Motorskruv sitter fast!
Motorskruv sitter fast!
Hejsan!
Jag är igång med en motorfix på min GTR och behöver klyva motorn för att byta några delar inuti. Har i stort följt instruktionen på "Scooterhelp". Jag har fått ut alla skruvar som håller samman motorblocken....utom en. Skruven som sitter strax ovan kicken och som går ut typ bak vid kopplingsarmen sitter orubbligt fast. Blocken går att glipa en aning och jag anar att nu hänger resten på denna skruv. Har försökt med långtidsmarinering med rostlösare och värmning. Trots bankande med dorn och hammare sitter skruven.
Finns det några tips? Är det tuffare bankning som gäller, hur mycket vågar man ta i? Har för mig att just denna skruv kan vara problematisk.
Tacksam för hjälp!
/Henrik
Jag är igång med en motorfix på min GTR och behöver klyva motorn för att byta några delar inuti. Har i stort följt instruktionen på "Scooterhelp". Jag har fått ut alla skruvar som håller samman motorblocken....utom en. Skruven som sitter strax ovan kicken och som går ut typ bak vid kopplingsarmen sitter orubbligt fast. Blocken går att glipa en aning och jag anar att nu hänger resten på denna skruv. Har försökt med långtidsmarinering med rostlösare och värmning. Trots bankande med dorn och hammare sitter skruven.
Finns det några tips? Är det tuffare bankning som gäller, hur mycket vågar man ta i? Har för mig att just denna skruv kan vara problematisk.
Tacksam för hjälp!
/Henrik
Re: Motorskruv sitter fast!
Är den en sexkant eller spårskruv? Har du testat med slagmejsel eller mutterknackare?
/ Christian
Re: Motorskruv sitter fast!
Hej!
Skruven är nog att betrakta som specialskruv med en slät nästan halvmåneformad skalle. Alltså varken spår- kryss- eller sexkant, så det är svårt/omöjligt att få skruvgrepp.
Kan det kanske gå att driva ut den med en kompressormatad mejselhammare?
/Henrik
Skruven är nog att betrakta som specialskruv med en slät nästan halvmåneformad skalle. Alltså varken spår- kryss- eller sexkant, så det är svårt/omöjligt att få skruvgrepp.
Kan det kanske gå att driva ut den med en kompressormatad mejselhammare?
/Henrik
Re: Motorskruv sitter fast!
Trevligt med vintermeck!
Du har grejerna och är på rätt väg. Marinera med rostlösning och BANKA! Hårt och många gånger!
Utgår från att du plockat motorn ur ramen och lagt den på en bänk, så du kommer åt med full kraft. Med rätt typ av dorn och gärna en slägghammare så ska det gå, förr eller senare.
På min PX, som inte klyvts sen den byggdes 1983, släppte alla bultar fint utom EN - den långa som satt som berget! Efter varje pass med hammaren la jag upp en "sjö" av 5-56 som dränkte hela skruvänden och som fick verka över natten/nästa dag. Och sen på´t igen med dorn varje kväll. Först tredje dygnet fick jag loss den. Fukt och fint vägdamm hade under åren lyckats leta sig ner i hålet och fått skruven/bulten att korrodera. Inte mycket alls egentligen, men fy vad den satt! Innan jag monterade ihop putsade jag upp bulten med våtslippapper, smorde den med aluminiumpasta och tryckte även i en försvarlig klick ner i hålet. Nästa gång går det förhoppningsvis lättare....
Lycka till!
Du har grejerna och är på rätt väg. Marinera med rostlösning och BANKA! Hårt och många gånger!

På min PX, som inte klyvts sen den byggdes 1983, släppte alla bultar fint utom EN - den långa som satt som berget! Efter varje pass med hammaren la jag upp en "sjö" av 5-56 som dränkte hela skruvänden och som fick verka över natten/nästa dag. Och sen på´t igen med dorn varje kväll. Först tredje dygnet fick jag loss den. Fukt och fint vägdamm hade under åren lyckats leta sig ner i hålet och fått skruven/bulten att korrodera. Inte mycket alls egentligen, men fy vad den satt! Innan jag monterade ihop putsade jag upp bulten med våtslippapper, smorde den med aluminiumpasta och tryckte även i en försvarlig klick ner i hålet. Nästa gång går det förhoppningsvis lättare....

Lycka till!
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Re: Motorskruv sitter fast!
Anledningen till att just den motorbulten fastnar är att den nämligen är blottad på insidan, smuts och fukt letar sig ner från svingarmen som är ihåligt gods. Så dränk även med rostlösare från det hållet också. Smörj sen in bulten med kopparpasta vid montering


[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Re: Motorskruv sitter fast!
Hejsan!
Tack för tips och uppmuntringar!
Igår lyckades jag efter tämligen omild behandling (värme bända banka) få loss det yttre blocket. Skruven sitter dock fortfarande fast på svingsidan. Så nu hoppas jag att andra halvlek av rostlösare, värma och banka kan få skruven att komma loss helt.
/Henrik
Tack för tips och uppmuntringar!
Igår lyckades jag efter tämligen omild behandling (värme bända banka) få loss det yttre blocket. Skruven sitter dock fortfarande fast på svingsidan. Så nu hoppas jag att andra halvlek av rostlösare, värma och banka kan få skruven att komma loss helt.
/Henrik
Re: Motorskruv sitter fast!
Även min nemesis, visar det sig.
Det är för övrigt lite oroande att jag läste Tropics inlägg tre gånger, sprayade och hamrade emellan innan ljuset gick upp. Tipset var ju att spraya i svingen, vilket är mycket mer logisk än min tolkning "på svingsidan".
Det är för övrigt lite oroande att jag läste Tropics inlägg tre gånger, sprayade och hamrade emellan innan ljuset gick upp. Tipset var ju att spraya i svingen, vilket är mycket mer logisk än min tolkning "på svingsidan".
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (252.31 KiB) Viewed 4907 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Motorskruv sitter fast!
Ta en pryl eller en kraftig nål och kratsa runt bulten vid gängorna så det bildas en liten grop runt den. Fyll men 556 , penetrating oil eller rost-flash. Är motorn isär kan man värma på blocket inifrån där skruven går och när det är så varmt så 556 kokar så ger man bulten ett par rejäla hammarslag så brukar den släppa. Skaffa ny bult och smörj den med kopparpasta. Fila först bort gammal oxid ur hålet.
/HB
/HB
Re: Motorskruv sitter fast!
Den här bulten har på egen hand skjutit dina estimerande 8-10 timmar i sank, Henrik 
Det du föreslår är alltså att jag tvingar isär blockhalvorna och fortsätter därifrån?
Befintlig bult är ju körd i vilket fall.
Vänliga hälsningar, Fredrik

Det du föreslår är alltså att jag tvingar isär blockhalvorna och fortsätter därifrån?
Befintlig bult är ju körd i vilket fall.
Vänliga hälsningar, Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Motorskruv sitter fast!
Synd, men så är det att meka vespa ibland 
Du kan kratsa ut hålet runt bulten i den blockhalva där tändplattan sitter. När bulten frilagts från blocket så kan du värma runt lagersätet på vevlagret, trycka kicken i botten och knacka isär blockhalvorna. Akta dig för att sätta en mejsel mellan blockhalvorna även om det känns frestande.
När halvorna är isär så kommer du åt bättre att värma - använd gasol och inte varmluftspistol
mvh/HB

Du kan kratsa ut hålet runt bulten i den blockhalva där tändplattan sitter. När bulten frilagts från blocket så kan du värma runt lagersätet på vevlagret, trycka kicken i botten och knacka isär blockhalvorna. Akta dig för att sätta en mejsel mellan blockhalvorna även om det känns frestande.
När halvorna är isär så kommer du åt bättre att värma - använd gasol och inte varmluftspistol
mvh/HB
BooDaa wrote:Den här bulten har på egen hand skjutit dina estimerande 8-10 timmar i sank, Henrik
Det du föreslår är alltså att jag tvingar isär blockhalvorna och fortsätter därifrån?
Befintlig bult är ju körd i vilket fall.
Vänliga hälsningar, Fredrik
Re: Motorskruv sitter fast!
Äntligen!
Skruven är lös! Efter ett par upprepningar av 556, värmning till kokning på blockhalvans insida och bankande kom skruven farandes. Det blev en hel del oxid att fila bort.
Så, då kan den egentliga motorrenovering komma igång!
Tack för alla tips och råd!
/Henrik
Skruven är lös! Efter ett par upprepningar av 556, värmning till kokning på blockhalvans insida och bankande kom skruven farandes. Det blev en hel del oxid att fila bort.
Så, då kan den egentliga motorrenovering komma igång!
Tack för alla tips och råd!
/Henrik