SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
-
- Entusiast
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Jag har inte läst hela tråden och jag har väl inte intresse av att engagera mig men jag kan ju säga att för egen del är jag mestadels med i klubben just för tidningen. Tycker det är tråkigt om den försvinner men jag förstår absolut att de som gör den har väldigt hög arbetsbelastning per person och det är ju inte kul. Har själv jobbat ideellt en hel del och det finns ju inget tråkigare än att behöva tjata på folk.
Till de som någon gång har arbetat med tidningen riktar jag gärna ett stort tack!
och jag hoppas att den kan återuppstå kanske en gång om året eller så iaf.
/Johan
Till de som någon gång har arbetat med tidningen riktar jag gärna ett stort tack!
och jag hoppas att den kan återuppstå kanske en gång om året eller så iaf.
/Johan
Jag är klart bekymmrad över vad som händer med klubben, har varit med några år nu och har först på den senaste tiden åkt runt på träffar. Just dessa träffar tycker jag är en höjdpunkt och dom är ju möjliga enbart med hjälp av alla ideella insatser. Samma sak gäller ju för tidningen, en upplevelse varje gång den ramlar ned i lådan. Måste nog hålla med många i denna tråd om att tidningen är det som lockar mest i klubben. Annat som man inte ska föringa är MHRF medlemsskapet som i alla fall ger möjligheter till lite billigare/bättre försäkringar.
Tyvärr så bor jag lite för "ocentralt" för att var aktiv (eller inte?) men om man rycker upp sig lite och börjar skriva lite material till tidningen så kanske man kan bidra med lite grejer i alla fall. Problemet är att man är ju lite ensam häruppe i Umeå, ja visst finns det lite folk som kör men det är svårt att få ihop så många. Jag gillar ju långkörning och åretrunt åkande (ja, jag kör dagligen året runt) så kanske kan ja bidra lite med material om det alla fall.
När det gäller forumet så är det en guldgruva när det gäller mektips, lite av scooterhelp men på svenska. Man skriver mindre i det eftersom man kan söka och hitta svar på nästan alla tänkbara scooterfrågor (och lite till).
Ser inga som helst problem med att "släppa" in "EU-scootrar" i klubben, vi har ju lite maxiscootrar redan och ju fler vi blir så kanske det blir lättare att hitta villiga redaktörer.
Tänkte mig ner till årsmötet för att träffa folk och vara med i debatten, är det någon som vet var och när?
Leif Nilsson
Umeå
Tyvärr så bor jag lite för "ocentralt" för att var aktiv (eller inte?) men om man rycker upp sig lite och börjar skriva lite material till tidningen så kanske man kan bidra med lite grejer i alla fall. Problemet är att man är ju lite ensam häruppe i Umeå, ja visst finns det lite folk som kör men det är svårt att få ihop så många. Jag gillar ju långkörning och åretrunt åkande (ja, jag kör dagligen året runt) så kanske kan ja bidra lite med material om det alla fall.
När det gäller forumet så är det en guldgruva när det gäller mektips, lite av scooterhelp men på svenska. Man skriver mindre i det eftersom man kan söka och hitta svar på nästan alla tänkbara scooterfrågor (och lite till).
Ser inga som helst problem med att "släppa" in "EU-scootrar" i klubben, vi har ju lite maxiscootrar redan och ju fler vi blir så kanske det blir lättare att hitta villiga redaktörer.
Tänkte mig ner till årsmötet för att träffa folk och vara med i debatten, är det någon som vet var och när?
Leif Nilsson
Umeå
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Entusiast
Om jag inte minns fel är årsmötet 23/2. Det är iaf i Eskilstuna och info om det kommer ut rätt snart!Tänkte mig ner till årsmötet för att träffa folk och vara med i debatten, är det någon som vet var och när?
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Kallelse till årsmötet ligger ute nu: http://www.scooterklubben.com/node/1828" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad jag skulle vilja se en klubb egentligen göra är lobba i kommun och riksdag för intressefrågor såsom parkering på trottoarer, gratis MC parkering i allmänhet, möjlighet att parkera i cykelställ samt motverka EUs nya normaliseringsinitiativ. Gärna genom att slå sig samman med andra 2-hjulaklubbar.
Lite som vapen- och oljelobbyn i America...
Sen verkar det ju som om det finns mycket intresse av samnordiskt samarbete - det borde det väl slås mynt av?
De som är "aktiva" i klubben är samma 10 personer som var aktiva när jag köpte min Vespa för snart 15 år sedan, och det är ju en otroligt tajt innerkärna som det inte är lätt att komma in i som utomstående eller ny på två hjul. Eller som möjligt intresserad. Kommer du som scooterintresserad till en "scooterns dag" och är i 20-års åldern möts du av ett gäng polare sedan 20 år tillbaka som beundrar varandras scootrar (oftast samma som vid träffen dessförinnan) med lite eller inget intresse av att få med nya i gänget.
Sen är det ju också så att det är ju inte lätt att hålla en scooter oberoende av märke rullande. Det är inte heller lätt att komma med i "garagegemenskapen".
Från scootering ser det ju ut som om "praktiska mektips" är otroligt populärt. Varför inte slå mynt av detta och anordna mekkvällar för medlemmar endast där mer rutinerade scootermekare kan leda kvällen och förklara hur man gör en standardservice, byter en kopplingsvajer och liknande?
Lite som vapen- och oljelobbyn i America...
Sen verkar det ju som om det finns mycket intresse av samnordiskt samarbete - det borde det väl slås mynt av?
De som är "aktiva" i klubben är samma 10 personer som var aktiva när jag köpte min Vespa för snart 15 år sedan, och det är ju en otroligt tajt innerkärna som det inte är lätt att komma in i som utomstående eller ny på två hjul. Eller som möjligt intresserad. Kommer du som scooterintresserad till en "scooterns dag" och är i 20-års åldern möts du av ett gäng polare sedan 20 år tillbaka som beundrar varandras scootrar (oftast samma som vid träffen dessförinnan) med lite eller inget intresse av att få med nya i gänget.
Sen är det ju också så att det är ju inte lätt att hålla en scooter oberoende av märke rullande. Det är inte heller lätt att komma med i "garagegemenskapen".
Från scootering ser det ju ut som om "praktiska mektips" är otroligt populärt. Varför inte slå mynt av detta och anordna mekkvällar för medlemmar endast där mer rutinerade scootermekare kan leda kvällen och förklara hur man gör en standardservice, byter en kopplingsvajer och liknande?
Men det kan väl knappast vara SSKs uppgift att bestämma vem som ska leka med vem?victor wrote: De som är "aktiva" i klubben är samma 10 personer som var aktiva när jag köpte min Vespa för snart 15 år sedan, och det är ju en otroligt tajt innerkärna som det inte är lätt att komma in i som utomstående eller ny på två hjul. Eller som möjligt intresserad. Kommer du som scooterintresserad till en "scooterns dag" och är i 20-års åldern möts du av ett gäng polare sedan 20 år tillbaka som beundrar varandras scootrar (oftast samma som vid träffen dessförinnan) med lite eller inget intresse av att få med nya i gänget.?
Alla har varit nya, jag kände inte en människa när jag började med scootrar för 7 år sen. Jag tycker tvärtom om mot vad du beskriver att folk i allmänhet är öppna och bjuder in. Men det handlar också väldigt mycket om att bjuda på sig själv tillbaka för att komman in i en gemenskap.
/Ronny
Instämmer med Ronny. Dessutom, tillbaka till ämnet. Vi har inte kommit en millimeter närmare en fortsatt utgivning av ScooteristenSoulBoy wrote:Jag tycker tvärtom om mot vad du beskriver att folk i allmänhet är öppna och bjuder in. Men det handlar också väldigt mycket om att bjuda på sig själv tillbaka för att komman in i en gemenskap.
/Ronny

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jag tycker å andra sidan att detta är på ämnet, som är SSK framtid och nerläggning av scooteristenjencla wrote:Instämmer med Ronny. Dessutom, tillbaka till ämnet. Vi har inte kommit en millimeter närmare en fortsatt utgivning av ScooteristenSoulBoy wrote:Jag tycker tvärtom om mot vad du beskriver att folk i allmänhet är öppna och bjuder in. Men det handlar också väldigt mycket om att bjuda på sig själv tillbaka för att komman in i en gemenskap.
/Ronny![]()
/jens

Jag ger upp scooterklubben, så fort man säger vad man tycker så blir man tillrättavisad av "innerkärnan", samt så vad som än påstås här är man inte egentligen välkommen om man inte har en plåtmaskin från stenåldern. Nya är "plastgrisar" eller allt vad nu man kan hitta på att kalla dem.
God jul.
God jul.
Piaggio Skipper 172 -1994
jencla wrote:Instämmer med Ronny. Dessutom, tillbaka till ämnet. Vi har inte kommit en millimeter närmare en fortsatt utgivning av ScooteristenSoulBoy wrote:Jag tycker tvärtom om mot vad du beskriver att folk i allmänhet är öppna och bjuder in. Men det handlar också väldigt mycket om att bjuda på sig själv tillbaka för att komman in i en gemenskap.
/Ronny![]()
/jens
Och som en uppfoljning till vad k650 skriver har ovan sa skulle det ju vara intressant att hora vad nagon som inte kommer fran "innerkarnan" anser om mitt pastaende ovan...k650 wrote:Jag ger upp scooterklubben, så fort man säger vad man tycker så blir man tillrättavisad av "innerkärnan", samt så vad som än påstås här är man inte egentligen välkommen om man inte har en plåtmaskin från stenåldern. Nya är "plastgrisar" eller allt vad nu man kan hitta på att kalla dem.
God jul.
For att uppmuntra diskussionen: Ar det vidare sa att for de allra flesta sa ar Scooterklubben mer en prenumeration pa en tidning snarare an ett organ som verkar for forandringar i medlemmarnas intresse samt anordna trivselsaktiviteter...?
Jag köpte också min första Vespa för kanske 15 år sedan och håller INTE med dig. Det har ju varit en helt otroligt stort genomflöde på personer som har varit aktiva och gjort stora insatser för scooterscenen i sverige. Att det skulle styras av en tajt "innerkärna" vet jag inte vart du fått ifrån? Det är inte frimurarordern vi snackar om .....victor wrote: De som är "aktiva" i klubben är samma 10 personer som var aktiva när jag köpte min Vespa för snart 15 år sedan, och det är ju en otroligt tajt innerkärna som det inte är lätt att komma in i som utomstående eller ny på två hjul.
Om man hänger på forum och gnäller hela tiden kan jag förstå att man inte känner ett stort välkomnande där men om man drar på träffar, engagerar sig , bidrar med kul saker på scooter scenen kan jag nästan lova att man kommer få massa kompisar som är likasinnande.
/Henrik
Hur svårt kan det va?
Jag skulle inte vilja säga att jag gnäller, snarare försöker jag bidra till en konstruktiv diskussion men inlägg som detta underlättar ju inte direkt.
Men om vi nu ska följa ditt råd så finns det väl inget egentligt problem, allt är frid och fröjd och business as usual är vägen framåt....
Men om vi nu ska följa ditt råd så finns det väl inget egentligt problem, allt är frid och fröjd och business as usual är vägen framåt....

Det finns alltid massor av problem i föreningsliv och all form av social samvaro, så givetvis är inte allt frid och fröjd. Men om man tänker sig en fest där en person sitter i ett hörn och hela tiden säger "ingen älskar mig, ingen vill vara med mig" - så tror jag det blir väldigt självuppfyllande. Samma sak om man säger om scooterscenen att "vi får inte vara med, vi får inte vara med, vi får inte vara med" .... så tror jag även det blir självuppfyllande.victor wrote:Jag skulle inte vilja säga att jag gnäller, snarare försöker jag bidra till en konstruktiv diskussion men inlägg som detta underlättar ju inte direkt.
Jag skulle kunna dra flera exempel där både udda personer och folk som har kommit på andra fordon än vad vad den stora mängden kör på har blivit en del av scooterscenen (det som jag tror tididage reffererats till som "innerkärnan"). Men det berodde nog inte på att de sa "vi får inte vara med, ingen älskar oss" ....
/H
Hur svårt kan det va?
Nu har ju inte jag som emigrant någon direkt nytta av ett medlemskap i en svensk scooterklubb, men när jag återvänder så skulle jag vilja vara medlem i en klubb som verkar för scooterns (motorcykelns) framtid i Sverige och EU genom lobbying och marknadsföring av oss scooterister som ett ekologiskt och hållbart alternativ inom transport och pendling.
Den nytta som jag har haft av klubben till dags dato har varit att lära känna massa fantastiska entusiaster samt tillgång till ett forum där en enorm kunskapsbank finns att tillhandahålla genom alla oss entusiaster.
Dock, ett medlemsblad och ett forum enhanda skulle inte vara tillräckligt för mig för att motivera ett medlemskap.
Jag skulle som medlem vilja att klubben verkade för mina intressen, exempelvis som ovan nämnt genom att lobba för gratis MC-parkering i innerstäderna, trottoarparkering etc. Vidare för sänkt MC-fordonsskatt, rabatterade priser hos återförsäljare och försäkringsbolag samt samarbete med andra MC-klubbar för att ytterligare få styrka bakom orden när motioner läggs i kommuner och riksdag.
I dagsläget känner jag inte att så är fallet.
Inga gemensamma protestaktioner har arrangerats med andra klubbar och jag får ingen rabatt hos SIP eller Scootercenter (som trots svenska alternativ är de butiker av störst intresse för det stora flertalet av oss)...
Bara ett par förslag men jag ser det som viktigare att komma med konstruktiva förslag än bara diskutera en tidnings vara eller icke vara...
Den nytta som jag har haft av klubben till dags dato har varit att lära känna massa fantastiska entusiaster samt tillgång till ett forum där en enorm kunskapsbank finns att tillhandahålla genom alla oss entusiaster.
Dock, ett medlemsblad och ett forum enhanda skulle inte vara tillräckligt för mig för att motivera ett medlemskap.
Jag skulle som medlem vilja att klubben verkade för mina intressen, exempelvis som ovan nämnt genom att lobba för gratis MC-parkering i innerstäderna, trottoarparkering etc. Vidare för sänkt MC-fordonsskatt, rabatterade priser hos återförsäljare och försäkringsbolag samt samarbete med andra MC-klubbar för att ytterligare få styrka bakom orden när motioner läggs i kommuner och riksdag.
I dagsläget känner jag inte att så är fallet.
Inga gemensamma protestaktioner har arrangerats med andra klubbar och jag får ingen rabatt hos SIP eller Scootercenter (som trots svenska alternativ är de butiker av störst intresse för det stora flertalet av oss)...
Bara ett par förslag men jag ser det som viktigare att komma med konstruktiva förslag än bara diskutera en tidnings vara eller icke vara...
SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Jag har följt denna tråd och är införstådd i problematiken kring redaktion för tidningen. Själv har jag ingen erfarenhet av denna typ av arbete och faktum är att jag inte ens vet vad en redaktör exakt gör. Det verkar ju finnas lite olika definitioner av redaktörsyrket och därför skulle i alla fall jag vilja veta i stora drag vilken vardag en redaktör för scooteristen har i dagsläget. Även de andra posterna som behöver fyllas får gärna beskrivas närmare. Vem vet, kanske kan det så ett frö hos någon av oss som läser denna tråd?
Nu är det ju skönt att det är frivilligt med medlemskap och jag önskar dig all lycka att hitta en klubb där du känner dig hemma.victor wrote:.... inte vara tillräckligt för mig för att motivera ett medlemskap.
Jag skulle som medlem vilja att klubben verkade för mina intressen.......
När det gäller lobbyverksamhet mot myndigheter är det tur att det ändå finns folk som inte har så höga krav på föreningar utan är med i klubbar som tex SSK som använder en del av sin medlemsavgift till att vara medlemmar i MHRF som då har råd att han anställd personal som jobbar just med lobbyverksamhet. ( http://www.mhrf.se/myndighetskontakter).
/H
Hur svårt kan det va?
-
- Lärling
Bland alla medlemmar så bör det ju finnas i alla fall någon som har någon kunskap om hur man ska bära sig åt för att ge ut en tidning! Jag har inte en minsta aning om hur sånt arbete går till, kan ju knappt skriva men om det inte finns något som helst alternativ så....!
Det vore synd om tidningen gick i graven för att det inte går att hitta folk som kan ta tag i det.
Det vore synd om tidningen gick i graven för att det inte går att hitta folk som kan ta tag i det.
Henrik, du hackar på folk för att de är "gnälliga" enligt din mening, men ibland undrar jag om du inte skulle behöva sopa lite framför din egen dörr.topps wrote:Nu är det ju skönt att det är frivilligt med medlemskap och jag önskar dig all lycka att hitta en klubb där du känner dig hemma.victor wrote:.... inte vara tillräckligt för mig för att motivera ett medlemskap.
Jag skulle som medlem vilja att klubben verkade för mina intressen.......
När det gäller lobbyverksamhet mot myndigheter är det tur att det ändå finns folk som inte har så höga krav på föreningar utan är med i klubbar som tex SSK som använder en del av sin medlemsavgift till att vara medlemmar i MHRF som då har råd att han anställd personal som jobbar just med lobbyverksamhet. ( http://www.mhrf.se/myndighetskontakter).
/H
Fram tills nu har du faktiskt bara gnällt och inte kommit med några konkreta förslag kring SSKs framtid, till skillnad från mig och många andra.
En klubb bör vara mer än en tidning, logga och årsmöte för att motivera medlemskap; annars vore det bättre att bilda firma och ge ut tidningen på marknadsekonomiskt hållbara villkor.
Alternativt byta namn till Svenska Scootertidningsklubben

Räknar med att få ett spydigt svar i retur.
Vic
Du har givetvis rätt och det var onödigt av mig att ironisera över era inlägg - sorry.victor wrote: Henrik, du hackar på folk för att de är "gnälliga" enligt din mening, men ibland undrar jag om du inte skulle behöva sopa lite framför din egen dörr.
Jag kanske inte kommer skriva allt för många förslag här men skulle tro att jag ändå kommer fortsätta lägga en eller annan timma på att göra saker för scooterscenen, får väl hoppas att det jag gjort hittils i alla fall har uppskattats av några.victor wrote: Fram tills nu har du faktiskt bara gnällt och inte kommit med några konkreta förslag kring SSKs framtid, till skillnad från mig och många andra.
/Henrik
Hur svårt kan det va?
- Micool1972
- Entusiast
Hej kompisar (både medlemmar och icke medlemmar. Era scootrar är like mycket värda i SSK's ögon)
MEN TILLBAKA TILL ÄMNET!
Någon frågade vad det innebär att vara Chefredaktör. Det kan jag berätta...jag kan även berätta vad det innebär att vara Layoutare. Jag har nämligen varit bådeoch SAMTIDIGT
Fast egentligen skulle jag BARA VARA President. Jaja, jag vet att jag sagt detta för, men tåls att säga igen. Att det är svårt att hitta folk är ingen nyhet, nyheten är att jag gör inte dessa tre stolar samtidigt igen.
Chefredaktör hade jag aldrig varit visste inte vad det innebar, men till vardags så är jag magister. Så jag körde magister rollen där med redaktionen. Fråga vilka som var närvarande till "detta nr" sa de saker jag kom att tänka på skulle vara med, lät redaktionen säga vilka saker som de tyckte skulle vara med. Sen gav jag dom möjlighet att få välja saker de kunde ta ansvar för och resten delegerade jag ut. De fick datum då arbetena skulle vara inne och alla klarade uppgifterna.
Om detta var bra eller dåligt sätt vet jag inte. Vi har inte haft någon utvärdering av arbetssätt. MEEEEN det har iallafall funkat de senaste två åren ( ni får själva räkna ut hur många nr det blivit)
Dvs, att vara chefredaktör är mycket lättare än att ta isär en motor.
Layoutare, har jag ju som sagt också varit. Men hade inte en bleeeekaste aaaning om vad det innebar. Det var rätt mycket jobbigare. Men inte så farligt mycket jobbigare. I denna rollen intog jag elev-rollen och helt sonika "kopierade" ett nr som Dunker hade gjort. Jag tog som sagt hans "mall" plockade bort hans text i rutorna. Klistrade in den nya artikeltexten. Tog bort hans bilder och klistrade in de nya och TADAM! så hade vi ett nytt nr. Endast de skarpsynta och icke bensinångeskadade såg att det var något lurt med layouten
INTE ENS JAG SOM MAGISTER HADE MÄRKT NÅGOT....jag lovar.
Numera har vi en det senaste programmet av InDesign (som man layoutar i, eller vad det heter) och en tuff modern Sony Vaio som blänker i silver OCH är bärbar, som Layoutaren får låna för layoutarbetet.
Så då är frågan om det är lättare eller svårare att vara Layoutare än att ta isär en motor....mmmja. Det är nog lika lätt.
Mvh Chefredaktören, Layoutaren och tillika Presidenten Michaele Lagercrantz
MEN TILLBAKA TILL ÄMNET!
Någon frågade vad det innebär att vara Chefredaktör. Det kan jag berätta...jag kan även berätta vad det innebär att vara Layoutare. Jag har nämligen varit bådeoch SAMTIDIGT
Fast egentligen skulle jag BARA VARA President. Jaja, jag vet att jag sagt detta för, men tåls att säga igen. Att det är svårt att hitta folk är ingen nyhet, nyheten är att jag gör inte dessa tre stolar samtidigt igen.
Chefredaktör hade jag aldrig varit visste inte vad det innebar, men till vardags så är jag magister. Så jag körde magister rollen där med redaktionen. Fråga vilka som var närvarande till "detta nr" sa de saker jag kom att tänka på skulle vara med, lät redaktionen säga vilka saker som de tyckte skulle vara med. Sen gav jag dom möjlighet att få välja saker de kunde ta ansvar för och resten delegerade jag ut. De fick datum då arbetena skulle vara inne och alla klarade uppgifterna.
Om detta var bra eller dåligt sätt vet jag inte. Vi har inte haft någon utvärdering av arbetssätt. MEEEEN det har iallafall funkat de senaste två åren ( ni får själva räkna ut hur många nr det blivit)
Dvs, att vara chefredaktör är mycket lättare än att ta isär en motor.
Layoutare, har jag ju som sagt också varit. Men hade inte en bleeeekaste aaaning om vad det innebar. Det var rätt mycket jobbigare. Men inte så farligt mycket jobbigare. I denna rollen intog jag elev-rollen och helt sonika "kopierade" ett nr som Dunker hade gjort. Jag tog som sagt hans "mall" plockade bort hans text i rutorna. Klistrade in den nya artikeltexten. Tog bort hans bilder och klistrade in de nya och TADAM! så hade vi ett nytt nr. Endast de skarpsynta och icke bensinångeskadade såg att det var något lurt med layouten

Numera har vi en det senaste programmet av InDesign (som man layoutar i, eller vad det heter) och en tuff modern Sony Vaio som blänker i silver OCH är bärbar, som Layoutaren får låna för layoutarbetet.
Så då är frågan om det är lättare eller svårare att vara Layoutare än att ta isär en motor....mmmja. Det är nog lika lätt.
Mvh Chefredaktören, Layoutaren och tillika Presidenten Michaele Lagercrantz
Hej vänner
Ber om ursäkt i förväg om det är lite offtopic..!
Jag gick ur SSK förra året av en anledning. De evenemang som ordnades var för långt bort och i min närhet finns det ingen annan som kör scooter eller delar min livsstil. (Jag har annonserat..) För mig duger det inte med bara en tidning för att vara medlem. Jag vill träffa likasinnade, vara i garaget, meka, dricka god öl och köra scooter! Tyvärr var det inte möjligt. Kanske går jag med igen, den dagen jag köper en Vespa som garanterat klarar fem mils resa utan att stanna.
Jag har varit och är med i flera föreningar och SSK är på intet sätt unik med sitt problem. Så här ligger det oftast till..
- Klubben består oftast av en inre kärna med veteranmedlemmar, dessa vill GÄRNA se att nya unga förmågor blir medlemmar och kommer med nya förslag, hjälper till på träffar..osv osv..
- När det väl kommer till kritan så är det oftast den inre kärnan som vill bestämma allt. För de har de ju alltid gjort. Men förslag får man GÄRNA komma med.
- Alla i klubben vill ofta att det ska hända något men ingen orkar egentligen göra något. Det ska "nån annan" göra. Men det går oftast bra att knyta näven i fickan om man är arg eller att gå och mala på sina klubbkompisar om allt som är fel men någon egentlig förändring sker sällan.
- Ofta är det samma kärna som byter roller årligen som kassör, ordförande osv.. På mötena tittar alla ner i golvet när det är nyval.
Jag tror att för att få till en fungerande organisation så måste saker och ting effektiviseras mer och enkla regler och ramar för hur eventuella arbeten ska utföras måste sättas upp. De flesta har idag ont om tid, känns det som och då måste man förenkla, tror jag. Möten via chattkanaler med webkameror är ju ett sätt t.ex. Sen tror jag att man måste fråga sig vad man vill med föreningen och komma till botten med vad alla tycker för att se kunna dra upp riktlinjer för hur allt ska skötas och hur mycket jobb man ska lägga ner. Oftast siktar man högre med klubbens mål än vad man egentligen mäktar med och då är det bättra att vara ärlig och sikta lite lägre och göra det lite mindre, men riktigt bra istället. Viktigt är också att man inte försöker forcera fram något, utan man låter hela projektet bli så stort eller litet att alla mäktar med det. Personligen läser jag gärna en scootertidning men med ett heltidsjobb, nyköpt villa och en 2-årig dotter finns det varken tid eller lust att deltaga i nån tidningstillverkning och sånt måste alla inblandade vara ärliga med.
Sen tycker jag inte heller att man ska hyckla med vem klubben riktar sig till. Vill man ha medlemmar som sysslar med veteranscootrar, så ska man vara tydlig med det. Men med det inte sagt att man inte kan bli medlem om man kör en nyare asiatisk scooter men då får man ju också vara beredd på att övriga medlemmar kanske inte visar nåt större intresse av ens scooter på forumet eller träffar t.ex.
Det tror jag.
Ha det!
Jag gick ur SSK förra året av en anledning. De evenemang som ordnades var för långt bort och i min närhet finns det ingen annan som kör scooter eller delar min livsstil. (Jag har annonserat..) För mig duger det inte med bara en tidning för att vara medlem. Jag vill träffa likasinnade, vara i garaget, meka, dricka god öl och köra scooter! Tyvärr var det inte möjligt. Kanske går jag med igen, den dagen jag köper en Vespa som garanterat klarar fem mils resa utan att stanna.
Jag har varit och är med i flera föreningar och SSK är på intet sätt unik med sitt problem. Så här ligger det oftast till..
- Klubben består oftast av en inre kärna med veteranmedlemmar, dessa vill GÄRNA se att nya unga förmågor blir medlemmar och kommer med nya förslag, hjälper till på träffar..osv osv..
- När det väl kommer till kritan så är det oftast den inre kärnan som vill bestämma allt. För de har de ju alltid gjort. Men förslag får man GÄRNA komma med.
- Alla i klubben vill ofta att det ska hända något men ingen orkar egentligen göra något. Det ska "nån annan" göra. Men det går oftast bra att knyta näven i fickan om man är arg eller att gå och mala på sina klubbkompisar om allt som är fel men någon egentlig förändring sker sällan.
- Ofta är det samma kärna som byter roller årligen som kassör, ordförande osv.. På mötena tittar alla ner i golvet när det är nyval.
Jag tror att för att få till en fungerande organisation så måste saker och ting effektiviseras mer och enkla regler och ramar för hur eventuella arbeten ska utföras måste sättas upp. De flesta har idag ont om tid, känns det som och då måste man förenkla, tror jag. Möten via chattkanaler med webkameror är ju ett sätt t.ex. Sen tror jag att man måste fråga sig vad man vill med föreningen och komma till botten med vad alla tycker för att se kunna dra upp riktlinjer för hur allt ska skötas och hur mycket jobb man ska lägga ner. Oftast siktar man högre med klubbens mål än vad man egentligen mäktar med och då är det bättra att vara ärlig och sikta lite lägre och göra det lite mindre, men riktigt bra istället. Viktigt är också att man inte försöker forcera fram något, utan man låter hela projektet bli så stort eller litet att alla mäktar med det. Personligen läser jag gärna en scootertidning men med ett heltidsjobb, nyköpt villa och en 2-årig dotter finns det varken tid eller lust att deltaga i nån tidningstillverkning och sånt måste alla inblandade vara ärliga med.
Sen tycker jag inte heller att man ska hyckla med vem klubben riktar sig till. Vill man ha medlemmar som sysslar med veteranscootrar, så ska man vara tydlig med det. Men med det inte sagt att man inte kan bli medlem om man kör en nyare asiatisk scooter men då får man ju också vara beredd på att övriga medlemmar kanske inte visar nåt större intresse av ens scooter på forumet eller träffar t.ex.
Det tror jag.
Ha det!

Last edited by colsson on Thu 20 Dec 2012, 21:10, edited 4 times in total.
/ Christian
No worries och all heder för ursäktentopps wrote:Du har givetvis rätt och det var onödigt av mig att ironisera över era inlägg - sorry.victor wrote: Henrik, du hackar på folk för att de är "gnälliga" enligt din mening, men ibland undrar jag om du inte skulle behöva sopa lite framför din egen dörr.

Jag tycker fortfarande inte det är offtopic - vi diskuterar klubbens framtid och scooteristens vara eller icke vara...colsson wrote:Hej vänner
Du har rätt i mycket av det du skriver och jag tror att ska man komma till rätta med problemet att det bara är en handfull medlemmar som i egentlig mening är aktiva måste för det första medlemsbasen uttökas.colsson wrote:
Jag tror att för att få till en fungerande organisation så måste saker och ting effektiviseras mer och enkla regler och ramar för hur eventuella arbeten ska utföras måste sättas upp. De flesta har idag ont om tid, känns det som och då måste man förenkla, tror jag. Möten via chattkanaler med webkameror är ju ett sätt t.ex. Sen tror jag att man måste fråga sig vad man vill med föreningen och komma till botten med vad alla tycker för att se kunna dra upp riktlinjer för hur allt ska skötas och hur mycket jobb man ska lägga ner. Oftast siktar man högre med klubbens mål än vad man egentligen mäktar med och då är det bättra att vara ärlig och sikta lite lägre och göra det lite mindre, men riktigt bra istället.
Det tror jag.
Ha det!
Det enda sättet som jag tror det är möjligt att göra detta på är att radikalt förändra klubbens åttaganden och funktion.
Det duger helt enkelt inte med att bara producera en tidning, som till 99% avhandlar klassiska scootrar (bortsett från Jens recensioner för ett par år sedan av maxiscootrar) när personerna som är intresserade av dessa scootrar inte är fler till antalet än antalet aktiva medlemmar.
Tidningen borde till större del avhandla moderna automatare, som vartenda tonåring håller på och trimmar liven ur ute i landet. Där finns ju en enorm potential att rekrytera nytt blod till klubben, bidra med inkomstkällor och kanske personer som kan fylla de tomma positionerna.
Jag har redan lämnat många förslag på förbättringar, och bortsett från att genom ekonomiska incentiv (rabatter och specialerbjudanden) rekrytera medlemmar så måste klubben fylla en funktion som är MER än bara att ge ut en tidning.
Vidare har ju många förslag på att minska redaktionsbördan genom att slå sig ihop med de nordiska grannarna redan föreslagits, hoppas att de bringas framåt.
/.v
Jag gillade den målande beskrivningen, här kommer en lite tråkigare lista från en som inte varit Chefredaktör på riktigt men varit "med i loopen". Någon som vet bättre får gärna rättaMicool1972 wrote: Någon frågade vad det innebär att vara Chefredaktör.
-Göra en grov plan över när årets 4 nummer skall komma ut. Bla brukar man försöka tajma så det går att få med inbjudan till årsmöte, dags att betala medlemsavgift lappar och påminnelselappar för ej betald medlemsavgifter.
-Inför kommande nummer stämma av med redaktion ,övriga skribenter och fotografer, göra en grovplanering på antal sidor.
-Ta kontakt med annonsförsäljaren, om man har en sådan, för att veta vilka annonser som kommer.
-Meddela tryckeriet att vi har ett nummer på G och planera in när det skall tryckas.
-Se till att allt material är klart och insamlat. Kanske vill man ha någon som korrekturläser osv.
-Välja omslagsbild, vilka artiklar skall vara på vilken sida, vart annonser skall vara osv.
-Sätta igång layoutararen.
-Beställa aktuellt medlemsregister (adresslista) från SSKs registeransvarige
-Skicka den färdiglayoutade materialet och adresslista till tryckeriet. Om något insticksblad ska med så måste det såklart vara klart som orginal.
-Luta sig tillbaka och vänta på att tidningen dunsar ner i brevlådan.
Skulle jag skrivit hur man river en smallframe motor hade det blivit fler steg

Så det känns som det mest behöver vara någon som kan ha lite ordning och reda och stöta på folk för att få in material så det finns något att göra en tidning på.
/H
Hur svårt kan det va?