SSK framtid och nerläggning av Scooteristen

Post Reply
sxCutdown
Nybörjare
Nybörjare

Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen

Post by sxCutdown »

k650 wrote:Saxat från kalendariet om inbjudan till Cannonball race 2013:

FORDON
Vi gillar klassiska scootrar i plåt, framförallt Vespa och Lambretta men även avarter som Maico, NSU, Zundapp och Bajaj är välkomna. Endast MC regade scootrar, inga mopeder, inga automatare eller plastscootrar. Är du tveksam på om du får vara med? Kontakta oss!
NYHET! På begäran så välkomnar vi även automatscootrar, dvs Vespa GTS etc. Fortfarande MC regade och inga EU moppar och tävlande i egen klass. Kul med intresset och hoppas att det blir en konkurrenskraftig tävling även där!

Som sagt.......detta är inte en scooterklubb, utan en Vespa och Lambretta klubb som verkar falla under sina egna värderingar.
Du ska nog ta och starta en egen tråd på ämnet. Det här har inget med scooteristens framtid att göra. Dessutom tror jag inte att SSK står som arrangör för Cannonball.
Och om nu SSK inte är en klubb för dig (trots att alla scootrar är välkomna) kanske det vore på sin plats att lägga den här energin på att starta en klubb för moderna scootrar. Eller?
Lambretta, scootern för dig som ogillar att meka.
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

K650: Cannonball 2013 är inget arrangemang som ordnas av SSK, utan av en liten (6 medlemmar ca) lokal klubb i Småland, dock så har vi även som man kan se i klippet en klass för automatscootrar på begäran. Vi som arrangörer hoppas givetvis på fler anmälningar än de som redan kommit in (i båda klasserna). Har du (och andra) inte kört ett Cannonball så varför inte testa? Det är skitkul och det lär bli en helg att komma ihåg, för alla, oavsett scooter!
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

sxCutdown wrote:

FORDON
Vi gillar klassiska scootrar i plåt, framförallt Vespa och Lambretta men även avarter som Maico, NSU, Zundapp och Bajaj är välkomna. Endast MC regade scootrar, inga mopeder, inga automatare eller plastscootrar. Är du tveksam på om du får vara med? Kontakta oss!
NYHET! På begäran så välkomnar vi även automatscootrar, dvs Vespa GTS etc. Fortfarande MC regade och inga EU moppar och tävlande i egen klass. Kul med intresset och hoppas att det blir en konkurrenskraftig tävling även där!

Som sagt.......detta är inte en scooterklubb, utan en Vespa och Lambretta klubb som verkar falla under sina egna värderingar.
Du ska nog ta och starta en egen tråd på ämnet. Det här har inget med scooteristens framtid att göra. Dessutom tror jag inte att SSK står som arrangör för Cannonball.
Och om nu SSK inte är en klubb för dig (trots att alla scootrar är välkomna) kanske det vore på sin plats att lägga den här energin på att starta en klubb för moderna scootrar. Eller?

Kan som vanligt konstatera att kritik tåler man inte och jag bör alltså söka efter en annan klubb är svaret. Bra, då gör jag det.
Piaggio Skipper 172 -1994
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Vad finns det för andra klubbar med inriktning på scootrar? OBS, seriös fråga.
sxCutdown
Nybörjare
Nybörjare

Post by sxCutdown »

k650 wrote:
sxCutdown wrote:

FORDON

Kan som vanligt konstatera att kritik tåler man inte och jag bör alltså söka efter en annan klubb är svaret. Bra, då gör jag det.
Det är nog inga problem med kritik. Jag förslog bara att du håller dig till ämnet i tråden eller startar en ny tråd. Om det nu SKA kritiseras något så rikta kritiken till rätt mottagare.
Du kan väl inte skälla på Såssarna för beslut som Moderaterna tar och tvärt om.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

En ideell förening är ett antal människor med ett gemensamt intresse som lägger sin kraft och sin fritid på att driva en förening. Föreningen blir alltså summan av detta engagemang, varken mer eller mindre. Sedan är det lätt att klaga på att den lilla engagerade skaran gör för lite eller fel saker, men för mig är då svaret enkelt. Engagera dig, gnäll mindre, jobba mera.

Scooteristen har funnits under hela SSK:s 20-åriga livstid. En gissning från mig är att minst hälften av klubbens medlemmar enbart är med i klubben för att få vår tidning. Samtidigt drar tidningen mycket arbete och mycket pengar, och nu känns det som om vi kommit till vägs ände. Vi har sedan två år ingen redaktör (heders president Michaele som gjort jobbet) och återigen ingen originalare.

Då måste vi välja. Antingen accepterar vi faktum och lägger ner tidningen. Därmed mister vi nog också kanske hälften av våra medlemmar, men det får vi ta. Eller så sliter vi vidare med tidningen, lägger ev ut delar av produktionen genom att t ex köpa in originaljobbet externt.

För mig är valet enkelt. Vi gör det här, på obetald fritid, för att det är roligt. Är det ingen som vill göra tidningen så måste vi lägga ner den och finna andra sätt att kommunicera, som medlemmarna har tid och vilja att sköta. Blogg, webbtidning, tryckt årsbok, kalender, eller vad det nu kan bli. Se det som en utmaning. Förändring och utveckling är en del av livet.

Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Vet inte om jag ska svara på det du säger eller låta bli för att det inte är det som skulle diskuteras i denna tråden.
Men väljer det tidigare för jag ser att du verkar vara missinformerad.

SSK har aldrig anordnat någon gemensamhetsåkning till Lödde. (Vespa Club Lund har gjort det någon gång, Lambretta Club Malmö har gjort det någon gång)

SSK har aldrig anordnat någon scooterpremiär eller scooternsdag i Malmö (Lambretta Club Malmö har gjort det alla år sen start förutom 2008 Då Vespa Club Lund gjorde det för att LCM hade fullt upp med EuroLambretta i Hasslö)

Tillbaka till ämnet, Scooteristen. Hur kan/ska man gå vidare med den, Vad tycker ni medlemmar?

//Michaele
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Micool1972 wrote:Vet inte om jag ska svara på det du säger eller låta bli för att det inte är det som skulle diskuteras i denna tråden.
Men väljer det tidigare för jag ser att du verkar vara missinformerad.

SSK har aldrig anordnat någon gemensamhetsåkning till Lödde. (Vespa Club Lund har gjort det någon gång, Lambretta Club Malmö har gjort det någon gång)

SSK har aldrig anordnat någon scooterpremiär eller scooternsdag i Malmö (Lambretta Club Malmö har gjort det alla år sen start förutom 2008 Då Vespa Club Lund gjorde det för att LCM hade fullt upp med EuroLambretta i Hasslö)

Tillbaka till ämnet, Scooteristen. Hur kan/ska man gå vidare med den, Vad tycker ni medlemmar?

//Michaele
Och i ett antal nummer runt 2000 skrev bl a jag ganska mycket om automatscootrar, bl a "tester" av Vespa ET4 125, GT200, Yamaha Majesty 125 och T-Max 500 (som jag även körde 2003 års Cannonball på, hysteriskt kul 8) ). Men som Michaele säger, åter till ämnet.
/jens
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Synd om tidningen går i graven då det lilla jag läst i den har varit av mycket högklass. Men förstår att det tar mycket ideell tid.

PS: Tycker ändå att klubben borde ta nya tag vad gäller att välkomna mer officiellt annat än bara italienska klassiker :)
sxCutdown
Nybörjare
Nybörjare

Post by sxCutdown »

k650 wrote:Synd om tidningen går i graven då det lilla jag läst i den har varit av mycket högklass. Men förstår att det tar mycket ideell tid.

PS: Tycker ändå att klubben borde ta nya tag vad gäller att välkomna mer officiellt annat än bara italienska klassiker :)
Du är välkommen att gå med i klubben och styra upp den biten.
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

k650, bli medlem, kom på årsmötet och gör din stämma hörd! Motionera och påverka. Skriv i Scooteristen om sånt som intresserar dig och andra. Dra ihop träffar och annat. Och framförallt just nu, anmäl dig till Cannonball!
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

mamba wrote:k650, bli medlem, kom på årsmötet och gör din stämma hörd! Motionera och påverka. Skriv i Scooteristen om sånt som intresserar dig och andra. Dra ihop träffar och annat. Och framförallt just nu, anmäl dig till Cannonball!
Ja du har rätt, ska sluta gnälla som en gammal gubbe... :)
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Lätt att bli nostalgisk osv men: 2 alternativ finns som jag ser det:

1. Scooteristen lever vidare - då krävs omedelbart fler och nya krafter som jobbar med tidningen.
2. Inga fler och nya krafter anmäler sig inom kort - Scooteristen upphör helt eller lägges på is på obestämd framtid.

Det är alternativen som vi diskuterar här, huruvida det blir dekaler, årsböcker eller PDF utgåvor är en helt annan diskussion.
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Sänk årsavgiften till 25:- och lägg ner Scooteristen!
Om ingen har tid eller lust att ta fram en klubbtidning är väl det enda alternativet.

Att flera är med i klubben bara för att få tidningen är ett dåligt argument för att driva en klubbtidning, om dessa saknar ett intresse för scooters har väl äkta scooterister inget intresse av sådana "hangarounds"?

Inse att automatscootern kommit för att stanna, den kan hålla trafikrytmen och är ett utmärkt fortskaffningsmedel. Plåtscootern är en kul grej, men de äldre modellerna är knappast lämpliga för motorväg. Det är ingen höjdare att köra Primavera på Essingeleden...

Nyheter kan spridas genom hemsidan o forumet. Facebook är ett dåligt alternativ enligt min uppfattning, mycket skräp där.

Det är inte tidningen som håller scooteristerna samman, det är det gemensamma intresset för scooters.
:mrgreen:
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Kan man kanske ha istället för "Scooteristen" som Fritte nämner ett mer aktivt forum och hemsida? Bara en tanke.

Vi är ju många som trots allt verkar vilja ha en gemenskap :)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

fritte wrote:Sänk årsavgiften till 25:- och lägg ner Scooteristen!
Så funkar det inte, konstaterar jag (kassör i SSK).

Jag har gjort en snabb kalkyl. Om vi lägger ner Scooteristen så mister vi högst sannolikt runt hälften av medlemmarna. Vill vi ändå ha kvar övriga utgiftsposter (kalender, årsmöte dit vi bjuder lokalklubbarna mm) så behöver vi ha medlemsavgiften ganska precis som den är idag.

Det behöver vi givetvis inte, men det är en annan diskussion, och en annan gemenskap.
/jens
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Man kan ju enkelt konstatera att det inte är direkt kutym att den nationella föreningen står för delegaternas resa och uppehälle till årsmötet.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

inom näringslivet fattas många tunga beslut över telefon eller med videokonferens, det borde väl duga även här? Och som jag skrev tidigare, de som endast är med för att få en glassig tidning, vad ska vi med dom till? Scooteristen är kul för oss scooterister men det är knappast något litterärt underverk. :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

k650 wrote:Kan man kanske ha istället för "Scooteristen" som Fritte nämner ett mer aktivt forum och hemsida? Bara en tanke.

Vi är ju många som trots allt verkar vilja ha en gemenskap :)
Om tidningen försvinner, o scooterintresset består är det mycket troligt att det blåser liv i vårt självdöende forum... :mrgreen:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

mamba wrote:Man kan ju enkelt konstatera att det inte är direkt kutym att den nationella föreningen står för delegaternas resa och uppehälle till årsmötet.
Men som jag sa, det är en annan diskussion än den vi för här, om Scooteristens vara eller inte vara. Och givetvis upp till medlemmarna att bestämma, på årsmöte eller på annat sätt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jencla wrote:

Jag har gjort en snabb kalkyl. Om vi lägger ner Scooteristen så mister vi högst sannolikt runt hälften av medlemmarna. Vill vi ändå ha kvar övriga utgiftsposter (kalender, årsmöte dit vi bjuder lokalklubbarna mm) så behöver vi ha medlemsavgiften ganska precis som den är idag.

Det behöver vi givetvis inte, men det är en annan diskussion, och en annan gemenskap.
/jens
Hmmm... Nu får man 4 nr av Scooteristen för 250:-, det blir 62,50 per nr. Om scooteristen läggs ner, får man inget nr för 250:-
Då låter det inte riktigt som en så bra affär att vara medlem... Vart tar pengarna vägen?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

fritte wrote:
jencla wrote:

/jens
Hmmm... Nu får man 4 nr av Scooteristen för 250:-, det blir 62,50 per nr. Om scooteristen läggs ner, får man inget nr för 250:-
Då låter det inte riktigt som en så bra affär att vara medlem... Vart tar pengarna vägen?
Det redovisar vi på årsmötena, och har ofta också redovisat i Scooteristen.

Ett medlemskap i en förening är inte en prenumeration på en tidning. Du får en del till, bl a kalendern, hemsidan inkl forumet, medlemskapet i MHRF (20 kr per medlem och år), spons till träffar, scooterpremiärer och scooterns dag mm mm. Allt jobb vi arrangörer och funktionärer lägger ner på obetald fritid oräknat ...
/jens
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jag tycker att det vore synd att lägga ner tidningen fast å andra sidan förstår jag problemet. Jag ser inte att det ska vara krav på att tidningen ska ges ut 4 ggr /år utan kanske ett till två nummer är gott nog.
Vad avser 250 spänn/år så anser jag att det är billigt för ett medlemskap. Knappt 68.5 öre / dygn om man vill dela upp det så.
Nu åter till huvudämnet!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikgrann wrote:Vad avser 250 spänn/år så anser jag att det är billigt för ett medlemskap. Knappt 68.5 öre / dygn om man vill dela upp det så.
med tidningen kvar är det billigt o kunde kosta nån hundring till, men utan tidningen är det ett för högt pris... :mrgreen:
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Jag ser personligen inte någon glasklar kopplingen mellan Scooteristens framtid och priset på medlemskap.
Visst kan det vara idé att ta upp frågan, men det känns konstigt att dra förhastade slutsatser utifrån brottstycken av årsredovisningen.
Föreningens stabila ekonomi är ju något som kan ge bra manöverutrymme när energi kanaliseras på nya spännande idéer.

Den springande punkten är ju att ett fåtal gör ett ofantligt stort jobb för att hålla deadline 4 ggr per år och att hundratals medlemmar får tidningen hemskickad lika ofta. En ohållbar situation om vi inte skall se eldsjälar bli utbrända på löpande band, tycker jag.

Enligt min tolkning är Scooteristen knuten till SSK's stadgar (§8) och därmed kan den här diskussionen rimligen inte mynna ut i annat än en eller flera motioner som behandlas på årsmöte (§12).
Är årsmötet fortfarande planerat till februari, så börjar det ju dra ihop sig för att skicka in sina motioner i enlighet med §4.4.

Och har man ändå pennan vässad, så kan man ju alltid författa ett litet kåseri, ett mektips, eller något annat kul så länge Scooteristen finns kvar..

Hela inlägget är seriöst menat.

/Fredrik
Post Reply