Bricka koppling

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Bricka koppling

Post by Jonke 50 »

Hej!
När jag monterade min nya koppling (Cosa 2) på min Touring upptäckte jag att kopplingen tog i kopplingkåpan när brickan på bilden var på plats trots att jag skaffat en urfräst kopplingskåpa för ändamålet. Jag har också bytt vev till en "racingvev"
När jag tog bort brickan så gick kopplingen dock fri. Jag kan tillägga att det såg ut som om kopplingen inte kom lika nära packboxen som den gamla kopplingen gjorde på originalveven.
Vad tror ni, kan jag köra utan bricka eller vad händer då?
Attachments
Bricka.jpg
Bricka.jpg (60.59 KiB) Viewed 7523 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Bricka koppling

Post by henrikborjeson »

Mät tjockleken på kopplingen och kolla om det den bygger jämfört med den gamla stämmer med urfräsningen. Alla Touring/Sprint/PX jag sett har en bricka så det är nog ingen bra ide att ta bort den. Risken är dessutom att kopplingsdreven slits mot veven/blocket och att slaget på kopplingsarmen blir för kort.

mvh/HB
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Hej!
Tack för svaret. Jag undrar om kopplingsdrevet kommer att slitas mot veven/blocket...? Drevet ligger längre ifrån nu än med originalveven.
Kolla bilden
Och blir det inte tvärt om med slaget på kopplingsarmen? Eller tänker jag helt fel här?
Attachments
Vev-koppling.jpg
Vev-koppling.jpg (90.51 KiB) Viewed 7455 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Tar du bort brickan kommer kopplingen närmare veven och längre från tryckpluggen - du måste röra armen mer innan den kommer i kontakt med kopplingen. Däremot är det konstigt att veven sticker ut så mycket längre. Ligger veven riktigt centrerad mellan blockhalvorna i sidled? HUr mycket luft har du mellan brickan och packboxen?

mvh/HB
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Jag tror och hoppas att den ligger centrerad.. Båda lagren gick i botten på vevhusen och på veven när jag monterade och kolven går som den ska i cylindern. Skulle tro att det handlar om ca 4-5 mm
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Så här ser det ut...Ser ut som om det är lite större spel på vänstra (svänghjul) sidan.
Konstigt, jag har mätt på den gamla veven och det är samma mått som på den nya
Attachments
Vev -spel.jpg
Vev -spel.jpg (143.35 KiB) Viewed 7412 times
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Så vad var felet och hur löste du det? Vi ser på annan plats att du fått ihop..

//Johan
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Jag kontaktade Börje på EHR. Han kollade i sina papper och vi kom fram till att när man använder Cosa 2 utan separatsmörjning så behövs ingen bricka. Kanske att jag skulle ha en riktigt tunn bricka, ca 0,2-0,4 mm men det funkar nog (hoppas jag..) ändå.
Att vevaxeln sticker ut längre än original har jag inget svar på. Antagligen jag som mätte fel när jag jämförde med gamla veven..
Provkör i mellandagarna. Bara att hålla tummarna!
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Jag glömde.. :-? Drog veven lite närmare svänghjulssidan också med hjälp av ett eget verktyg, inspirerat av en annan tråd. Blev något bättre
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Tack för informationen. Jag tycker om när trådarna får ett slut. (Jag har själv en oavslutad i sf-avdelningen i väntan på delar. Uppdateras inom någon vecka.)

//Johan
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Håller med. Bra att trådarna får ett slut. Men, jag tyckte att intresset svalnade= inga kommentarer ....därav inget (tidigare) avslut
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Sä här gjorde jag en " pådragare"
Vid blå pilen, den gamla svänghjulsmuttern
Orange pil: Tillbehör till gammal träsvarv, vändbart. Måtten stämde perfekt med lagren :-)
Grön pil: gängad stång
Svart pil: Div brickor + en mutter
Funkade helt ok. Att jag sparade några kronor var ju inte heller fel ;-)
Attachments
Pådragare 1.jpg
Pådragare 1.jpg (142.76 KiB) Viewed 7347 times
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Efter att ha justerat och justerat Cosa-kopplingen till förbannelse utan att det funkade. bl.a så var det svårt att får i och ur växlarna, så kontaktade jag EHR igen.
Börje tipsade om det kunde vara lamellerna som spökade. Jag monterade bort kopplingen och tog i sär den och slipade lite på de " tungor" som sticker ut på sidorna i kopplingskorgen. Sen satte jag ihop den igen och la hela skiten i oljebad över natten.
Dagen efter (i dag ) så monterade jag tillbaka kopplingen den här gången med brickan bakom och en distansbricka till kopplingskåpan som jag tillverkat själv . Och nu! Funkar klockrent :-D Underbar koppling och växlarna glider i och ur hur lätt som helst.
Skönt när saker och ting löser sig. Nästa pryl att ta i tu med är att motorn fyrtaktar vid höga varv.
Post Reply