delar och manual till bajaj?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bajaj RE electronic
Drömmare
Drömmare

delar och manual till bajaj?

Post by Bajaj RE electronic »

Fick möjlighet att köpa en indisk bajaj RE electronic
auto rickshaw från 1993 och kunde givetvis inte låta bli.

såklart funkar den inte.
tändningen tex funkar inte och det sitter inte original utan vespa px 150 tändspole.
det kanske är en bra ide med tanke på att det är en bajaj 150cc motor med CDI tändning som sitter där . eller kanske inte.
varför funkar det tex inte nu? har det någonsin funkat eller var det bara ett desperat försök att ersätta original spolen?
jag vet faktiskt inte och inte han som sålde den till mig heller. enligt honom är det bara att köpa en ny likadan och prova.
visst det kan man göra, men man kan också bara köpa alla möjliga delar till allt och se om det händer något.

är inte helt tappad när det gäller mekning men det är svårt när man inte vet vad som skall sitta där egentligen.
en så enkel sak som att tändstiftet har rätt hårdhet.

så min fråga är om någon har några tips hur man får tag i instruktionsbok eller liknande.

om nån har nån bekant som är vass på att meka och liksom vet en massa utan instruktionsbok och som har tid och lust med lite extra inkomst. så klart gärna någorlunda i mina trakter - helsingborg med 10 mils radie typ, men det är inget krav.

i indien fixar de detta lätt men det är lite för långt bort att ta den på släp. hade den bara funkat hade jag självklart kört den ner men då hade det å andra sidan inte behövts :wink:

det var min fråga hoppas någon kan bidraga med något. :D
Attachments
bajaj.jpg
bajaj.jpg (78.56 KiB) Viewed 2525 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: delar och manual till bajaj?

Post by henrikborjeson »

Har du någon bild på sladdarna mellan motor och tändspole? Har aldrig mekat just Bajaj men man borde enkelt se vilken typ av spole det ska vara. Är det CDI kan det vara givaren som är kass också men det behövs ett oscilloskop för att kolla den riktigt.

/HB
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Den här kanske kan vara till ngn hjälp...
Attachments
Bajaj SUPER EXCEL w electronic ignition wiring diagram.jpg 1.jpg
Bajaj SUPER EXCEL w electronic ignition wiring diagram.jpg 1.jpg (153.89 KiB) Viewed 2452 times
Bajaj RE electronic
Drömmare
Drömmare

Post by Bajaj RE electronic »

wow! super tack, känner mig lite otacksam men jag har faktiskt glömt att jag ställde frågan här på detta forum. inte av ointresse men har mer lagt energi på att få svar från indien och den firma som jag tror en gång tog in den i sverige.

ja det är cdi box och det är samma som till px 150.

det som hänt sedan sist är att jag fått igång motorn :-D

av någon anledning ser elsystemet ut som en blandning av spagetti, ett råttbo och en sprängd elaffär... :-/

tror det är en blandning av amatörism och försök att möta svenska regler.

en av effekterna var att stop ledningen till cdi boxen ständigt var on. vi drog bort den kablen och helt plötsligt gnista. det är ju ingen långsiktig lösning så klart.

om jag måste så ger jag mig på elen själv men svagt kort för min del så hade hellre betalat någon som faktiskt kan.

någon som vet någon i en ca 10 mils radie från helsingborg som kan vara intresserad av tjäna en extra slant?
Post Reply