Sidovagn till VM2 alt VN2...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by Erling »

Ev. kan jag köpa en sidovagn men funderar om dessa mina (motor-renoverade) gamlingar verkligen orkar dra en sidovagn? (har aldrig kört med sidovagn)

Mestadels har jag kört Vespa150 cc men tycker att 125:orna är lite onödigt sega=svaga!
Har försökt att noggrant kolla upp och justera både förgasare/tändning men trots detta är jag rädd att granntanten kör om mig med sin rullator! :cry: :cry: :cry:

Är det något jag missat kanske - eftersom motorkraften sjunker rejält direkt efter gaspådraget vid
bl. a. startmomentet när jag släpper kopplingen?


Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by Paka »

Klart du ska ha en sidovagn, Erling. Om inte annat för att de är så stiliga.
Svårt att veta hur dina går, men visst orkar de dra. Egentligen ska 125:orna som drar sidovagn ha andra drev (2:an och 3:an), men visst går det.
Jag kör ju med min u+sidovagn, och u-motorn är ännu svagare än VM och VN.
Du kan ju alltid slänga i en 150-motor (VL eller VGL med 8-tumshjul), ingen ser någon skillnad och de är inte svåra att få tag på.
/P
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by Captain Slow »

Håller helt med Paka. Klart du skall ha sidvagn.
Det är ju så fräckt.
Du får väl ta din GS om du har bråttom.

Hittade denna sköna bild när jag satt och surfade
Image
Fotografen skriver att det gick i 100-110 km/h så man undrar vad han har under huven.

Jag har just köpt en VS4 som jag skall hämta om några veckor.
Undra om man kanske kan hitta en vagn och klämma på den?

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by Erling »

Captain Slow; Fantastiskt härlig bild - man blir glad - inget tjafs här med Autosol mm!

PAKA: Det är ju just det att det är så snyggt med sidovagn, så jag tror att jag lägger mig i förhandlingar med vagn-ägare, som verkar lite seg han med!
Säg inte att jag sagt så!

I dag har jag rivit svänghjul mm på min VN2, och kan konstatera att förtändningen är på max i slitsen medsols. Alltså = något för tidig!
En kompromiss är väl - ??? - att öka något på brytar-avståndet till ca 0,5? (från 0,4)
Eller måste jag ta loss och Dremel-vidga slitsarna/hålen åt höger? (tanken verkar vara lite överdriven!)

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by fritte »

Jag har läääääänge drömt om att montera sidovagn på min P200, men då det inte är lika praktisk med tre hjul som två har jag endast en hatkärlek till sidovagn. Den byggsats som BD scooter säljer för 6'900 vore kul att anpassa så den hamnar på höger sida..... Man kanske slår till någongång.... :mrgreen:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by jencla »

Captain Slow wrote:Håller helt med Paka. Klart du skall ha sidvagn.
Det är ju så fräckt.
Du får väl ta din GS om du har bråttom.

Hittade denna sköna bild när jag satt och surfade
Image
Fotografen skriver att det gick i 100-110 km/h så man undrar vad han har under huven.

Jag har just köpt en VS4 som jag skall hämta om några veckor.
Undra om man kanske kan hitta en vagn och klämma på den?

/ Tomas
Det där är ju Fixareriks lowrider. I den sitter det en 200-kubikare från P eller PX, kanske inte helt standard heller :mrgreen:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by Paka »

Om du behöver få lite senare tändning får du minska brytaravståndet.
Men hur många grader har du nu? Om tändplattan hamnar så långt åt ett håll brukar något annat vara fel, t.ex böjda brytare eller fel brytare.
/P
Erling wrote:Captain Slow; Fantastiskt härlig bild - man blir glad - inget tjafs här med Autosol mm!

PAKA: Det är ju just det att det är så snyggt med sidovagn, så jag tror att jag lägger mig i förhandlingar med vagn-ägare, som verkar lite seg han med!
Säg inte att jag sagt så!

I dag har jag rivit svänghjul mm på min VN2, och kan konstatera att förtändningen är på max i slitsen medsols. Alltså = något för tidig!
En kompromiss är väl - ??? - att öka något på brytar-avståndet till ca 0,5? (från 0,4)
Eller måste jag ta loss och Dremel-vidga slitsarna/hålen åt höger? (tanken verkar vara lite överdriven!)

Erling
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by Erling »

Det här med tändningen måste jag bli bättre på...

Utgått från 28 grader! och har nya brytarspetsar - rätt modell hoppas jag!?

Använder indikatorklocka och har räknat om från gradtal till millimeter!

Formel:
27 (=halva slaglängden) minus cosinus (cos), 28 grader x 27 (=halva slaglängden) = 3,16 mm

Tror mig veta att ordningen för tändningsinställningen bör vara:
1) Brytarspetsar = 0,4
2) Abrissläge 28 grader = 3,16mm
3) Förtändning = inställning av stator/tändplatta (här är jag mest osäker om jag gör rätt)

För övrigt; Hur kollar/mäter man multimeter med pipfunktion för att hitta läget då brytarna öppnar?

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by fritte »

Erling wrote:Det här med tändningen måste jag bli bättre på...

Utgått från 28 grader! och har nya brytarspetsar - rätt modell hoppas jag!?

Använder indikatorklocka och har räknat om från gradtal till millimeter!

Formel:
27 (=halva slaglängden) minus cosinus (cos), 28 grader x 27 (=halva slaglängden) = 3,16 mm

Tror mig veta att ordningen för tändningsinställningen bör vara:
1) Brytarspetsar = 0,4
2) Abrissläge 28 grader = 3,16mm
3) Förtändning = inställning av stator/tändplatta (här är jag mest osäker om jag gör rätt)

För övrigt; Hur kollar/mäter man multimeter med pipfunktion för att hitta läget då brytarna öppnar?

Erling
du förbiser vevstakens lutning...

f =förtändning i mm
v= förtändningsvinkel
s=slaglängd
c=stakens längd

f = c + s/2 - cos v x s/2 - roten ur (c i kvadrat - (sin v x s/2) i kvadrat))
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by Captain Slow »

Och för oss som aldrig hann till överkursuppgifterna i matematiken, finns följande sida.
http://scooterhelp.com/tips/timing/timing.calc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by Erling »

Tro inte att jag är någon matte-expert - det är Fritte som behärskar den högre skolan!

Undrar om måttet med sned mätning blir 3,66 mm istället för 3,16 som jag trodde?

Erling
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 70
Joined: Fri 05 Nov 2010, 09:57

Re: Sidovagn till VM2 alt VN2...

Post by robmic »

Tomten åkte förbi..
Attachments
CIMG4067.JPG
CIMG4067.JPG (90.87 KiB) Viewed 4973 times
Post Reply