Hej Aryan,
Jag har pratat med Eden som körde bakom han som fick ett havererat bakdäck i filmen ovan, och han förlorade allt tryck omedelbart, med andra ord inget pys som du nämner.
Jag har också 2 gånger kört på spik; 1 gång med min MC och en gång med Vespa. I båda fallen satt spiken kvar i hjulet med ett bultande till följd, det var bara därför jag märkte det. Vespadäcket bytte jag ut och MC-däcket reparerades.
En tredje gång i min scooteristungdom körde jag så slut på ett Pirelli SL26 (väldigt mjukt gummi så det nöts snabbt) att innerslangen syntes genom slitbanan. Lyckades ta mig hem från Pildammarna till Kristianstadsgatan genom att fylla på däck på burk 5 ggr (den bubblade ut igen genom slitbanan rätt snabbt dock).
Dock, en innerslang inuti ett däck exploderar INTE som en ballong. Anledningen till att en ballong exploderar som den gör är att den är uttänjd till flera gånger sin normala storlek, och när du bryter hinnan returnerar gummit snabbt till sin ursprungliga storlek med en knall som resultat.
En innerslang är knappt uttänjd alls och det är därför den inte "poppar" som en ballong utan luften bara pyser ur den sakta och fint, bortsett från de fall när du har en bubbla av slangen utanför däcket genom ett hål till exempel och den är uttänjd till flera gånger sin egna storlek. Är inte slangen utanför däcket så den kan expandera kan den heller inte explodera som du beskriver ovan.
Från sajten Pistonheads (
http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=109&i=7304" onclick="window.open(this.href);return false;)
Blow Outs
You will often here of people discussing tyre ‘blow-outs’. A tyre blow-out, to give it a definition, is the sudden and total deflation of a tyre due to the collapse of its structure. There is a tremendous amount of rubbish talked of when it comes to blowouts and it is something that is severely misunderstood amongst the motoring population. Blowouts do not just happen, they are caused and that cause 99.9% of the time is negligence coupled with a lack of awareness.
As mentioned earlier, the air pressure within a tyre is put there to maintain the integrity of that tyre. That means it is there to maintain the shape and profile of the tyre, and therefore its structure. If you steadily reduce the pressure of a tyre you will reach a point, long before it is flat, where the tyre walls begin to bulge outward. The reason for this distortion is that there is insufficient air pressure within the tyre to maintain the integrity of its shape.
If that car is then driven with the soft tyre the bulging tyre wall, now less rigid due to lost pressure, will begin to distort even more and begin to ripple as it rotates. This rippling effect causes friction and, as you know, friction causes heat. All the time a car is being driven along the road with a tyre in this condition, that tyre is generating heat within itself and the level of heat will be rising all the time. Eventually there will come a point when the tyre will say to itself, “I’ve had just about enough of this!” and will suddenly let go with a bang. They have even been known to ignite!
Why?
Let us not get carried away here but instead ask ourselves why has the tyre gone soft in the first place. After all that is the cause of the problem at the beginning of this chain of events. The answer here is that either it has picked up a nail, or similar, and has a slow puncture, or the pressures have not been checked for so long that it has gradually deflated more and more through age and neglect. It could be that you have been running around for weeks like it, but because you have been the only occupant of the car you have got away with it. Now, when you have got three other people and a boot full of luggage in the car, things are very different.
Mer info om slangar:
http://sheldonbrown.com/brandt/blowouts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så, för att summera, innerslangar "exploderar" inte så länge de befinner sig inne i däcket, de fungerar bara som ett membran som pressar mot själva däckets insida. Lite som om du ställer dig i en uppblåst sopsäck - det utövas tryck på plasten som fortplantas till golvet, men sopsäcken exploderar inte för det.
Det som är känt som en "blowout" som scooterister är lika rädda för som de är för etanol i bensin och dieselfläckar på gathörn som man tydligen välter när man kör över beror på att däck hettas upp till otroliga temperaturer (ca 350 grader) när du körs utan tillräckligt tryck i sig, och slutligen ger de upp på grund av utmattning i materialet och exploderar. Detta är vanligast på slanglösa däck men kan även ske med däck som har slang eftersom när däcket med slang ger upp så kommer slangen expandera utanför däcket och sedan går den sönder, i ett andra steg.
Slanglösa däck i sig är INGEN försäkring mot blowouts och inte har för oss scooterister med delbara däck ingen fördel bortsett från att du spar in på en slang (fast å andra sidan är det jobbigt att kränga däck så det går på ett ut skulle man kunna säga
/.v