SSK framtid och nerläggning av Scooteristen

Post Reply
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen

Post by vespaco »

Det där med att producera en klubbtidning är jobbigt. Även vi här i Finland har samma problem. Återigen har vår senaste chefsredaktör och layoutare sagt upp sig och bränt broar. Han ville ha en digital tidning som var fritt fram för alla (inte bara medlemmar). Det ville inte medlemmarna. Digitalt är ju dagens ord, skall jag väl veta som är i branschen. Men fy för att läsa en tidning digitalt på en datorskärm. Och att göra en sådan tar väl lika mycket tid om det är layouten som knäcker layoutaren. Att printa en sådan på sin egen skrivare är inte riktigt pop det heller. Provade med en annan klubbtidning, men gav upp. Både att läsa och att printa. Kanske en iPad/Tab skulle fungera, får jag väl veta när jag bestämt mig för vilken modell och släpat en sådan hem.

Jag och gubben laddade ner layoutprogrammet Scribus (gratis) på våra datorer och skall nu försöka vara layoutare. Vi har småtränat och hoppas att det skall gå vägen. Redaktörposten övertogs av en annan (med fru som extrahjälp). Att jobba tillsammans är roligare. Men man skall gärna känna varandra för att orka. Att hitta skrivare är jobbigt. Alla tycker att de inte kan, hinner eller vill. För fin tidning som ger skribenter ångest? För jobbigt att få in texter (att skicka texter och bilder med mail verkar redan vara ett hinder för en del!). Kanske dags att jobba tillsammans klubbar emellan och skicka texter till varandra, utbytes? Vår klubb beslöt alltså att fortsätta med tidning, antalet drogs ner till tre. Två var också alternativ, som förlorade med en röst mot tre.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:Det där med att producera en klubbtidning är jobbigt. Även vi här i Finland har samma problem. Återigen har vår senaste chefsredaktör och layoutare sagt upp sig och bränt broar. Han ville ha en digital tidning som var fritt fram för alla (inte bara medlemmar). Det ville inte medlemmarna. Digitalt är ju dagens ord, skall jag väl veta som är i branschen. Men fy för att läsa en tidning digitalt på en datorskärm. Och att göra en sådan tar väl lika mycket tid om det är layouten som knäcker layoutaren. Att printa en sådan på sin egen skrivare är inte riktigt pop det heller. Provade med en annan klubbtidning, men gav upp. Både att läsa och att printa. Kanske en iPad/Tab skulle fungera, får jag väl veta när jag bestämt mig för vilken modell och släpat en sådan hem.

Jag och gubben laddade ner layoutprogrammet Scribus (gratis) på våra datorer och skall nu försöka vara layoutare. Vi har småtränat och hoppas att det skall gå vägen. Redaktörposten övertogs av en annan (med fru som extrahjälp). Att jobba tillsammans är roligare. Men man skall gärna känna varandra för att orka. Att hitta skrivare är jobbigt. Alla tycker att de inte kan, hinner eller vill. För fin tidning som ger skribenter ångest? För jobbigt att få in texter (att skicka texter och bilder med mail verkar redan vara ett hinder för en del!). Kanske dags att jobba tillsammans klubbar emellan och skicka texter till varandra, utbytes? Vår klubb beslöt alltså att fortsätta med tidning, antalet drogs ner till tre. Två var också alternativ, som förlorade med en röst mot tre.
Svenska Indiansällskapet, (Indian motorcyklar stora, vackra) ger ut sin klubbtidning tillsammans med den danska Indianklubben, det underlättar en del. Om SSK samarbetar med sin finska mosvarigheten kanske det skulle underlätta? :mrgreen:
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Helt rätt Fredrik!
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Även här säger ju inte stadgarna så värst mycket. "Utge medlemstidskriften Scooteristen" kan ju vara vad som helst. En tryckt tidning 4 gånger om året eller en sida som pdf en gång om året.

Jag hävdar fortfarande att det känns väldigt aktuellt att diskutera föreningens egentliga syften.
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Bra idé, Vespaco.
Ett pan-nordiskt samarbete skulle nog kunna vara ett bra upplägg. Är materialflödet bara på en någorlunda nivå så skulle ju både antalet artiklar och variationen i dem kunna öka.
Dessutom skulle ju medvetenheten om aktuella träffar i grannländerna bli bättre.

Däremot tror jag fortsatt att ett fast antal nummer per år är ett bekymmer för SSK. En bra tidning (analog/digital) när det finns tillräckligt av inkommet material är sundare än en luthersk piska i nacken.

.....................................................
Ämnet i detta inlägg är formulerat så att det kan tolkas som en allmän diskussion om SSK i stort så jag vill passa på att ge stöd för K650's ståndpunkt.
Stadgarna står i konflikt med presentationen av SSK på hemsidan. Den behöver revideras.
Jag föreslår att bisatsen i första passagen stryks omgående om vi medlemmar skall kunna fortsätta hävda neutralitet.
"med tyngdpunkt på klassiska, manuellt växlade scootrar."

På det personliga planet är jag dock otroligt partisk, men det är en annan pilsner.
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Helt riktigt Mamba.
Stadgarna säger enbart att Scooteristen skall ges ut. Det var därför jag påpekade att man inte kan lägga ned den utan omsvep.
Å andra sidan så har ju hela årets åtagande gentemot både stadgar och "medlemskapspaket" uppfyllts i år, även om det varit tufft för många.

Som svar på din tidigare fråga så är SSK-medlemskap något av en princip för mig.
Eftersom jag är aktiv scooterist som nyttjar forum och hemida vill jag göra rätt för mig och vara med i klubben som driver dessa.

Jag känner mig som en SSK:are varje gång jag kör min scooter och mekar i garaget. Under det senaste året har jag värvat tre, eller fyra medlemmar bland mina kollegor. Scooteristen och den urtjusiga kalendern har såklart varit med som lockbete, men främst min idé om att SSK är viktigt för nätverkande.
Mitt engagemang ligger på det lokala planet. Vi diskuterar hur man bäst slipper betala p-avgift och sambeställer reservdelar. Myser i garaget, eller kör någon extra mil för en glass.
Jag är ett riktigt blåbär på min lokala scen. De gamla rävarna driver på så att jag tar mig iväg på träffar och knyter kontakt i andra delar av landet.
För att dra mitt strå till stacken engagerar jag mig i inbjudningar, delar med mig av mina garagemisstag och ställer upp med vad jag kan.

Med lite tur besöker jag mitt första årsmöte 2013.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Det här inlägget berör bara Scooteristens existens och möjligheter.

Jag skickade ett långt jobb om min kakelräddade TV175 – som för all del är rätt överexponerad och rikligt digitalt publicerad – till redaktionsmailadressen, men fick inget svar. Skrev i och för sig om att jag hade ett förbehåll om tidningen Klassiker skulle publicera den. De i sin tur hade svårt att bestämma sig och ska eventuellt köra jobbet nu, men ändå. Jag skulle gärna hört något. Bra eller dåligt, vill inte ha, väntar gärna eller så. Ska Klassiker inte publicera, skickar jag materialet till Scooteristadressen igen, så får vi se ;-).
Däri ligger mitt dilemma, jag gör tidningsreportage i mitt yrke, och då är det naturligtvis fakturerat material som prioriteras.

Hur som helst, en klubbtidnings existens diskuteras säkert i många ideella motorföreningar idag, och även om produktionen har förenklats rejält, är det – som med all tydlig önskvärdhet visats – en ansträngning som få eller ingen orkar med.

Svenska Citroënklubben (med drygt 1 700 medlemmar) ger ut en tidning med ett rullande ansvarig-redaktörs-schema och en professionell formgivare. Stående inslag med bidrag från lokala sektioner och klubbar, och naturligtvis bidrag från alla medlemmar. Det kunde kanske vara en idé att överföra till Scooteristens form, men visst, SCK har större ekonomiska muskler än SSK.

Ett annat trevligt exempel är en PDF-baserad tidning med blädderfunktion likt också enstaka Scooteristen http://www.windingroad.com/magazines/.

En tryckt pappersårsbok kan nog i sin ambition även den kräva mycket insats, men då kan det också vara enklare att motivera ideell arbetskraft. Högre krav på en stringent genomförd form, och förmodligen förbannat roligt.

En väg som berörts lite högre upp är ett samarbete. Jag, Hans Hedberg (Teknikens Värld) och Michael Luft (startade Kvarndammen Auktioner) var tidigare tillsammans med Teknikens Värld inne på att göra en klubbtidning för Mölndals Motorklubbs klassikersektion (bilar och hojar) där TV skulle ta fram verktyg och en strikt digital mall för att producera en tidning med normalt klubbmaterial, men också någorlunda relevant redan från tidningsredaktionen producerat innehåll. Nu hände det inget med det, MMK:s styrelse tillhör inte de mest progressiva gängen inom kulturyttringen motor och det är trist stämning i hela den klubben. Inser nu att jag bara är med där för att jag har alla mina entusiastförsäkringar genom dem, och det är egentligen inte bra. Så blir det aldrig med SSK.

Men, är det en väg att gå, att ha ett samarbete med en kommersiell tidning, och samtidigt få mer läsvärde? Deras uppsida skulle då vara en kontaktyta för nya läsare. Vet inte alls om några skulle vara intresserade, men jag kan inför årsmötet kolla med Teknikens Värld, Klassiker och Auto Motor & Sport.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Mjo, vi är ju andra som har yrken också.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Peter Sundfeldt wrote:
Jag skickade ett långt jobb om min kakelräddade TV175 – som för all del är rätt överexponerad och rikligt digitalt publicerad – till redaktionsmailadressen, men fick inget svar.
Jag sitter själv med i redaktionen på ett hörn, vi är en liten skral skara som med nöd och näppe får ihop ett nummer. Just avsaknaden av Redaktör gör att det blir som för dig att det inte funkar som du ska - men givetvis borde du fått ett svar. Finns tyvärr massa exempel som inte gått så bra med tidningen det senaste året, bara att beklaga. SSK ordförande har fått ta på sig att försöka hålla ihop det hela vilket jag tycker är heroiskt - men så ska det ju inte behöva va! Hen har nog med att sköta det löpande arbetet och vi kan inte kräva att ordf ska göra allt som inte funkar.

/Henrik
Hur svårt kan det va?
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

mamba wrote:Mjo, vi är ju andra som har yrken också.
Jorå, jag bara förklarar bara mitt eget dilemma över att inte kunna leverera mycket mer till klubbtidningen. En känsla från oss som har ett yrke som borde ha det lättare att kunna skapa material, men som av rena försörjningsskäl inte kan prioritera ideellt arbete i samma skrå.
topps wrote: Jag sitter själv med i redaktionen på ett hörn, vi är en liten skral skara som med nöd och näppe får ihop ett nummer. Just avsaknaden av Redaktör gör att det blir som för dig att det inte funkar som du ska - men givetvis borde du fått ett svar. Finns tyvärr massa exempel som inte gått så bra med tidningen det senaste året, bara att beklaga. SSK ordförande har fått ta på sig att försöka hålla ihop det hela vilket jag tycker är heroiskt - men så ska det ju inte behöva va! Hen har nog med att sköta det löpande arbetet och vi kan inte kräva att ordf ska göra allt som inte funkar.
Ja, jag bara noterade att det inte kom något svar, det är lugnt. Och jag förstår också varför materialet försvann. Tid och ork. Så är det, ju.

Men nu driter vi i mitt material och mina egna dilemman. Vad är känslan över förslaget att tänka helnytt och göra en annan slags Scooteristen blandat med annat läsvärt? Är det ens värt att ta upp frågan med tidningarna?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Hur skiljer sig ditt dilemma från oss andras?

Jag tycker det är otroligt trevligt med en tryckt tidning. För min del ligger intresset helt i äldre scootrar och då tycker jag det passar bra att även kring tidningen tänka lite gammaldags. Nyhetsbrev, Facebook och annat försvinner till stor del i det övriga digitala bruset. Jag tror dessutom att en helt digital tidningen kräver ungefär samma arbete rent redaktionellt som en analog. Uppenbarligen har vi ekonomi att trycka och då känns det exklusivt att få hem en tjusig tidning. Sen tillhör jag skaran som har alla gamla nummer i en hög hemma och ibland bläddrar igenom dessa lite nostalgiskt. Förstår dock att inte alla har samma böjelse.

Har vi för tillfället inte resurser och engagemang att producera en tidning är det ju inte konstigare än att det helt enkelt inte blir något tidning. Det är inte styrelsens uppgift att producera Scooteristen om vi inte har en redaktör. Står inget i stadgarna om att den måste komma ut i nuvarande form och antal nummer. Känner sig någon besviken med det, så är det ju bara att bidra ideellt och skapa tidningen.

Jag är övertygad om att vi kan göra tidningar om vi hjälps åt, men då måste alla bidra mycket mer än vad vi gör nu. Även undertecknad inräknad.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

För att åstadkomma Scooteristen behöver vi:

1. Duktiga, engagerade skribenter
Inte det största problemet, artiklar har faktiskt kommit in, om än inte alltid i tillräcklig mängd och om "rätt" ämnen för att få en läsarvänlig mix. Dessutom visar erfarenheten att här finns goda och onda cirklar. Bra tidningar som kommer ut i tid gör att folk skriver, motsatsen att flödet minskar.

2. En (eller flera) redaktörer
Som har intresset, kollen på scenen, kontaktnätet. Som har känsla för vad medlemmen i gemen vill läsa om, och som har orken att driva på senfärdiga lämnare och modet att korta ner alltför ordrika och att välja. Citroen-klubbens variant med roterande redaktörskap tycker jag är väl värd att testa, om vi finner folk som ställer upp på det. Dock tror jag ändå att vi behöver en "överredaktör" som håller koll om någon av "gästredaktörerna" sackar eller tappar greppet.

3. Originalare
Som utifrån av redaktören utvalda och levererade texter och bilder sätter ihop ett original att leverera till tryckeriet. Mer jobb än man tror, ofta blir det dessutom ändringar i sista stund. Denna tjänst går att köpa externt, vi har gjort det tidigare under något/några år. Men det är inte billigt, kortsiktigt kan vi bekosta det med SSK:s reservkapital men långsiktigt innebär det höjd medlemsavgift.

Dessutom, från mig som är kassör i SSK:
* vi kan inte betala uppdrag "svart", vår bokföring är tillgänglig för skattemyndigheterna, utan betald arbetskraft måste betala f-skatt
* vi måste se upp dj-gt noga så att vi inte blir "arbetsgivare", skulle krångla till bokföring och ekonomi rejält
* och, om vi skulle välja att samarbeta med en "kommersiell" tidskrift (ny intressant tanke där Peter!) måste vi se upp lika noga så att vi inte blir momsredovisningspliktiga. Är vi inte idag, som ideell förening betalar vi inte ens moms till tryckeriet, skulle också krångla till ekonomin rejält

Och slutligen, jag vill också gärna ha kvar Scooteristen precis som idag, jag har sparat alla nummer i mappar i bokhyllan, men är det möjligt?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Jag känner inte till SSK´s ekonomi, och kanske har mitt förslag nedan redan diskuterats och förkastats?
Förutsatt att det finns ekonomi föreslår jag följande:

Distribuera tidningen som PDF och spar in tryckkostnader och porto. (man kan ju skriva ut och lägga på utedasset :P :oops: ).
Producera två snygga och fullmatade tidningar per år. :shock:
Betala en redaktör x antal kronor i x antal veckor. (jag är inte i tidningsbranschen så jag har ingen aning om vad sånt kostar, kanske är jag helt ute och cyklar, läs: kör scooter?) :?:
Behåll kalendern som den är i tryckt form (I love it! :D ).

Då behöver ingen känna pressen på att ställa upp ideellt. :idea: :wink:

J
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Angående avlönad redaktör och/eller layoutare, ska då styrelse, övriga funktionärer, lokalgrupper och arrangörer fortfarande jobba ideellt?
Woodstock

Post by Woodstock »

Loose Lips City Punk wrote:Först av allt, kul att du lade inlägget här och inte på t.ex Facebook. Ett levande forum här är ovärdeligt om än dalande pga av då t.ex FB, tyvärr.
fritte wrote:Facebook är ett dåligt alternativ enligt min uppfattning, mycket skräp där.
Ursäkta en liten passus från mig, men jag instämmer helt med Loose Lips City Punk och Fritte - Facebook är djävulens påfund och troligen en direkt orsak till att detta forum i det närmaste har självdött.

I övrigt har jag inga synpunkter på Scooteristens fortlevande eftersom jag inte är medlem i Svenska Scooterklubben. Har själv skrivit ideellt för en föreningstidskrift och kan intyga att det tar emot när frivillighet och entusiasm förbyts till måsten och tvång. Lägg ner om det tar emot - klubben kan ju gärna inte ge ut en klubbtidning i pappersform enkom för att några enstaka individer vill ha av sentimentala skäl, med motiveringen "för så har det alltid varit".

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Woodstock wrote:
Loose Lips City Punk wrote:Först av allt, kul att du lade inlägget här och inte på t.ex Facebook. Ett levande forum här är ovärdeligt om än dalande pga av då t.ex FB, tyvärr.
fritte wrote:Facebook är ett dåligt alternativ enligt min uppfattning, mycket skräp där.
Ursäkta en liten passus från mig, men jag instämmer helt med Loose Lips City Punk och Fritte - Facebook är djävulens påfund och troligen en direkt orsak till att detta forum i det närmaste har självdött.

I övrigt har jag inga synpunkter på Scooteristens fortlevande eftersom jag inte är medlem i Svenska Scooterklubben. Har själv skrivit ideellt för en föreningstidskrift och kan intyga att det tar emot när frivillighet och entusiasm förbyts till måsten och tvång. Lägg ner om det tar emot - klubben kan ju gärna inte ge ut en klubbtidning i pappersform enkom för att några enstaka individer vill ha av sentimentala skäl, med motiveringen "för så har det alltid varit".

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane, du är en frisk fläkt!!!!
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Försök framföra era budskap utan oförskämdheter! Jag har modererat ovanstående inlägg.

Webmaster
Woodstock

Post by Woodstock »

SoulBoy wrote:Försök framföra era budskap utan oförskämdheter! Jag har modererat ovanstående inlägg.

Webmaster
Okej, där kom den berömda "droppen". I och med att du valde att moderera mitt inlägg lämnar jag härmed detta forum för all framtid. Jag ber därför dig som administratör att radera mitt konto, alternativt göra det bannlyst eller oåtkomligt för inloggning.

Tack för mig här!

/ Fredrik
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Håll er till ämnet. Scooteristen.

Jag har lämnat material, varit redaktör, suttit i med redaktion osv sedan 1996.
Att inte få scooteristen i brevlådan i framtiden
skulle göra mig mindre lycklig. Javisst, jag har (nästan) alla nummer sedan 1992 i
en stor hög på dass och det bidrar onekligen till en trivsam toakö här hemma.
Var jag än i världen reser när jag är ute på jobb/semester så har jag med mig några
scooteristen att bjuda på för likasinnade, dessa gör folk glada och varma och är en stor dörröppnare.
Tidigare i år så hade scooteristen varken redaktör eller layoutare eller någonting, Jag och en kamrat stod inte ut med tanken att inte kunna få scooteristen i brevlådan så vad gör man?
Vi sänkte alla krav på layout och bild, bokade en finlandskryss och gjorde en helt egen scooteristen.
Folk blev väldigt glada och nöjda verkar det som.
http://www.scooterklubben.com/forum/vi ... urn false;

Självklart ska vi ha scooteristen kvar. Kom igen och bidra. Det kan väl inte vara så att det bara är
"vi som alltid har skrivit" som gör en ideell tidning?

Finland: Inget nytt under kjolen. Jag har bidragit till Potkulauta ett par gånger och även Henrik Börjesson (under psedonym), Christel & Esa har
även skrivit i scooteristen.
Klart vi kan fortsätta med det. Om det är av intresse. Det svåra har för mig varit att
hitta någon i Finland som har tid och ork att översätta en teknisk artikel. Jag har skickat
över långt flera än vad som kommit fram till tryck.
Potkulauta vänder väl sig mera till Plastscooteristen nuförtiden? kan ju vara en
bra öppning för oss där folk (utanför klubben) klagar på att det aldrig står något om automater.
I år har jag skrivit och publicerat 2 st långa artiklar om automatscooter, men det räcker väl inte.

Som sagt. Låt scooteristen leva, jag är stolt över den och vi vill alla ha den. Sänk kraven på layout och Kom igen och bidra!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Måste ändå säga att det är anmärkningsvärt att så många personer som inte är medlemmar i klubben går in och tycker så mycket i en tråd som ganska tydligt handlar om klubbens framtid och dess verksamhet. Men jag antar att man bara får gilla läget när det är ett öppet forum på Internet
Hur svårt kan det va?
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Topps, jag satt precis och tänkte detsamma. Känns som det är läge att göra något åt det nu faktiskt!

Hur funkar det i praktiken? Jag vet att inte SSK från början startat forumet, ej heller Facebook-gruppen. Men vem står för kulorna? Var ligger forumet? Eller kostar det gratis? Kan väl inte vara så svårt att samköra det med medlemsregistret. Har klubben ett externt medlemsregister eller är det samma som matrikeln på sidan?
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Forumet drivs av SSK och ligger på det webkontot som SSK har.

Jag var ju inte med på den tiden det startade men tror faktiskt att det startades av SSKs dåvarande webmaster. Har för mig att det uppkom efter att den mailing-lista som fanns spårade ur. Ungefär som det gör här då och då.

Gällande Facebook så finns det en grupp som heter Scooterklubben, som jag tror att du Mamba startade? Helt sant är att SSK inte "driver" den. Det finns dessutom en Facebook-sida som SSK däremot driver. Den fungerar (iaf tänkt att fungera) som en informationskanal från hemsidan till Facebook.

/Ronny - webmaster
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

OK, då tycker jag inte det är så mycket att tveka om.

Ja, tror med att jag startade den gruppen på FB som heter Svenska Scooterklubben. Och nu vet jag ju att det var fel av mig. Jag har frånsagt mig moderering där efter senaste tidens händelser, så dom som administerar där nu är nuvarande styrelse. Helt ok för min del om gruppen stängs ner.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

mamba wrote:Topps, jag satt precis och tänkte detsamma. Känns som det är läge att göra något åt det nu faktiskt!

Jag tycker iofs att låsta forum är ganska tråkigt och det brukar sällan bli någon bra aktivitet i dem. Men man kunde ju förväntat sig att folk som tycker om klubben är medlemmar i den. Jag känner själv att det skulle vara konstigt att gå in och kommentera om tex Classic Hondas klubb på deras forum. Men där kanske folk tänker olika.

/Henrik
Hur svårt kan det va?
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Kan man utesluta ickemedlemmar från möjligheten att kommentera? Men att dom kan fortsätta läsa på forumet. Kan ju vara en morot till att bli medlem..? Och samma sak på FB?
Post Reply