Synd att inte Worb-Malossin passade. Det vore annars en passande uppgradering Men nu vet man i alla fall vilken konfigurering som funkar bäst på cannonball
Autisa, trim eller inte?
-
henrikborjeson
- Mästare

- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Så sant så sant. Jo faktiskt kom jag hem med en kolvring men så fort det lutade mer än 2 grader emot så fick jag växla ner. Nu väntar rensning av toppen för att bli av med alla blästermärken som Autisa-kolvstyrningen gjorde innan den till slut fastnade i tändstiftet. Cylindern med sitt jackade och spruckna foder åker i skroten tillsammans med den hålade kolven
Synd att inte Worb-Malossin passade. Det vore annars en passande uppgradering Men nu vet man i alla fall vilken konfigurering som funkar bäst på cannonball
Synd att inte Worb-Malossin passade. Det vore annars en passande uppgradering Men nu vet man i alla fall vilken konfigurering som funkar bäst på cannonball
Tackar som frågar! Den blev väl helt ok, faktiskt. Har inte kört så långt ännu, 300-400 km ungefär. Öppnade spolportarna så nu spolar den via blocket också. Vidare är den borrad till 68,3 mm med upptagen PX200 kolv, original Autisakolven är värdelös som tidigare konstaterats. Vidare är den strokad och nedsvarvad lite nertill för att sänka de onödigt höga porttiderna. Dessa hann jag aldrig mäta före Sauna&Run men nu ligger motorn på bordet igen så det ska väl bli av förrän säsongen drar igång. Går alldeles fint, men jag hade lite bestyckningsproblem, antagligen mest pga strokerveven. Kör med lite lätt ovaliserad si24 och topplock från Gravedigger på tyska forumet, han som gör MMW-grejerna. Återkommer med lite bilder och porttider bara jag kommer iväg till garaget nångång! Jo, och ett original T5-blås med 200-krök ska också på.
-Niklas
-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Re: Autisa, trim eller inte?
Dags att blåsa liv i Autisatråden!
Henrik; Du skrev att du fick med ett topplock i Autisa-kittet. Har du lust att lägga upp en bild på det där man ser förbränningsrummet?
Nikmik & Henrik: Försökte ni någonsin att pressa ur fodret? Funderar på att göra det på en cylinder för lite schysst oldschool trimning.
full gas / Ola
Henrik; Du skrev att du fick med ett topplock i Autisa-kittet. Har du lust att lägga upp en bild på det där man ser förbränningsrummet?
Nikmik & Henrik: Försökte ni någonsin att pressa ur fodret? Funderar på att göra det på en cylinder för lite schysst oldschool trimning.
full gas / Ola
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Autisa, trim eller inte?
Jahhajaa, det var ju ett tag sen sist! Pressa ut fordret? Låter ju riiktigt oldskool. Är det inte så att vissa foder är ipressade och vissa igjutna? Och dessa senare går inte att pressa ur? Men om du har flera cylindrar att jobba på är det ju bara att pröva 
Henrik skrev väl i en senare post att det inte var ngn topp med? Hur som helst kör du väl med PX-kolv Ola, och då ska det väl funka finfint med PX-topp också? Min har en MMW-topp, mest eftersom cylindern är avsvarvad nertill och jag kör med stroker. Det krävde en ganska djupt ursvarvad och centrerad topp, då kolven kommer över cylinderkanten. Men skulle jag göra om projektet idag skulle jag nog använda PX-kolv av standardstorlek och bara lite fint anpassad PX-topp.
Min egen Autisa har för övrigt nu gått några tusen kilometer utan problem, och jag har bänkat den vid två olika tillfällen till 15,9 och 16,8 hk, jag tror att detta kanske är lite i överkant, men i alla fall. Detta med originalförgasare och PEP+2.
-Niklas
Henrik skrev väl i en senare post att det inte var ngn topp med? Hur som helst kör du väl med PX-kolv Ola, och då ska det väl funka finfint med PX-topp också? Min har en MMW-topp, mest eftersom cylindern är avsvarvad nertill och jag kör med stroker. Det krävde en ganska djupt ursvarvad och centrerad topp, då kolven kommer över cylinderkanten. Men skulle jag göra om projektet idag skulle jag nog använda PX-kolv av standardstorlek och bara lite fint anpassad PX-topp.
Min egen Autisa har för övrigt nu gått några tusen kilometer utan problem, och jag har bänkat den vid två olika tillfällen till 15,9 och 16,8 hk, jag tror att detta kanske är lite i överkant, men i alla fall. Detta med originalförgasare och PEP+2.
-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60

