag bestämde mig att köra så testamenterade jag tutkåpan.
Bromsverkan hoppas jag på. Får återkomma när allt är klart.
Denna hållare, bracket, fick jag tag på ebay. Får leta fram länken ikväll.
Innan jag bestämde mig att köra så testamenterade jag tutkåpan.
Bromsverkan hoppas jag på. Får återkomma när allt är klart.
Bara det är gjord av plåt så....
Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Det är en grimeca master ja!
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Bloggen uppdateras så länge något sker i garaget. Nu när vintern är som tyngst försöker jag få så mycket som möjligt gjort.
Har jag tur så är scootern klar till sommaren.
Är du nyfiken, intresserad av Lambretta renovering eller bara allmänt scooterintresserad så gå in här och följ progressen.
https://tv175.wordpress.com/
Lite bilder:






Har jag tur så är scootern klar till sommaren.
Är du nyfiken, intresserad av Lambretta renovering eller bara allmänt scooterintresserad så gå in här och följ progressen.
https://tv175.wordpress.com/
Lite bilder:






Bara det är gjord av plåt så....
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Hej igen - nagon uppdatering angaende ebay-saljaren?
Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Justja! Kort minne. Och ikväll blire Cava! Det var en Britt i varje fall!
Bara det är gjord av plåt så....
Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Tips
http://scooterotica.org/forum/viewtopic ... 77#p181977" onclick="window.open(this.href);return false;
http://scooterotica.org/forum/viewtopic ... 77#p181977" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
http://www.ebay.com/itm/LAMBRETTA-HIDDE ... 337f8278d2" onclick="window.open(this.href);return false;
där har ni!
där har ni!
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Tackar - det är samma som jag funderade på 

- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Soulscooter håller på att utveckla ett fäste också. Kommer nog ut under våren. Såg en gubbe i kajutan som hade den. Verkar funka bra!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Jag hade kontakt med säljaren av hidden bracket på ebay och den passar bara under tutkåpan på sx tv li men inte på gp/dl. Jag har hittat en annan i uk men inväntar såklart soulscooters.
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Äntligen!
Nu har jag roligt, Stebel tuta på en Lambretta: http://tv175.wordpress.com/2013/03/05/s ... lambretta/
Nu har jag roligt, Stebel tuta på en Lambretta: http://tv175.wordpress.com/2013/03/05/s ... lambretta/
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Hade en monterad på min GTs och de är för himla bra. Funderat på hur en skulle kunna monteras på lambrettan men skulle vilja ha den externt.
Vad jag aldrig kollade på min var ifall kompressorn kunde separeras från själva hornet, och hur lång slang man kan ha i så fall... Skulle ju vara möjligt att montera kompressorn under huven och själva hornet på ett gaffelben under framstänkan typ, med tryckluftslangen längs med själva ramen...
Vad jag aldrig kollade på min var ifall kompressorn kunde separeras från själva hornet, och hur lång slang man kan ha i så fall... Skulle ju vara möjligt att montera kompressorn under huven och själva hornet på ett gaffelben under framstänkan typ, med tryckluftslangen längs med själva ramen...
Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Första starten. En 2årig renovering till ända. http://tv175.wordpress.com/2013/03/29/t ... ld-engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara det är gjord av plåt så....
Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Fint! Skön känsla det där.
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Hallåj Kejj!
Hur har TV:n gått nu under första säsongen? Tror jag såg dig på Mods Vs. Rockers, men tjötade lite förlänge med Jesper för att hinna säga hej till dig
Tänkte höra med dig om hur du upplever frambromsen? Funkar den ok? Hur stor skillnad i stoppkraft är det mot en utanpåliggande? har du hunnit byta bromsvätska än och hur jobbigt var det? etc.
Rapport önskas helt enkelt!
/J
Hur har TV:n gått nu under första säsongen? Tror jag såg dig på Mods Vs. Rockers, men tjötade lite förlänge med Jesper för att hinna säga hej till dig

Tänkte höra med dig om hur du upplever frambromsen? Funkar den ok? Hur stor skillnad i stoppkraft är det mot en utanpåliggande? har du hunnit byta bromsvätska än och hur jobbigt var det? etc.
Rapport önskas helt enkelt!
/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Hej
Tror vi han säga hej.
Bromsen är lite bättre än när den bara gick på kabel men inte i närheten av min scootrs disk på den andra Lamnrettan.
Har inte behövt fylla på än. Man klarar sig långt. På min andra har jag inte bytt alls på 5 år.
Tror vi han säga hej.
Bromsen är lite bättre än när den bara gick på kabel men inte i närheten av min scootrs disk på den andra Lamnrettan.
Har inte behövt fylla på än. Man klarar sig långt. På min andra har jag inte bytt alls på 5 år.
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
När du säger "lite bättre", är det så lite att det inte är värt att genomgå operationen eller är det en liten men klart märkbar och definitivt värt att lägga en tusenlapp och arbetstid på...?
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Nästan inte faktiskt. Kan handla om set up och fininställning men det är ingen enorm skillnad. Förmodligen bättre om man kör hydraulisk all the way från bromshantaget ner till den konverterade originaldisken. Men inte ens i närheten av en extern scootrs.
Bara det är gjord av plåt så....
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Hej! - Ja kanske
Jag har ungefär lika bra korttidsminne som en senildement guldfisk...
OK, tackar för rapporten! Jag vill ju inte sabba "orginal-looken" allt för mycket, men samtidigt planerar jag ju ett visst effekthöjande av motorn och vill ju gärna kunna få stopp på mina 110 kg norditalienskt stål...
Har du nåt extra-pulver i din TV eller kör du original?
Mina alternativ är:
Vanlig TV s3 hub med mekanisk skivbroms - fungerar till original vad jag hört, inte på trimmat.
TV s3 hub, Mekanisk/hydraulisk konvertering (som du har)
TV s3 hub, Hydraulkonverterad med hydraulik hela vägen till bromshandtaget (vill jag helst undvika)
ScootRS extern skiva med mekanisk/hydraulisk konvertering (så att handtaget fortsätter vara fint)
ScootRS extern skiva med hydraulik hela vägen till bromshandtaget (lär funka bäst, men sabbar looken rejält)
sen läste jag nån gammal scootering i dagarna där nån påstod att SIP:s caliper var bättre än grimeca (men caliper är väl själva oket, inte den vajerstyrda mastercylindern?)...
/J

OK, tackar för rapporten! Jag vill ju inte sabba "orginal-looken" allt för mycket, men samtidigt planerar jag ju ett visst effekthöjande av motorn och vill ju gärna kunna få stopp på mina 110 kg norditalienskt stål...
Har du nåt extra-pulver i din TV eller kör du original?
Mina alternativ är:
Vanlig TV s3 hub med mekanisk skivbroms - fungerar till original vad jag hört, inte på trimmat.
TV s3 hub, Mekanisk/hydraulisk konvertering (som du har)
TV s3 hub, Hydraulkonverterad med hydraulik hela vägen till bromshandtaget (vill jag helst undvika)
ScootRS extern skiva med mekanisk/hydraulisk konvertering (så att handtaget fortsätter vara fint)
ScootRS extern skiva med hydraulik hela vägen till bromshandtaget (lär funka bäst, men sabbar looken rejält)
sen läste jag nån gammal scootering i dagarna där nån påstod att SIP:s caliper var bättre än grimeca (men caliper är väl själva oket, inte den vajerstyrda mastercylindern?)...
/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Fullhydrauliskt hela vägen från styret regerar. MMW har gjort ett handtag med inbyggd bromsvätskebehållare som åtminstone jag tycker ser helt ok ut http://www.jockeys-boxenstop.de/shop/en ... -3845.html. Fast det kostar ju en slant förstås ...
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Oh la la! Tackar för tipset!
Jo det ser helt ok ut, men inte original...
Ska jag ha en stor blaffa på handtaget blir det troligen en sån här (om det inte finns mindre) - kosta vad det kosta vill, iaf när det gäller bromsar. sen vet vi ju alla plåtscooterälskare att estetiken alltid är överordnad...
Man tycker ju att det borde gå att göra ett handtag som är helt hydraliskt men bygger på att man till handtaget har "förlängnings-slang" som inte är mycket tjockare än en standard bromsvajer, från den dolda mastercylindern. mastercylindern kunde sättas under tut-kåpan eller i headset-et (ja jag vet att det är trångt där...) och sen en vanlig hydraul-slang ner till skivbromsen (extern eller i navet).
Typ som lösningen Kejj har, fast med en smalare hydralslang från handtaget istället för vajer till mastercylindern.
Jo det ser helt ok ut, men inte original...


Man tycker ju att det borde gå att göra ett handtag som är helt hydraliskt men bygger på att man till handtaget har "förlängnings-slang" som inte är mycket tjockare än en standard bromsvajer, från den dolda mastercylindern. mastercylindern kunde sättas under tut-kåpan eller i headset-et (ja jag vet att det är trångt där...) och sen en vanlig hydraul-slang ner till skivbromsen (extern eller i navet).
Typ som lösningen Kejj har, fast med en smalare hydralslang från handtaget istället för vajer till mastercylindern.
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Ganska bra faktist.Hur har TV:n gått nu under första säsongen?
Enda problemet som uppstått är att CDI boxen (BGM) dog av oförklarlig anledning på vägen hem från besiktning. Efter 17km endast. Bytte till en ny och allt är frid o fröjd.
Bara det är gjord av plåt så....