Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jajamen, i våras blev det inte bara en utan två indiska 90-talsscootrar! :mrgreen:
Image
Snubben som sålde hade haft dem till sig och frun men när han nu skulle flytta och drog ut dem från vinterförvaringen funkade bara den ena, och det bara med choke. Med andra ord fick jag dem billigt 8) med spekulationen att det bara är skit i bränslesystemet.
Efter att hojjarna stått till sig ett halvår började jag så riva i den ena. En tanke är att döttrarna ska ha var sin moppe att öva på och sedemera även kunna använda när de fyller 15 om knappt fyra och sex år.
Sålunda drog den yngre dottern på sig blåbyxorna och hjälpte till. Här pågår tvättning med avfettning och den mycket roliga tryckluften.
Image
Jag undrade i mitt stilla sinne vart gegget blåste hän men ville inte förstöra entusiasmen för en sådan skitsak (!).
Med kåporna av upptäckte jag att även tändsystemet behöver lite kärlek i form av nytt stift, tändkabel och -hatt.
Image
Förgasaren demonterades och blåstes ren. Möjligen lite skit i flottörhuset men inget att skriva hem om. Blev dock lite konfunderad av den blindkanal som sitter ovanför halsen, på bilden nedan delvis täckt av det stängda chokespjället. Kanalen går bara upp till trottellocket och det enda som går in där är tomgångsskruven (tror jag det är). Vad fyller denna kanal för funktion?
Image
Bränslekranen är en rejäl pjäs med öppningsbart filter och heureka! där var det gojjigt!
Image
Lite yterligare skit hittades i tanken, desto mer på dess utsida, så den blev också rengjord. Tanklocket saknade tätningspackning och förre ägaren hade kört med en plastpåse.
Image
Förutom att se fult ut blockerade den effektivt tankens luftning. En o-ring löste bägge problemen. :D
Image
Image
Nu väntar vi bara på lite beställda grejer och när dessa monterats blir det provkörning!
:mrgreen:
Till sist får jag konstatera att jag blivit allt mer förälskad i dessa små budgetscootrar. De känns gediget gjorda (jag kom på mig själv med att stå och le fånigt när jag vände och vred på den rejäla bensinkranen med separata inlopp för normal och reserv och som sagt inbyggt filter), ser helt annorlunda ut jämfört med Kina-scootrar (snyggare tycker jag själv, lite som om någon svetsat ihop en Vespanos med en Kinabak) och har gruvligt mycket underdog-faktor. Att leta delar och information är en värdig utmaning, och den är antagen! 8)
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Haha, vad gjorde man utan forum som dessa! Nu är snart en verkstadshandbok på väg från Storbritannien, till det helt överkomliga priset av 34,99£! :mrgreen:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nu har det hänt en del, både plus och minus.
Det stora plusset är förstås att Moppis 1 har varit igång. Efter att jag och dottern monterat nytt stift, tändhatt och -kabel samt återmonterat bränslesystemet med nya slangar startade moppen snällt och gick sedemera även utan choke. :D
Det höll för två turer till affären och gjorde styvt 30 på mätaren; klart godkänt!
Image
Notera speciallåsningen till limpan, gangsta-style! :lol:
Image
Baklampan ville inte vara med så det fick bli ett snabblån från en cykel så länge.
Image
Men säg den lycka som varar... :( När jag kom ut följande morgon anade jag en konstig fläck under Moppis 1. Bensinläckage!
Med kåpan borta igen lokaliserades snabbt felet till bensinkranen. För enkelhetens skull har jag nu beställt en universalkran att sätta på slangen, så kan jag i lugn och ro leta lämpliga packningar till originalkranen. Det blir till att koppla in på reservslangen och plugga ordinarie tillflödet, men det får duga så länge. :roll:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Suck, skickade efter grejer i tisdags morse med hopp om att det skulle varit framme nu. Men firman som levererade snabbt förra gången har jag inte hört ett pip ifrån, trots att jag mailat och frågat. :x
Jaja, min fru tyckte ändå att fix med hemmet skulle prioriteras denna helg, så moppefirman har i alla fall räddat husfriden... :roll:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Men nu är grejerna på väg! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Igår tog jag mig tid att byta ut den läckande kramen. Slangkran monterad på ett spikbeslag och med en del av vredet avsågat så sticker den ut lagom genom originalhålet. Perfekt, bara att hälla i bensin och .... den nya kranen läcker också!! :x
Jaja, har ju beställt två kranar, byter till nummer två.... som läcker den med!! :shock:
Väntar en god stund i bägge fallen, ifall packingen behövde svälla men nix!
:evil: :evil: :evil:
Plockar isär kranen, klipper till en gummipackning jag har liggandes och... äntligen tätt! Nackdelen är att kranen nu går så trögt att med det avsågade vredet krävs det tång för att öppna och stänga. Fast då blir den ju mer svårstulen...
Nu står den på långtidstest av tätheten och om det utfaller väl åker alla kåpor tillbaks. Men innan dess ska det bli ett telefonsamtal till en viss moppefirma...
Image
Kran :evil: !!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by vespaco »

Ja, sådana kranar blir man inte glad över...
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Alltså, nu har det gått troll (eller mucklor?) i moppen!! :(
Skulle bara fylla mer bensin för att kolla tätheten i det pluggade utloppet, lyfter på dynan och  - tanklocket är borta!! :o
Letar överallt på golvet och utanför där jag provstartade. Går tom gatan upp och ner, alltså hela provkörningsträckan. Ingenting!
Måste ju ha glömt att sätta tillbaka det när jag fyllde bensin efter kranbytet i söndags men VART HAR DET TAGIT VÄGEN?????  Räknade ut att om jag lagt det på balken som tanken sitter upphängd i så skulle locket klämmas fast av min tyngd. Alltså måste det ha trillat av i verkstaden eller precis utanför. Alternativt la jag ifrån mig det på det välkända "ett bra ställe"... Eller så är det mucklorna lika för :evil:
Jaja, bästa sättet att hitta något är att sluta leta, så en dunk spolarvätska fick släppa till ett nödtanklock.
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

vespaco wrote:Ja, sådana kranar blir man inte glad över...
Idag kom besked att moppefirman skickar två nya kranar av annat fabrikat. Heders!
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nu har det hållit tätt en vecka så idag åkte kåporna på plats runt kranen. Fick även kollat upp baklyset och det var bara lampan som var trasig. så nu ska Moppis 1 vara ready to rock igen! :D
Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Tack för att du delar med dig av dina äventyr med mopparna. Bajaj Bonnie må vara osexig men den har också en plats i de småhjuliga tvåhjulingarnas historia, och du verkar ha väldigt kul med dem :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Tack!
Ja, jag är svag för det som andra rynkar på näsan åt. Dessutom tycker jag att Bajjorna har en klar "nörd-och-stolt"-faktor, vilket inte är alla scootrar förunnat. 8)
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Haha, idag regnade snön bort och vad låg precis utanför verkstan?? Jajamen, tanklocket!! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ikväll tog jag ut Moppis på en tur ner på stan och passade på att tanka också. Och allt gick väl även om den bekante jag träffade skrattade när han fick reda på att jag kör indiskt... :roll:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ytterligare en tur idag. Allt gick bra, Moppis 1 gör utan vidare 35 på plan mark, så någon har nog varit och pillat lite på den... :roll:
Det tar en stund för henne att bli genomvarm, och innan dess tvekar hon lite på gaspådrag, men sedan går det som hejsan! :D
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

JanneHagnell wrote:Det tar en stund för henne att bli genomvarm, och innan dess tvekar hon lite på gaspådrag, men sedan går det som hejsan! :D
Låter som du borde ha lite fetare bestyckning i förgasaren. Typ byta upp huvudmunstycket ett snäpp.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

jencla wrote:
JanneHagnell wrote:Det tar en stund för henne att bli genomvarm, och innan dess tvekar hon lite på gaspådrag, men sedan går det som hejsan! :D
Låter som du borde ha lite fetare bestyckning i förgasaren. Typ byta upp huvudmunstycket ett snäpp.
/jens
Ja, jag funderar också på det. Men var hitta munstycken till den? Kommer inte ihåg vad förgasaren heter, men jag ska kolla i vhb. I den står också att förgasaren ska ha blandningsskruv, men det har inte min. Kanske annan version i Sverige (vhb är från Storbritannien)?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ja' e la go', ELLER?!? :/
Har nog haft lite mycket på sistone. För när jag tittade i vhb och på de bilder jag (tack och lov!) tagit kom jag ihåg att fuggen VISST har en blandskruv! Och att jag smart nog ställde den på lika många varv som den var innan demonteringen. Så nu skruvade jag ut ett kvarts varv och vips gick Moppis mycket lättare att köra iväg kall och ville heller inte tjuvstanna på tomgång. Toppfarten verkar logiskt nog ha sjunkit något också, nu varvar den inte ut lika vilt längre. Känns helt klart som att fördelarna uppväger nackdelarna. :D
Image
Blandningsskruven funnen! Rakt nedanför tomgångsskruven, snett ner till vänster från bensinslangen.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

JanneHagnell wrote:För när jag tittade i vhb och på de bilder jag (tack och lov!) tagit kom jag ihåg att fuggen VISST har en blandskruv! Och att jag smart nog ställde den på lika många varv som den var innan demonteringen. Så nu skruvade jag ut ett kvarts varv och vips gick Moppis mycket lättare att köra iväg kall och ville heller inte tjuvstanna på tomgång.
Bra det! För att köra en tvåtaktare på för mager blandning är inte bara jobbigt, det kan också skada motorn. Kanske inte lika farligt på en otrimmad moped som på något mera hetsigt, men dock ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

AAAARRRGGGGHHHHHH!!!!!!!
The Curse is back!!
På väg hem från stan så gav plötsligt Moppis upp på PRECIS SAMMA SÄTT som vår gamla Skoterett som jag aldrig fick ordning på utan till slut sålde!!
Plötsligt under färd dör bara motorn. Så fort jag släpper gasen går den snällt på tomgång, och det går att varva upp den stående på stödet, men så fort jag försöker köra är den helt kraftlös och kväver sig.
Väl hemma river jag snabbt som en ostmacka förgasaren och blåser rent. Hittar inget suspekt. Kollar även filter och kran: Nejdå, bensinen flödar!
Så jag skruvar ihop allt igen och kickar igång. Sedan sänker jag blandskruven till ursprungsläget och lite till, varvid motorn går ännu bättre än innan och det är inga problem att köra iväg.
Då återstår bara frågan: VAD VAR FELET??
Det jag faktiskt såg var en rejäl luftblåsa i slangen, från just före kranen ner till strax innan förgasaren. Hur i all världen hade den kommit dit? Och kan den ha gjort det? Eller gjorde min ändring av blandningen att motorn gick för fett? Funderar i det sammanhanget också på att jag ju först hade i alkylatbensin och sedan vanlig 95 med 2% mineral tvåtaktsolja. Kan det ha varit så att dessa inte blandade sig och när alkylaten tog slut var förgasaren ställd alldeles för fett för den nya mixen??
Snälla någon, säg att jag INTE är drabbad av Tuthankamoppens förbannelse!!
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 70
Joined: Fri 05 Nov 2010, 09:57

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by robmic »

Tyckte namnet lät bekant.
Dina äventyr med skoteretten på Raketsport har varit trevliga följa. Hade en själv i 8år (sålde den i somras) som de sista åren faktiskt var driftsäker. Är inte helt hundra på vad den lyckade kombinationen var där men ny driftsäker tändspole/konding och stora ökenfläkten. Det jobbiga med den felsökningen var ju att när den lade av och man höll på ett tag så hann den svalna/rinna till...och då började allting funka.
Om det skulle hända igen kan du inte bara gänga av tanklocket en stund och kolla om den går igen då eller ser avluftningen bra ut?
Å andra sidan om den gick bra innan och du skruvat så var det nog det då. Hade du manuellt choke på den där. Tänkte det kanske gick avgöra om du kickade med choke om den gick bättre då.
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 70
Joined: Fri 05 Nov 2010, 09:57

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by robmic »

Sorry såg ju nu att du redan fixat med tanklocket. /Rob
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Fick förslag på just Raketsport att alkylatbensinen löst upp gamla avlagringar som satt igen. Kom även på en sak med Skoteretten: Bytte faktiskt packbox till veven på tändsidan. Fick nämligen även förslaget dålig tätning och tappad vevhuskomp.
Bytte faktiskt även transmissionsoljan idag, mot vanlig SAE30, som rekommenderas i vhb.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag åkte jag ner på stan men höll på att inte komma dit. Moppen ville dö på gaspådrag och om jag väl fick upp den i fullgas gällde det att inte släppa! :o Däremot gick den någorlunda på choke (fast slö).
När jag sedan stannat och låtit den stå på tomgång en stund och körde iväg gick den plötsligt hur bra som helst! :shock:
Min teori är att den nu stod för snålt, så jag återställde blandningsskruven till där den var innan jag började mackla. Den gick då bra vid kort provrunda. Möjligen ska jag ställa den något fetare, men jag börjar så här och hoppas att den går både kall och varm nu. :roll:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Dagens tur visar att Moppis är tillbaka till ursprungsläget, typ. Hon tvekar vid snabbt gaspådrag i början men det blir bättre ju längre jag kör. Dock varvar hon inte ur lika mycket längre, utan toppar "bara" strax över 30.
Har en fundering kring det, och med koppling till min gamla strulande Skoterett: Bägge kör(de) jag på samma tvåtaktsolja. Probleme nu började ju samtidigt som jag slutade med alkylatbensinen. Kan det vara oljan som inte är bra? Har annan olja så det får bli ett test vid nästa tankning.
Idag kom bensinkranarna jag fått som ersättning för de läckande. Har inte testat dem men de verkar vara av helt annan kvalitet. Märkta Italy, är de också, inte China.... :wink:
Post Reply