Motorskruv sitter fast!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Henkebenk
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Wed 23 Apr 2008, 20:28
Location: Malmö

Motorskruv sitter fast!

Post by Henkebenk »

Hejsan!

Jag är igång med en motorfix på min GTR och behöver klyva motorn för att byta några delar inuti. Har i stort följt instruktionen på "Scooterhelp". Jag har fått ut alla skruvar som håller samman motorblocken....utom en. Skruven som sitter strax ovan kicken och som går ut typ bak vid kopplingsarmen sitter orubbligt fast. Blocken går att glipa en aning och jag anar att nu hänger resten på denna skruv. Har försökt med långtidsmarinering med rostlösare och värmning. Trots bankande med dorn och hammare sitter skruven.

Finns det några tips? Är det tuffare bankning som gäller, hur mycket vågar man ta i? Har för mig att just denna skruv kan vara problematisk.

Tacksam för hjälp!
/Henrik
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by colsson »

Är den en sexkant eller spårskruv? Har du testat med slagmejsel eller mutterknackare?
/ Christian
Henkebenk
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Wed 23 Apr 2008, 20:28
Location: Malmö

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by Henkebenk »

Hej!
Skruven är nog att betrakta som specialskruv med en slät nästan halvmåneformad skalle. Alltså varken spår- kryss- eller sexkant, så det är svårt/omöjligt att få skruvgrepp.

Kan det kanske gå att driva ut den med en kompressormatad mejselhammare?

/Henrik
joju38
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Tue 03 Apr 2012, 11:35

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by joju38 »

Trevligt med vintermeck!
Du har grejerna och är på rätt väg. Marinera med rostlösning och BANKA! Hårt och många gånger! :twisted: Utgår från att du plockat motorn ur ramen och lagt den på en bänk, så du kommer åt med full kraft. Med rätt typ av dorn och gärna en slägghammare så ska det gå, förr eller senare.

På min PX, som inte klyvts sen den byggdes 1983, släppte alla bultar fint utom EN - den långa som satt som berget! Efter varje pass med hammaren la jag upp en "sjö" av 5-56 som dränkte hela skruvänden och som fick verka över natten/nästa dag. Och sen på´t igen med dorn varje kväll. Först tredje dygnet fick jag loss den. Fukt och fint vägdamm hade under åren lyckats leta sig ner i hålet och fått skruven/bulten att korrodera. Inte mycket alls egentligen, men fy vad den satt! Innan jag monterade ihop putsade jag upp bulten med våtslippapper, smorde den med aluminiumpasta och tryckte även i en försvarlig klick ner i hålet. Nästa gång går det förhoppningsvis lättare.... :D

Lycka till!
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by Mike Tropic »

Anledningen till att just den motorbulten fastnar är att den nämligen är blottad på insidan, smuts och fukt letar sig ner från svingarmen som är ihåligt gods. Så dränk även med rostlösare från det hållet också. Smörj sen in bulten med kopparpasta vid montering

Image
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Henkebenk
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Wed 23 Apr 2008, 20:28
Location: Malmö

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by Henkebenk »

Hejsan!

Tack för tips och uppmuntringar!
Igår lyckades jag efter tämligen omild behandling (värme bända banka) få loss det yttre blocket. Skruven sitter dock fortfarande fast på svingsidan. Så nu hoppas jag att andra halvlek av rostlösare, värma och banka kan få skruven att komma loss helt.

/Henrik
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by BooDaa »

Även min nemesis, visar det sig.
Det är för övrigt lite oroande att jag läste Tropics inlägg tre gånger, sprayade och hamrade emellan innan ljuset gick upp. Tipset var ju att spraya i svingen, vilket är mycket mer logisk än min tolkning "på svingsidan".
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (252.31 KiB) Viewed 4911 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by henrikborjeson »

Ta en pryl eller en kraftig nål och kratsa runt bulten vid gängorna så det bildas en liten grop runt den. Fyll men 556 , penetrating oil eller rost-flash. Är motorn isär kan man värma på blocket inifrån där skruven går och när det är så varmt så 556 kokar så ger man bulten ett par rejäla hammarslag så brukar den släppa. Skaffa ny bult och smörj den med kopparpasta. Fila först bort gammal oxid ur hålet.

/HB
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by BooDaa »

Den här bulten har på egen hand skjutit dina estimerande 8-10 timmar i sank, Henrik :-D

Det du föreslår är alltså att jag tvingar isär blockhalvorna och fortsätter därifrån?
Befintlig bult är ju körd i vilket fall.

Vänliga hälsningar, Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by henrikborjeson »

Synd, men så är det att meka vespa ibland ;-)

Du kan kratsa ut hålet runt bulten i den blockhalva där tändplattan sitter. När bulten frilagts från blocket så kan du värma runt lagersätet på vevlagret, trycka kicken i botten och knacka isär blockhalvorna. Akta dig för att sätta en mejsel mellan blockhalvorna även om det känns frestande.

När halvorna är isär så kommer du åt bättre att värma - använd gasol och inte varmluftspistol

mvh/HB

BooDaa wrote:Den här bulten har på egen hand skjutit dina estimerande 8-10 timmar i sank, Henrik :-D

Det du föreslår är alltså att jag tvingar isär blockhalvorna och fortsätter därifrån?
Befintlig bult är ju körd i vilket fall.

Vänliga hälsningar, Fredrik
Henkebenk
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Wed 23 Apr 2008, 20:28
Location: Malmö

Re: Motorskruv sitter fast!

Post by Henkebenk »

Äntligen!

Skruven är lös! Efter ett par upprepningar av 556, värmning till kokning på blockhalvans insida och bankande kom skruven farandes. Det blev en hel del oxid att fila bort.

Så, då kan den egentliga motorrenovering komma igång!

Tack för alla tips och råd!

/Henrik
Post Reply