SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Eftersom det för närvarande är olika login till FB, hit och till hemsidan så ser jag det som svårt.
/Ronny
/Ronny
-
- Administrator
Det var jag som i egenskap av dåvarande webmaster i SSKs styrelse startade forumet. Det har alltid drivits av SSK ekonomiskt även om det länge var jag och Göran som modererade utan att sitta i styrelsen.SoulBoy wrote:Jag var ju inte med på den tiden det startade men tror faktiskt att det startades av SSKs dåvarande webmaster. Har för mig att det uppkom efter att den mailing-lista som fanns spårade ur. Ungefär som det gör här då och då.
Jag tror inte på att låsa forumet för medlemmar. Då kommer det bara att dö ännu fortare. Är tveksam till om att lägga ner Facebook-gruppen kommer att göra någon skillnad. Det är nog bara att gilla läget, faktiskt.
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hur mycket har antalet medlemmar ökat eller minskat genom åren?
Hur har genomsnittsåldern förändrats?
Intresset för att mecka verkar ha svalnat då det är få sådana frågor som berörs här.
Om forumet stänger ute icke ssk medlemmar kan det bli slutet på vårt avsvalnande forum.
Hur har genomsnittsåldern förändrats?
Intresset för att mecka verkar ha svalnat då det är få sådana frågor som berörs här.
Om forumet stänger ute icke ssk medlemmar kan det bli slutet på vårt avsvalnande forum.

Medlemsantalet var rekordhögt då klubben startade 1992, över 1000 st. Sedan har det länge legat och tickat mellan 900 och 1000, men har de senaste åren dalat och ligger just nu på runt 750. Dock är att märka att detta inte är samma medlemmar, ofta har vi tappat 100-200 varje år men haft ett motsvarande tillflöde så att siffran blivit ungefär densamma. Sedan kan man diskutera om det är ett självändamål att ha många medlemmar, och att med svett och möda producera en tidning för folk som inte vill bidra utan bara "prenumerera".fritte wrote:Hur mycket har antalet medlemmar ökat eller minskat genom åren?
Det vet vi inte, vi har ingen registrering av medlemmarnas ålder.fritte wrote:Hur har genomsnittsåldern förändrats?
Eller också finns det så många svar i forumet att folk hittar dem utan att behöva fråga. Inte självklart men en möjlig tanke.fritte wrote:Intresset för att mecka verkar ha svalnat då det är få sådana frågor som berörs här.
Och vill medlemmarna inte ha vårt forum är det ju inget självändamål att driva det. Men jag gillar allvarligt all den skunskap som finns lagrad där.fritte wrote:Om forumet stänger ute icke ssk medlemmar kan det bli slutet på vårt avsvalnande forum.[/color][/b][/i]
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Helt klart att forumet fungerar som en mekhandbok. Ofta behöver man inte skriva en fråga för att finna svar. Därför vore det väldigt synd att skrota denna fantastiska scooterwikipedia!!!
Men nu kanske vi hamnade lite off-topic...
Men nu kanske vi hamnade lite off-topic...
jencla wrote:Medlemsantalet var rekordhögt då klubben startade 1992, över 1000 st. Sedan har det länge legat och tickat mellan 900 och 1000, men har de senaste åren dalat och ligger just nu på runt 750. Dock är att märka att detta inte är samma medlemmar, ofta har vi tappat 100-200 varje år men haft ett motsvarande tillflöde så att siffran blivit ungefär densamma. Sedan kan man diskutera om det är ett självändamål att ha många medlemmar, och att med svett och möda producera en tidning för folk som inte vill bidra utan bara "prenumerera".fritte wrote:Hur mycket har antalet medlemmar ökat eller minskat genom åren?
Det vet vi inte, vi har ingen registrering av medlemmarnas ålder.fritte wrote:Hur har genomsnittsåldern förändrats?
Eller också finns det så många svar i forumet att folk hittar dem utan att behöva fråga. Inte självklart men en möjlig tanke.fritte wrote:Intresset för att mecka verkar ha svalnat då det är få sådana frågor som berörs här.
Och vill medlemmarna inte ha vårt forum är det ju inget självändamål att driva det. Men jag gillar allvarligt all den skunskap som finns lagrad där.fritte wrote:Om forumet stänger ute icke ssk medlemmar kan det bli slutet på vårt avsvalnande forum.![]()
/jens
-
- Lärling
Min enkla person tycker att det är lite tråkigt att Herr och Fru Jaggnällerförjagkan här liksom i andra forum måste komma till tals fast de i vissa fall inte har något kreativt eller positivt att dela med sig av. Forumet ska helt klart vara öppet för alla, även icke betalande medlemmar som vill ta del av och dela med sig av åsikter och erfarenheter.
Jag tycker att Herr Lång uttrycker sig mycket väl avseende tidningen och det är glädjande samt positivt att läsa Herrns text.
Jag tycker att fokus bör vara på HUR och inte OM! Att eländesforska kan vem som helst göra bevisligen men att komma på kreativa lösningar och förslag på lösning är värre.
Jag har bara det förslag som jag lämnat och jag önskar att jag hade ordets gåva så jag kunde skriva i tidningen men det har jag tyvärr inte och det är ett handikapp som jag får leva med.
Jag hoppas att de som har förmågan och kunskapen ska kunna pumpa liv i tidningen om än bara en till två gånger per år.
OCH!!! 190% respekt och credit till er äkta scooterister som lagt er lediga tid på styrelsearbete och arbete med tidningen! Utan ert engagemang så hade inte klubben varit vid liv överhuvudtaget.
Jag tycker att Herr Lång uttrycker sig mycket väl avseende tidningen och det är glädjande samt positivt att läsa Herrns text.
Jag tycker att fokus bör vara på HUR och inte OM! Att eländesforska kan vem som helst göra bevisligen men att komma på kreativa lösningar och förslag på lösning är värre.
Jag har bara det förslag som jag lämnat och jag önskar att jag hade ordets gåva så jag kunde skriva i tidningen men det har jag tyvärr inte och det är ett handikapp som jag får leva med.
Jag hoppas att de som har förmågan och kunskapen ska kunna pumpa liv i tidningen om än bara en till två gånger per år.
OCH!!! 190% respekt och credit till er äkta scooterister som lagt er lediga tid på styrelsearbete och arbete med tidningen! Utan ert engagemang så hade inte klubben varit vid liv överhuvudtaget.
Tror att det stora problemet vet väl alla om är att SSK inte lyckats "fånga upp" det stora antal Asien scooter förare som finns i landet, verkar finnas överallt å verkar mecka till tusen.
Kanske försöka engagera tex köp en scooter eller Globen mc som faktiskt verkar nå ut till den stora bredden iaf i Sthlm finns säkert liknande butiker/verkstäder ute i landet.
Gör artiklar om "de nya Asien scooteristerna", de verkar ju både mecka, race'a å då å då även köra run's. De har säkert skapat egna forum då det inte har funnits intresse i den Seriösa ScooterKlubben att ha dem med.
Glöm inte att Mods va modernt på 60 talet å sedan dess endast varit ett retro mode.
Kanske försöka engagera tex köp en scooter eller Globen mc som faktiskt verkar nå ut till den stora bredden iaf i Sthlm finns säkert liknande butiker/verkstäder ute i landet.
Gör artiklar om "de nya Asien scooteristerna", de verkar ju både mecka, race'a å då å då även köra run's. De har säkert skapat egna forum då det inte har funnits intresse i den Seriösa ScooterKlubben att ha dem med.
Glöm inte att Mods va modernt på 60 talet å sedan dess endast varit ett retro mode.
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
De mods jag minns från plugget på 60-talet var några stökiga småglin, o inte några scooterister. Jag kan ha fel. (det händer, men rätt sällan) De mods med scooters fullastade med speglar o lampor o hela kitet är väl en engelsk aggressiv ungdomskultur som på senare år importerats o anmanats av betydligt äldre scooterister, gubbar i 30 -40-årsåldern?H12 wrote:Glöm inte att Mods va modernt på 60 talet å sedan dess endast varit ett retro mode.
Det här är lite off topic, men alla idéer om HUR Scooteristen ska vara, årsbok, 2 eller 4 nr/år papper eller digital är redan omnämnda. Strålande, men kreativiteten räckte inte riktigt fram till den skapande delen som utgör grunden...

Du verkar glömma att SSK är en förening? Globen MC och "köp en scooter" är företag. Vad kan vi göra för att "nå ut" tycker du?H12 wrote:Tror att det stora problemet vet väl alla om är att SSK inte lyckats "fånga upp" det stora antal Asien scooter förare som finns i landet, verkar finnas överallt å verkar mecka till tusen.
Det här med plast vs plåt har debatterats oräkneliga gånger, historiskt sett så har det varit mest plåt-folk som engagerat sig i föreningen. Därav att fokus hamnat på just plåtscootrar. Som jag sagt förut så blir SSK aldrig mer än vad medlemmarna vill.
Ronny - Webmaster
På 90-talets början då klubben startade, var väl den största delen scooters 2-takt o med plåtchassi, o där verkar huvuddelen av medlemmarnas intresse ligga. Många av de fordon som nu benäms scooter är till sin utformning, vikt o effekt väldigt fjärran från vad en scooter ansågs vara 1990. De är i många fall tunga o otympliga i jämförelse. Ordet scooter har genom de moderna scooters fått en utökad betydelse på senare år.SoulBoy wrote: Det här med plast vs plåt har debatterats oräkneliga gånger, historiskt sett så har det varit mest plåt-folk som engagerat sig i föreningen. Därav att fokus hamnat på just plåtscootrar. Som jag sagt förut så blir SSK aldrig mer än vad medlemmarna vill.
Ronny - Webmaster
Mamba kan ha en god idé när han skrev att "Jag hävdar fortfarande att det känns väldigt aktuellt att diskutera föreningens egentliga syften."

Jag är odelat positiv till Scooteristen, så utan någon större eftertanke svär jag på min oskurna kolv att skicka minst två artiklar under det kommande året. Exakt vilken inriktning de kommer ha vet jag inte, men garageliv, run och gammelvespa känns högst troligt.
Att ingå i redaktionen är inte aktuellt för min del, då jag är tillräckligt splittrad som det är.
Däremot håller jag med flertalet tidigare inlägg om att att ambitionsnivån tål att sänkas. Jag är lycklig som husmor på Ullared varje gång tidningen landar i brevlådan, men har inga problem med om den blir tunnare, eller ges ut mer sällan. Vi är alla överens om att Scooteristen håller hög klass, men vi var nog nästan lika många i glädjekören när den gavs ut i sprittryck-format.
Igår läste jag ett alldeles utmärkt inlägg om Biltemas systemhjälm här. Sådant skulle ju med lätthet kvala in i tidningen också.
JBL har, om jag inte är helt snett ute, haft en otrolig resa med att få ordning på elsystemet på sin fabriksnya scooter i tid till besiktning. Även det skulle kunna fylla en fjärdedels eller halv sida, tror jag.
Vart åker ni med era scootrar för nöjes skull? Dela med er av tips på trevliga vägar, eller något bra fik du brukar åka till.
Innovagruppen skriver ju så fingrarna blöder och verkar inte vara rädda för långturer. Även där borde man ju kunna klämma ur några droppar trycksvärta tycker jag..
Är det någon mer medlem som på rak arm kommer på mer än fyra idéer så borde ni också skulle klara min ambitionsnivå.
Handsken är kastad.
/Fredrik
Att ingå i redaktionen är inte aktuellt för min del, då jag är tillräckligt splittrad som det är.
Däremot håller jag med flertalet tidigare inlägg om att att ambitionsnivån tål att sänkas. Jag är lycklig som husmor på Ullared varje gång tidningen landar i brevlådan, men har inga problem med om den blir tunnare, eller ges ut mer sällan. Vi är alla överens om att Scooteristen håller hög klass, men vi var nog nästan lika många i glädjekören när den gavs ut i sprittryck-format.
Igår läste jag ett alldeles utmärkt inlägg om Biltemas systemhjälm här. Sådant skulle ju med lätthet kvala in i tidningen också.
JBL har, om jag inte är helt snett ute, haft en otrolig resa med att få ordning på elsystemet på sin fabriksnya scooter i tid till besiktning. Även det skulle kunna fylla en fjärdedels eller halv sida, tror jag.
Vart åker ni med era scootrar för nöjes skull? Dela med er av tips på trevliga vägar, eller något bra fik du brukar åka till.
Innovagruppen skriver ju så fingrarna blöder och verkar inte vara rädda för långturer. Även där borde man ju kunna klämma ur några droppar trycksvärta tycker jag..
Är det någon mer medlem som på rak arm kommer på mer än fyra idéer så borde ni också skulle klara min ambitionsnivå.
Handsken är kastad.
/Fredrik
Jag borde väl läsa igenom vartenda inlägg i denna tråd - men jag orkar inte det, jag skriver utifrån vad initiativtagaren till tråden
skrev om överst.
Det är alltid svårt med föreningar, och så gott som alltid får en liten grupp dra ett tungt lass. Jag blir glad då jag får tidningen, men
jag inser vilka uppoffringar som ligger bakom, jag är fortfarande fylld av beundran inför Michaeles insats då han på egen hand fick till en tidning själv.
Själv känner jag inte att en medlemstidning är nödvändig och kommer att vara kvar även om tidningen dras in. Vad jag och troligen
många andra i klubben vill ha är antagligen känslan av att ingå i något, ha "familjemedlemmar" vilka hjälper till med råd och dåd då
man själv står handfallen och inte vet varken ut eller in. Vespavänner som med förståelse och tålamod lär ut, backar upp och stöttar, Scooterister man kanske kan hälsa på vid en resa hit eller dit och även hjälpa om någon av dessa får problem i mina hemtrakter eller helt enkelt bara ses för att fika och ha trevligt.
Alla har det mer eller mindre svårt ekonomiskt och vill komma undan billigare vid inköp och reparationer. En gång - om jag nu inte minns fel - var BMWklubbens medlemstidning några stencilerade sidor där man berättade att ett visst ljusrelä på HCJ var en fullgod ersättning för BMWs eget - men det kostade en bråkdel. Man fick veta a V4ans membran passade i BINGförgasarna - dessa membran kostade en fjärdedel mot originalmembranen - och var lika bra.
Så kom tidningen ut i fyrfärg - och sedan var det slut. Firmor äntrade scenen och nu var det tyst om delar som kunde funka som ersättning, nu gällde BMW original,. inget annat.
En förening skall vara en hjälp, där skall finnas en anda av samhörighet och en plats där man eventuellt kan finna vänner. Man skall
backa upp varandra, icke minst ta emot nya medlemmar med förståelse och välkomnande, undvika den där lilla gruppen som frotterar sig med och beundrar varandra. Allt detta är självklart., men alltför sällan ack så svårt att förverkliga.
Personligen tror jag inte att en tidning gör klubben varken bättre eller sämre. Det är roligt att den finns, men samhörighet och en känsla att få tillhöra något är viktigare. Jag är glad att jag började med scooteriet igen, att jag gick med i SSK och kommer att vara
kvar även om tidningen går i graven. Som sagt - det finns andra viktigare saker att ägna sig åt i denna sfär i så fall.
skrev om överst.
Det är alltid svårt med föreningar, och så gott som alltid får en liten grupp dra ett tungt lass. Jag blir glad då jag får tidningen, men
jag inser vilka uppoffringar som ligger bakom, jag är fortfarande fylld av beundran inför Michaeles insats då han på egen hand fick till en tidning själv.
Själv känner jag inte att en medlemstidning är nödvändig och kommer att vara kvar även om tidningen dras in. Vad jag och troligen
många andra i klubben vill ha är antagligen känslan av att ingå i något, ha "familjemedlemmar" vilka hjälper till med råd och dåd då
man själv står handfallen och inte vet varken ut eller in. Vespavänner som med förståelse och tålamod lär ut, backar upp och stöttar, Scooterister man kanske kan hälsa på vid en resa hit eller dit och även hjälpa om någon av dessa får problem i mina hemtrakter eller helt enkelt bara ses för att fika och ha trevligt.
Alla har det mer eller mindre svårt ekonomiskt och vill komma undan billigare vid inköp och reparationer. En gång - om jag nu inte minns fel - var BMWklubbens medlemstidning några stencilerade sidor där man berättade att ett visst ljusrelä på HCJ var en fullgod ersättning för BMWs eget - men det kostade en bråkdel. Man fick veta a V4ans membran passade i BINGförgasarna - dessa membran kostade en fjärdedel mot originalmembranen - och var lika bra.
Så kom tidningen ut i fyrfärg - och sedan var det slut. Firmor äntrade scenen och nu var det tyst om delar som kunde funka som ersättning, nu gällde BMW original,. inget annat.
En förening skall vara en hjälp, där skall finnas en anda av samhörighet och en plats där man eventuellt kan finna vänner. Man skall
backa upp varandra, icke minst ta emot nya medlemmar med förståelse och välkomnande, undvika den där lilla gruppen som frotterar sig med och beundrar varandra. Allt detta är självklart., men alltför sällan ack så svårt att förverkliga.
Personligen tror jag inte att en tidning gör klubben varken bättre eller sämre. Det är roligt att den finns, men samhörighet och en känsla att få tillhöra något är viktigare. Jag är glad att jag började med scooteriet igen, att jag gick med i SSK och kommer att vara
kvar även om tidningen går i graven. Som sagt - det finns andra viktigare saker att ägna sig åt i denna sfär i så fall.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
Att vi nuförtiden har rätt mycket historier om moderna skotrar i Potkulauta beror mest att klubben gick igenom en classic versus modernt-kris och att flera klassiskmaniska övergav klubben. Aningen svårt att få klassikerhistorier av folk som inte har klassiker, eller hur? Allt efter att folk smittas av klassikerfeber (vi gör vårt bästa...) så borde det komma mera klassikertexter. Men vi har t.ex. en del provkörningar av (moderna) skotrar som vi kunde övesätta.
Tror inte en pdf-tidning är någon lösning, eftersom problemet är att få skriverier och att göra layouten. En pdf-tidning behöver ju fortfarande skriverier och layout. Det som sparas är tryckkostnader och postavgifter. Men det var väl inte problemet, eller hur?
Med tanke på att en modern Vespa lär skall ha mera plåt än en klassiker så är plastskoter egentligen inte speciellt snällt, borde man kanske demokratiskt kalla en klassiker en "rostskoter"? "Plast eller rost?"
Forum eller facebook blir alltid problematiska när vem som helst får skriva och om det kommer någon surpuppig, grälsjuk, fanatisk, vrickad, ruttet ägg, you name it så kan stämningen på en gång vara putsväckborta. Folk hetsar upp sig på mer eller mindre trollskriverier och slutresultatet är smutskastning av oanade mått. Jag kan berätta att stämningen på SSK:s forum har varit mild jämfört vad den var hos oss. Ni svenskar är härligt snälla! Fast jag vet inte om jag vågar fråga vad som hänt på eran facebook....
Tror inte en pdf-tidning är någon lösning, eftersom problemet är att få skriverier och att göra layouten. En pdf-tidning behöver ju fortfarande skriverier och layout. Det som sparas är tryckkostnader och postavgifter. Men det var väl inte problemet, eller hur?
Med tanke på att en modern Vespa lär skall ha mera plåt än en klassiker så är plastskoter egentligen inte speciellt snällt, borde man kanske demokratiskt kalla en klassiker en "rostskoter"? "Plast eller rost?"

Forum eller facebook blir alltid problematiska när vem som helst får skriva och om det kommer någon surpuppig, grälsjuk, fanatisk, vrickad, ruttet ägg, you name it så kan stämningen på en gång vara putsväckborta. Folk hetsar upp sig på mer eller mindre trollskriverier och slutresultatet är smutskastning av oanade mått. Jag kan berätta att stämningen på SSK:s forum har varit mild jämfört vad den var hos oss. Ni svenskar är härligt snälla! Fast jag vet inte om jag vågar fråga vad som hänt på eran facebook....
Skulle man inte kunna lägga till här på forumet så att man ser folks riktiga namn?
Är som medlem ytterst tacksam för allt som produceras. Har full förståelse för situationen och kommer att vara medlem oavsett det kommer ut tidningar eller ej. Naturligtvis ligger det mycket i vad vi som medlemar kan bidra med, och personligen kommer jag att skärpa mig och fatta penna och block.
Mvh
Philippe
Mvh
Philippe
Philippe
Luna
Vespa 50 -75
Vespa Touring GL -58
Luna
Vespa 50 -75
Vespa Touring GL -58
Jo Fritte, gällande modsen får man nog säga att du har ganska fel. På 60-talet vad det stor skillnad på modsen i England och dom i Sverige. Vi som var lite för unga när det begav sig, inte ens födda faktiskt, vi hakade på i den mod-revival som kom -79 och blomstrade i Sverige tidigt 80-tal. Många av oss är gamla mods, av den engelska inriktningen. Kläderna, musiken och scootrarna!
SSK startades av mods! Utan mods-kulturen är det inte säkert att vi hade haft en förening idag. På den tiden hade vi många lokala klubbar, i Sthlm, Gbg och Malmö. Vi träffades genom mods-kulturen och i det mötet skapades SSK. Det är förmodligen just därför de flesta av oss har en förkärlek för äldre plåtscootrar. Med det inte sagt att det ska vara föreningens enda inriktning, men som en liten förklaring av hur bakgrunden ser ut.
I Sverige tog scooter-kulturen olika riktningar, vissa blev scooterboys, andra skinheds och en del givetvis mods. Man kan ju se mkt av detta leva kvar på runs och träffar i Sverige och utomlands. Musiken och kläderna lever kvar kring scooterintresset.
SSK startades av mods! Utan mods-kulturen är det inte säkert att vi hade haft en förening idag. På den tiden hade vi många lokala klubbar, i Sthlm, Gbg och Malmö. Vi träffades genom mods-kulturen och i det mötet skapades SSK. Det är förmodligen just därför de flesta av oss har en förkärlek för äldre plåtscootrar. Med det inte sagt att det ska vara föreningens enda inriktning, men som en liten förklaring av hur bakgrunden ser ut.
I Sverige tog scooter-kulturen olika riktningar, vissa blev scooterboys, andra skinheds och en del givetvis mods. Man kan ju se mkt av detta leva kvar på runs och träffar i Sverige och utomlands. Musiken och kläderna lever kvar kring scooterintresset.
Jag läser med glädje att många tycker om Scooteristen, vill ha den kvar och kan tänka sig att bidra med ideer och material. Bra så!
Men jag upprepar (se längre inlägg på tidigare sida), brist på material är inte vårt stora problem. De är att vi sedan två år inte har någon redaktör och återigen ingen originalare. För att kunna fortsätta ge ut Scooteristen MÅSTE vi lösa detta.
/jens
Men jag upprepar (se längre inlägg på tidigare sida), brist på material är inte vårt stora problem. De är att vi sedan två år inte har någon redaktör och återigen ingen originalare. För att kunna fortsätta ge ut Scooteristen MÅSTE vi lösa detta.
/jens
-
- Lärling
@Jens. Jag läste ditt tidigare inlägg om ekonomin.
Jag kan vara helt fel ute nu men har någonting i bakhuvudet om att man måste ge ut minst 4 nummer per år av en medlemstidning för att kunna ha den momsfri. Jag har för mig det finns skatteregler om Periodiska medlemstidningar. Det skulle kunna röra till saker lite om man bestämmer sig för att göra färre nummer.
/Tomas
Jag kan vara helt fel ute nu men har någonting i bakhuvudet om att man måste ge ut minst 4 nummer per år av en medlemstidning för att kunna ha den momsfri. Jag har för mig det finns skatteregler om Periodiska medlemstidningar. Det skulle kunna röra till saker lite om man bestämmer sig för att göra färre nummer.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Tänkte snarare att dessa ex på företag har naturliga kontaktytor mot en hel massa scooterister som kanske är intresserade att bli medlemmar och skriva artiklar mm. Dessa företag är säkert intresserade av att det blir fler och engagerade scooterister.SoulBoy wrote:Du verkar glömma att SSK är en förening? Globen MC och "köp en scooter" är företag. Vad kan vi göra för att "nå ut" tycker du?H12 wrote:Tror att det stora problemet vet väl alla om är att SSK inte lyckats "fånga upp" det stora antal Asien scooter förare som finns i landet, verkar finnas överallt å verkar mecka till tusen.
Det här med plast vs plåt har debatterats oräkneliga gånger, historiskt sett så har det varit mest plåt-folk som engagerat sig i föreningen. Därav att fokus hamnat på just plåtscootrar. Som jag sagt förut så blir SSK aldrig mer än vad medlemmarna vill.
Ronny - Webmaster
Blev själv medlem för att kunna åka på VWD, å vips så öppnades en ny värld.
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
Rätt tänkt, och vi har kontakt med t ex SPG och Köpenscooter. Både SPG och Köpenscooter annonserar ibland, och dessutom brukar vi låna hojar av dem och skriva "testreportage". Vi skrev om GTS300 för något år sedan och i kommande nummer kommer ett "test" av LML200.H12 wrote:Tänkte snarare att dessa ex på företag har naturliga kontaktytor mot en hel massa scooterister som kanske är intresserade att bli medlemmar och skriva artiklar mm. Dessa företag är säkert intresserade av att det blir fler och engagerade scooterister.
Blev själv medlem för att kunna åka på VWD, å vips så öppnades en ny värld.
/jens
Tack Tomas, och du har rätt. Då gäller det bara att finna resurserna att kunna fortsätta ge ut 4 nr/år ...Captain Slow wrote:@Jens. Jag läste ditt tidigare inlägg om ekonomin.
/Tomas
/jens
-
- Entusiast
[quote]Då gäller det bara att finna resurserna att kunna fortsätta ge ut 4 nr/år ...
/jens
Ja, och då ingen hittills har anmält sitt intresse så ser det mörkt ut för Scooteristen..
/jens
Ja, och då ingen hittills har anmält sitt intresse så ser det mörkt ut för Scooteristen..
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Det hadde vært usedvanlig trist om Scooteristen skulle gå inn.
Jeg er jo nordmann, men har meldt meg inn i SSK ene og alene for å få Scooteristen i posten. Det vet jeg flere andre i Norge også har gjort.
Jeg ser noen her har foreslått en fellesnordisk eller eventuelt fellesskandinavisk variant. Det hadde jo virkelig vært noe! Med litt flittig delegering av arbeidsoppgaver, en fast redaktørhånd og god dugnadsånd burde det la seg gjøre å få på plass et par nummer i halvåret.
Det er ikke så vanskelig å skrive, og det er nok av skriveføre scooterister rundt omkring som helt sikker vil bidra.
Hadde det ikke vært mulig å lodde stemmninga litt i de ulike nasjonale klubbene og se hvor mange som hadde vært villig til å stille opp på noe sånt?
Magnus
Jeg er jo nordmann, men har meldt meg inn i SSK ene og alene for å få Scooteristen i posten. Det vet jeg flere andre i Norge også har gjort.
Jeg ser noen her har foreslått en fellesnordisk eller eventuelt fellesskandinavisk variant. Det hadde jo virkelig vært noe! Med litt flittig delegering av arbeidsoppgaver, en fast redaktørhånd og god dugnadsånd burde det la seg gjøre å få på plass et par nummer i halvåret.
Det er ikke så vanskelig å skrive, og det er nok av skriveføre scooterister rundt omkring som helt sikker vil bidra.
Hadde det ikke vært mulig å lodde stemmninga litt i de ulike nasjonale klubbene og se hvor mange som hadde vært villig til å stille opp på noe sånt?
Magnus
...den här diskussionstråden är symptomatiskt för vår situation...eller SSK i allmänhet.
Av de 24st som kommenterar eller byter ut tankar i denna tråd sitter 3st aktiv i styrelsen, 4st är föredetta styrelse medlemmar ... och generellt sagt så tillhör majoriteten av diskussionsdeltagarna just den skaran som håller scooterlivet/-scenen aktivt... Må det vara genom ett aktivt deltagendet i de lokala klubbarna eller bara genom flitiga inlägg i forumet…
..ialla fall "it is as always the usual uspects" som diskuterar...
Om man ta bort just dessa redan väldigt aktiva scooterister ifrån denna tråden så är det bara 3st "nya" medlemmar och en norrman och några icke-medlemmar som kommer med förslag eller har åsikter om vår situation...
Fortfarande inga potentiella redaktörer eller layoutare.....och det spelar ju för fan ingen roll om det skall vara tryckt eller digitalt -> jobbet måste göras innan "Scooteristen" publiceras i ett medium...
Tobias Reiner
Sekreterare SSK
...och än så länge aktivt...
Av de 24st som kommenterar eller byter ut tankar i denna tråd sitter 3st aktiv i styrelsen, 4st är föredetta styrelse medlemmar ... och generellt sagt så tillhör majoriteten av diskussionsdeltagarna just den skaran som håller scooterlivet/-scenen aktivt... Må det vara genom ett aktivt deltagendet i de lokala klubbarna eller bara genom flitiga inlägg i forumet…
..ialla fall "it is as always the usual uspects" som diskuterar...
Om man ta bort just dessa redan väldigt aktiva scooterister ifrån denna tråden så är det bara 3st "nya" medlemmar och en norrman och några icke-medlemmar som kommer med förslag eller har åsikter om vår situation...
Fortfarande inga potentiella redaktörer eller layoutare.....och det spelar ju för fan ingen roll om det skall vara tryckt eller digitalt -> jobbet måste göras innan "Scooteristen" publiceras i ett medium...
Tobias Reiner
Sekreterare SSK
...och än så länge aktivt...
"Blech und Freude Rollerjungen"